ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ ارمنستان

استارت آپ ارمنستان

اهم دلایل راه اندازی استارت آپ ارمنستان اقدامات حمایتی دولت، داشتن پایگاه تکنولوژیکی قوی، قانون مالیات بر درآمد 0% به مدت 3 سال و غیره است. از این گذشته با راه اندازی شرکت در ارمنستان شما و خانواده اتان همچنین می توانید کارت اقامت دائم ارمنستان را هم به دست آورید. به همین دلیل نیز اکوسیستم استارت آپ ارمنستان برای خیلی از کارآفرینان خارجی یک محیط فوق العاده جذابی به شمار آمده و آنها سوالات زیادی در این رابطه با گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطرح می کنند.

وضعیت اقتصادی ارمنستان جهت راه اندازی استارت آپ

اقتصاد ارمنستان عمدتا بر پایه تولید و صادرات محصولات صنعتی مثل مواد شیمیایی، محصولات الکترونیک، ماشین آلات، غذای فرآوری شده، لاستیک و منسوجات استوار بوده و از نظر تامین منابع اولیه نیز کاملا وابسته به خارج است. میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) که پیشرفت هر کشوری را با آن اندازه گیری می کنند در ارمنستان سال 2020 نسبت به ارمنستان سال 2019 حدود 1.33$ بیلیون دلار کاهش نشان می دهد. به عبارت دیگر، نرخ GDP در سال 2019 حدود 13.67$ (دلار) و در سال 2020 و همزمان شیوع کرونا به حدود 12.34$ بیلیون دلار می رسد:

نرخ رشد تولید ناخالص ارمنستان

همان طوری که در نمودار زیر هم دیده می شود، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ارمنستان در سال 2020 و در نتیجه تبعات شیوع بیماری کرونا و کاهش درآمد ملی این کشور به عدد بی سابقه 7.57-% رسید. پیش بینی می شود که در سال 2021 این اقتصاد کمی ریکاوری شده و به نرخ رشد1.01% برسد:

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ارمنستان

اما در رابطه با بخش های سه گانه اقتصادی ارمنستان نیز بخش خدمات این کشور با سهم 54.8% بیشترین درصد تاثیر را روی GDP ملی داشته است و پس از آن نیز صنعت با 28.2% و کشاورزی با حدود 16.7% در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.

شرایط و مراحل راه اندازی استارت آپ ارمنستان

شرایط و مراحل راه اندازی استارت آپ ارمنستان

قبل از هر اقدام لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان شما می بایست با انواع ساختار شرکت ها در این کشور آشنا شوید. بنابراین در این بخش ما به مرور انواع ساختارهای شرکت در ارمنستان می پردازیم:

شرکتشرایط و هزینه های ثبت
شرکت مسئولیت محدود ارمنستان (LLC)قابل تشکیل تنها با 1 رئیس و 1 سهامدار، حداقل سرمایه پرداختی حدود 1€ (یورو)، ارائه صورت حساب های مالی ممیزی شده سالیانه بع اداره ثبت تجاری الزامی است.
شرکت سهامی عام ارمنستان (JSC)دارای سهام قابل عرضه در بازار بورس، حداقل سرمایه پرداختی حدود 1€ (یورو)، ارائه صورت حساب های مالی ممیزی شده سالیانه بع اداره ثبت تجاری الزامی است.
شعبهتاسیس شعبه شرکت خارجی با مالکیت 100% شهروند خارجی در ارمنستان میسر است. داشتن دفتر شعبه و وکیل قانونی شعبه از طرف شرکت الزامی است.
نمایندگیتابع قوانین شرکت مادر بوده و ضمنا حق انجام فعالیت درآمدزا در ارمنستان را ندارد.

در زمینه هزینه راه اندازی شرکت های مذکور در کشور ارمنستان آنهم در سال اول نیز باید به اطلاع برسانیم که پایین ترین هزینه ها مربوط به شرکت مسئولیت محدود ارمنستان (LLC) می باشد. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، کل هزینه سال اول این شرکت با حدود 9400$ (دلار) کمتر از سایر شرکتهاست:

هزینه سال اول راه اندازی شرکت در ارمنستان

اما از نظر محیط استارت آپی نیز اکوسیستم استارت آپ ارمنستان در رتبه 57 از بین 202 کشور جهان قرار داردو در حال حاضر حدود 29 شرکت استارت آپ در ارمنستان مشغول فعالیت هستند:

اکوسیستم استارت آپ ارمنستان

مزایا و معایب راه اندازی استارت آپ در ارمنستان

برای دریافت دیدی کلی و همه جانبه از موع ثبت شرکت استارت آپ در ارمنستان بهتر است با مزایا و معایب راه اندازی این نوع کسب و کارها در ارمنستان نیز آشنا شد. ابتداء مزایای ثبت کمپانی در ارمنستان را مورد بررسی قرار می دهیم. مزیت اول اینکه شرکت های LLC و JSC در ارمنستان را با حداقل نفرات و حداقل سرمایه (1€ یورویی) نیز می توان به ثبت رساند. فرآیند ثبت شرکت در ارمنستان خیلی سریع و راحت بوده و کلا یک هفته طول می کشد. ضمنا بر طبق رنکینگ بانک جهانی، ارمنستان از بین 190 کشور جهان در رتبه 47 سهولت انجام بیزینس قرار دارد:

اقتصادرتبه سهولت در انجام بیزینسرتبه راه اندازی شرکت یا بیزینساخذ اعتبارحمایت از سرمایه گذاران اقلیتپرداخت مالیاتتجارت برون مرزیاجرای قراردادهاحل مسائل لاینحل
ارمنستان47104812052433095

از سوی دیگر ارمنستان به بازارهای اتحادیه اروپایی (EU)، بازارهای کشورهای مشترک المنافع (CIS)، بازارهای آسیایی و بازارهای خاورمیانه نزدیک بوده و پلاتفورم خوبی برای تولید و صادرات به این بازارها محسوب می شود. از مزایای دیگر اینکه در ارمنستان هیچگونه محدودیتی بر سرمایه گذاری یا مالکیت خارجی، تبادل ارز خارجی و غیره وجود ندارد. مزیت آخر اینکه ارمنستان در مناطق آزاد اقتصادی این کشور مشوق های مالیاتی به کارآفرینان بین المللی عرضه می کند. اما از اصلی ترین معایب و موانع پیش پای کارآفرینان خارجی می توان به نرخ مالیاتی بالا تا 20%، زبان رسمی و رایج ارمنی در ارمنستان و ترجمه اسناد شرکت به زبان ارمنی یا روسی، عدم دسترسی به آب های آزاد و از همه مهمتر میزان فساد مالی و ادارای بالا در ارمنستان می باشد که از این نظر در رتبه 60 از 180 کشور جهان قرار دارد:

شاخص میزان فساد مالی در ارمنستان

اخذ ویزای استارت آپ ارمنستان 2021

اکنون به پاسخ سوال اینکه آیا از طریق راه اندازی استارت آپ می توان به ویزای اقامت ارمنستان دست یافت، می رسیم. در پاسخ به این سوال مهم باید گفت که بله این امکان برای سرمایه گذاران ایرانی کاملا فراهم است تا اصلا نسبت به اخذ اقامت خانوادگی خود اقدام نمایند. بر طبق قوانین کشور ارمنستان متقاضیان با سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور می توانند هم به کارت اقامت موقت (با اعتبار یکساله) و هم به کارت اقامت دائم (با اعتبار 5 ساله) دست یابند. اما مدارک لازمی که شما بایستی به اداره ویزا و پاسپورت پلیس جمهوری ارمنستان تحویل دهید، عبارتند از:

  • فرم درخواست
  • 3 قطعه عکس رنگی پاسپورتی 35 در 45 میلی متر
  • پاسپورت، کپی پاسپورت، ترجمه ارمنی پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • گواهی پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

باید به استحضار برسانیم که کل پروسه رسیدگی به درخواست ها و دریافت پاسخ از مرجع مربوطه حدود 30 روز کاری طول می کشد. ضمنا هزینه درخواست ویزای اقامت موقت ارمنستان با این روش حدود 105000AMD (لاری) و ویزای اقامت دائم حدود 140000AMD (لاری) می باشد. شما عزیزان می توانید با اخذ مشاوره های لازم از کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان هزینه زندگی در ارمنستان 2021 نیز قرار گیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *