ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ گرجستان

استارت آپ گرجستان

امتیاز راه اندازی استارت آپ گرجستان این است که از نظر سهولت انجام بیزینس در رتبه 7 جهانی و از نظر تشکیل شرکت در رتبه 2 بین المللی قرار دارد. از این گذشته نمی توان از اقتصاد قوی و موقعیت استراتژیک این کشور، امکان دسترسی به ناحیه تجارت آزاد اتحادیه اروپا (EU)، بهره مندی از انرژی سبز، استخدام نیروی جوان و متخصص، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و غیره در گرجستان صرف نظر کرد. اگر شما نیز مایل به شروع فرآیند سرمایه گذاری در دوازدهمین اقتصاد آزاد دنیا هستید پس توصیه می شود که ضمن مطالعه مقاله حاضر همچنین از مشاوره های حرفه ای وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز بهره مند شوید.

گرجستان؛ دومین کشور برتر جهان برای شروع استارت آپ

اقتصاد گرجستان نوعی اقتصاد بازار آزاد نوظهور محسوب میشود. بر اساس مدل های اقتصادی موجود انتظار میرود که شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) گرجستان در پایان سال 2020 به حدود 14.80$ بیلیون دلار، در سال 2021 نیز به حدود 15.20$ بیلیون دلار و در سال 2022 به حدود 16.80$ بیلیون دلار برسد:

تولید ناخالص داخلی گرجستان

همان طوری که در نمودار فوق نیز مشاهده می گردد، تاثیر شیوع بیماری کرونا را میتوان در کاهش سریع میزان GDP گرجستان در سال 2019-2020 مشاهده کرد. افت شدیدی که به یکباره از نرخ رشد GDP حدود 5.15% سال 2019 به حدود 5-% سال 2020 رسید اما پیش بینی میشود که این کاهش جای خود را به افزایش 4.99% سال 2021 بدهد:

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان

امتیاز دیگر سرمایه گذاری در گرجستان این است که اقتصاد گرجستان با فضای شفاف و نسبتا آزادی مورد حمایت قرار می گیرد. همان طوریکه در لیست رنکینگ CPI (شاخص فساد مالی بین المللی) ملاحظه میکنید، اقتصاد گرجستان از بین 180 اقتصاد دنیا در رتبه 45 جهانی قرار دارد:

شاخص فساد مالی در گرجستان

همان طوری که در نمودار زیر با عنوان نمودار آزادترین اقتصادهای جهان 2021 هم مشاهده میشود، گرجستان در رتبه 12 بین المللی قرار دارد:

آزادترین اقتصادهای جهان

نباید فراموش کنیم که یکی از بزرگترین امتیازات گرجستان از دیدگاه تشکیل استارت آپ سهولت انجام بیزینس در این کشور میباشد. پس اگر گرجستان را از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس در جهان بررسی کنیم نباید از رتبه بسیار عالی این کشور جا بخوریم. بر طبق رنکینگ شاخص سهولت انجام بیزینس انجام شده توسط بانک جهانی در رتبه 7 جهانی با امتیازات زیر قرار دارد:

اقتصادرتبه سهولت در انجام بیزینسرتبه راه اندازی شرکت یا بیزینساخذ اعتبارحمایت از سرمایه گذاران اقلیتپرداخت مالیاتتجارت برون مرزیاجرای قراردادهاحل مسائل لاینحل
گرجستان7215714451264

مزایای استارت آپ گرجستان

شرکت های استارت آپ گرجستان با استارت آپ های معروف دنیا از آمریکا، استونی و آلمان در ارتباط است و این مزیت مهمی برای موسسان این نوع شرکت ها محسوب می شود. اما از جمله شهرهای استارت آپ کلیدی گرجستان نیز می توان به تفلیس، زوگدیدی، تلاوی، باتومی و کوتایسی اشاره نمود. از مهمترین دلایل سرمایه گذاری و تاسیس شرکت های استارت آپ در گرجستان نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سهولت شروع و مدیریت بیزینس با قوانین ثبتی آسان و مالیات پایین
  • وضعیت سیاسی با ثبات در منطقه
  • عضویت گرجستان در ناحیه تجارت آزاد اتحادیه اروپایی (EU)
  • محوریت صنعت با توسعه صنایع تولیدی ارزش بالا- حجم پایین مثل صنایع غذا و نوشیدنی
  • مقرون به صرفگی: مقررات آسان ثبت شرکت، دسترسی به بازار، سطوح پایین فساد، هزینه پایین نیروی کار و غیره
  • دسترسی به انرژی سبز یا green enery
  • دسترسی به نیروی کار جوان و با انگیزه بالا
  • اخذ راحت اقامت و تابعیت گرجستان

مزایای استارت آپ گرجستان

بهترین رشته ها برای راه اندازی استارت آپ گرجستان

کشور گرجستان در چهار راه آسیا و اروپا قرار گرفته و دارای یک مکان بیزینسی استراتژیک می باشد. این کشور بازیگر به سرعت در حال توسعه ای در فضای فناوری جهانی، سرمایه گذاری عمده در نوآوری ها و پیشرفت تکنولوژیکی است. استارت آپ این کشور در بین استارت آپ های جهانی در رده 79 قرار داشته و در حال حاضر نیز گرجستان دارای 10 شرکت استارت آپ می باشد که از سرشناس ترین آنها می توان به Deskomy، Vinito Wine Funds و غیره اشاره نمود. در تصویر زیر می توان با اکوسیستم استارت آپ گرجستان 2020 آشنا شد:

اکوسیستم استارت آپ گرجستان

همان طوری که در نقشه اکوسیستم استارت آپ گرجستان نیز مشاهده می شود، تفلیس با 7 شرکت استارت آپ بیشترین تعداد از این نوع شرکت ها را در بین شهرهای گرجستان داشته و باتومی با 3 شرکت در رده دوم قرار دارد. از مهمترین رشته ها برای فعالیت استارت آپ های گرجستان نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مهمترین رشته ها برای فعالیت استارت آپ های گرجستان

فعلا نیز استارت آپ های مربوط به رشته بانکداری و صنایع فناوری پرداخت ها در گرجستان هم توانسته موفقیت های چشمگیری کسب کند و هم اینکه از حمایت های مالی خوبی نیز برخوردار شود.

شرایط ثبت شرکت استارت آپ در گرجستان

افراد مایل به ثبت شرکت در گرجستان می توانند این کار را با ایجاد حساب کاربری در وب سایت اداره ثبت شرکت وزارت کشور گرجستان، ورود به این حساب کاربری و ثبت نام آنلاین انجام دهند. اولین مرحله از این کار نیز انتخاب نام شرکت و اخذ گواهی وجود یا Certificate of Existance می باشد. مرحله دوم پس از انتخاب نام شرکت در گرجستان مربوط به انتخاب نوع شرکت در این کشور می باشد. انواع شرکت ها در گرجستان از این قرار است:

نوع شرکتتقسیمات شرکت ها
موسسات داخلیموسسات انتفاعی
موسسات غیرانتفاعی
موسسات حرفه ای
موسسات خارجیموسسات انتفاعی
موسسات غیرانتفاعی
موسسات حرفه ای
شرکت مسئولیت محدود یا LLCLLC داخلی و خارجی
شرکت های سهامیسهامی خاص و عام

در مرحله سوم از این کار نیز فرم درخواست تکمیل و مدارک لازم تهیه می شود. در ادامه این فرآیند نیز هزینه ثبت شرکت ها با توجه به لیست زیر پرداخت می شود:

  • موسسات خارجی: 225$ (دلار)
  • LLC خارجی: 225$ (دلار)
  • شرکت سهامی عام خارجی: 225$ (دلار)
  • شرکت سهامی خاص خارجی: 200$ (دلار)

صلاحیت متقاضیان توسط اداره ثبت شرکتهای وزارت کشور گرجستان بررسی و نتیجه نیز در عرض 5 تا 7 روز از طریق ایمیل به متقاضیان ارسال می شود. ضمنا هزینه رزرو نام برای شرکت استارت آپ در گرجستان حدود 25$ (دلار) و هزینه دریافت گواهی وجود جدود 10$ (دلار) می باشد.

شرایط دریافت ویزای استارت آپ گرجستان

عزیزان عنایت داشته باشند که دولت گرجستان به متقاضیان ثبت شرکت در این کشور ویزای اقامت کوتاه مدت 6 ماهه تا یک ساله با امکان تمدید مجدد اعطاء می کند. بر طبق قوانین مهاجرتی جدید گرجستان که حالا الزام آور نیز است، شرکت های ثبت شده توسط خارجیان بایستی حداقل درآمد سالیانه حدود 50000GEL (لاری) معادل 20000USD (دلار) داشته باشند تا صلاحیت کسب این ویزا را به دست آورند. آنها پس از اخذ کارت اقامت گرجستان می توانند برای همسر و فرزندان خود نیز TRP درخواست دهند و پس از 10 سال اقامت در این کشور نیز به شهروندی گرجستان درآیند. هموطنان گرامی که قصد ثبت شرکت در گرجستان را دارند نیازی به مسافرت به گرجستان نداشته و می توانند با استفاده از مشاوره های تخصصی دریافتی از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این عرصه گام بردارند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *