ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به روسیه

اعزام دانشجو به روسیه

روسیه پهناورترین کشور جهان است و شما میتوانید از روش های متعدد مانند اخذ اقامت از طریق کار یا اعزام دانشجو به روسیه از اقامت روسیه برخوردار شوید. سردترین شهرهای دنیا و بلندترین رشته کوه های موجود در جهان در این کشور قرار دارند. روسیه دارای مناظر بسیار زیبا و خیره کننده و شهرهای رنگارنگ و جذاب برای توریست ها می باشد. خوب است بدانید در تمام این روش ها می توانید پس از چند سال اقامت این کشور و تابعیت روسیه را دریافت کنید. در سال های اخیر به دلیل زیرساخت های مناسب سیستم آموزشی این کشور، اعزام دانشجو به روسیه بسیار پرطرفدار شده است. دانشگاه های کشور روسیه معمولا تمام رشته های تحصیلی از جمله پزشکی و دندان پزشکی را با شهریه های نسبتاً مناسب ارائه می کنند. این مقاله در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

شرایط اعزام دانشجو به روسیه

کشور روسیه یک قدرت سنتی آموزشی و یک مرکز آموزشی عالی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. عضو بودن در حوزه آموزش عالی اروپا سبب شده اکثر دانشگاه های این کشور بیشتر به سبک آموزش غربی نزدیک باشند. با توجه به هزینه‌ های مناسب این نوع ویزای مهاجرت بسیاری از افراد از طریق تحصیل برای مهاجرت به کشور روسیه اقدام می‌ کنند و بعد از اخذ اقامت تحصیلی خود با دارا بودن شرایط مناسب موفق به اخذ تابعیت این کشور زیبا و پهناور می شوند. توجه داشته باشید برای تحصیل در دانشگاه های کشور روسیه باید آن دسته از دانشگاه هایی را انتخاب کنید که مورد تایید وزارت علوم کشور ایران باشند. در لیست زیر تعدادی از این دانشگاه ها را که در سال 1395 اعلام شد آورده‌ ایم:

  • دانشگاه لومونوسوف مسکو
  • دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه پیتر بزرگ سن پترزبورگ
  • دانشگاه ملی تحقیقات پلی‌ تکنیک تومسک
  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه فنی مسکو باومن
  • دانشگاه ملی تحقیقات ساراتوف
  • دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو

چالش های اساسی اعزامی دانشجو به روسیه

اعزام دانشجو به روسیه در کنار مزایا بی شماری که برای اتباع کشورهای خارجی به دنبال دارد، دارای معاب بی شماری نیز در حوزه های مختلف می باشد. بنابراین توصیه می شود که، دانشجویانی که به دنبال تحصیل در روسیه هستند، در کنار بررسی مزایا این کشور، چالش های اساسی روسیه را نیز در حوزه های مختلف بررسی کنند. یکی از اصلی ترین چالش هایی که دانشجویان اعزامی در طول تحصیل در روسیه با آن مواجه هستند، موانع زبانی شدید در این کشور است. زیرا اغلب مردم در روسیه فقط به زبان روسی صحبت می کنند.

برای اینکه بیشتر با چالش های اساسی اعزام دانشجو به روسیه آشنا شوید، جدولی را برای شما عزیزان تهیه کرده می که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم:

چالش های اساسی اعزام دانشجو به روسیهتوضیحات
شرایط آب و هواییدر طول سال معمولا شرایط آب و هوایی سختی در برخی از مناطق روسیه حاکم است.
شوک فرهنگیدانش آموزانی با سبک زندگی روسی آشنایی ندارند با شوک فرهنگی شدیدی مواجه خواهند شد.
فرصت های شغلی محدودیکی از اصلی ترین چالش های اعزام دانشجو به روسیه، فرصت های شغلی محدود در این کشور است. زیرا اغلب مشاغل در روسیه با شهروندان روسی است.
امکانات قدیمیبرخی از دانشگاه های روسیه ممکن است دارای امکانات قدیمی یا روش های تدریسی منسوخ باشند.

دلایل اصلی برای اعزام دانشجو به روسیه

در کشور روسیه، حدود 1750000 دانشجوی بین المللی وجود دارد که در مقاطع مختلف دانشگاهی درحال تحصیل می باشند. در واقع، روسیه دارای یکی از بهترین نظام های آموزشی در کل جهان است که با نرخ باسوادی 98% نه تنها از کشورهای اروپایی بلکه از ایالات متحده نیز پیشی گرفته است. اما گزیده برترین دلایل و امتیازات تحصیلی در روسیه 2023 را می توان به صورت شماتیک به صورت زیر بیان کرد:

مزایای تحصیلی در روسیه

علاوه بر این، روسیه به سبب وجود شهرهای دانشجوئی در بین دانشجویان بین المللی نیز شهرت و آوازه خوبی دارد. از جمله این شهرها می توان به شهر مسکو به عنوان پایتخت فرهنگی کشور روسیه اشاره کرد. این شهر علاوه بر داشتن دانشگاه های برتر بین المللی مثل دانشگاه لومونوسوف، دانشگاه فنی دولتی بومن، موسسه دولتی روابط بین الملل و … همچنین دارای جاذبه های توریستی مثل کلیساهای تاریخی، موزه ها، گالری ها و ابنیه های باستانی می باشد. از دیگر شهرهای دانشجوئی روسیه می توان به سن پترزبورگ و تومسک نیز اشاره کرد.

زبان مورد نیاز برای اعزام دانشجو به روسیه

با اینکه زبان اصلی و رسمی کشور روسیه روسی می باشد اما در مقاطع مختلف تحصیلی تمام رشته ها به زبان انگلیسی هم برای دانشجویان خارجی انگلیسی زبان تدریس می شوند. یک استثنا وجود دارد و آن هم مراکز پیش دبستانی می باشد؛ اگر شما فرزند خردسال دارید و قصد مهاجرت به روسیه را دارید باید به این موضوع توجه داشته باشید. در کشور روسیه شما می توانید بدون ارائه یک مدرک معتبر زبان در برخی از دانشگاه‌ ها به تحصیل بپردازید و در حین تحصیل از دوره های آموزش زبان که معمولاً ارائه می‌ شوند استفاده کنید تا دانش زبان روسی یا انگلیسی خود را افزایش دهید. به طور کلی از نظر شرایط دانش زبان و شرایط تحصیل در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، کشور روسیه مشابه دیگر کشورهای متمدن اروپایی می باشد.

فرآیند اخذ ویزای تحصیلی جهت اعزام دانشجو به روسیه

تمامی کشورهای خارجی که به دنبال اعزام دانشجو به روسیه هستند، در قدم اول باید برای ویزای تحصیلی متقاضیان خود اقدام نمایند. زیرا اعزام دانشجو به روسیه بدون دریافت ویزای تحصیلی این کشور میسر نخواهد بود. به طور کلی، ویزای تحصیلی روسیه برای افرادی صادر می شود که قصد دارند برای ادامه تحصیل به این کشور زیبا مهاجرت کنند. البته لازم به ذکر است که بدانید، فدراسیون روسیه، بر اساس دعوت  نامه های وزارت کشور ویزای تحصیلی این کشور را صادر می کند.

ویزای تحصیلی روسیه برای کشورهایی که به دنبال اعزام دانشجو به روسیه هستند، به دسته های زیر تقسیم می شود:

انواع دسته های اعزام دانشجو به روسیه

برای اینکه بیشتر با روند درخواست ویزای تحصیلی جهت اعزام دانشجو به روسیه آشنا شوید، به جدول زیر مراجعه فرمایید:

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی روسیهتوضیحات
دریافت دعوت نامه تحصیلیدر قدم اول متقاضیان باید دعوت نامه ویزای تحصیلی روسیه را به صورت کامل دریافت کنند. متقاضیان می توانند از وزارت کشور روسیه دعوت نامه ویزای تحصیلی خود را دریافت کنند.
تکمیل فرم درخواستدر این مرحله باید، فرم درخواست آنلاین ویزای تحصیلی روسیه را تکمیل کنید، درخواست ویزای تحصیلی روسیه در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه موجود است.
مدارک ضروریمدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه را جمع آوری کنید. جمع آوری مدارک مهمترین مرحله در روند درخواست ویزای تحصیلی این کشور می باشد.
ارسال درخواستاتباع کشورهای خارجی که به دنبال دریافت ویزای تحصیلی روسیه هستند، درخواست خود را باید شخصا به کنسولگری روسیه ارسال کنند.

دوره های تحصیلی برای اعزام دانشجو به روسیه

آموزش متوسطه عمومی در کشور روسیه به طور کلی 9 سال زمان می‌ برد و فارغ التحصیلان می توانند پس از اتمام تحصیلات متوسطه یا به صورت عمومی برای مدت دو سال دیگر به تحصیلات ادامه دهند تا تحصیلات ثانویه آنها کامل شود یا می توانند در یک موسسه آموزشی دانشگاهی فنی و حرفه ای به فراگیری تحصیلات تخصصی بپردازند. در روسیه هم دانشگاه دولتی و هم دانشگاه غیر دولتی وجود دارد که در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل رایگان بوده اما در موسسات غیر دولتی دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه مصوب دانشگاه هستند.

با توجه به شرایط مطلوب برای ورود به دانشگاه‌ های دارای رنکینگ بالای کشور روسیه، جو بسیار رقابتی می باشد و دانشجویان بسیاری هر ساله در امتحانات ورودی این دانشگاه ها شرکت می کنند تا بلکه مورد پذیرش قرار بگیرند. به طور معمول اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی سخت تر از دانشگاه‌ های خصوصی روسیه است و شهریه های دانشگاه های خصوصی بسیار بالا می باشند.

دوره های تحصیلی برای اعزام دانشجو به روسیه

شرایط اعزام دانشجو به روسیه

روسیه دارای مدارس و دانشگاه های معتبر فراوانی است که هم به لحاظ شهرت و هم به لحاظ اعتبار در زمره بهترین دانشگاه های جهان قرار دارد. از این تعداد دانشگاه نیز حدود 600 دانشگاه در انواع رنکینگ های معتبر جهانی قرار می گیرند. این دانشگاه ها برنامه های تحصیلی متنوعی را در قالب سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ایرانی و خارجی ارائه می کنند. از بهترین برنامه های تحصیلی این دانشگاه ها می توان به تحصیل پزشکی، علوم اجتماعی، حقوق، مدیریت و سایر اشاره کرد. اما جالب است بدانید که زبان اصلی آموزش در مقطع کارشناسی زبان روسی است. اما متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی نیز ادامه تحصیل دهند.

در جدول زیر می توانید با دانشگاه های برتر کشور روسیه جهت اعزام دانشجو در سال 2023 آشنا شوید:

نام دانشگاهرتبه QS
دانشگاه لومونوسوف78
دانشگاه سنت پترزبورگ242
دانشگاه ایالتی نووسیبریسک246
دانشگاه ایالتی تومسک272
موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو290
دانشگاه فنی بائومن مسکو282
دانشگاه HSE305

برای مقایسه بهتر به نمودار جدول فوق در زیر توجه فرمایید:

رتبه بندی برترین دانشگاه های روسیه

اما خوشبختانه باید عرض کنیم که اغلب دانشگاه های روسی دوره ای به نام پادفک دارند. این دوره ها یک دوره آموزش زبان روسی برای یک دوره فشرده 1 ساله می باشد. متقاضیان می توانند قبل از شروع تحصیلات خود با ثبت نام در این دوره ها و اخذ مدرک زبان روسی خود را آماده ورود به دانشگاه های روسیه بکنند. علاوه بر شرط مهارت زبان روسی برای اعزام دانشجو به روسیه، متقاضیان بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی خود بایستی آزمون ورودی و یا مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند.

درخواست پذیرش از دانشگاه های روسیه

فرآیندی که دانشجویان بایستی برای درخواست پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه طی کنند یک فرآیند ساده و راحتی است. این فرآیند کاملا آنلاین بوده و متقاضی می بایست با مراجعه به وب سایت یا پورتال دانشگاه مورد نظر اقدام به ثبت نام کند. درخواست پذیرش از دانشگاه های روسیه نه تنها برای اخذ پذیرش از برنامه دلخواه خود بلکه همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه مرحله بسیار ضروری و واجب است. همچنین در طی این فرآیند است که متقاضیان می توانند علاوه بر پرداخت شهریه خود همچنین بورسیه تحصیلی نیز درخواست دهند. اما این فرآیند خود شامل چندین مرحله به صورت زیر می باشد:

فرآیند درخواست پذیرش از دانشگاه های روسیه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه، اداره بین المللی دانشگاه ویزای دانشجوئی روسیه را از طرف شما درخواست می کند. این درخواست در حدود 3 الی 5 هفته طول کشیده و هزینه ای نیز در حدود 40$ (دلار) درپی دارد. کلیه ویزاها بایستی در عرض هفت روز کاری پس از ورود به روسیه ثبت شود. این ویزا اقامت دانشجو را تنها به مدت 3 ماه پوشش می دهد. پس اگر متقاضی قصد تحصیل به مدت بیش از 3 ماه را داشته باشد بایستی در داخل روسیه به تمدید ویزا اقدام کند. اما از مدارک لازم برای درخواست ویزای روسیه در سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی روسیه
  • گواهی پزشکی دال بر عدم وجود HIV
  • پاسپورت ملی معتبر
  • عکس پاسپورتی متقاضی

شرایط اعزام دانشجویان پزشکی به روسیه

شرایط جهت تحصیل چزشکی در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ساده و راحت بوده و دانشگاه های پزشکی از دانشجویان بین المللی حداقل شرایط را درخواست می کنند. بنابراین متقاضیان با اندکی تلاش و پشتکار می توانند شانس خود برای پذیرش پزشکی روسیه را نیز افزایش دهند. لازم به ذکر است که مدت تحصیل پزشکی (MBBS) در کشور روسیه حدودا 6 سال و مدت تحصیل دندانپزشکی در این کشور 5 سال می باشد. جهت اخذ پذیرش از دوره های پزشکی روسیه نیز ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • مدرک دیپلم متوسطه گرایش تجربی (با کسب حداقل 50% نمرات در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی)
  • مدرک پاسپورت یا مدارک مسافرتی دیگر
  • گواهی پزشکی نشانگر وضعیت سلامت عمومی همانند تست اشعه X و تست HIV اخذ شده از بیمارستان دولتی
  • شناسنامه یا گواهی تولد
  • فرم درخواست

در حال حاضر برترین دانشگاه علوم پزشکی روسیه برای اعزام دانشجوی پزشکی به این کشور دانشگاه دولتی لومونوسوف می باشد.

هزینه های مربوط به اعزام دانشجو به روسیه

اعزام دانشجو و تحصیل در کشور روسیه توام با پرداخت هزینه های مربوطه می باشد. علاوه بر پرداخت هزینه ثبت نام و هزینه ویزای تحصیلی، دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور بایستی هزینه تحصیل در روسیه را نیز پرداخت کنند. قبل از هر چیزی باید به این نکته مهم اشاره کرد که شهریه های تحصیلی دانشگاه های روسیه غالبا به برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد. بر طبق سالنامه تحصیلی 2023 انواع شهریه های دانشگاهی اخذ شده از دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف دانشگاه های روسیه از قرار زیر می باشد:

دوره های تحصیلیحداقل شهریه سالیانه به دلارحداکثر شهریه سالیانه به دلار
دوره کارشناسی1880$13540$
دوره کارشناسی ارشد2260$7000$
دوره دکتری1220$6350$

لازم به ذکر است که شهریه سالانه دوره های پادفک (آمادگی ورود به دانشگاه های روسیه) نیز در حدود 2460$ (دلار) برآورد می شود. میانگین هزینه زندگی در روسیه 2023 نیز برای اعزام دانشجو بسیار پایین و ماکسیموم در حدود 400$ (دلار) می باشد که بخشی از آنرا می توان با کار دانشجوئی یا اخذ بورس تحصیلی جبران کرد. اما این هزینه ها هنوز هم در مقایسه با هزینه های کشورهای غربی مثل آمریکا و انگلیس بسیار پایین و اصلا قابل قیاس نیست:

نمودار مقایسه هزینه ماهانه زندگی در روسیه، انگلیس، آمریکا

ضوابط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه

به طور معمول اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه بین 3 تا 5 هفته زمان خواهد بود و هزینه ای در حدود $40 (دلار) در بر خواهد داشت. دقت داشته باشید که این ویزا فقط برای 3 ماه اقامت معتبر است! بنابراین اگر قصد ماندن در روسیه بیش از 90 روز را دارید نیازمند به اخذ اجازه اقامت برای مدت طولانی تر از پلیس مهاجرت یا دفتر سفارت کشور روسیه هستید. پلیس مهاجرت یا سفارت از شما یک برگه معاینه پزشکی با مضمون سلامت جسمی و عدم ابتلا به بیماری های مسری از جمله اچ آی وی یا ایدز درخواست می کند که باید ظرف مدت 7 روز تهیه کنید و تحویل دهید.

برای دانشجویان خارجی مجموعه کوچکی از بورسیه های تحصیلی در روسیه وجود دارد که شهریه‌ها، هزینه مسکن و بیمه دانشجویی را تا حدودی پوشش می دهد این مبلغ ماهانه در حدود 75000RUB (روبل روسیه) می باشد اما هزینه ‌های مربوط به پوشاک و غذا و هزینه‌ های شخصی شما را پوشش نمی دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعزام دانشجو به روسیه با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

مهم ترین سوالات اعزام دانشجو به روسیه

در این بخش به مهم ترین سوالات پاسخ داده خواهد شد:

  • زبان مورد نیاز برای اعزام دانشجو به روسیه به چه صورت است؟ با اینکه زبان اصلی و رسمی کشور روسیه روسی می باشد اما در مقاطع مختلف تحصیلی تمام رشته ها به زبان انگلیسی هم برای دانشجویان خارجی انگلیسی زبان تدریس می شوند. یک استثنا وجود دارد و آن هم مراکز پیش دبستانی می باشد؛ اگر شما فرزند خردسال و قصد مهاجرت به روسیه را دارید باید به این موضوع توجه داشته باشید. در روسیه شما می توانید بدون ارائه یک مدرک معتبر زبان در برخی از دانشگاه‌ ها به تحصیل بپردازید و در حین تحصیل از دوره های آموزش زبان که معمولاً ارائه می‌ شوند استفاده کنید تا دانش زبان روسی یا انگلیسی خود را افزایش دهید. از نظر شرایط دانش زبان و شرایط تحصیل در مقاطع مختلف مشابه دیگر کشورهای اروپایی است.
  • دوره های تحصیلی برای اعزام دانشجو به روسیه به چه صورت است؟ آموزش متوسطه عمومی در کشور روسیه به طور کلی 9 سال زمان می‌ برد و فارغ التحصیلان می توانند پس از اتمام تحصیلات متوسطه یا به صورت عمومی برای مدت دو سال دیگر به تحصیلات ادامه دهند تا تحصیلات ثانویه آنها کامل شود یا می توانند در یک موسسه آموزشی دانشگاهی فنی و حرفه ای به فراگیری تحصیلات تخصصی بپردازند. در روسیه هم دانشگاه دولتی و هم دانشگاه غیر دولتی وجود دارد که در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل رایگان بوده اما در موسسات غیر دولتی دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه مصوب دانشگاه هستند. با توجه به شرایط مطلوب برای ورود به دانشگاه‌ های دارای رنکینگ بالای کشور روسیه، جو بسیار رقابتی می باشد و دانشجویان بسیاری هر ساله در امتحانات ورودی این دانشگاه ها شرکت می کنند تا بلکه مورد پذیرش قرار بگیرند.
5/5 - (17 امتیاز)

32 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به روسیه

  1. زهره گفت:

    سلام من کنکورم و سال بعد میدم و تموم میکنم دوره تحصیلمو میخوام بدونم میشه در دانشگاه های بدون کنکور ترکیه که قابل قبول ایران هست و دولتیه در رشته دندان پزشکی تحصیل کنم و هزینه تحصیل هر ترم چه قدره؟ و کلن هزینه یه دانشجوی رشته دندون با در نظر گرفتن سایر هزینه ها به طور میانگین در ترکیه چه قدره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، یا باید در دانشگاه دولتی با آزمون شرکت کنید، یا در دانشگاه خصوصی بدون آزمون که معمولا دانشگاه های خصوصی تایید نیستند.
      هزینه دانشگاه های دولتی حدودا 2000$ (دلار) در سال و خصوصی ها از 18000$ (دلار) در سال شروع میشه

  2. leilakk گفت:

    لطفا بفرمایید بورسیه در این دانشگاه‌ها به دانشجو تعلق میگیره؟ با چه شرایطی؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیر این دانشگاه ها کم هزینه هستند به همین خاطر نباید انتظار اخذ بورس رو داشت

  3. Diba گفت:

    برای تحصیل در مقطع دکترا محدودیت سنی خاصی مند نظر می باشد؟
    سپاش فراوان

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در مقطع دکترا شرایط سنی خاصی مدنظر نیست

  4. صبا صابری گفت:

    سلام

    لطفا در مورد ویزای کاری و سرمایه گذاری این کشور توضیح دهید.

    ممنون از سایت به روزتون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در این مورد مقاله های ویزای کاری روسیه و اقامت سرمایه گذاری روسیه رو مطالعه فرمائید

  5. صبا صابری گفت:

    سلام

    لطفا در مورد ویزای کاری این کشور توضیح دهید.

    ممنون از سایت به روزتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این خصوص مقاله ویزای کاری روسیه رو مطالعه فرمائید

  6. رضاپور گفت:

    امکان کار در کشورهای روسی زبان برای دانشجو واقعا وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      امکان کار پاره وقت برای دانشجوها در روسیه وجود نداره متاسفانه

  7. شجاعی گفت:

    من ندیده ام که کسی از تحصیل در روسیه راضی باشه

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      من دیدم خواستید بهتون معرفی میکنم

  8. آرتین گفت:

    آیا دانشگاه های روسیه مورد تائید است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله خیلی از این دانشگاه ها مورد تایید هستند

  9. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه تشکر می کنم اگه ام کانش هست در مورد کار ضمن تحصیل در روسیه هم مطاب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در این مورد مقاله شرایط کار ضمن تحصیل در روسیه رو مطالعه فرمائید

  10. حمید فراهانی گفت:

    سلام میخواستم بدونم کدوم یکی از دانشگاه های روسیه برای کشور ما معتبره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اون دسته از دانشگاه های روسیه که به زبان روسی تدریس میکنن اعتبار دارن

  11. قراری گفت:

    سلام. درباره رتبه های جهانی دانشگاههای روسیه بگید؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در ابن خصوص مقاله رنکینگ دانشگاه های روسیه رو مطالعه فرمائید

  12. ناصر زارعی گفت:

    با سلام
    تدریس با توجه نوع زبان به نظر دارای محدودیت میباشد

  13. محمد معتمدی گفت:

    من ۱۸ ساله هستم میخوام برای تحصیل دندانپزشکی برای روسیه اقدام کنم. باید حتما زبان روسی رو یاد بگیرم یا با زبان انگلیسی هم میشه تحصیل کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      دانشگاه های روسی زبان این کشور در این رشته ها مورد تایید وزارت علوم و بهداشته اما نگران نباشید چون با شما زبان روسی رو کار میکنن
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  14. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خوبی بود.
    با تشکر

  15. نریمان گفت:

    هزینه های تحصیل توی روسیه خیلی کمه اگر بورسیه بگیره کسی از دانشگاه آزاد ارزون تره

  16. Amir گفت:

    بسیار مفید و خوب. تشکر

  17. نظریان گفت:

    بسیار مفید و خوب. تشکر

  18. كيانا گفت:

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  19. nirvan گفت:

    سلام و تشکر از سایت و موسسه خوبتون
    ایا برای تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه نیاز به امتحان ورودی هست؟
    مرسی

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله نیاز به آزمون ورودی داره در این خصوص مقاله تحصیل پادفک در روسیه رو مطالعه فرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *