ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ مالزی

استارت آپ مالزی

مالزی یکی از 10 قدرت اقتصادی برتر آسیاست و شاخص های اقتصادی این کشور روندی صعودی داشته به همین دلیل راه اندازی استارت آپ مالزی ایده جذابی است. با اینکه اکوسیستم استارت آپ مالزی در بین استارت آپ های جهانی در رتبه 49 جهانی قرار دارد اما این اکوسیستم یکی از اکوسیستم های استارت آپی نوظهور با پتانسیل بسیار بالا در جهان است.

شما با سرمایه گذاری و شروع ایده کسب و کار خود در مالزی می توانید علاوه بر دریافت حمایت ها و مشوق های دولتی همچنین به شبکه ای از استارت آپ های جهانی و بازار تجاری پرسود استارت آپ ها در این کشور دست یافته و از تجارب ارزشمند آنها برای بهره وری بالاتر استفاده کنید. در شرایط کنونی نیز از جمله زمینه های مهم برای راه اندازی استارت آپ در مالزی می توان به رشته های تکنولوژی محور مثل نرم افزار و داده، فاین تک، IT یا IoT اشاره نمود. ضمن مطالعه این مقاله می توانید سوالات خود درباب مهاجرت به مالزی 2021 را با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درمیان بگذارید.

بررسی اقتصادی مالزی جهت راه اندازی استارت آپ

طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2020 اقتصاد مالزی ششمین اقتصاد بزرگ آسیا و 39مین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می آمده است. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) مالزی در سال 2020 حدود 336.33$ میلیون دلار بوده است:

گزارش تولید ناخالص داخلی مالزی

نمودار زیر نیز نشانگر همین روند افزایشی در شاخص GDP مالزی است که با وجود شیوع کرونا و اثرات بالقوه منفی آن در اقتصاد مالزی و منطقه شرق آسیا اما این نرخ در سال 2020 حدود 336.33$ بیلیون دلار بوده که در سال 2021 به حدود 380.26$ بیلیون دلار افزایش یافته است که در شرایط کرونایی امروزی عدد کاملا خوبی است:

رشد شاخص تولید ناخالص داخلی در مالزی

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، با اینکه ما در سال 2020 در شاخص GDP مالزی با افت 6-% روبه رو هستیم اما در سال 2021 این افت جای خود را به رشد 7.8% می دهد:

سالهای افت تولید ناخالص داخلی در مالزی

در بین بخش های سه گانه اقتصاد مالزی نیز خدمات با سهم 56% بیشترین سهم را در رشد نرخ GDP این کشور شرق آسیایی داشته و بعد از آن هم بخش های صنعت با 37% و کشاورزی با 7% در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند:

درصد سهم بخش های مختلف اقتصادی مالزی روی GDP

شاخص بهره وری نیروی کار در مالزی به مراتب بالاتر از تایلند، اندونزی، فیلیپین و یا حتی ویتنام است و دلیل این امر نیز تراکم بسیار بالای صنایع دانش بنیان و انتخاب فناوری های فوق پیشرفته برای تولید و نیز اقتصاد دیجیتال می باشد. بر طبق گزارش رقابت جهانی (GCR)، مالزی با کسب امتیاز 74.6 بعد از سنگاپور، هنگ کنگ، ژاپن، تایوان و کره جنوبی در رده ششم رقابتی ترین اقتصاد آسیا قرار دارد:

رقابتی ترین اقتصادهای آسیا

ارزیابی شاخص های مهم برای شروع استارت آپ مالزی

شرایط مالزی برای راه اندازی استارت آپ را از نظر شاخص های مختلفی می توان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. این کشور آسیای شرقی از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی با کسب 74.7 امتیاز در جایگاه مهم 22 آزادترین اقتصادهای بین المللی قرار دارد. در حقیقت اقتصاد مالزی را می توان در دسته اقتصادهای غالبا آزاد یا Mostly Free مشاهده کرد:

اقتصاد مالزی در دسته اقتصادهای غالبا آزاد

از نظر شاخصی دیگر یعنی شاخص ارزیابی فساد مالی در سال 2020 نیز اقتصاد مالزی با 2 پله صعود به رتبه 57 بین المللی نائل آمده است و از این نظر مالزی را نیز می توان جزء کشورهای متوسط دنیا قلمداد کرد.

اما از نظر شاخص آسانی انجام بیزینس، مالزی با رتبه 12 جهانی بالاتر از کشورهایی مثل تایوان، امارات متحده عربی، استرالیا، قطر و غیره قرار دارد. از دیگر نقاط قوت مالزی می توان به حمایت این کشور از سرمایه گذاران خارجی و نیز اخذ اعتبار اشاره نمود:

اقتصادرتبه سهولت در انجام بیزینسرتبه راه اندازی شرکت یا بیزینساخذ اعتبارحمایت از سرمایه گذاران اقلیتپرداخت مالیاتتجارت برون مرزیاجرای قراردادهاحل مسائل لاینحل
مالزی1212637280493540

اما از نظر شاخص آمادگی دیجیتال، کشور مالزی با امتیاز 0.64 بالاتر از متوسط جهانی (0.45) قرار داشته و از این نظر نیز در رتبه 33 جهانی جا گرفته است:

رتبهکشورامتیاز
متوسط جهانی0.45
33مالزی0.64

بررسی وضعیت اکوسیستم استارت آپ مالزی

Startup Genome در گزارش سال 2020 خود از اکوسیستم استارت آپ جهانی، کوالالامپور پایتخت مالزی را به عنوان یازدهمین اکوسیسنم استارت آپی نوظهور در جهان رتبه بندی و معرفی کرده است. بنا به گفته موسس و رئیس استارت آپ ژنوم آقای ژان فرانسیس گوتیر، در طی 5 سال اخیر ما شاهد رشد خیلی سریع اکوسیستم استارت آپی در مالزی بوده ایم. اما از نظر موسسه StartupBlink کوالالامپور در رتبه 94 جهانی و خود اکوسیستم کشور مالزی در رتبه 49 جهانی با حدود 179 شرکت استارت آپی قرار دارد:

اکوسیستم استارت آپی در مالزی

اغلب شرکت های استارت آپ در مالزی نیز در زمینه های زیر مشغول فعالیت هستند:

  • داده و نرم افزار
  • بازاریابی
  • تجارت و خرده فروشی
  • امور مالی و بانکداری
  • تجارت الکترونیک
  • بیوتکنولوژی
  • سلامت
  • حمل و نقل
  • آموزش

الزامات راه اندازی استارت آپ مالزی

الزامات راه اندازی استارت آپ مالزی

برای ثبت شرکت در مالزی شما بایستی با انواع ساختارهای شرکتی در این کشور، نحوه انتخاب نام برای شرکت، تعریف اساسنامه و نحوه تنظیم آن در مالزی، مراحل این کار و غیره آشنا باشید. از این گذشته باید بدانید که ثبت شرکت استارت آپ در مالزی به دو طریق آنلاین با استفاده از خدمات آنلاین Ezbiz و یا به صورت دستی در هر کونتر SSM در مالزی انجام می پذیرد. لازم به ذکر است که در مالزی 3 دسته شخصیت حقوقی جهت ثبت به ترتیب زیر وجود دارد:

  • ثبت بیزینس (ROB) مثل شرکت های خصوصی و تضامنی
  • ثبت شرکت (ROC) مثل شرکت های سهامی و مختلط
  • شرکت مسئولیت محدود (LLP)

متقاضیان ثبت استارت آپ در مالزی با سرمایه حداقلی 500000 RM (رینگیت) قادر می شوند تا اقامت 2 ساله کشور مالزی را دریافت کنند. ضمنا هموطنان محترم برای اطلاع از دیگر روش های سرمایه گذاری در مالزی و اخذ اقامت این کشور در سال 2021 می توانند از مشاوره های رایگان حضوری یا تلفنی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند گردند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *