ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ فرانسه

استارت آپ فرانسه

محیط استارت آپ فرانسه به سرعت در حال رشد می باشد و اغلب استارت آپ های این کشور تصمیم گرفته اند به زبان انگلیسی فعالیت کنند تا از این طریق جذب نخبگان خارجی را آسانتر کنند. در واقع موسسان شرکت های استارت آپ در فرانسه از شانس بزرگی برای اخذ اقامت اروپایی برخوردارند. چرا که برنامه ویزای France Tech Visa به آنها اجازه مهاجرت سریع به فرانسه و دریافت اقامت 4 ساله از این کشور اروپایی را فراهم می کند. توصیه کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که برای اطلاع از چند و چون راه اندازی استارت آپ در فرانسه و اخذ اقامت اروپایی حتما این مقاله را تا انتها مطالعه فرمائید.

افرادی که از طریق استارت آپ راهی کشور فرانسه می شوند یک ویزای یک ساله دریافت می کنند که قابلیت تمدید اقامت تا 4 سال را نیز برای آن ها فراهم می کند در نتیجه آن ها می توانند 5 سال در این کشور اقامت داشته و در نتیجه اقامت بلند مدت این کشور را نیز به دست آورند و این همان چیزی است که بسیاری از علاقمندان به زندگی در کشور فرانسه به دنبال آن هستند.

اینفوگرافیک استارت آپ فرانسه

وضعیت فرانسه برای راه اندازی استارت آپ

اقتصاد فرانسه نوعی اقتصاد به شدت توسعه یافته و مبتنی بر بازار آزاد است. همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود فرانسه با میزان شاخص اسمی تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 2.93$ تریلیون دلار در رده هفتم بزرگترین اقتصادهای جهان و از نظر سرانه قدرت خرید (PPP) دهمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود. همچنین فرانسه بعد از آلمان و انگلستان سومین اقتصاد بزرگ قاره اروپا نیز محسوب می شود:

سرانه قدرت خرید فرانسه

از بین بخش های سه گانه اقتصاد فرانسه نیز بخش خدماتی با سهم 78.8% بیشترین تاثیر را در GDP ملی این کشور دارد. اما نباید فراموش کنیم که تاثیرات منفی گسترش بیماری کرونا در سال 2020 بر روی اقتصاد فرانسه بسیار سهمگی بوده است. به طوری که شاخص رشد GDP این کشور پارسال نرخ 9.8-% را تجربه کرده است:

شاخص رشد تولید ناخالص داخلی در فرانسه

شاخصهای دیگر برای ارزیابی شرایط فرانسه شاخص های فساد (CPI) و آزادی اقتصادی (EFI) می باشد. همان طوری که در دو لیست زیر هم مشاهده می شود، رتبه فرانسه از نظر CPI در رتبه 23 شفاف ترین کشور جهان و از نظر EFI در رتبه 34 آزادترین اقتصاد جهان قرار دارد:

شاخص آزادی اقتصادی در فرانسه

واجدین شرایط راه اندازی استارت آپ فرانسه

افرادی که به دنبال راه اندازی استارت آپ در فرانسه هستند، باید قبل زا ورود به این کشور شرایط واجد شرایط بودن برای استارت فرانسه را رعایت کنند. در قدو اول برای راه اندازی استارت آپ فرانسه به اجازه اقامت یا شهروندی اتحادیه اروپا نیاز دارند. علاوه بر این تمامی متقاضیان راه اندازی استارت آپ در فرانسه، به شماره تامین اجتماعی و آدرس فرانسوی نیاز دارند. البته لازم به ذکر است که سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در فرانسه باید حداقل 18 سال داشته باشند. از سوی دیگر، بسته به زمینه کاری متقاضیان در فرانسه، ممکن است به مدارک یا اسنادی نیاز داشته بانشد که مقامات فرانسوی آن را به رسمیت می شناسند. در نهایت اینکه هنگام راه اندازی کسب و کار استارت آپی خود در فرانسه، باید از یک حسابدار فرانسوی یا کارشناس مالی مشاوره دقیق و حرفه ای دریافت کنید.

دسته های مختلف تجاری برای راه اندازی استارت آپ فرانسه

یکی از اصلی ترین مزیت های راه اندازی استارت آپ در فرانسه، امکان انتخاب دسته های مختلف تجاری برای تاسیس استارت آپ در این کشور می باشد. به طور کلی مشاغل در فرانسه جهت راه اندازی استارت آپ به دسته های زیر تقسیم می شوند:

دسته های مختلف تجاری برای راه اندازی استارت آپ در فرانسهتوضیحات
تجاریبخش تجاری در فرانسه شامل راه اندازی یک مغازه، خرید و خدمات اجازه می شود.
مشاغل صنعتیاین مشاغل شامل ساخت و ساز، برخی از تولیدات و خدماتی مانند آرایشگری است.
مشاغل مستقل یا آزاداین مشاغل برای افرادی است که به طور مستقل کار می کنند و خدمات فکری ارائه می دهند.
کشاورزییکی از اصلی ترین بخش های فرانسه برای راه اندازی استارت آپ می باشد.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین دسته مشاغل در فرانسه را برای راه اندازی استارت آپ مشاهده فرمایید:

محبوب ترین دسته مشاغل در فرانسه را برای راه اندازی استارت آپ

رشته هایی برای فعالیت استارت آپ های فرانسه

قبل از پرداختن به انواع شرکت های استارت آپ فرانسه بهتر است بدانید که فرانسه از نظر توسعه استارت آپ ها (شرکت های کوچک نوآور) در رتبه 12 بین المللی قرار دارد. با توجه به نقشه استارت آپ این کشور برآورد می شود که حدود 1536 شرکت استارت آپ فعال در این کشور وجود داشته باشد که پاریس با 1121 وشرکت استارت آپ و رتبه 12 برترین شهر استارت آپی فرانسه می باشد:

نقشه استارت آپ فرانسه

از معروفترین این شرکت ها می توان به ManoMano، Convertio ،Ornilar و غیره اشاره نمود. اما زمینه های فعالیت استارت آپ های فرانسوی از قرار ذیل می باشد:

  • سرگرمی
  • داده و نرم افزار
  • Fintech
  • سلامت
  • بیوتکنولوژی
  • امنیت شبکه
  • ارز دیجیتال
  • سخت افزار و IoT
  • تجارت الکترونیک و خرده فروشی
  • Foodtech یا فناوری غذایی
  • حمل و نقل
  • بازاریابی و فروش

مراحل ثبت شرکت استارت آپ در فرانسه

ثبت شرکت استارت آپ در کشور فرانسه نیازمند آشنایی با برخی قوانین و مقررات تجاری در این کشور اروپایی می باشد. در واقع فرآیند مذکور پیچیدگی خاصی نداشته و کاملا ساده است. البته به شرط اینکه شما به عنوان کارآفرین بتوانید مراحل هفتگانه زیر را با موفقیت طی کنید:

  • مرحله 1 تایید مشخصات شرکت: در این مرحله شما باید نام شرکت، حوزه فعالیت، لیست مدیران و سهامداران و نیز آدرس شرکت خود در کشور فرانسه را مشخص نمایید
  • مرحله 2 تعیین و واریز سرمایه شرکت: مرحله مذکور شامل تایید کلیه سهامداران شرکت و سهام و میزان سرمایه آنهاست
  • مرحله 3 تنظیم اسناد شرکت: در این مرحله از کار شرکتنامه، اساسنامه و صورتجلسات هیئت عمومی و هیئت مدیره تهیه می گردد
  • مرحله 4 تحویل پرونده یا دوسیر Dossier به اداره ثبت: این کار نیز معمولا به صورت آنلاین انجام می شود
  • مرحاه 5 صدور گواهی ثبت شرکت و شماره VAT: در صورت تحویل کامل و صحیح مدارک ارسالی، اداره ثبت گواهی ثبت (KBis) و شماره ثبت شرکت (شماره SIREN) را در عرض کمتر از 24 ساعت صادر می کند. همچنین شماره مالیاتی یا VAT نیز توسط اداره مالیات در عرض 2 تا 3 هفته برایتان ارسال می شود
  • مرحله 6 افتتاح حساب بانکی شرکت در فرانسه
  • مرحله 7 انتخاب حسابدار شرکت

مراحل ثبت شرکت استارت آپ در فرانسه

انواع شرکت های استارت آپ فرانسه

شما قبل از شروع فرآیند ثبت شرکت در فرانسه لازم است تا با انواع ساختارهای شرکت ها در این کشور آشنا شوید. دلیل این امر آنست که شما با انتخاب نوع شرکت در واقع رژیم مالیاتی خود را انتخاب می کنید. در حقیقت نوع ساختار شرکتی منتخب شما در فرانسه مستقیما به نوع فعالیت تجاری شما بستگی دارد. کلا در فرانسه هم دو نوع ساختار شرکت قانونی وجود دارد که عبارتند از:

  • موسسه یا سول تریدر (enterprise individuelle): در اینجا بیزینس شما به عنوان یک شخصیت حقوقی محسوب می شود و همانند شرکت ها باید مالیات پرداخت کنید. منتها تفاوت موسسه شما با شرکت تجاری در این است که موسسه شما می تواند در فرانسه هم به صورت انتفاعی (BIC) و هم غیرانتفاعی (BNC) تاسیس شود.
  • شرکت یا société همانند EURL، SARL، SA و SAS: ابتداء باید بدانید که در فرانسه شخصیت شرکت قانونا جدا از شماست بنابراین از دارایی شخصی شما برای پرداخت طلب طلبکاران استفاده نمی شود. همچنین شرکت در فرانسه حتما باید نام، آدرس، حداقل سرمایه و نیز شماره مالیاتی داشته باشد تا بتوان آن را ثبت کرد. ایضا لازم به ذکر است که در این کشور 2 نوع اصلی شرکت به شرح ذیل وجود دارد:

انواع شرکت های استارت آپ فرانسه

نحوه دریافت ویزای استارتاپ فرانسه

عزیزان در جریان باشند که دولت فرانسه برای کارآفرینان خارجی که قصد برپایی استارت آپ در این کشور را دارند برنامه خاصی دارد. این برنامه با عنوان ویزای فناوری فرانسه یا France Tech Visa مشهور است. ویزایی که مسیر سریع اخذ اقامت اروپا را به سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی نشان می دهد.

اما شرایط لازم جهت دریافت ویزای مذکور از قرار ذیل می باشد:

  • ثبت شرکت در فرانسه و برخورداری از شماره SIREN (شماره 14 رقمی که اغلب شرکت ها در فرانسه این شماره را دارند)
  • برخورداری از وضعیت کسب و کار نوآورانه نوپا (JEI) که شامل بسته معافیت مالیاتی برای استارت آپ های سنگین و R&D ها می باشد
  • دریافت کننده وام دولتی جهت نوآوری در طی 5 سال اخیر
  • عضویت در گروه های انکوباتور یا اکسلریتورها (شرکت های رشد منطقه ای)
  • داشتن تمکن مالی کافی

شما عزیزان برای اطلاع از شرایط و نحوه سرمایه گذاری در فرانسه 2023 متناسب با شرایط خود می توانید از مشاوره های برترین وکلای مهاجرتی ایران در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

سوالات کلیدی درباره استارتاپ در فرانسه

از مهم ترین سوالاتی که درباره استارتاپ در فرانسه مطرح می شوند عبارتند از:

  • برای دریافت ویزای فرانسه به چه سرمایه ای نیاز خواهد بود؟ همه چیز بستگی به حامیان مالی شما دارد اما 18000€ (یورو) مبلغی است که فرد برای زندگی شخصی خود در فرانسه به آن نیاز خواهد داشت.
  • اعتبار ویزای استارتاپ فرانسه چه مدت است؟ این ویزا یک سال اعتبار دارد با این تفاوت که می توان آن را برای مدتی طولانی تمدید کرد.
  • بهترین حوزه برای فعالیت استارتاپ در کشور فرانسه چیست؟ حوزه تکنولوژی.
  • چرا فعالیت های استارتاپی در فرانسه توصیه می شود؟ در حال حاضر بالاترین میزان سرمایه گذاری های وِنچِر در اروپا در کشور فرانسه انجام می شود.
4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *