ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ عمان

استارت آپ عمان

با اینکه استارت آپ عمان به لحاظ تاریخی از دیگر رقبای منطقه ای عقب مانده اما دولت این کشور با برنامه هایی سعی در جذب کارآفرینان خارجی دارد مثل راه اندازی مرکز استارت آپ عمان (OSH). در واقع OSH پلاتفورمی برای استارت آپ ها، سرمایه گذاران و کارآفرینان جهت تشکیل استارت آپ های خود در زمینه های تبلیغات و بازاریابی، هوافضا، کشاورزی، هوش مصنوعی و رسانه می باشد. عزیزان برای اخذ مشاوره های تخصصی دیگر درباره قوانین مهاجرت به عمان و هزینه اقامت در این کشور می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

شرایط اقتصادی عمان برای شروع استارت آپ

عمان یکی از همسایگان جنوبی ایران واقع در دریای عمان است. اقتصاد عمان در گذشته از نوع اقتصاد روستایی و مبتنی بر کشاورزی بوده اما اخیرا دو بخش صنعت و خدمات جای خود را در اقتصاد عمان باز کرده اند. باید اذعان کرد که در پنجاه سال گذشته سرانه تولید ناخالص (GDP) عمان به طور مداومی افزایش یافته است. در این میان بخش خدمات با 53% بیشترین تاثیر را در GDP این کشور داشته و بخش های صنعت با 45.2% و کشاورزی 1.7% در رتبه های دوم و سوم قرار دارند:

سرانه تولید ناخالص داخلی عمان

اقتصاد عمان نیز در طی دوره شیوع کرونا بیشترین تاثیر را پذیرفت و این را به خوبی در شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) عمان می توان مشاهده کرد. درحالی که رقم این شاخص در سال 2019 و قبل از شیوع این بیماری در عمان حدود 76.33$ بیلیون دلار بوده اما در سال 2020 و همزمان با شیوع بیماری به حدود 62.31$ بیلیون دلار کاهش یافت. اما در سال 2021 این رقم مجددا شروع به افزایش گرفت و به میزان 65.3$ بیلیون دلار رسید:

شاخص تولید ناخالص داخلی عمان طی سالهای اخیر

از نظر شاخص فساد (CPI) در سال 2020 کشور عمان با امتیاز 54 در رتبه 49 جهانی قرار دارد موضوعی که در نمودار و جدول زیر نیز می توان مشاهده کرد:

شاخص فساد در عمان

این کشور از نظر شاخص آزادی اقتصادی نیز با امتیاز 64.6 در رتبه 71 آزادترین کشورهای جهان قرار دارد موضوعی که در نمودار زیر نیز می توان مشاهده کرد:

شاخص آزادی اقتصادی در عمان

آشنایی با محیط استارت آپ عمان

با اینکه اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور سنتی رغبتی به توسعه برنامه های استارت آپ ندارند اما دولت عمان اخیرا نسخه جدید خود یعنی مرکز استارت آپ عمان (OSH) را برای تسریع تبدیل شدن به مرکز فناوری جهانی و مرکز شرکت های متوسط (SME) ارائه داده است. در واقع OSH پلاتفورمی برای استارت آپ ها، سرمایه گذاران و کارآفرینان جهت تشکیل استارت آپ های خود در زمینه های زیر می باشد:

زمینه های استارت آپ در عمان

اما عمان در ابتدای این مسیر قرار داشته و تا دست یابی به هدف خود راه طولانی در پیش دارد. اگر به نقشه اکوسیستم استارت آپ عمان خوب نگاه کنیم متوجه می شویم که در این کشور فقط 2 شرکت استارت آپ آن هم در مسقط پایتخت عمان وجود دارد:

نقشه اکوسیستم استارت آپ عمان

امتیازات ثبت استارت آپ در عمان چیست؟

با تمام توضیحات فوق و اطلاع از نقاط ضعف و قوت عمان برای شروع یک ایده استارت آپی اکنون این سوال مطرح می شود که دلایل راه اندازی این نوع شرکت در عمان چیست. از بهترین امتیازات برای ثبت ایده استارت آپ در عمان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دولت عمان اقدامات خوبی برای افزایش رشد تجاری با تمرکز بر روی متنوع سازی، صنعتی سازی و خصوصی سازی انجام داده است
  • کشور عمان درست در دهانه خلیج فارس قرار داشته و دروازه ای به سمت خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود
  • عمان از دهه 1970 به بعد شاهد اصلاحات اقتصادی و اجتماعی گسترده ای بوده است
  • ارزش پولی عمان در طی چند سال اخیر روبه رشد بوده و نرخ تورم در این کشور نیز رو به کاهش می باشد

فرآیند ثبت استارت آپ در عمان

به منظور راه اندازی یک Startup موفق در قالب برنامه مرکز استارت آپ عمان (OSH) شما به عنوان کارآفرین ابتداء باید با شرایط ثبت شرکت در عمان آشنا شوید. فرآیند ثبت شرکت استارت آپ در عمان شامل مراحل مهم زیر می باشد:

  • مرحله اول: انتخاب نام شرکت با ارائه درخواست به وزارت صنعت و تجارت (MCI) عمان
  • مرحله دوم: تحویل مدارک لازم شامل گواهی بانکی برای تامین سرمایه، مدارک سهامداران و اساسنامه شرکت
  • مرحله سوم: ثبت شرکت در اتاق بازرگانی و صنعت عمان (OCCI). در حقیقت پس از ثبت شرکت در MCI مدارک برای ثبت نهایی باید به OCCI ارسال شود
  • مرحله چهارم: اخذ مجوز و تاییدیه های لازم از ادارات دولتی شامل اخذ شماره مالیاتی، گواهی از پلیس عمان، تاییدیه از وزارت کار، گواهی شهرداری، مجوز صادرات و واردات و مجوزهای دیگر
  • مرحله پنجم: طراحی مهر شرکت

فرآیند ثبت استارت آپ در عمان

مدارک لازم برای ثبت شرکت استارت آپ عمان

پس از اطلاع درباب فرآیند ثبت شرکت استارت آپ در عمان لازم است تا با مدارک این کار شامل فرم ثبت شرکت، کپی پاسپورت سهامداران و صاحبان امضاء، فرم امضاء، اساسنامه شرکت، مجوز اتاق بازرگانی و صنعت عمان و گواهی سپرده سرمایه اولیه برای ثبت شرکت می باشد. در پایان بایستی به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که دولت عمان برای کارآفرینان خارجی که قصد راه اندازی بیزینس در این کشور را دارند، ویزای سرمایه گذار عمان با اعتبار 2 ساله و قابل تمدید را اعطاء میکند. از شرایط متقاضیان برای دریافت این ویزای عمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سن سرمایه گذار یا کارآفرین نباید کمتر از 21 سال باشد
  • ویزای مذکور از زمان صدور تا 2 سال اعتبار دارد
  • این ویزا از نوع چندبار ورود می باشد
  • برای اخذ این ویزا ارائه مدارکی مثل پاسپورت معتبر، کپی گواهی شراکت، مجوز کار از وزارت کار عمان و نیز گواهی عضویت اتاق صنعت و تجارت عمان الزامی است

هموطنان محترم همچنین جهت دریافت هر گونه اطلاعات تکمیلی درباب مهاجرت کاری و حقوق ماهیانه کار در عمان 2021 می توانند از مشاوره های برتر وکلای زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *