ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ لهستان

استارت آپ لهستان

استارت آپ لهستان به سبب امتیازات آزادی تجارت، حمایت های دولتی در قالب وام و معافیت مالیاتی، مالیات بر درآمد شرکت 15% و غیره مورد توجه می باشد. متقاضیان می توانند در قالب یکی از رشته های تکنولوژی محور و با انتخاب نوع شرکت خود اقدام به ثبت استارت آپ خود در اداره ثبت شرکت ملی یا REGON نمایند. برای این منظور نیز تهیه اساسنامه، آیین نامه، حساب بانکی افتتاح شده، شماره شناسه مالیاتی و شماره VAT امری الزامی است. شما عزیزان می توانید تمامی مراحل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در لهستان را با اخذ مشاوره های طلایی از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت انجام دهید.

اینفوگرافیک استارت آپ لهستان

ارزیابی شرایط لهستان برای شروع استارت آپ

لهستان از کشورهای منطقه شرق اروپاست که هم عضو ناحیه شنگن و هم عضو رسمی اتحادیه اروپایی (EU) می باشد و از این نظر برای متقاضیان ثبت شرکت در لهستان بسیار مهم است. اقتصاد لهستان یک نوع اقتصاد مختلط صنعتی همراه با بازار توسعه یافته ای است که به عنوان ششمین کشور بزرگ دنیا محسوب می شود. لهستان از نظر شاخص میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) با حدود 635$ بیلیون دلار در سال 2021 در رتبه 47 جهانی قرار دارد. در حالی که میزان GDP سال 2020 این کشور با وجود اثرات منفی شیوع کرونا حدود 580$ بیلیون دلار بوده است. نمودار زیر نشانگر میزان GDP در طی سالهای مختلف در کشور لهستان می باشد:

میزان تولید ناخالص داخلی لهستان

در واقع تاثیر موج شیوع کرونا بر روی اقتصاد لهستان در سال 2020 را می توان در نرخ رشد GDP منفی این کشور نیز مشاهده کرد. اما این روند با نرخ رشد 4.6% سال 2021 قطع شده و روند مذکور مجددا حالت صعوی به خود می گیرد:

نرخ رشد اقتصادی لهستان

اقتصاد لهستان را از نظر شاخص شفافیت مالی یا CPI نیز می توان بررسی کرد. بر اساس رنکیگ سال 2020، اقتصاد این کشور با نزول 2 پله ای از سال 2012 تا سال 2020 به رتبه 45 جهانی دست یافته است:

اقتصاد لهستان از نظر شاخص شفافیت مالی

همچنین از نظر شاخص آزادی اقتصادی هم لهستان با اخذ امتیاز 69.7 در رتبه چهل و یکمین اقتصاد آزاد دنیا قرار دارد. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، لهستان در دسته اقتصادهای نسبتا آزاد دنیا (رنج امتیازی 60 تا 69.5) قرار می گیرد:

شاخص آزادی اقتصادی در لهستان

اکوسیستم استارت آپ لهستان چگونه است؟

در مقایسه با 40 اقتصاد توسعه یافته در جهان، توسعه اکوسیستم استارت آپ لهستان هنوز در سطح متوسطی قرار دارد. این کشور در رتبه 27 استارت آپ های دنیا قرار داشته و نقشه استارت آپ این کشور نشان دهنده دامنه توسعه شتابان استارت آپ ها در این کشور اروپایی و توزیع نسبتا یکسان این شرکت هاست:

توسعه اکوسیستم استارت آپ لهستان

لهستان با بیش از 3000 استارت آپ، 300 فضای همکاری و بیش از 130 VC و نیز انبوهی از برنامه های شتابی و کنفرانس های فناوری محور جزء پیشگامان استارت آپ در منطقه شرق اروپا (CEE) محسوب می شود. از بهترین رشته ها برای توسعه استارت آپ در این کشور اروپایی می توان به تفریح و سرگرمی، سلامت، داده و نرم افزار، حمل و نقل،Fintech و غیره اشاره نمود.

در حقیقت لهستان بهترین جا برای راه اندازی استارت آپ و توسعه آن در بازارهای اتحادیه اروپا (EU) می باشد. بر طبق رنکینگ کشورهای جهان از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس صورت گرفته توسط بانک جهانی از 190 کشور جهان، کشور لهستان در رتبه 40 دنیا از این نظر قرار دارد. همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می شود از نقاط قوت لهستان برای سرمایه گذاری می توان به شاخص تجارت برون مرزی قوی و حمایت از سرمایه گذاران ازطریق اعطای اعتبار اشاره نمود:

اقتصادرتبه سهولت در انجام بیزینسرتبه راه اندازی شرکت یا بیزینساخذ اعتبارحمایت از سرمایه گذاران اقلیتپرداخت مالیاتتجارت برون مرزیاجرای قراردادهاحل مسائل لاینحل
لهستان4012837517715525

نحوه ثبت شرکت استارت آپ در لهستان

نحوه ثبت شرکت استارت آپ در لهستان

با توجه به توضیحات فوق درباب شرایط اقتصادی و وضعیت اکوسیستم استارت آپ لهستان اکنون به بررسی نحوه ثبت و راه اندازی شرکت های استارت آپ در این کشور می پردازیم. ابتداء امر لازم است بدانید که تمامی شرکت ها برای فعالیت در لهستان ملزمند تا در اداره ثبت شرکت ملی یا National Official Business Register یا بطور مخفف REGON ثبت شوند. شرکت ها همچنین باید در اداره ثبت دارایی ملی (KRS) ثبت نام کرده و شماره شناسه مالیاتی (NIP) و شماره VAT خود را اخذ کنند. از این گذشته شرکت های ثبت شده در لهستان چه از نوع سهامی و چه از نوع مسئولیت محدود ملزمند تا برای خود حساب بانکی داشته باشند تا سرمایه شرکت به آن حساب واریز شود.

از بین تمامی انواع شرکت ها در لهستان نیز شرکت مسئولیت محدود در بین خارجیها به خاطر شرایط آسان تاسیس آن محبوب است. نکته بسیار مهم اینکه حداکثر سرمایه لازم برای تشکیل شرکت استارت آپ لهستان از نوع مسئولیت محدود حدود 5000PLN (زلوتی) معادل با 1.25€ (یورو) و حداکثر تعداد سهامداران برای ثبت این نوع شرکت حدود 3 موسس می باشد. ضمنا محدودیت قانونی درباره ملیت موسسان شرکت هم وجود ندارد.

فرآیند ثبت شرکت استارت آپ در لهستان

اما مراحل یا اقدامات برای تشکیل شرکت در لهستان را می توان به 3 مرحله زیر تقسیم کرد:

اقدامات برای تشکیل شرکت در لهستان

در مرحله پیش از ثبت شرکت در لهستان شما به عنوان کارآفرین خارجی بایستی نوع شرکت، نام شرکت و نوع فعالیت شرکتتان تعیین کرده و کد PKD (کد دسته بندی مشاغل لهستان) را انتخاب کنید. اما برای ثبت شرکت استارت آپ خود در لهستان بایستی اولا مدارک لازمه را تهیه و ارسال کرده دوما حساب بانکی افتتاح کرده و سوما سرمایه مورد نیاز را پرداخت کنید. اما مدارک لازم برای این کار عبارتند از:

  • مدارک انتخاب اعضای شرکت
  • لیست کاملی از تمام شرکا
  • پاسپورت تمامی شرکاء
  • مدارک شناسائی هیات مدیره شرکت
  • گواهی مربوط به آدرس شرکت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

لازم است بدانید که اداره ثبت ملی درخواست متقاضیان را در عرض تقریبا 7 روز کاری بررسی کرده و در صورت تایید به متقاضیان گواهی ثبت تجاری اعطاء می کند. ضمنا در مرحله پس از ثبت شرکت نیز ثبت نام در موسسه بیمه اجتماعی جزء قوانین این کار در لهستان محسوب می شود.

طریقه دریافت ویزای استارت آپ لهستان

تاسیس شرکت استارت آپ در لهستان فرصت بسیار مغتنمی برای اخذ اقامت اروپا 2021 و بهره مندی از مزایای اقامت کارآفرینی در این قاره می باشد. متقاضیان از این طریق اولا می توانند با اخذ اقامت موقت لهستان و با تامین شرایطی در آینده به اقامت دائم این کشور دست یابند. دوما تمامی اعضای خانواده خود را نیز تحت پوشش قرار دهند. هموطنان گرامی برای کسب اطلاعات کافی درباب این نوع اقامت لهستان و مدارک مورد نیاز برای اخذ آن می توانند با مشاورین زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

 سوالات کلیدی درباره استارتاپ در لهستان

برخی از سوالاتی که درباره استارتاپ لهستان به طور پیوسته مورد پرسش قرار می گیرند عبارتند از:

  • برای شروع استارتاپ در لهستان به چه بودجه ای نیاز خواهد بود؟ همه چیز بستگی حامیان مالی شما دارد اما حداقل به 1200€ (یورو) برای شروع کار نیاز خواهد بود.
  • الزامات دریافت ویزای استارتاپ لهستان چیست؟ فرد باید ضمانت دهد که در یک بازه زمانی مشخص، تعداد تعیین شده ای شغل جدید در این کشور ایجاد خواهد کرد.
  • شرایط اخذ اقامت لهستان از طریق استارتاپ چیست؟ افرادی که طرح استارتاپی آن ها به مدت 5 سال در این کشور فعال باشد، قادر به دریافت اقامت بلند مدت این کشور خواهند بود.
  • بزرگترین امتیازی که استفاده از برنامه استارتاپ در لهستان برای فرد ایجاد می کند چیست؟ امکان اخذ پاسپورت کشور لهستان و اقامت بلند مدت در این کشور.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *