ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ بلژیک

استارت آپ بلژیک

متقاضیان می توانند از طریق استارت آپ بلژیک در برنامه کارآفرین مهاجر بلژیک یا Ebtrepreneur program ثبت نام کرده و اقامت دائم به دست آورند. در این رابطه اشاره به 2 نکته مهم بسیار حیاتی است. اولا برنامه مذکور امکان اقامت خانوادگی و بهره مندی تمام اعضا از خدمات عمومی بلژیک مثل بهداشت و آموزش رایگان را فراهم می کند. ثانیا متقاضیان پس از گذشت 5 سال اقامت پیوسته در بلژیک می توانند برای دریافت تابعیت بلژیکی خود اقدام نمایند. شما عزیزان می توانید سوالات خود درباره امتیازات اخذ اقامت و تابعیت بلژیک 2021 را با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطرح کنید.

اینفوگرافیک استارت آپ بلژیک

چرایی شروع استارت آپ در بلژیک؟

بلژیک پایتخت اروپاست و اغلب سازمان های مهم اروپایی مثل اتحادیه اروپا (EU) و NATO و نیز دیگر نهادها و سازمان های چند ملیتی در این کشور قرار دارد. مکان جغرافیایی خاص، شرایط سرمایه گذاری مناسب و نیز محیط تجاری مناسب دلایلی هستند بر اینکه چرا شما باید بلژیک را برای سرمایه گذاری و ثبت استارت آپ خود انتخاب کنید. صنعتی بودن، رشد اقتصادی مداوم، نرخ بالای برگشت سرمایه، سطح بالا استاندارد زندگی و غیره از دیگر نکات بارز اقتصاد بلژیک می باشد. اقتصادی که بر اساس پیش بینی ها نرخ رشد GDP خود را از 8.26-% سال 2020 به نرخ رشد 5.33% در سال 2021 بالا می کشد:

نرخ رشد GDP در بلژیک

شرایط استارت آپ بلژیک 2021

با توجه به نقشه استارت آپ بلژیک که در سال جاری توسط موسسه رتبه بندی استارت آپ ها StatupBlink منتشر شده، کشور بلژیک کلا دارای 309 استارت آپ می باشد که بیشترین تعداد یعنی حدود 197 استارت آپ متعلق به بروکسل پایتخت این کشور اروپایی است. از طرف دیگر این کشور در بین 202 کشور جهان از لحاظ موقعیت توسعه استارت آپی در رده 24 جهانی قرار دارد. از مهمترین و معروفترین این استارت آپ ها در بلژیک می توان به Mailfence، Survey و Prezly اشاره کرد. تصویر زیر نشان دهنده تعداد استارت آپ ها و توزیع آنها در کشور بلژیک می باشد:

نقشه تعداد استارت آپ ها در بلژیک

اما شاید این سوال برای اغلب متقاضیان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلژیک مطرح شود که بهترین شهرها برای شروع استارت آپ بلژیک کدام است؟ برای این منظور می توان به جدول رتبه بندی جهانی شهرها و نواحی مختلف بلژیک توجه کرد. بر اساس این جدول برترین شهر این کشور برای راه اندازی استارت آپ شهر بروکسل با امتیاز جهانی 64 می باشد:

شهرامتیاز جهانیرتبه ملی
بروکسل641
خنت1632
آنت ورپ3174
لیون4265

مراحل راه اندازی استارت آپ در بلژیک

مراحل راه اندازی استارت آپ در بلژیک

فرآیند سرمایه گذاری و ثبت شرکت استارت آپ در بلژیک ساده بوده و پیچیدگی آنچنانی ندارد منتها بشرطی که متقاضیان با قوانین و قواعد این کار آشنا باشند. مرحله اول از این پروسه انتخاب نوع شرکت مناسب برای هدفتان می باشد. کلا در کشور بلژیک 6 نوع شرکت تجاری وجود دارد که هر یک مشخصات خاص خود را داشته و ممکن است برای استارت آپ های کوچک و متوسط مناسب باشد. این شرکت ها عبارتند از:

نوع شرکتمسئولیتجزئیات دیگر
شرکت سهامی خاص (SPRL/BVBA)موسسان تنها متناسب با سرمایه خود مسئول هستند.این شرکت با وجود یک یا چند نفر تشکیل می شود.
شرکت سهامی عام (SA/NV)سهامدارن این نوع شرکت ها تنها در قبال سرمایه خود مسئول هستند.این نوع شرکت در بلژیک نیز از چند شریک تشکیل می شود.
شرکت مختلط غیرسهامیمعمولا شرکت از شرکاء غیرسهامی تشکیل شده و مسئولیت ها نیز با توجه به مقدار سرمایه شرکا تقسیم شده است.شرکتی که از چند شریک تشکیل می شود.
شرکت مختلط سهامیشرکاء هم دارای مسئولیت عمومی و هم دارای مسئولیت محدودبر خلاف شرکت مختلط غیرسهامی، این نوع شرکت ها دارای سهام مشترک می باشد.
شرکت خصوصی یا تک مالکیتیساده ترین نوع شرکت که در آن فرد موسس مسئول کامل شناخته می شود.بهترین شکل شرکت برای مشاورین و تجار با مسئولیت نامحدود

تمامی شرکت ها از جمله استارت آپ ها در بلژیک بایستی در اداره ثبت شرکت های تجاری بلژیک ثبت نام کنند. برای این منظور متقاضیان نیازمند ارائه مدارک به اداره مذکور می باشند:

  • پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی
  • بیزینس پلن
  • اساسنامه
  • شماره مالیات بر ارزش افزوده (VAT)
  • مجوزهای صادره از سوی سازمان های ذیربط

مراحل راه اندازی و ثبت استارت آپ بلژیک

در حقیقت فرآیند ثبت شرکت در کشور بلژیک شامل طی مراحلی است که انجام همگی نهایتا به اداره ثبت شرکت های تجاری بلژیک ختم می شود. در مرحله اول متقاضیان باید نوع شرکت تجاری خود را انتخاب کنند. در مرحله دوم فرد متقاضی بایستی حساب جاری در یکی از بانک های بلژیک افتتاح کند. سپس در مرحله سوم او باید برای اجاره دفتر شرکت اقدام نماید تا آدرس شرکت نیز مشخص شود. در گام بعدی او باید برای اخذ شماره ثبت شرکت اقدام نموده و سپس شماره VAT خود را فعال نماید. مرحله آخر یا ششم از این فرآیند نیز مربوط به ثبت نام در صندوق تامین اجتماعی و بیمه سلامت می باشد. این مراحل به صورت شماتیک از قرار زیر می باشد:

مراحل راه اندازی و ثبت استارت آپ بلژیک

برنامه کارآفرین مهاجر بلژیک برای اخذ اقامت اروپا

بلژیک جزء کشورهای مرفه و پیشرفته اروپایی است که بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری و اخذ اقامت اروپا دارد. با اینکه این کشور اروپایی برنامه ای به نام برنامه اقامت از طریق سرمایه گذاری ندارد اما برنامه کارآفرین یا Ebtrepreneur program در حقیقت برنامه ای تحت شاخه ویزای خود اشتغالی است و مستلزم آن است که متقاضیان گواهی ثبت شرکت خود برای منطقه ای که مایل به مهاجرت به آن هستند را دریافت کرده و درصدد اخذ کارت حرفه ای باشند. لذا مدارک لازم برای اخذ ویزای اقامت بلژیک از این طریق عبارت است از:

  • فرم های درخواست تکمیلی
  • پاسپورت و کارت هویتی
  • عکس پاسپورتی 3 در 4
  • شناسنامه
  • سند ازدواج
  • اجاره نامه در بلژیک
  • بیمه سلامت معتبر
  • واهی تمکن مناسب
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیزینس پلن
  • مدارک ثبت شرکت در بلژیکمدارک موید فعالیت کاری یا تجاری
  • رسید هزینه ویزای اقات موقتی حدود 180€ (یورو) و مجوز اقامتی حدود 20€ (یورو)

ناگفته نماند که متقاضیان پس از 5 سال اقامت مستمر در این کشور می توانند برای اخذ تابعیت و پاسپورت بلژیک نیز اقدام نمایند. به همین منظور نیز عزیزان می توانند سوالات مهاجرتی خود درباب بلژیک و نحوه شروع پرونده مهاجرتی خود با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درارتباط باشند.

سوالات اساسی درباره استارتاپ بلژیک

چند سوال اساسی در خصوص ویزای استارتاپ بلژیک عبارتند از:

  • شرایط دریافت ویزای استارتاپ بلژیک چیست؟ بلژیک یکی از معدود کشورهای مطرح اروپایی است که ویزای استارتاپ را به صورت مستقیم ارائه نمی کند.
  • برای شروع استارتاپ در کشور بلژیک چه باید کرد؟ افراد می توانند از طریق ویزای سرمایه گذاری بلژیک به این کشور مهاجرت کرده و با ثبت شرکت در این کشور، طرح استارتاپی خود را به اجرا در آورند.
  • برای شروع استارتاپ در بلژیک به چه بودجه ای نیاز خواهد بود؟ 350000€ تا 500000€ (یورو) سرمایه اولیه برای دریافت ویزای بلژیک نیاز خواهد بود.
  • با یک طرح استارتاپی چه مدت می توان در کشور بلژیک اقامت داشت؟ اقامت اولیه از این طریق یک ساله خواهد بود که البته قابلیت تمدید تا 5 سال را نیز خواهد داشت.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *