ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ بلاروس

استارت آپ بلاروس

برای شروع استارت آپ بلاروس متقاضیان 4 نوع ساختار شرکتی شامل شرکت سهامی، شرکت مسئولیت محدود، شرکت خصوصی و نیز نمایندگی را در اختیار دارند. آنها می توانند در بخش های IT، نرم افزار، استخدام نیرو و تامین منبع، خدمات مالی و بیمه بلاروس ثبت شرکت نموده و به فعالیت خود ادامه دهند. اما از دلایل این نوع سرمایه گذاری می توان به رشد اقتصادی مثبت بلاروس، سطح رفاه عمومی قابل قبول، منابع طبیعی سرشار این کشور، اخذ مالیات پایین و نیز وجود مناطق آزاد مختلف در این کشور اشاره نمود. شما سروران گرامی می توانید برای شروع سرمایه گذاری خود در بلاروس و اخذ ویزای این کشور از مشاوره های حرفه ای کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار شوید.

نقشه استارت آپ بلاروس

بر طبق آخرین رتبه بندی کشورها از نظر توسعه استارت آپ (Statupblink)، بلاروس در بین 202 کشور جهان در رتبه 63 جهانی قرار دارد. با اینکه تعداد شرکت های استارت آپی بلاروس حدود 59 شرکت بوده و در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر از تعداد کمی برخوردار است اما برخی از استارت آپ های بلاروس مثل Amasty، Everhour و نیز ClockApps جزء معروفترین ها محسوب می شود. نقشه زیر نشانگر تعداد استارت آپ های بلاروس 2021 می باشد:

تعداد استارت آپ های بلاروس

بر اساس همین گزارش آماری، شهر مینسک پایتخت بلاروس از نظر توسعه استارت آپ ها در رتبه یک ملی و در رتبه 197 جهانی قرار دارد. ضمنا امتیاز جهانی این شهر نیز حدود 1.258 می باشد که امتیاز قابل قبولی در سطح اروپا و جهان به شمار نمی رود.

دلایل راه اندازی بیزینس در بلاروس چیست؟

بلاروس کشوری در شرق اروپاست که با کشورهایی مثل روسیه، لیتوانی، لیتونی، اوکراین و لهستان دارای مرز مشترکی است. این کشور اروپایی دارای منابع طبیعی بالقوه از جمله منابع نفتی، گازی، هیدرولوژیکی و زمین گرمایی بوده و از یک اقتصاد صنعتی پیشرفته ای برخوردار است. چنانچه بیش از دو سوم تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور ناشی از تولید محصولات صنعتی است. همان طوری که در نمودار زیر نیز نشان داده شده نرخ رشد اقتصادی بلاروس از 2.99-% در سال 2020 به حدود 2.21% افزایش یافته است و این یک واقعیت امیدوارکننده ای می باشد:

نرخ رشد اقتصادی بلاروس

اما علاوه بر موارد فوق می توان از شرایط بیزینس پرسود بلاروس نیز نام برد. شرایطی که باعث شده تا بانک جهانی بلاروس را در بین 185 کشور جهان در رده 63 بین المللی قرار دهد. همچنین این نهاد بین المللی بلاروس را از نظر آسانی شروع بیزینس در رده 15 جهانی قرار دهد. کشوری که شاخص استاندارد زندگی در آن در حد متوسط به بالا قرار دارد و نرخ بیکاری آن در طی سال های اخیر به شدت رو به کاهش بوده و اکنون به نرخ 4.63% رسیده است:

نرخ بیکاری در بلاروس

نقش مناطق آزاد برای توسعه استارت آپ بلاروس

از این گذشته بلاروس بر روی یک سیستم حمل و نقل بسیار پیشرفته ای سرمایه گذاری کرده است که امکان انتقال کالاها را فراهم کرده و امکان شبکه بندی و روابط اقتصادی با نقاط مختلف اروپا و جهان را جهت مقیاس پذیری بیزینس فراهم می کند. همچنین بلاروس دارای مناطق آزاد تجاری زیادی است که به شرکت های استارت آپ اجازه فعالیت با 0% مالیات را برای مدت 5 سال فراهم می کند. این مناطق عبارتند از:

  • مناطق اقتصادی آزاد شش گانه (برست، گومل راتون، مینسک، ویتبسک، موگیلف و گردونوسک)
  • منطقه اقتصادی ویژه برمینو اورشا
  • پارک Hi-Tech
  • پارک صنعتی گریت استون
  • شهرهای کوچک و متوسط و نواحی روستایی
  • بخش اورشا ویتبسک اوبلاست
  • منطقه جنوب شرقی موگلیف اوبلاست

شرایط راه اندازی استارت آپ در بلاروس

شرایط راه اندازی استارت آپ در بلاروس

ابتداء باید بدانید که از بهترین بخش ها برای سرمایه گذاری و تاسیس استارت آپ در بلاروس می برای به بخش های IT، نرم افزار، استخدام نیرو و تامین منبع، خدمات مالی و بیمه و غیره اشاره کرد. اما به منظور شروع یک استارت آپ موفق در بلاروس شما نیازمند اطلاع از شرایط و مقررات قانونی تاسیس این شرکت ها میباشید. برای این کار لازم است هر متقاضی مراحل زیر را طی کند:

  • تعیین ساختار قانونی شرکت
  • تعیین نام شرکت مورد نظر
  • انتخاب محل شرکت (تعیین آدرس قانونی)
  • تحویل بسته اسناد و مدارک لازم به اداره ثبت دولتی بلاروس

در ابتداء متقاضیان تاسیس استارت آپ بلاروس بایستی با انواع بیزینس (شرکت تجاری) در این کشور آشنا شده و سپس برای انجام اقدامات قانونی آماده شوند. سه نوع اصلی شرکت برای شروع استارت آپ در بلاروس عبارتند از:

نام شرکتتعداد شرکاءمسئولیت شرکاءحداقل سرمایه لازم
شرکت سهامی (عام و خاص)حداقل 2 شریکمسئولیت شرکاء به مقدار سهام آنها بستگی داردحدود 1500$ (دلار) برای شرکت های سهامی خاص و 6000$ (دلار) برای شرکت های سهامی عام
شرکت مسئولیت محدودحداقل 2 موسس و حداکثر 50 موسسمسئولیت منحصر به میزان اسمی سرمایه شرکاءقانونا حداقل و حداکثری در کار نیست
شرکت خصوصییک نفرمسئولیت بر طبق تعهداتقانونا حداقل و حداکثری در کار نیست

علاوه بر این امکان را ه اندازی نمایندگی نیز در بلاروس فراهم است و مجوز صادره برای متقاضیان تاسیس نمایندگی یک مجوز 3 ساله بوده و امکان تمدید آن نیز فراهم است. از مهمترین مدارک برای تاسیس نمایندگی در بلاروس نیز میتوان به فرم درخواست تکمیلی، مجوز قانونی اخذ شده از اداره ثبت تجاری، آیین نامه نمایندگی، بیزینس پلن، رسید پرداخت هزینه ثبت و وکالت نامه اشاره نمود

نحوه اخذ ویزای استارت آپ بلاروس

یکی از روش های رایج مهاجرت و اخذ اقامت بلاروس از طریق سرمایه گذاری در این کشور می باشد. معمولا دولت بلاروس برای افراد متقاضی شروع استارت آپ در بلاروس ویزای بلند مدت D صادر می کند. این ویزا یک نوع ویزای بلند مدت بوده و تا یک سال معتبر است. این ویزا به ویزای ملی بلاروس معروف و معمولا نیز از نوع چندبار ورود یا Multiple Entry محسوب می شود. کارآفرینان و سرمایه گذاران ایرانی که از این طریق به اقامت موقتی بلاروس دست می یابند می توانند با انجام بیزینس قانونی، پرداخت مالیات و اقامت به مدت بیش از 5 سال جهت اخذ اقامت دائمی این کشور اقدام نمایند. اما مدارک لازم برای اخذ ویزای استارت آپ بلاروس 2021 عبارتند از:

  • کپی فرم درخواست تکمیلی ویزای بلاروس
  • اصل دعوت نامه از یک شرکت بلاروسی
  • مدرک تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • یک قطعه عکس
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی سلامت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

برای اطلاع دقیق و کامل از دیگر شیوه های مهاجرت به بلاروس می توانید با گروه مشاورین برترمان در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *