ویزای تحصیلی

ارزان ترین دانشگاه های روسیه

ارزان ترین دانشگاه های روسیه

روسیه با داشتن یک سیستم آموزشی بسیار پیشرفته که در طول سال ها دائما در حال بهبود است به مقصد جذابی برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. بسیاری از دانشجویان بدنبال ارزان ترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل هستند اگرچه تحصیل در روسیه به خودی خود، نسبتا ارزان قیمت است. روسیه به عنوان وطن افراد بزرگ و تاثیرگذاری مانند داستایفسکی، تولستوی و لنین همواره به طرق مختلف به شکل گیری افکار جهان کمک کرده است. این کشور با قدرت اقتصادی روزافزون خود در جهان، طبیعتا دارای سیستم آموزشی بسیار پیشرفته ای می باشد، و تنها در دهه گذشته، این سیستم دستخوش تغییرات شدیدی شده و بیش از 6 میلیارد دلار به توسعه و بهبود آن و همچنین اطمینان از دسترسی دانشجویان به امکانات برتر و پیشرفته اختصاص داده شد.

بنابراین تعجب آور نیست که بیش از 20 دانشگاه اصلی این کشور در رتبه بندی دانشگاهی جهانی QS قرار دارند و از این تعداد، 10 دانشگاه در زمره 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. روسیه سالانه تقریبا 1 میلیون دانشجوی خارجی را به دانشگاه های خود جذب می کند. این کشور در کنار تنوع غنی در زندگی، یکی از پیچیده ترین تاریخ ها را نیز در اختیار دارد و در حال حاضر به اقتصاد بسیار بزرگ و در حال رشد خود در جهان افتخار می کند. مقاله حاضر توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های روسیه نگاشته شده است و اطلاعات مفیدی را پیرامون دانشگاه های ارزان روسیه در سال 2024 ارائه می نماید.

  • شرایط تحصیل در روسیه چیست؟
  • بهترین دانشگاه های این کشور کدامند؟
  • محدودیت های دانشجویان در این کشور چه خواهد بود؟
  • شرایط کار دانشجویان ضمن تحصیل در این کشور چیست؟
  • آیا می توان در روسیه بورسیه دریافت کرد؟
  • آیا نظام آموزشی در روسیه رایگان است؟

سیستم آموزش عالی روسیه

سیستم آموزش عالی در روسیه از نظر ساختار مشابه سیستم اروپایی مرکزی است، البته با چند تفاوت کلیدی. این سیستم به چهار بخش اصلی تقسیم شده است: آموزش ابتدایی، متوسطه، عالی و تحصیلات تکمیلی. قبل از ورود دانش آموزان به سیستم آموزش عالی در این کشور، 11 سال طول می کشد تا آن ها تحصیلات متوسطه را به پایان برسانند. در روسیه سه نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد که عبارتند از دانشگاه ها، آکادمی ها و انسیستوها. سیستم آموزشی این کشور به دلیل دستاوردها و تاکیدات خود در زمینه علم و فناوری مشهور و پرآوازه است.


بسیاری از دوره های ارائه شده در موسساتی که با بودجه دولتی تامین مالی می شوند بر علوم تمرکز دارند، البته طیف گسترده ای از برنامه های علوم انسانی و علوم تربیتی نیز ارائه می شود. سال تحصیلی در روسیه به دو ترم تقسیم می شود. ترم اول از سپتامبر تا ژانویه و ترم دوم از فوریه تا ژوئن است. و این برنامه زمانی برای تمامی دانشگاه های این کشور الزامی می باشد. 776 موسسه آموزش عالی در 82 منطقه این کشور دانشجوی بین المللی می پذیرند.

تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

در ابتداء و بدون هیچ مقدمه و توضیح اضافی به سراغ لیست دانشگاه های تایید وزارت بهداشت در روسیه 2024- 2025 می پردازیم. همه دانشگاه های مذکور جزء دانشگاه های علوم پزشکی برتر روسیه بوده و مدرک تحصیلی اعطایی از طرف آنها از نظر کارشناسان وزارت بهداشت ایران مورد تایید می باشد. دانشگاه های روسی مورد تایید عبارتند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی دولتی ای. ال اودوکیموف مسکو (صرفا رشته دندانپزشکی آن)
  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو
  • دولتی نووسیبریک
  • دانشگاه پزشکی دولتی پاولوف سن پترزبورگ
  • دانشگاه علوم پزشکی دولتی سچنوف مسکو (صرفا رشته داروسازی آن)

برای ارائه درخواست پذیرش از دانشگاه های مذکور مراحل مختلفی وجود دارد که متقاضیان بایستی بدان توجه نمایند. نکته اول و مهم در اینباره اینکه شیوه اخذ پذیرش پزشکی در روسیه آنلاین و از طریق وب سایت خود دانشگاه و طی 3 مرحله تکمیل فرم درخواست، دریافت دعوت نامه و نیز اخذ ویزا به صورت ذیل انجام می گیرد:

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی روسیه

ارزان ترین دانشگاه های روسیه برای دانشجویان بین المللی

از مزایای تحصیل در روسیه می توان به آموزش دانشگاهی جامع، طیف گسترده ای از دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی، نسبت بهینه قیمت و کیفیت آموزش، امکان دریافت بورسیه تحصیلی، فرصت یادگیری زبان روسی، فرصت تحصیل به زبان انگلیسی، فرصت کسب دو دانشنامه، خوابگاه ها و محوطه های راحت و مجهز، مناطق اقلیمی مختلف و غیره اشاره نمود.

شهریه پرداختی دانشجویان بین المللی در روسیه می تواند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. حداقل شهریه – که توسط وزارت آموزش تعیین می شود – نمی تواند کمتر از مبلغی باشد که دولت روسیه برای هر دانشجو در تحصیل سرمایه گذاری کرده است. شهریه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در روسیه به شرح زیر می باشد:

  • مقطع کارشناسی می تواند از 3385$ تا 3690$ (دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد.
  • مقطع کارشناسی ارشد می تواند از 3746$ تا 4058$ تا حداکثر 8082$ (دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد.

در جدول زیر 9 دانشگاه ارزان روسیه در سال 2024 را معرفی نموده و شهریه دریافتی آن ها از دانشجویان بین المللی را قید می کنیم:

دانشگاهشهریه (دلار)
دانشگاه فدرال کازاناز $2100
دانشگاه دولتی فنی آلتایاز $1500
دانشگاه هرزناز $3800
دانشگاه ایتمو (دانشگاه ملی تحقیقاتی سن پترزبورگ)از $4000
دانشگاه فدرال امانوئل کانت بالتیکاز $750
دانشگاه فدرال شرقی (خاور دور)از $1000
دانشگاه پلی تکنیک تومسکاز $4000
دانشگاه رودن (دانشگاه دوستی ملل روسیه)از $4000
دانشگاه فدرال جنوبیاز $3000

در زیر به معرفی چند دانشگاه ارزان روسیه که در بالا اشاره نمودیم می پردازیم.

ارزان ترین دانشگاه های روسیه برای دانشجویان بین المللی

دانشگاه های برتر روسیه

چند مورد از دانشگاه‌ های برتر کشور روسیه عبارتند از:

  • دانشگاه مسکو لومونسوف
  • موسسه ایالتی نوو سی بیرسک
  • دانشگاه فناوری و فیزیک مسکو
  • دانشگاه ملی سن پترزبورگ

برای اخذ بورسیه تحصیلی باید مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود از دانشگاه های برتر را همراه با آیلتس 6 به اساتید ناظر ارائه کنید. هر سال تا 15 نوامبر زمان دارید که درخواست خود مبنی بر پذیرش تحصیلی در روسیه را به دانشگاه های این کشور اعلام کنید. اما برای اخذ پذیرش در دوره های اصلی تا قبل از رسیدن ماه مارس باید درخواست خود را به دانشگاه ارائه دهید.

معرفی ارزان ترین دانشگاه های روسیه

برخی از مهم ترین و ارزان ترین دانشگاه های روسیه عبارتند از:

  • دانشگاه فدرال کازان: یک موسسه آموزش عالی دولتی و فدرال می باشد که در شهر کازان روسیه واقع شده است. تاریخچه این دانشگاه به اوایل قرن 19 می رسد و به این دلیل که به واسطه فعالیت فارغ التحصیلان و کارکنان پرآوازه خود محل تولد شیمی آلی و نظریه رزونانس اسپین الکترون می باشد شهرت زیادی دارد. در حال حاضر، 50000 دانشجو دارد. دانشجویان خارجی این دانشگاه که به زبان روسی مسلط نیستند لازم است یک دوره آموزش 1 ساله زبان روسی را بگذرانند، اگرچه آموزش انگلیسی نیز در مقاطع مختلف ارائه می شود.
  • دانشگاه ایتمو (دانشگاه ملی تحقیقاتی سن پترزبورگ): ایتمو مخفف فناوری اطلاعات، مکانیک و اپتیک است. دانشگاه ایتمو، یک دانشگاه دولتی بزرگ است که در شهر سن پترزبورگ قرار دارد. این دانشگاه دارای بیش از 15000 دانشجو می باشد که بیش از 1100 نفر آن ها از خارج از روسیه آمده اند.
  • دانشگاه فدرال امانوئل کانت بالتیک: این دانشگاه در شهر کالینینگراد قرار دارد و در سال 1967 تاسیس شده است. دارای 12 دانشکده است و در حال حاضر، بیش از 1300 دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه ثبت نام کرده اند. اکثر دانشجوهای آن در رشته های علوم انسانی، اقتصاد، علوم اجتماعی و علوم طبیعی تحصیل می کنند.
  • دانشگاه رودن (دانشگاه دوستی ملل روسیه): این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی دولتی است که در پایتخت روسیه، مسکو، قرار دارد. در سال 1960 تاسیس شده است و هدف اصلی آن ارائه یک آموزش عالی جامع و همه جانبه به دانشجویان، به ویژه دانشجویان کشورهای جهان سوم، بود. هم اکنون، رودین 21000 نفر جمعیت دانشجویی دارد.

کار دانشجویی یا بورس تحصیلی در روسیه؛ کدامیک؟

با وجود اینکه هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور روسیه بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. ولی دانشجویان بین المللی با اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه های روسیه و نیز کار ضمن تحصیل می توانند حتی تحصیل رایگان در روسیه را نیز تجربه کنند.  ابتداء از کار دانشجویی یا استیودنت ورک در کشور روسیه شروع می کنیم. دانشجویان خارجی در روسیه مجازند تا در هفته حدود 20 ساعتی به کاره پاره وقت مشغول شوند. منتها آنها با توجه به نوع و ماهیت شغلی خودشان بایستی دو نکته زیر را مدنظر قرار دهند:

  • دانشجویانی که دارای پیشنهاد شغلی خارج از دانشگاه های روسیه هستند برای انجام کار بایستی حتما مجوز کاری اخذ کرده باشند. غالبا نیز این مجوز کاری برای دانشجویان به مدت 1 سال صادر می شود.
  • دانشجویانی که در خود پردیس دانشگاهی کار می کنند نیازی به درخواست مجوز کاری ندارند.

ویزای دانشجویی روسیه

دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در روسیه باید به محض پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود، حداکثر 45 روز قبل از ورود برنامه ریزی شده به روسیه، اقدام به درخواست ویزا کنند. فرآیند صدور ویزا معمولا 2 تا 3 هفته طول می کشد و دانشجویان می توانند از طریق سفارت روسیه اقدام نمایند. ویزای دانشجویی روسیه در ابتدا به مدت 90 روز معتبر است و می توان آن را به مدت 1 سال تمدید نمود. همچنین می توان این ویزا را بطور مداوم در طول مدت تحصیل تمدید کرد. مدارک لازم برای ویزای دانشجویی روسیه عبارتند از:

  • دعوت نامه رسمی از دانشگاه انتخابی یا GUVM (اداره کل امور مهاجرت)
  • گذرنامه معتبر که به مدت حداقل 18 ماه از تاریخ صدور ویزا معتبر باشد و دارای حداقل دو صفحه بدون علامت و سفید باشد.
  • گواهی نشان دهنده وضعیت اچ آی وی منفی که بیش از 90 روز از صدور آن نگذشته باشد.
  • فرم درخواست پرینت شده (این را می توان به صورت آنلاین انجام داد) برای تسلیم به سفارترضایت نامه والدین که توسط سردفتر اسناد رسمی تایید شده باشد (اگر دانشجو زیر 18 سال سن دارد)

ویزای دانشجویی روسیه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا در کنار تحصیل در این کشور مشغول به کار باشند. بدین منظور، دانشجویان باید از اداره مهاجرت فدرال (FMS) اجازه کار بگیرند مگر این که در طول تعطیلات یا در موسسه دانشگاهی خود مشغول به کار باشند. پیشنهاد می شود. جهت کسب اطلاعات در مورد ویزای همراه روسیه به مقاله شرایط ویزای همراه روسیه مراجعه شود. همچنین به علاقه مندان مهاجرت به روسیه توصیه می شود برای آگاهی از روش های مهاجرت به این کشور با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند تا از راهنمایی ها و مشاوره های مفید کارشناسان این موسسه استفاده نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *