ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ ترکیه

استارت آپ ترکیه

استارت آپ ترکیه گزینه ای ایده آلی است که از آن طریق می توان هم به اقامت دائم و هم به تابعیت این کشور دست یافت که باید بررسی گردد. برای راه اندازی یک استارت آپ موفق در کشور ترکیه می توان ابتداء ساختار شرکت مورد نظر را انتخاب کرد و سپس مراحل تخصصی دیگر را انجام داد. مراحل مربوطه شامل افتتاح حساب بانکی، انتخاب مدیران، ارائه مدارک ضروری، ثبت شرکت و نیز اخذ شماره مالیات بر ارزش افزوده (VAT) می باشد.

متقاضیان می توانند از این طریق همچنین به ویزای اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت ترکیه دست یابند. آنها برای اخذ ویزای مذکور بایستی سرمایه حداقل 500000$ (دلاری) در حساب ویژه خود داشته باشند و مدارک مورد نیاز مثل مدارک شناسایی و هویتی خود را به اداره مهاجرت ترکیه یا همان Göç İdaresi تحویل دهند. علاوه بر ثبت شرکت روش سرمایه گذاری دیگر از طریق خرید ملک در ترکیه می باشد. شما برای دریافت کامل مشاوره در خصوص این نوع شیوه مهاجرتی و مزایای آن نیز می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

اینفوگرافیک استارت آپ ترکیه

ارزیابی شرایط ترکیه برای شروع یک استارت آپ موفق

ترکیه کشوری است که به لحاظ استراتژیکی دو قاره آسیا و اروپا را به هم وصل کرده و در واقع درست در وسط چهار راه این دو قاره قرار دارد. باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید که ترکیه یک کشور توسعه یافته صنعتی و یکی از اقتصادهای نوظهور دنیا به حساب می آید.کشوری که تولید کننده پیشرو جهانی محصولات کشاورزی، منسوجات، وسایل نقلیه و وسایل الکترونیکی است.


در حقیقت ترکیه کشوری است که اخیرا به جذب سرمایه گذاری در زمینه توسعه شرکت های استارت آپی روی آورده است. همان طوری که در نقشه توزیع استارت آپ ترکیه در زیر هم مشخص است، کشور ترکیه به سبب داشتن محیط اقتصادی پویا دارای حدود 405 شرکت استارت آپ می باشد که از مشهورترین آنها می توان به Iyzico، put.io و The RTA Store اشاره نمود. همچنین این کشور از حیث توسعه استارت آپ در رده 49 جهانی قرار دارد:

نقشه استارت آپ ترکیه

بر طبق همین گزارشات آماری می توان شهرهای مختلف ترکیه را نیز رده بندی کرد. بر این اساس، استانبول، آنکارا و ازمیر سه شهر اصلی ترکیه با شرایط سرمایه گذاری برتر محسوب می شود:

شهررتبه ملیامتیاز جهانی
استانبول180
آنکارا2189
ازمیر3445

نحوه ثبت شرکت استارت آپ در ترکیه

کارآفرینان خارجی برای ثبت و راه اندازی بیزینس استارت آپ خود در ترکیه لازم است مراحلی را طی کنند. این مراحل روی هم رفته فرآیند ثبت شرکت در ترکیه را تشکیل داده و از قرار ذیل می باشد:

مراحلشرح مراحل
مرحله 1انتخاب نوع شرکت برای تعیین میزان سرمایه لازم و مدارک مورد نیاز
مرحله 2افتتاح حساب بانکی شرکت و پس انداز سرمایه سهام
مرحله 3انتخاب مدیران یا روسای شرکت طبق اساسنامه آن شرکت
مرحله 4تحویل مدارک و مشخصات مربوط به مدیران و سهامداران به اداره ثبت تجاری
مرحله 5اخذ شماره های مالیاتی و VAT و نیز ثبت نام در تامین اجتماعی

اما مدارک لازم جهت ثبت شرکت استارت آپ در ترکیه که متقاضیان می بایست به اداره ثبت تجاری تحویل دهند عبارتند از:

  • کپی از پاسپورت ترجمه شده به زبان ترکی و تایید شده توسط دفتر خانه اسناد رسمی
  • کپی برابر اصل مدارک هویتی سهامداران
  • فرم درخواست تکمیلی
  • مدرک شماره مالیاتی یا Vergi Numarasi
  • کپی برابر اصل اساسنامه شرکت
  • گواهی پس انداز 25% سرمایه در حساب بانکی شرکت (حداقل 100000 TL لیر)

لازم به یادآوری است که متقاضیان پس از اتمام فرآیند ثبت شرکت خود در ترکیه بایستی در اداره مالیات محلی ثبت نام و نسبت به اخذ گواهی مالیاتی خود اقدام نمایند.

انواع ساختار شرکتهای استارت آپ در ترکیه

روند دریافت بودجه برای راه اندازی استارت آپ ترکیه

یکی از اصلی ترین مواردی که متقاضیان راه اندازی استارت آپ در ترکیه باید به آن توجه کنند، روند دریافت بودجه مناسب برای این کار است. زیرا بدون داشتن بودجه مناسب روند راه اندازی استارت آپ ترکیه با مشکلات گسترده ای مواجه خواهد بود. علاوه بر این در ترکیه بودجه کسب و کار کمی متفاوت از سایر کشروها می باشد. همچنین به طور کلی، در ترکیه منابع مالی کسب و کار معمولا از سرمایه گذاران خطر پذیر و سرمایه گذاران فرشته تامین می شود. از سوی دیگر، برای شروع فرآیند راه اندازی استارت آپ در ترکیه درک انواع مختلف سرمایه گذاری در ترکیه خطر پذیر و نحوه عملکرد آنها بسیار مهم است.

در نمودار زیر می توانید روند دریافت بودجه برای راه اندازی استارت آپ ترکیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند دریافت بودجه برای راه اندازی استارت آپ ترکیه

برای درک بهتر روند دریافت بودجه برای راه اندازی استارت آپ در ترکیه باید به برخی از نکات ضروری توجه فرمایید. به طور مثال، بودجه سهام خصوصی در ترکیه معمولا از شرکت های بزرگ تامین می شود و برای سرمایه گذرای در مشاغل جدید استفاده می شود. اما در مقابل، بودجه سهام عمومی در ترکیه معمولا از شرکت های کوچک تر تامین می شود و برای سرمایه گذاری در مشاغل قدیمی که فروخته یا خریداری شده اند استفاده می شود. اما رایج ترین راه برای دریافت بودجه در ترکیه زمانی است که یک شرکت تا سقف 30 میلیون دلار سرمایه کل را برای راه اندازی کسب و کار استارت آپی جدید ارائه می دهد.

الزامات کلیدی جهت راه اندازی استارت آپ ترکیه

آن دسته از سرمایه گذاران بین المللی که به دنبال راه اندازی استارت آپ در ترکیه هستند، باید الزامات کلیدی در این حوزه را به خوبی بررسی کنند. در غیر این صورت با چالش های متعددی در طول فرآیند درخواست خود جهت راه اندازی استارت آپ ترکیه مواجه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که، هنگام راه اندازی استارت آپ در ترکیه، مراحل دقیق بسته به نوع کسب و کاری که شروع می کنید متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، روند راه اندازی در تمامی موارد در ترکیه مشابه است.

در نمودار زیر می توانید روند راه اندازی استارت آپ در ترکیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند راه اندازی استارت آپ در ترکیه

انواع ساختار شرکتهای استارتاپی در ترکیه

کلا دولت ترکیه با انجام اقداماتی از جمله آسان سازی قوانین شهروندی ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی قصد تشویق و حمایت از این دسته مهاجران را دارد. به هر حال مقدمه این کار نیز آشنایی با شرایط این نوع سرمایه گذاری در ترکیه است.

اولین گام در این مسیر نیز آشنایی با انواع شرکت های تجاری در ترکیه 2024 به شرح ذیل می باشد:

  • شرکت سهامی عام (JSC): تشکیل شده با دو یا چند موسس، سرمایه کافی و مسئولیت متناسب با همین سطح سرمایه
  • شرکت مسئولیت محدود (LLC): تشکیل شده با دو یا چند موسس، سرمایه لازم و مسئولیت محدود
  • شرکت تعاونی: تجمیع شرکای مختلف با هدف تامین انواع نیازمندی های اعضاء و دست یابی به هدف مشخص
  • شرکت حمایت مالی
  • شرکت جمعی یا مشاع

در این بین رایج ترین نوع شرکت برای راه اندازی استارت آپ ترکیه از نوع شرکت های JSC و LLC با شرایط ذیل می باشد:

رایج ترین نوع شرکت برای راه اندازی استارت آپ ترکیه

چند نکته کلیدی درباره استارتاپ ترکیه

از سال 2012 برنامه های تحول یافته ای برای استارتاپ در ترکیه به وجود آمد و دولت محیطی جدید را برای انجام این کار در نظر گرفت و حمایت ویژه ای از صاحبان ایده به عمل آورد. همین مسئله توجه به این موضوع را افزایش داد. برخی از مهم ترین نکاتی که درباره استارتاپ در ترکیه باید به آن اشاره کرد عبارتند از:

  • ایجاد انجمن حمایت از استارت آپ ها توسط دولت و جلب نظر بسیاری از موسسات و شرکت ها به این مجموعه جهت سرمایه گذاری
  • شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه یکی از بازیگران اصلی در ارائه بودجه راه اندازی به مشاغل است.
  • از سال 2013 امکان دریافت حمایت سرمایه گذاران آنجل از طرف دولت نیز به وجود آمد
  • وزارت صنعت و فناوری ترکیه با گروه سرمایه گذاری اروپا به توافق رسید
  • از سال 2016، امکان تجارت محصولات تولید شده از طریق استارت آپ در سراسر اروپا فراهم شده است.

شرایط اخذ ویزای استارت آپ ترکیه

اصولا یکی از راه های مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت و تابعیت این کشور از طریق ثبت شرکت استارت آپ می باشد. کلا برنامه اقامت ترکیه 2024 از طریق ثبت شرکت با درخواست از برنامه شهروندی ترکیه عملی می شود. برنامه ای که راه را برای مهاجرت سرمایه گذاران آسان کرده و از چهار طریق زیر امکان اخذ اقامت آسان این کشور را فراهم می کند:

4 طریق اخذ اقامت ترکیه

بنابراین شما به عنوان یک سرمایه گذار کارآفرین می توانید با اثبات سرمایه گذاری 500000$ (دلاری) جهت ثبت شرکت در ترکیه نسبت به اخذ ویزای اقامت کوتاه یا بلندمدت ترکیه اقدام نمایید. تفاوت این دو ویزا در این است که ویزای اقامت کوتاه مدت برای 2 سال اما ویزای اقامت بلندمدت ترکیه برای 8 سال صادر می شود. فلذا متقاضیان لازم است تا در اسرع وقت مدارک زیر را تهیه و به اداره مهاجرت Göç İdaresi استانی ترکیه مراجعه نمایند:

  • فرم درخواست مجوز اقامت
  • اصل و کپی پاسپورت یا مدرک مسافرتی
  • کپی مدرک اقامتی قبلی
  • 4 قطعه عکس بیومتریک
  • مدرک اثبات عدم دریافت حقوق یا مستمری از نهادهای دولتی ترکیه درطی سه سال اخیر
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • بیمه پزشکی معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی

هموطنان عزیز برای دریافت مشاوره های اعزام سرمایه گذاری با وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

مهم ترین سوالات استارت آپ ترکیه

در این بخش توجه شما را به پرتکرارترین سوالات در خصوص استارت آپ ترکیه جلب می داریم:

  • روند دریافت بودجه برای راه اندازی استارت آپ ترکیه به چه صورت است؟ یکی از اصلی ترین مواردی که متقاضیان راه اندازی استارت آپ در ترکیه باید به آن توجه کنند، روند دریافت بودجه مناسب برای این کار است. زیرا بدون داشتن بودجه مناسب روند راه اندازی استارت آپ ترکیه با مشکلات گسترده ای مواجه خواهد بود. علاوه بر این در ترکیه بودجه کسب و کار کمی متفاوت از سایر کشروها می باشد. همچنین به طور کلی، در ترکیه منابع مالی کسب و کار معمولا از سرمایه گذاران خطر پذیر و سرمایه گذاران فرشته تامین می شود. از سوی دیگر، برای شروع فرآیند راه اندازی استارت آپ در ترکیه درک انواع مختلف سرمایه گذاری در ترکیه خطر پذیر و نحوه عملکرد آنها بسیار مهم است.
  • ارزیابی شرایط ترکیه برای شروع یک استارت آپ موفق چگونه می باشد؟ ترکیه کشوری است که به لحاظ استراتژیکی دو قاره آسیا و اروپا را به هم وصل کرده و در واقع درست در وسط چهار راه این دو قاره قرار دارد. باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید که ترکیه یک کشور توسعه یافته صنعتی و یکی از اقتصادهای نوظهور دنیا به حساب می آید.کشوری که تولید کننده پیشرو جهانی محصولات کشاورزی، منسوجات، وسایل نقلیه و وسایل الکترونیکی است. در حقیقت ترکیه کشوری است که اخیرا به جذب سرمایه گذاری در زمینه توسعه شرکت های استارت آپی روی آورده است. همان طوری که در نقشه توزیع استارت آپ ترکیه در زیر هم مشخص است، کشور ترکیه به سبب داشتن محیط اقتصادی پویا دارای حدود 405 شرکت استارت آپ می باشد که از مشهورترین آنها می توان به Iyzico، put.io و The RTA Store اشاره نمود.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *