ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ سوئیس

استارت آپ سوئیس

سوئیس یکی از قدرتمندترین و آزادترین اقتصادهای اروپایی محسوب می شود و راه اندازی استارت آپ سوئیس می تواند یک ایده خیلی عالی محسوب شود. اما برای راه اندازی بیزینس و عملی کردن ایده استارت آپ خود در این کشور شما نیازمند 3 فاکتور مهم استعداد، سرمایه و مشتری هستید. همچنین لازم است بدانید که رشته های تکنولوژی اطلاعات (IT) و بیوتک (Biotech) جزء بهترین رشته ها برای شروع استارت آپ در سوئیس 2023 محسوب می شود.

شما عزیزان برای اطلاع از شرایط زندگی و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در سوئیس می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

اینفوگرافیک استارت آپ سوئیس

شاخص های اقتصادی مرفه ترین کشور جهان؛ سوئیس!

اقتصاد سوئیس جزء یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای بازار آزاد جهان محسوب می شود. در این ساختار اقتصادی فوق مدرن بخش خدمات مخصوصا صنعت بانکداری سوئیس و گردشگری این کشور نقش حیاتی ایفاء می کنند. این کشور با جمعیت 8606033 نفری امسال به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 708$ بیلیون دلاری رسید. درست است که رشد GDP سوئیس در سال 2023 بخاطر تاثیرات منفی شیوع بیماری کرونا به 5.3-% رسیده بود اما امسال این عدد به 3.5% رسیده و این نشانگر شاخص های قدرتمند  اقتصادی این کشور است:

میزان تولید ناخالص داخلی در سوئیس

یکی از شاخص های مهم در ارزیابی اقتصاد سوئیس، شاخص آزادی اقتصادی است که موید رابطه مثبت بین آزادی و پیشرفت اقتصادی کشورهاست. سوئیس با توجه به لیست زیر در رده چهارم آزادترین کشور جهان قرار دارد:

شاخص آزادی اقتصادی در سوئیس

یکی دیگر از شاخص های مورد بررسی درباره کشور سوئیس، شاخص فساد اقتصادی است که بر اساس رتبه بندی سایت معتبر Transparancy.org کشور سوئیس با دریافت 85 امتیاز مشترکا با فنلاند، سنگاپور و سوئد در رده 3 کشورهای جهان با کمترین فساد مالی قرار می گیرد

برای اطلاع از ریز جزئیات امتیاز شاخص فساد سوئیس در طی سالیان گذشته می توان به نمودار زیر مراجعه کرد:

شاخص فساد سوئیس در طی سالیان گذشته

اما از نظر شاخص کیفیت زندگی نیز سوئیس با سطح کیفیت زندگی 190.82 به عنوان مرفه ترین کشور در جهان و اروپا شناخته می شود. همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می شود بعد از سوئیس کشورهای دانمارک و هلند در رده های دوم و سوم مرفه ترین کشورهای دنیا قرار می گیرند.

مرفه ترین کشورهای دنیا

دلایل راه اندازی استارت آپ سوئیس

سالانه بیش از صدها سرمایه گذار بین المللی از نقاط مختلف جهان به دلایل مختلفی برای راه اندازی استارت آپ سوئیس به این کشور نقل مکان می کنند. سوئیس در سراسر جهان به عنوان بهشت، نه تنها بهشت مالیاتی و همچنین بهشتی برای استارت آپ ها معروف است. همچنین تعداد کمی از کشورهای جهان چنین تلاش هایی را برای کمک به استارت آپ های خود به سرمایه گذاران ارائه می دهد. به طور کلی راه اندازی استارت آپ در سوئیس، برای افرادی که به دنبال پیشرفت اقتصادی هستند، سرمایه گذاری تضمین شده ای را ارائه می دهد.

در نمودار زیر می توانید روند راه اندازی استارت آپ در سوئیس را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند راه اندازی استارت آپ در سوئیس

در جدول زیر می توانید دیگر دلایل اساسی جهت راه اندازی استارت آپ در سوئیس را مشاهده فرمایید:

دلایل راه اندازی استارت آپ سوئیستوضیحات
موقعیت جغرافیاییموقعیت جغرافیایی سوئیس امکان دسترسی سریع به بقیه اروپا، خاورماینه، آفریقا و آسیا را فراهم می کند.
سوئیس زمینه مناسبی برای استارت آپ ها است.حدود 70% از جمعیت سوئیس بین 25 تا 35 سال با تحصیلات عالی فارغ التحصیل شده اند.
مالیاتبه طور کلی از ابتدای سال 2023 نرخ مالیات شرکت ها به تدریج کاهش می یابد. برای استارت آپ هایی که دارای برچسب گواهی شرکت های نوآور جهان هستند معافیت کلی از مالیات بر درآمد به مدت 1 سال امکان پذیر است.
کمک های گسترده برای کارآفریناندر سوئیس کمک های موجود به ویژه برای نوآوران و کارآفرینان وجود دارد.

راه اندازی استارت آپ در نوآورترین کشور جهان!

واقعیت این است که شرایط از همه نظر برای شروع استارت آپ سوئیس مهیا است. چراکه اقتصاد سوئیس جزء اقتصادهای برتر جهانی بوده و همه شاخص های آن گویای بهترین شرایط برای راه اندازی یک استارت آپ موفق می باشد. جالب است بدانید که خود دولت سوئیس نیز حامی و مشوق شرکت های نوآور و خلاق می باشد و به خاطر همین خلاقیت محوری است که سوئیس از نظر شاخص نوآوری جهانی در رده اول جهان قرار دارد. همان طوری که در جدول زیر مشاهده می شود، سوئیس با امتیاز کل 66.08 نوآورترین کشور جهان می باشد:

شاخص سوئیس در نوآورانه ترین کشور جهان

سوئیس بهترین کشور برای کارآفرینانی است که به دنبال رشد و شکوفایی ایده استارت آپ خود در اروپا هستند. چراکه آنها با راه اندازی استارت آپ در سوئیس هم به منبع نیروهای مستعد و خلاق دست یافته و از تجربه آنها استفاده می کنند. هم اینکه به مرکز نوآوری دسترسی خواهند داشت و هم اینکه به مشتریان دست به نقد دسترسی دارند. جالب است بدانید که سرمایه گذاری در استارت آپ سوئیس با رشد بیش از 80% از سال 2012 حالا به حدود 2 CHF  بیلیون مارک رسیده است. نباید فراموش کرد که برای ورود به محیط استارت آپ سوئیس 3 فاکتور بسیار مهم وجود دارد:

  • استعداد
  • سرمایه
  • مشتریان

بهترین رشته ها برای ثبت استارت آپ در سوئیس

سوئیس از نظر رتبه بندی اکوسیستم استارت آپ با 713 استارت آپ خلاق جزء کشورهای پیشرو دنیا محسوب می شود. با توجه به نقشه استارت آپ این کشور می توان شهرهای زوریخ (رتبه 65 جهانی)، بازل (72) و ژنو (129) بهترین شهرهای استارت آپی این کشور اروپایی نامید. اما از مهمترین این شرکت های استارت آپ در سوئیس نیز می توان به استارت آپ های GetYourGuide، Wefox، Numbrs و Acronis نام برد. جالب اینکه ارزش مالی این شرکت های سوئیسی حالا به بیش از یک بیلیون دلار رسیده است.

اما سوال اینجاست که کدام رشته های اقتصادی سوئیس بهترین شرایط را برای شروع استارت آپ دارند؟ مسلما رشته های فناوری مثل تکنولوژی اطلاعات (IT) و بیوتک (Biotech) جزء بهترین رشته ها در سوئیس برای ثبت و راه اندازی استارت آپ به شمار می رود. اما از دیگر رشته های محبوب برای توسعه استارت آپ سوئیس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پلاتفورم مسافرتی
  • بانکداری و امور مالی
  • امور بیمه
  • نرم افزارهای بانکداری
  • امنیت شبکه یا سایبرسکیوریتی

بهترین رشته ها برای ثبت استارت آپ در سوئیس

شرایط ثبت استارت آپ در سوئیس

قبل از شروع بحث باید بدانید که امتیازات ثبت شرکت استارت آپ در سوئیس شامل لیست بلندی مثل اقتصاد و پول قوی، مرکزیت شرکت های چند ملیتی، دولت کارآمد و باثبات، بازار کار آزاد، سیستم مالیاتی آزاد، مراکز مالی مهم، زیرساخت های پیشرفته و امنیت پایدار می باشد. اما برای راه اندازی استارت آپ در این کشور شما نیازمند انجام مراحلی از جمله انتخاب ساختار شرکت، ثبت رسمی شرکت مورد نظر و ثبت نام در اداره مالیاتی سوئیس می باشید. ابتداء باید نوع شرکت خود را از بین شرکت های زیر انتخاب کنید:

نوع شرکتحداقل سرمایه لازم
شرکت عام (AG)حداقل سرمایه حدود 100000CHF (مارک) با پرداخت 20% ارزش اسمی سرمایه به هنگام تشکیل شرکت
شرکت مسئولیت محدود (GmbH)حداقل سرمایه 20000CHF (مارک)
شرکت سهامی خاصبدون محدودیت سرمایه
شرکت سهامی عام (KG)بدون محدودیت سرمایه
شرکت سهامی سادهبدون محدودیت سرمایه
شرکت خصوصینیازمند اثبات درآمد ناخالص سالیانه حداقل 100000CHF (مارک)

اما فرآیند ثبت شرکت استارت آپ این کشور ساده و از قرار ذیل می باشد:

  • تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت
  • آمادگی مدارک لازم مثل اساسنامه، لبست سهامداران و پست آنها، تقاضا نامه و غیره
  • تنظیم اسسانامه در دفترخانه اسناد رسمی
  • افتتاح حساب بانکی برای شرکت
  • ثبت شرکت در اداره ثبت تجاری سوئیس
  • پرداخت مالیات
  • چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کانتون
  • اخذ شماره مالیاتی (VAT)
  • استخدام نیرو و ثبت نام در تامین اجتماعی

دریافت ویزای استارت آپ سوئیس

برنامه دولت سوئیس برای اعطای اقامت این کشور  به کارآفرینان خارجی با عنوان برنامه سرمایه گذار مهاجر شناخته می شود. این برنامه مختص دو دسته از متقاضیان یعنی کارآفرینان جهت ثبت شرکت در سوئیس و بازنشستگان برای پرداخت مالیات بر درآمدشان می باشد. در واقع شما با تشکیل استارت آپ در سوئیس مشمول این برنامه اقامتی سوئیس می شوید. لازم به یادآوری است که این ویزا ویزای اقامت موقت سوئیس بوده اما قابل تمدید می باشد. از امتیازات اخذ ویزای مذکور می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  • مسافرت بدون ویزا به اروپا
  • آزادی و محرمانگی بدون محدودیت
  • ایده آل برای خانواده های متمول و بازنشستگان
  • امکان خرید ملک از سوئیس
  • امکان انتخاب کانتون (استان) برای زندگی

هموطنان گرامی می توانند با دریافت مشاوره های مهاجرتی حرفه ای از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان آخرین روش ها و شرایط مهاجرت به سوئیس 2023 قرار بگیرند.

سوالات پرتکرار درباره استارتاپ در سوئیس

برخی از مهم ترین سوالاتی که درباره شرایط استارتاپ در سوئیس مطرح می شوند عبارتند از:

  • اولین قدم در ایجاد استارتاپ در کشور سوئیس چیست؟ اولین قدم برای علاقمندان آن خواهد بود که تحقیقات جامعی در خصوص بازار کار در کشور سوئیس انجام داده، رقبا را شناسایی کنند و برنامه اقتصادی قدرتمندی را با توجه به شناخت بازار تنظیم کنند.
  • برای شروع استارتاپ در سوئیس چه باید کرد؟ اولین گام در کشور سوئیس ثبت یک شرکت است که در آن فرصت فعالیت در زمینه استارتاپ را داشته باشید.
  • مهم ترین توصیه در رابطه با شروع استارتاپ در سوئیس چیست؟ باید در نظر داشت که تسلط به قوانین سوئیس مهم ترین وظیفه ای است که به عهده علاقمندان به شروع استارتاپ در کشور سوئیس است.
  • مهم ترین مزایای اخذ اقامت سوئیس از طریق استارتاپ چیست؟ اخذ اقامت دائم این کشور برای خود و همه اعضای خانواده.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *