ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ بلغارستان

استارت آپ بلغارستان

یکی از راه های مطمئن برای سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی در جهت دریافت ویزای اقامت اروپایی راه اندازی استارت آپ بلغارستان است. متقاضیان می توانند ازطریق اشکال مختلف شرکتی مثل شرکت مسئولیت محدود تک نفره (EOOD)، شرکت مسئولیت محدود خصوصی (OOD)، تک مالک (ET) و غیره اقدام به ثبت استارت آپ خود نمایند. این کار همچنین مستلزم تدارک سرمایه و هزینه ثبت شرکت استارت آپ می باشد.

گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارند تا با تحلیل شرایط بلغارستان شما عزیزان را با فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری و اخذ اقامت این کشور اروپایی در سال 2023 آشنا کنند.

اینفوگرافیک استارت آپ بلغارستان

دلایل و امتیازات ثبت استارت آپ در بلغارستان

استارت آپ Startup در بلغارستان به شرکت هایی نوآور و خلاقی گفته می شود که توسط یک کارآفرینی برای جستجو، توسعه و یا معتبرسازی یک مدل اقتصادی مقیاس پذیر راه اندازی شود. غالبا نیز این استارت آپ ها از نوع شرکت های نوپا اما با انگیزه ای بوده که در زمینه های تکنولوژی محور مثل IT ،مخابرات، صنایع الکترونیک، محصولات کامپیوتری، خودرو سازی صنایع غذایی و غیره تاسیس می شوند. اما بلغارستان یک کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) است و سرمایه گذاران در این کشور بی تردید از یکسری مزایا و امتیازات برخوردازند. فلذا از مهمترین امتیازات ثبت شرکت در بلغارستان 2023 می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

امتیازات ثبت شرکت در بلغارستان

اما از مهمترین دلایل برای ثبت شرکت استارت آپ در بلغارستان می توان به شرایط اقتصادی امیدوارکننده مثل میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) روبه رشد، نرخ بیکاری پایین، هزینه زندگی پایین، کیفیت زندگی اروپایی، نیروی کار ارزان و غیره اشاره نمود. مثلا با توجه به نمودار پیش بینی نرخ رشد اقتصادی بلغارستان در بخش زیر می توان به افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشور مخصوصا در سال 2023 امیداوار شد:

نرخ رشد اقتصادی بلغارستان

انواع مختلف مجوز کاری برای راه اندازی استارت آپ بلغارستان

تمامی متقاضیانی که به دنبال راه اندازی استارت آپ در بلغارستان هستند، در قدم اول باید برای مجوز کاری این کشور اقدام نمایند. به طور کلی مجوز کاری در بلغارستان یک سند الزامی برای انواع کسب و کارها در این کشور می باشد. به طور کلی انواع مختلفی از مجوزهای کاری در بلغارستان وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند:

  • رایج ترین نوع مجوز کاری در بلغارستان مجوز شرکت در این کشور است. مجوز کاری شرکت به کسب و کارها اجازه می دهد تا در یک شرکت سازماندهی شوند.
  • مجوز تجاری در بلغارستان از دیگر مجوزهای رایج در بلغارستان می باشد. این مجوز خاص تر است و به یک تجارت اجازه می دهد تا فعالیت های خاص تری نسبت به مجوز شرکت انجام دهند.

مجوزهای ذکر شده در قسمت بالا ممکن است به یک تجارت اجازه انجام کارهایی را بدهد که تحت مجوزهای دیگرمجاز نیستند. به عنوان مثال ممکن است یک مجوز ویژه برای یک شرکت داروسازی که قصد دارد محصولات خود را در بلغارستان به فروش برساند در دسترس باشد اما برای شرکت مهندسی در دسترس نباشد. برخی از مجوزهای کاری نیز در بلغارستان به صورت خاص به مشاغل ویژه ای در این کشور اعطا می شود. در نهایت اینکه مجوزهای خاصی برای راه اندازی استارت آپ در بلغارستان وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند از آنها بهره مند شوند.

در نمودار زیر می توانید روند دریافت مجوز کاری در بلغارستان را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند دریافت مجوز کاری در بلغارستان

شرایط بلغارستان برای شروع استارت آپ ها

شاید به نام بلغارستان نخورد اما این کشور از لحاظ توسعه استارت آپ ها در بین 201 کشور دنیا در رده 32 جهانی قرار دارد و همین امر نشانگر این است که دولت بلغارستان به توسعه بیزینس هایی از نوع استارت آپ اهمیت بالایی قائل است. جالب است بدانید که در این کشور اروپایی در حدود 267 شرکت استارت آپ وجود دارد که برخی از مشهورترین آنها شامل شرکت های Zoiper، ServMask و نیز Simvoly می باشد. تصویر زیر نشان دهنده پراکندگی این شرکت ها در کشور بلغارستان 2023 می باشد:

پراکندگی شرکت های استارت آپ در بلغارستان

طبق همین گزارش حاصله از وب سایت معتبر StartupBlink بهترین شهرها جهت سرمایه گذاری در بلغارستان و شروع استارت آپ از قرار زیر می باشد:

شهرامتیاز جهانیرتبه ملی
صوفیا861
وارنا4302
پلودیف7843

الزامات شروع استارت آپ بلغارستان چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که بلغارستان برای ثبت یک استارت آپ خارجی دارای فرآیند ثبت شرکت آسانی است. اما به هر صورت پیمودن این فرآیند مستلزم اخذ مشاوره و راهنمائی های لازم از یک وکیل مهاجرتی حرفه ای است. فلذا قبل از شروع استارت آپ بلغارستان بایستی بدانید که شرکتتان نیازمند نام مشخص، آدرس معلوم و نیز سرمایه کافی پس انداز شده در بانک های بلغارستان می باشد. پس مرحله اول از راه اندازی شرکت استارت آپی در بلغارستان انتخاب نوع شرکت از بین انواع زیر می باشد:

نوع شرکتشرایط
شرکت مسئولیت محدود تک نفره (EOOD)شرکتی با یک مالک دارای مسئولیت محدود
شرکت مسئولیت محدود خصوصی (OOD)شرکتی متعلق به دو یا چند شریک دارای مسئولیت محدود
تک مالک (ET)شرکتی آسان و راحت مناسب فعالیت های تجاری کوچک با مسئولیت کامل مالک
فریلانسیک شرکت شخصی
شرکت سهامی عام (AD)شرکتی با سرمایه سهام متعلق به همه اعضاء
شعبه در بلغارستانشرکتهای خارجی حق تاسیس شعبه در بلغارستان را هم دارند

مرحله دوم از این فرآیند مربوط به انتخاب نام شرکت و مرحله سوم آن نیز در رابطه با افتتاح حساب بانکی است. در مرحله چهارم از این کار لازم است تا شرکت برای خود آدرس بلغارستانی داشته باشد و این امر با اجاره محل دفتر در این کشور شدنی است. مرحله بعدی از این پروسه مربوط به ثبت شرکت در اداره ثبت دولتی و مرحله آخر نیز پیرامون ثبت مهر شخصیت حقوقی در بلغارستان می باشد.

الزامات شروع استارت آپ بلغارستان

سرمایه و هزینه لازم برای ثبت استارت آپ بلغارستان

تحت قوانین کشور بلغارستان، سرمایه گذاران خارجی هیچ محدودیتی در اندازه و میزان مشارکت در سرمایه شرکت بلغارستانی ندارند و از همین رو نیز تا 100% سرمایه شرکت محلی در این کشور را خود سرمایه گذار خارجی می تواند تقبل کند. مثلا برای ثبت شرکت در بلغارستان شما فقط به سرمایه 2 BGN لف بلغارستان یا 1€ (یورو) نیاز دارید. از این گذشته کل فرآیند ثبت شرکت در بلغارستان مجموعا تا 2 هفته کاری طول می کشد. اما هزینه های تشکیل شرکت استارت آپ در بلغارستان 2023 از این قرار می باشد:

  • هزینه ثبت: تقریبا €983 (یورو) برای ثبت شرکت، نام شرکت، مدارک شرکت و گواهی تاییدیه شرکت
  • هزینه های اداری: در حدود 25€ (یورو) در ماه
  • حداقل سرمایه سهام: 1€ (یورو) جهت افتتاح OOD در بلغارستان
  • هزینه تشکیل شرکت: تقریبا 800€ (یورو)
  • هزینه های حسابداری: از 30€ (یورو) در ماه جهت خدمات حسابداری مطمئن

چالش های اساسی استارت آپ بلغارستان

همانند اغلب کشورهای اروپایی مدرن، ثبت استارت آپ در بلغارستان نیز در کنار امتیازات ویژه ای که برای تمامی سرمایه گذاران به همراه دارد، دارای چالش های ظریفی نیز در حوزه های مختلف می باشد. بنابراین تمامی افرادی که به دنبال ثبت استارت آپ در بلغارستان هستند، باید در کنار مزیت های این فرآیند، با چالش های استارت آپ در این کمشور نیز به خوبی آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در روند ثبت استارت آپ و در طول فعالیت خود در این کشور مواجه خواهند شد.

در جدول زیر می توانید با انواع مختلف چالش های ثبت استارت آپ در بلغارستان آشنا شوید:

چالش های اساسی ثبت استارت آپ در بلغارستانتوضیحات
فرآیند ثبت استارت آپفرآیند ثبت استارت آپ برای شروع یک تجارت در بلغارستان به عنوان یک مقیم خارجی و غیر اتحادیه اروپا می تواند بسیار زمان بر باشد.
قوانین گستردهپس از تاسیس استارت آپ در بلغارستان، سرمایه گذاران باید آماده مقابله با برخی از قوانین سختگیرانه و طاقت فرسا در خصوص راه اندازی کسب و کار در این کشور باشند.
مالیات بسیار بالابر خلاف اغلب کشورهای اروپای شرقی، میزان مالیات در مشاغل بلغارستان بسیار بالا است. نرخ مالیات در این کشور 19% بر درآمد می باشد.

همه چیز درباره ویزای استارت آپ بلغارستان

برنامه ویزای استارت آپ بلغارستان برنامه کاملا جدیدی است که طی لایحه قانونی شعروندی بلغارستان از 26 فوریه امسال به تصویب رسیده است. بر طبق این برنامه مهاجرتی موسسان استارت آپ های خلاق و نوآور غیراروپایی می توانند با این طرح ویزای اقامت اروپایی خود را دریافت کنند. این ویزا با مدت اقامت 2 ساله جزء ویزاهای بلندمدت یا تایپ D کشور بلغارستان محسوب شده و متقاضیان می توانند با ارائه یکسری مدارک لازم مثل مدارک هویتی و مدارک شرکتی نسبت به اخذ این ویزا مبادرت نمایند. شما همراهان گرامی نیز می توانید ازطریق مشاوره با وکلای مهاجرتی حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با انواع شیوه های قانونی اخذ اقامت اروپا 2023 نیز آشنا شوید.

مهمترین سوالات استارت آپ بلغارستان

در این بخش به پرتکرارترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • دلایل و امتیازات ثبت استارت آپ در بلغارستان شامل چه مواردی می باشد؟ استارت آپ Startup در بلغارستان به شرکت هایی نوآور و خلاقی گفته می شود که توسط یک کارآفرینی برای جستجو، توسعه و یا معتبرسازی یک مدل اقتصادی مقیاس پذیر راه اندازی شود. غالبا نیز این استارت آپ ها از نوع شرکت های نوپا اما با انگیزه ای بوده که در زمینه های تکنولوژی محور مثل IT ،مخابرات، صنایع الکترونیک، محصولات کامپیوتری، خودرو سازی صنایع غذایی و غیره تاسیس می شوند. اما بلغارستان یک کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) است و سرمایه گذاران در این کشور بی تردید از یکسری مزایا و امتیازات برخوردازند.
  • سرمایه و هزینه لازم برای ثبت استارت آپ بلغارستان به چه صورت می باشد؟ هزینه ثبت: تقریبا €983 (یورو) برای ثبت شرکت، نام شرکت، مدارک شرکت و گواهی تاییدیه شرکت. هزینه های اداری: در حدود 25€ (یورو) در ماه. حداقل سرمایه سهام: 1€ (یورو) جهت افتتاح OOD در بلغارستان. هزینه تشکیل شرکت: تقریبا 800€ (یورو). هزینه های حسابداری: از 30€ (یورو) در ماه جهت خدمات حسابداری مطمئن
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *