ویترین

استارت آپ استونی

استارت آپ استونی

فرآیند ثبت استارت آپ استونی تابع قوانین خاصی می باشد که باید به ارائه بیزینس پلن به کمیته استارت آپ و مراحل ثبت در اداره ثبت تجاری استونی اشاره کرد. اما به واقع قبل از شروع فرآیند ثبت شرکت استارت آپ، شما بایستی با انواع شرکت در استونی و شرایط و الزامات ثبت آنها آشنا شوید. سپس در فکر تهیه و تنظیم برخی مدارک مهم برای این کار باشید. از این طریق علاوه بر کسب اقامت شخصی همچنین برای اعضای خانواده نیز می توان اقامت استونی را به دست آورد. عزیزان برای ثبت شرکت در اروپا نباید عجله کنند و در این راه با دریافت مشاوره از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند به بهترین نتیجه ممکن دست یابند.

اینفوگرافیک استارت آپ استونی

درباره محیط استارت آپ استونی

استونی نیز کشوری صنعتی و عضو اتحادیه اروپاست و به همین دلیل راه اندازی و ثبت استارت آپ در استونی معادل اخذ اقامت اروپاست. در حال حاضر، این کشور اروپایی شرایط و موقعیت خوبی برای توسعه استارت آپ های مختلف در حوزه های تجارت الکترونیک، حمل و نقل و ترابری، فناوری عالی، بهداشت، داده و نرم افزار و غیره دارد. در شرایط کنونی نیز استونی دارای 282 شرکت استارت آپ می باشد. از جمله معروفترین این استارت آپ ها نیز می توان به BitBay، carVertical و Postoplan و غیره اشاره نمود:

محیط استارت آپ استونی

برای اینکه بدانیم آیا استونی کشور مناسبی برای راه اندازی استارت آپ است یا خیر، ما به آمار شاخص آسانی بیزینس (DB) استونی در سال 2021 می پردازیم. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، استونی از این نظر با امتیاز 80.6 در رتبه 18 بهترین کشور برای شروع استارت آپ محسوب می شود:

امتیازات استارت آپ استونی

اما رتبه بندی ها (1 تا 190) در زمینه موضوعات انجام بیزینس در استونی از قرار زیر است:

امتیاز راحتی انجام بیزینس در استونی

شرایط ثبت شرکت استارت آپ در استونی

قبل از پرداختن به مدارک لازم جهت ثبت استارت آپ باید بدانید که بیزینس پلنی که شما ارائه می دهید بایستی نشان دهد که شرکت شما پتانسیل رشد جهانی داشته دوما نوآورانه و مقیاس پذیر باشد و سوما تاثیر مثبت زیادی هم بر روی توسعه محیط تجاری استونی داشته باشد. اما فرآیند اخذ اقامت استونی برای یک موسس استارت آپ از این قرار است:

مراحلتوضیحات
مرحله اولراه اندازی شرکت در استونی و افتتاح حساب بانکی شرکت
مرحله دومتکمیل و تحویل فرم درخواست به کمیته استارت آپ
مرحله سومزمانبندی دیدار با سفارت استونی
مرحله چهارمحضور در جلسه مصاحبه با سفارت و تحویل مدارک لازم
مرحله پنجمدریافت مجوز اقامت استونی

نحوه ثبت استارتاپ استونی چگونه است؟

برای شروع فرآیند ثبت استارت آپ ابتداء شما بایستی نوع شرکت خود را انتخاب کرده و سپس نامی را برای آن شرکت انتخاب کنید که کاملا منطبق با قوانین استونی باشد. مرحله دوم که برای تشکیل شرکت تجاری نیز بسیار ضروری است،ایجاد یک آدرس است. در مرحله سوم، شرکت مورد نظر مطابق مقررات تجاری کشور استونی ثبت می شود. در مرحله آخر از این کار نیز اخذ گواهی های ویژه مدنظر می باشد. اما برای ثبت یک استارت آپ جدید در استونی ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • کپی از گواهی ثبت
  • تاییدیه ثبت از مراجع ذیربط
  • لیست مدیر/ مدیران شرکت
  • کپی از اساسنامه شرکت مورد نظر
  • نمونه امضاء مدیران شرکت
  • آدرس معتبر و جزئیات تماس

نحوه ثبت استارت آپ استونی

انواع شرکت استارت آپ در استونی

در کشور استونی، قانون تجاری (Äriseadustik) ناظر بر ثبت و راه اندازی شرکت های تجاری است و فعالیت های شرکت های تجاری در این کشور زمانی شروع می شود که در اداره ثبت تجاری استونی ثبت رسمی شوند. در استونی چندین نوع شرکت برای شروع استارت آپ به شرح زیر وجود دارد:

  • شرکت مسئولیت محدود خصوصی (OU) در استونی: در این نوع شرکت ها برای ثبت در استونی وجود یک موسس کافی است. این نوع شرکت در استونی از طریق سهام تشکیل می شود و سهام نیز متعلق به یک یا چند سهامدار است.
  • شرکت مسئولیت محدود عمومی (AS) در استونی: حداقل شرط لازم برای راه اندازی یک شرکت مسئولیت محدود عمومی در کشور استونی وجود یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشد. در مقایسه با شرکت خصوصی، سهامدار شرکت عمومی بایستی در اداره تامینات مرکزی استونی ثبت نام کرده و دارای یک هیات مدیریتی یا هیات نظارتی باشد.
  • شرکت سهامی عام (TU) در استونی: متشکل از دو یا چند شریک که بر روی مفاد شراکتشان توافق دارند. پس مسئولیت ها در قبال تعهدات شرکت مشترکا بر عهده تمامی شرکاست. در این نوع شرکت در استونی هیچ گونه محدودیت سرمایه وجود ندارد و سودها بین شرکا طبق سهامشان تقسیم می شود.
  • شرکت سهامی خاص (UU) در استونی: متشکل از دو یا چند شریک که بر روی مفاد شراکتشان توافق دارند. پس مسئولیت ها در قبال تعهدات شرکت مشترکا بر عهده تمامی شرکاست.
  • شرکت شخصی (FIE) در استونی: با مسئولیت کامل مالک شرکت در برابر تعهدات شرکت
  • شعب در استونی: که از قوانین تجاری استونی تبعیت می کند.

در نمودار زیر می توان با حداقل سرمایه لازم برای ثبت OU و AS استونی آشنا شد:

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در استونی

شرایط اخذ ویزای استارت آپ استونی

طبق قوانین کشور استونی، کارآفرینانی که بخواهند در این کشور شرکت startup را ثبت بکنند شایستگی و صلاحیت لازم برای اخذ ویزای کوتاه مدت (ویزای شنگن) و ویزای بلند مدت (ویزای ملی) اتریش را به دست می آورند. به همین منظور نیز این دسته از متقاضیان برای اخذ ویزای ورود استونی به مدارک زیر نیازمند هستند:

  • فرم درخواست ویزای شنگن (c) یا ویزای ملی (D)
  • یک قطعه عکس رنگب (40 در 50 میلی متر)
  • پاسپورت یا هر مدرک مسافرتی دیگر
  • کپی از تاییدیه کمیته استارت آپ
  • بلیط های پرواز برگشت
  • دفترچه بیمه سلامت (با پوشش حداقل 30000€ یورو)
  • گواهی اسکان در استونی
  • گواهی تمکن مالی جهت زندگی در استونی

از امتیازات مهم و قابل ذکر ویزای استارت آپ این کشور نیز این است که اعضای خانواده دارندگان این ویزا نیز می توانند برای اخذ ویزای اقامت خود اقدام نمایند. منتها قبل از شروع فرآیند درخواست ویزای همراه استونی لازم است با اخذ مشاوره از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای این کار آماده شوید.

سوالات کلیدی درباره استارتاپ استونی

به دلیل سوالات مکرر مخاطبان این برنامه برخی از پرسش های همیشگی در این رابطه پاسخ داده شده است.

  • مهم ترین مزیت مهاجرت به استونی از طریق برنامه استارت آپ چیست؟ امکان دریافت اقامت دائم این کشور به همراه اعضای خانواده.
  •  چرا استونی مقصد مناسبی برای استارت آپ در اروپا است؟ علاوه بر امکان دریافت اقامت، مدت زمان انتظار برای رسیدن به این کشور از طریق استارتاپ بسیار مناسب است.
  • برای ایجاد استارتاپ در کشور استونی به چه سرمایه ای نیاز است؟ در صورتی که ایده خاصی در سر داشته باشید، می توانید از حمایت های مالی داخلی و خارجی در این کشور استفاده کنید.
  • آیا برای اجرای برنامه استارتاپی در استونی باید شرکت ثبت کرد؟ خیر، می توان ایده را با همراهی شرکت های ثبت شده در این کشور به مرحله اجرا در آورد.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *