ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ اندونزی

استارت آپ اندونزی

شرایط برای راه اندازی استارت آپ اندونزی به خاطر اقتصادی روبه رشد، حمایت های دولتی و بازار مصرفی بزرگ بسیار مهیا است. منتها سرمایه گذاران قبل از ورود به مبحث راه اندازی استارت آپ در اندونزی بایستی با برخی قوانین سرمایه گذاری مثل لیست سرمایه گذاری منفی اندونزی یا Indonesia Negative Investment List و نیز میزان حداقل سرمایه لازم برای شروع استارت آپ آشنا شوند. در شرایط فعلی نیز بهترین گزینه برای شروع استارت آپ در اندونزی تشکیل شرکت PT PMA می باشد. از جمله شرایط تشکیل این نوع شرکت در اندونزی نیز شامل:

  • 2 سهامدار (یک مدیر محلی و یک شریک خارجی)
  • مقدار سرمایه لازم تقریبا 750000$ (دلار)

گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله علاوه بر تحلیل شرایط راه اندازی استارت آپ ها در اندونزی همچنین شما عزیزان را با فضای حاکم بر اقتصاد این کشور و نیز دلایل و امتیازات سرمایه گذاری در اندونزی 2021 آشنا می کنند.

دلایل شروع استارت آپ در اندونزی چیست؟

اندونزی با داشتن جمعیت زیاد، بازار متنوع، نیروی کار متخصص، اقتصاد شدیدا روبه رشد و نیز منابع طبیعی فراوان مسلما بهترین فرصت ها را در اختیار تجار و کارآفرینان خارجی قرار می دهد. در نتیجه همه ساله بر تعداد سرمایه گذاران خارجی و سرمایه های مستقیم خارجی (FDI) افزوده می شود و این امر اندونزی را از نظر جذب سرمایه گذاران خارجی همواره در یک نرخ صعودی قرار می دهد. پس در شرایط کنونی قدرت اقتصادی این کشور روبه افزایش است. جالب است بدانید که اندونزی بیشتر به خاطر کشاورزی و نیز بخش های نفت و گاز معروف است. با این حال در سال های اخیر بخش های دیگری نیز مثل موارد زیر در اقتصاد اندونزی سهم داشته اند:

  • صنعت توریسم
  • صنعت تولیدی
  • صنعت دیجیتال
  • صنعت ساخت و ساز

به همین دلیل دولت اندونزی در طی سالیان اخیر با ارائه برنامه های حمایتی مختلفی تلاش نموده تا بیشترین سرمایه گذاران خارجی را جذب بازار اندونزی بکند. اما سرمایه گذاران خارجی نیز قبل از شروع استارت آپ خود در کشور اندونزی بایستی حتما با فضای سرمایه گذاری و قوانین استارت آپ اندونزی که در بخش بعدی توضیح داده می شود آشنا شوند.

دلایل شروع استارت آپ در اندونزی چیست

بایدها و نبایدهای استارت آپ اندونزی

همان طوری که در مطالب قبلی هم عنوان شد، با اینکه اندونزی از شرایط خوبی برای سرمایه گذاری و شروع استارت آپ برخوردار است اما مواردی هست که کارآفرینان قبل از ارائه درخواست خود بایستی با آنها آشنا شوند. یکی از موارد مهم مالکیت خارجیان در بخش های مختلف می باشد که ممکن است از 0% تا 95% هم متفاوت باشد. به همین منظور از کارآفرینان خارجی خواسته می شود تا حتما به لیست سرمایه گذاری منفی اندونزی یا Indonesia Negative Investment List توجه کنند. همان طوری که در زیر مشاهده می شود، در این لیست 25 فعالیت تجاری از 8 بخش مختلف جهت مالکیت خارجی کامل معرفی شده است:

فعالیت تجاریدرصد مالکیت خارجی
صنعت نفت و گاز75%
اکوتوریسم در نواحی جنگلی51%
نقشه برداری و حفاری زمین گرمایی95%
حفاری چاه نفت و گاز75%
تعمیر و نگهداری تجهیزات زمین گرمایی90%
تست تاسیسات الکتریکی ولتاژ بالا49%
نیروگاه ها95%
تئاترها و گالری ها67%
خدمات سرشماری70%
حمل و نقل زمینی49%
ارتباطات67%
مخابرات و شبکه67%
ترابری دریایی70%
مراکز تماس و خدمات تلفنی67%
خدمات اینترنت67%
صنایع دارویی85%
آموزش شغلی67%
کنترل آفات67%
تجهیزات طب سنتی49%

راه اندازی استارت آپ در اندونزی با PT PMA

غالبا کارآفرینان خارجی تمایل دارند تا سرمایه خود را مستقیما وارد عمل کرده و به ایده بیزینسی خود در اندونزی جامع عمل بپوشانند. به همین دلیل نیز در حال حاضر بهترین نوع شرکت برای راه اندازی استارت آپ اندونزی، شرکت مسئولیت محدود خارجی است. این نوع شرکت در اندونزی با عنوان پرسروآن ترباتس پنانامان مودال آسینگ (PT PMA) شناخته می شود. شرکتی که دارای یک شخصیت حقوقی مستقلی بوده و سرمایه گذار یا کارآفرین خارجی از آن طریق می تواند فعالیت های استارت آپی خود را در اندونزی انجام دهد. مالکیت این نوع شرکت نیز به 2 صورت زیر می باشد:

انواع مالکیت شرکت استارت آپ اندونزی

اما نباید فراموش کرد که قبل از درخواست برای راه اندازی PT PMA چک کردن لیست سرمایه گذاری منفی اندونزی امری بسیار مهم و الزامی است. علاوه بر این شرط دیگر برای شروع استارت آپ اندونزی تامین سرمایه لازم برای این کار می باشد. طبق اعلام BKPM (شورای هماهنگی سرمایه گذاری جمهوری اندونزی) سرمایه گذاران خارجی برای شروع استارت آپ خود در این کششور نیازمند تامین سرمایه لازم هستند که این مبلغ هم مخصوصا در مقایسه با کشورهای درحال توسعه دیگر چندان کم نیست. مبلغ سرمایه لازم از قرار ذیل می باشد:

  • مقدار سرمایه لازم تقریبا 750000$ (دلار)
  • به علاوه سرمایه پرداخت شده اضافی حدود 180000$ (دلار)

نحوه راه اندازی استارت آپ اندونزی یا PT PMA؟

برای راه اندازی PT PMA در اندونزی بایستی حداقل دو سهامدار وجود داشته باشد و حداقل یکی از سهامداران نیز خارجی باشد. در این صورت شهروند خارجی موظف است که علاوه بر اخذ شماره مالیاتی (NPWP) همچنین ویزای کار اندونزی (KITAS) را نیز دریافت کند. بنابراین برای شروع کار شما لازم است تا ابتداء درخواست خود را با BKPM (شورای هماهنگی سرمایه گذاری جمهوری اندونزی) در میان بگذارید. پس از ارتباط با BKPM است که شما با روند اداری راه اندازی استارت آپ آشنا شده و متوجه می شوید که این درخواست بایستی همراه با مدارک لازم و نیز سرمایه کافی باشد.

مدارک ضروری برای راه اندازی استارت آپ اندونزی

همان طوری که در بالا نیز گفته شد، به منظور تاسیس PT شما به 2 سهامدار (یک مدیر محلی و یک کمیسیونر) و حداقل سرمایه لازم حدود 750000$ (دلار) نیاز خواهید داشت. اما به منظور تاسیس این نوع استارت آپ در کشور اندونزی لازم است که مدارک زیر تهیه شود:

  • گواهی بیزینس صادره از BKPM (شورای هماهنگی سرمایه گذاری جمهوری اندونزی)
  • سند تاسیس شرکت که به تایید دفترخانه دولتی رسیده باشد.
  • وضعیت شخصیت حقوقی شرکت به تایید وزارت دادگستری اندونزی
  • شماره شناسه مالیاتی (NPWP) و تاییدیه کارآفرین دارای مالیات (PKP)
  • گواهی ثبت شرکت (TDP) برای اخذ خدمات گواهی سراسری (BPPT)
  • گزارش نیروی کار انسانی و گزارش سطح رفاهی شرکت از وزارت کار

لازم به ذکر است که ارائه گزارش مالیاتی برای شرکت های استارت آپ اندونزی امری الزامی است. همچنین موسسان این نوع شرکت ها جهت ادامه کار خود بایستی حتما بیمه سلامت (BPJS) در اختیار داشته باشند. در پایان نیز هموطنان عزیز می توانند سوالات و ابهامات خود درباره انواع روش های مهاجرت به اندونزی و شرایط زندگی در این کشور آسیایی را با مشاورین مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درمیان بگذارند.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *