ویترین

استارت آپ لتونی

استارت آپ لتونی

استارت آپ لتونی روشی است که از آن طریق با سرمایه نسبتا پایین و تشریفات قانونی کمتر می توان به اخذ اقامت اروپایی امیدوار بود. محیط سرمایه گذاری جذاب، سطح استاندارد زندگی بالا، مشوق های دولتی فراوان، نرخ مالیاتی عادلانه، فرآیند ساده و راحت ثبت شرکت و نیز هزینه های پایین ثبت شرکت از جمله دلایل برای سرمایه گذاری در لتونی 2021 در جهت ره اندازی استارت آپ موفق می باشد. اما در حال حاضر بیشترین تجمع شرکت های استارت آپ در لتونی در پایتخت این کشور (ریگا) وجود داشته و بهترین زمینه های کاری برای کارآفرینان موفق در لتونی عبارتند از:

  • FinTach
  • Saas
  • Deep Tech

هموطنان محترم برای اطلاع از انواع شرکت ها برای شروع استارت آپ موفق و یا شرایط، مدارک و نیز هزینه ثبت این شرکت ها در لتونی می توانند علاوه بر مطالعه این مقاله همچنین از مشاوره های تخصصی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز برخوردار شوند.

اینفوگرافیک استارت آپ لتونی

آشنایی با محیط استارت آپ لتونی

لتونی یا Latvia که با عنوان رسمی جمهوری لتونی هم شناخته می شود کشوری در منطقه بالتیک از شمال اروپا می باشد. این کشور با کشورهایی مثل لیتوانی در جنوب، استونی در شمال، روسیه در شرق و بلاروس در جنوب شرقی مرز مشترک زمینی و با سوئد نیز مرز آبی دارد. کشوری که پایتخت آن ریگا و زبان رسمی آن لیتوانیایی بوده و بیش از 80% جمعیت آن نیز مسیحی هستند. کشوری که میزان کل درآمد ناشی از تولید ناخالص داخلی آن تا حدود 63539$ بیلیون دلار برآورد می شود و به همین دلیل این کشور جزء کشورهای با درآمد بالای اروپایی محسوب می شود. همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود، نرخ رشد سالانه GDP لتونی حدود 2.05% می باشد:

نرخ رشد سالانه لتونی

اکوسیستم Startup لتونی جوان و پویاست. در این اکوسیستم از هر طیف سنی و با هر گرایشی را می توان مشاهده کرد. این اکوسیستم به قدر کافی بزرگ و متنوع است که کسب و کار شما نیز در آن بتواند رشد بکند. مخصوصا اینکه بدانید شما از حمایت های دولتی قابل توجهی نیز برخوردار هستید. یکی از این حمایت ها در قالب Magnetic Latvia Startup مو سوم به طرح استارت آپ لتونی اجرا می شود که شاخه ای تحت نظارت آژانس سرمایه گذاری و توسعه لتونی (LIAA) می باشد.

همچنین بهتر است بدانید که لتونی یکی از اولین کشورهای جهان است که قانون استارت آپ را تصویب کرده که فعلا از یک رژیم مالیاتی مطلوب (20%) برای شروع شرکت استارت آپی برخوردار است. همانطوری که در تصویر زیر هم مشخص است، بیشترین استارت آپ ها در پایتخت لیتونی (ریگا) جمع شده و بهترین رشته ها برای شروع استارت آپ شامل FinTach، Saas و Deep Tech می باشد:

بهترین رشته ها برای شروع استارت آپ

دلایل شروع استارت آپ لتونی چیست؟

استارت آپ ها در کشور لتونی به کسب و کارهای کوچک اما نوآور و سودآوری گفته می شود که مخصوصا در رشته های تکنولوژی محور می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. اما دلیل انتخاب لتونی برای سرمایه گذاری و راه اندازی یک استارت آپ موفق چیست؟ از طرفی لتونی عضو رسمی از اتحادیه اروپا (EU) و ناحیه اقتصادی اروپا (AEE) بوده و دولت لتونی به شدت از سرمایه گذاران خارجی حمایت می کند. از طرف دیگر شرایط سرمایه گذاری، بیزینس و تشکیل شرکت در لتونی بسیار سهل و راحت است. چراکه طبق گزارش بانک جهانی در زمینه شاخص بیزینس آسان (DB)، لتونی با امتیاز 80.03 در رده 19 جهانی قرار داشته و رتبه های لتونی در موضوعات مربوط به بیزینس نیز از قرار زیر است:

شاخص بیزینس آسان در لتونی

علاوه بر این شاخص های مختلف اقتصادی مثل شاخص شفافیت مالی، شاخص توسعه انسانی، شاخص نوآوری و غیره همگی نشانگر شرایط بالقوه مناسب راه اندازی شرکت استارت آپ در لتونی می باشد.

شرایط راه اندازی استارت آپ لتونی

برای شروع یک کسب و کار نوپا اما موفق مثل استارت آپ در لتونی بایستی ابتداء با شرایط و الزامات قانونی این کار در لتونی آشنا شد. اما قبل از هر چیزی بایستی بدانید که اولا قانون ناظر بر ثبت شرکت ها در لتونی قانون on commerce مصوب سال 2000 می باشد و نهاد ثبت شرکت در این کشور اروپایی اداره ثبت بیزینس می باشد. دوما برای ثبت شرکت استارت آپ در لتونی شما گزینه های مختلفی در دست دارید که مهمترین آنها عبارتند از:

عنوان شرکتنام اختصارینام شرکت به زبان لتونی
شرکت مسئولیت محدودSIAsabiedrība ar ierobežotu atbildību
شرکت سهامی عامASakciju sabiedrība
تعاونی عامPSpilnsabiedrība
تعاونی خاصKSkomandītsabiedrība
کارآفرین فردیIK
شعب شرکت های خارجی

اما پس از انتخاب نوع یا فرم شرکت در لتونی شما به مرحل تشکیل شرکت با مراحلی شامل انتخاب نام شرکت، ارائه آدرس فیزیکال شرکت، مشخصات موسسان شرکت، افتتاح حساب و واریز سرمایه به آن و اخذ شماره مالیاتی می رسید. برای انجام مراحل فوق شما می توانید از مشاوره های یک وکیل حقوقی مجرب در امر ثبت شرکت بهره گیرید.

شرایط راه اندازی استارت آپ لتونی

چرا شرکت مسئولیت محدود برای شروع استارت آپ لتونی مناسب است؟

از بین شرکت های فوق، همچنان شرکت مسئولیت محدود یا SIA به عنوان رایج ترین شکل شرکت یا کمپانی در لتونی محسوب می شود. در این نوع شرکت در کشور لتونی سرمایه SIA نسبت به سود عضویت تقسیم می شود. همچنین اعضای شرکت SIA در لتونی فقط به نسبت سود عضویتشان در قبال دیون شرکت مسئول هستند. اما از دیگر امتیازات ثبت این نوع شرکت Startup لتونی در سال 2021 عبارتند از:

امتیازات ثبت شرکت استارت آپ لتونی

اما مزیت دیگر ثبت این نوع شرکت استارت آپ لتونی به خاطر حداقل سرمایه مورد نیاز برای تشکیل این نوع شرکت می باشد. چراکه حداقل مورد نیاز برای ثبت SIA در لتونی حدود 2800€ (یورو) اما برای ثبت AS حدود 35000€ (یورو) مورد نیاز است. تازه متقاضیان تشکیل SIA در لتونی می توانند نصف سرمایه لازم را قبل از ارائه درخواستشان پرداخت و نصف آن را در سال اول فعالیت شرکت پرداخت کنند:

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت استارت آپ در لتونی

اما از مدارک لازم برای ثبت شرکت استارت آپ در لتونی می توان به اساسنامه، شرکتنامه، مجوز ثبت شرکت و مدارک شناسایی شرکاء مثل پاسپورت و کارت شناسایی اشاره نمود. شما سروران گرامی می توانید مشاوره های تخصصی درباب شرایط و مقررات ثبت شرکت در اروپا 2021 را از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت کنید.

پاسخ به ابهاماتی درباره استارتاپ لتونی

استارت آپ لتونی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل است که پرسش های بسیار زیادی در این رابطه مطرح می شود که باید به آن ها نیز پاسخ داده شود.

  • آیا با استفاده از برنامه استارت آپ در لتونی می توان به ویزای همراه این کشور دست پیدا کرد؟ بله، یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از برنامه استارت آپ در لتونی همین موضوع است.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از برنامه استارتاپ در لتونی چه مقداری است؟ باید در نظر داشت که حداقلی در این زمینه وجود ندارد و اولویت اصلی با طرحی است که فرد به عنوان متقاضی به ارائه می کند. در این صورت وی می تواند از حمایت های مالی نیز بهره ببرد.
  • مهم ترین امتیازات دریافت ویزای استارتاپ لتونی چیست؟ افرادی که از این طریق خود را به این کشور برسانند، این فرصت را خواهند داشت که اقامت دائم کشورهای حوزه شنگن را برای خود به ارمغان آورند.
  • چگونه می توان از حمایت های مالی برای راه اندازی استارتاپ در لتونی استفاده کرد؟ برای وقوع چنین اتفاقی باید تسلط کافی به طرح اقتصادی خود را نشان دهید و بتوانید دولت یا سایر نهادهای حمایتی در لتونی را قانع کنید که از طرح شما حمایت کنند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *