ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ ژاپن

استارت آپ ژاپن

ثبت استارت آپ ژاپن در قالب شرکت سهامی عام Kabushiki-Kaisha (KK)، شرکت مسئولیت محدود Godo-Kaisha (GK)، شرکت عمومی Gomei-Kaisha و نیز شرکت خصوصی Goshi-Kaisha امکان پذیر است. اما به شرط اینکه شما به عنوان کارفرما این کار را مرحله به مرحله به پیش ببرید. مراحل استارت آپ ژاپن مشتمل بر انتخاب ساختار شرکت، ثبت نام و آدرس آن، تنظیم اساسنامه و ثبت آن، تحویل مدارک لازم و ثبت رسمی شرکت می باشد. اگر با مطالعه این مقاله سوالاتی درباب استارت آپ و نحوه تشکیل آن در ژاپن برایتان مطرح شد سوالات خود را حتما با کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطرح کنید.

ژاپن؛ اقتصاد سوم دنیا برای راه اندازی استارت آپ

اقتصاد ژاپن یک نوع اقتصاد بازار آزاد با توسعه بالا می باشد. در واقع ژاپن با میزان اسمی تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 5.3$ تریلیون دلار در سال 2021 سومین اقتصاد بزرگ دنیاست. نمودار زیر نشان دهنده 10 اقتصاد برتر جهان و نشانگر رتبه سوم ژاپن در این نمودار می باشد:

10 اقتصاد برتر جهان

از بین بخش های سه گانه اقتصاد ژاپن بخش خدمات با 68.7% بیشترین درصد را در رشد GDP این کشور دارد و بخش های صنعت و کشاورزی به ترتیب با 30.1% و 1.1% در رده های دوم و سوم قرار دارد. با اینکه نرخ رشد GDP این کشور در سال 2020 به رقم منفی 5.27-% رسید اما در سال 2021 این رقم به تراز مثبت 2.32% رسید و این نشانگر ساختار اقتصادی برتر سومین قدرت اقتصادی جهان می باشد.

یکی از شاخص های مهم در ارزیابی اقتصادی کشور ژاپن نیز شاخص فساد می باشد که از این نظر ژاپن در رده 19 جهانی قرار دارد:

شاخص فساد در ژاپن

همان طوری که در جدول شاخص نوآوری جهانی در سال 2020 نیز مشاهده می شود، این کشور آسیایی از نظر شاخص نوآوری با امتیاز 63.59 در رتبه 12 بین المللی قرار دارد:

شاخص نوآوری جهانی

یکی دیگر از شاخص های ارزیابی اقتصادی ژاپن برای توسعه و راه اندازی شرکت استارت آپ شاخص سهولت در انجام بیزینس می باشد که ژاپن از این نظر در سال گذشته در رتبه 29 جهانی قرار داشت:

سهولت در انجام بیزینس

شرایط راه اندازی استارت آپ ژاپن

از دیرباز کلمه ژاپن با تکنولوژی گره خورده است و نمی توان هیچ نوع شرکت استارت آپی را در ژاپن بدون تجهیز به آخرین فناوری های روز دنیا درنظر گرفت. اغلب شرکت های استارت آپ ژاپن بیشتر در رشته های تولید ماشین آلات، خودروسازی، فناوری اطلاعات (IT)، بیوتکنولوژی، نرم افزارهای کامپیوتری، Gaming، بیمه و امور مالی مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر در این کشور آسیایی حدود 602 استارت آپ فعال وجود دارد. ایضا از نظر توسعه استارت آپ ها نیز ژاپن در سال 2020 در رتبه 21 جهانی قرار داشت. اگر خوب به نقشه استارت آپ ژاپن نگاه کنیم متوجه می شویم که بهترین شهرهای ژاپنی برای توسعه استارت آپ های جدید به ترتیب شهرهای توکیو، اوزاکا و ناگویا می باشد:

نقشه استارت آپ ژاپن

فرآیند تشکیل استارت آپ ژاپن 2021

برای تشکیل استارت آپ در ژاپن، متقاضیان حتما بایستی با مراحل ثبت شرکت در این کشور آسیایی آشنا باشند. اول از همه نیز باید با حداقل شرایط جهت ثبت شرکت در ژاپن مشمل بر وجود یک مدیر، یک سهامدار و نیز آدرس رسمی دفتر شرکت آشنا باشند. همچنین لازم به ذکر است که کل فرآیند ثبت شرکت تجاری در این کشور تقریبا 2 تا 4 هفته طول می کشد. اما حالا به مراحل این کار شامل موارد زیر می پردازیم:

فرآیند تشکیل استارت آپ ژاپن

در مرحله اولیه کار نیز ابتداء متقاضیان بایستی نوع شرکت مورد نظرشان را انتخاب کنند. در کل 4 نوع شرکت برای راه اندازی استارت آپ ژاپن شامل شرکت سهامی عام Kabushiki-Kaisha (KK)، شرکت مسئولیت محدود Godo-Kaisha (GK)، شرکت عمومی Gomei-Kaisha و نیز شرکت خصوصی Goshi-Kaisha وجود دارد. مرحله بعدی این کار انتخاب نام و نیز تعیین آدرس شرکت در ژاپن برای تنظیم اساسنامه شرکت می باشد. مرحله سوم شامل تنظیم و ثبت اساسنامه است که باید شامل ساختار اداره شرکت و مقررات آن باشد. این تنها جزئی از پروسه ثبت شرکت مسئولیت محدود یا شرکت های Godo-Kaisha در ژاپن می باشد. مرحله 4 نیز تحویل مدارک لازم برای ثبت شامل :

  • تقاضای مهر شرکت (Inkan)
  • قرارداد توافق با مدیران انتصابی
  • نوع فعالیت شرکت
  • مقدار پرداختی برای هر سهم
  • گواهی سرمایه کافی برای تشکیل شرکت

اما پس از اتمام ثبت شرکت نیز متقاضیان بایستی خود را برای دریافت مهر شرکت و اخذ شماره مالیاتی (VAT) از اداره مالیات ژاپن آماده کنند.

درباره نرخ مالیات شرکت های استارت آپ در ژاپن

این یکی از مهمترین موضوعات در تشکیل شرکت استارت آپی در کشور ژاپن می باشد. معمولا زمانی که شرکتی در ژاپن تشکیل شد برای آن شرکت یک شماره شرکت 13 رقمی صادر می شود. این شماره را می توان هم برای شناسایی شرکت در کشور ژاپن و هم برای درخواست خدمات مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از این خدمات نیز ثبت نام و پرداخت مالیات به آژانس مالیات ملی می باشد. نرخ استاندارد مالیات شرکتی در ژاپن نیز حدود 23.2% می باشد که غالبا از شرکت های با سرمایه سهام بیش از 100 JPYمیلیون ین ژاپن اخذ می شود. مضافا اینکه شرکت های ژاپنی موظف به پرداخت مالیات به ساکنین محلی نیز هستند.

الزامات دریافت ویزای استارت آپ ژاپن

الزامات دریافت ویزای استارت آپ ژاپن

یکی از مشوق های دولت ژاپن برای جذب سرمایه گذاران خارجی اعطای ویزای استارت آپ به آنهاست. این ویزا مخصوص آندسته از افرادی است که قصد تکیل شرکتی را در ژاپن دارند ام وقت و پول کافی برای دریافت ویزای مدیر بیزینس را ندارند. ویزایی که در واقع نوعی اقامت موقت ژاپن با اعتبار ماکسیمم یک ساله محسوب شده و متقاضیان فقط کافی است که ثابت کنند قصد آنها تشکیل یک شرکت نوآورانه در یکی از مناطق ویژه ملی ژاپن می باشد. از امتیازات مهم اخذ این ویزای ژاپن می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  • عدم نیاز به انجام عملیات تشکیل شرکت در ژاپن قبل از درخواست ویزا
  • عدم نیاز به پس انداز حداقل 5 میلیون ین سرمایه خالص
  • عدم نیاز به داشتن فضای اداری یا دفتر قبل از درخواست ویزا

برای مهاجرت به ژاپن هم روش های مختلف و هم متقاضیان زیادی از بین هموطنان گرامی وجود دارد. بنابراین برای اطلاع کامل از این شیوه های مهاجرتی و اقامت ژاپن 2021 و نیز ارزیابی صلاحیت قطعی خود حتما با وکلای خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *