ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به نروژ

اعزام دانشجو به نروژ

در سال های اخیر، موضوع اعزام دانشجو به نروژ و تحصیل در این کشور اروپایی، به دلایل مختلف مورد توجه بسیاری از متقاضیان ایرانی قرار گرفته است. با تحصیل در این کشور، افراد می توانند به راحتی اقامت نروژ و در ادامه تابعیت این کشور زیبا را بدست آورند. امکان تحصیل رایگان در نروژ، امکان تحصیل دوره های دانشگاهی به زبان انگلیسی، استاندارد بالای زندگی نروژی، مجوز کار ضمن تحصیل در نروژ و غیره تحصیل در این کشور را برای دانشجویان خارجی جذاب می سازد.

  • شروط صدور ویزای تحصیلی نروژ چیست؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در نروژ چقدر است؟
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی نروژ در سال 2024 کدامند؟

اعزام دانشجو به نروژ در 3 مقطع لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و دکتری (3 سال) انجام می شود که در ادامه مقاله به توضیح جزییات در این باره پرداخته می شود. پروسه اعزام دانشجو به نروژ شامل درخواست پذیرش تحصیلی و نیز اخذ ویزای تحصیلی نروژ است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین راستا، برای متقاضیان عزیز، این مقاله را تهیه کرده است.

درباره کشور نروژ

نروژ به خاطر زیبایی طبیعی اش در دنیا معروف است. نروژ همچنین دارای تاریخ و فرهنگ غنی با مردمان خونگرم و مهربان می باشد. این کشور زیبا جزو 3 کشور اسکاندیناویایی می باشد که جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر دارد. بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحده، نروژ به عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی در دنیا رتبه بندی می شود.


پایه و اساس این رتبه بندی مبتنی بر میانگین سطوح تحصیل و درآمد در ترکیب با امید به زندگی است. یکی از کشورهای با پایین ترین نرخ جرم در دنیا، نروژ می باشد. نروژ همچنین دارای یکی از بهترین سیستم های رفاهی در دنیاست که تضمین می کند که از افراد بیکار یا ناتوان از انجام کار پشتیبانی می شود به طوری که آنها بتوانند یک زندگی شرافتمندانه داشته باشند.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به نروژ

دلایل اعزام دانشجو به نروژ

سیستم آموزشی در نروژ معمولا دولتی است، تا بدین طریق تضمین شود که دسترسی به آموزش برای همگان برابر است. این بدان مفهوم است که اکثر موسسات آموزشی این کشور هیچ شهریه ای از دانشجویان اخذ نمی کنند و تحصیل در نروژ رایگان است. کیفیت بالای دانشگاه ها و کالج های نروژی باعث شده است که بسیاری از دانشجویان خارجی تحصیل در نروژ را انتخاب کنند. نروژ دارای دو دانشگاه است که بین 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه های اوسلو و برگن.

در زمینه اکثر تحصیلات حرفه ای (مثلا حقوق، پزشکی، روانشناسی) دانشگاه اوسلو جزو بهترین دانشگاه نروژ محسوب می شود. اما در برخی موضوعات خاص مثل علوم کامپیوتری و کدنگاری، دانشگاه برگن سرآمد است. دانشجویان در کنار تحصیلاتشان، حق انجام کار 20 ساعت در هفته را دارند. در حقیقت، دانشجویان خارجی می توانند با انجام کار پاره وقت از عهده مخارج زندگیشان برآیند. همچنین این امر به سابقه کار متقاضی کمک می نماید.

  • هزینه زندگی در نروژ نسبتا بالاست اما درآمد در این کشور هم بالاست.
  • هزینه زندگی در سال 2024 به طور متوسط ماهیانه 1800€ (یورو) می باشد.
  • کشور نروژ جزو برترین کشورهای دنیا از نظر استانداردهای جهانی است.

ادامه تحصیل در نروژ

هم اکنون، کشور نروژ دارای 8 کالج دانشگاهی، 9 دانشگاه و 5 کالج علمی می باشد که به دولت نروژ تعلق دارد. ادامه تحصیل در نروژ در دانشگاه های رایگان این کشور هدف بسیاری است. نروژ همچنین دارای یک تعداد موسسات آموزش عالی خصوصی است که از فاند دولتی برخوردار هستند. نروژ تبعیت از اهداف سیستم بلونیای آموزش عالی اروپایی را از سال 2003 آغاز کرده است. جزء محوری این سیستم اجرای سیستم آکادمیک 3+2+3 در نروژ با مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

نظام آموزشی در نروژ

نروژ دارای نظام آموزشی بسیار قدرتمندی است. کودکان از 3 سالگی می توانند وارد نظام آموزشی نروژ شوند. دوره مهد کودک در نروژ رایگان نیست اما هزینه مشخصی نیز ندارد. کودکستان ها با توجه به درآمد خانواده ها، شهریه را تعیین می کنند. با توجه به شفافیت بالای مالی در نروژ، این موسسات به راحتی می توانند درآمد و دارایی های خانواده را بررسی کنند و بر اساس همین موضوع شهریه سالانه را تعیین می کنند.

از 6 سالگی دوره دبستان آغاز می شود و از این پس هزینه تحصیل به طور کامل رایگان خواهد بود. دانش آموزان پس از 10 سال تحصیل در نروژ، یک مدرک دریافت خواهند کرد که اعتبار بالایی برای ورود به بازار کار دارد. در صورتی که فردی قصد ورود به دانشگاه را داشته باشد باید 2 سال دیگر به تحصیل در مدرسه ادامه دهد. سیستم دانشگاه نیز از سیستم بولونیا پیروی می کند.

اعزام دانشجو به نروژ در مقاطع مختلف تحصیلی

دوره های لیسانس معمولا 3 سال طول می کشد و شامل طیف گسترده ای از رشته ها و گرایشات است. روشهای تدریس شامل تدریس کلاسی سنتی، سمینارها و کار پروژه ای، کار آزمایشگاهی، سفرهای میدانی و غیره می باشد. دانشجویان لیسانس در آخر دوره پس از شرکت در آزمون های پایان دوره با نمرات A-F ارزیابی می شوند. برای ورود به مقطع لیسانس در نروژ، ارائه گواهی پایان دوره متوسطه یا همان دیپلم الزامی است. تحصیل فوق لیسانس در نروژ، گزینه معروف و پرطرفدار دانشجویان خارجی به حساب می آید. مدت تحصیل دوره فوق لیسانس 2 ساله است و شیوه تدریس به صورت تدریس کلاسی، سمینار و تحقیق می باشد.

تحصیل در دوره های فوق لیسانس معمولا به زبان انگلیسی می باشد و این یک امتیاز برای دانشجویان خارجی به شمار می رود. مجموعا، کل دوره ارشد در نروژ شامل 120 واحد است و برای اتمام دوره نیز ارائه پایان نامه الزامی است. دوره های دکتری در نروژ 3 سال طول می کشد و شامل ارائه اجباری رساله PhD می باشد اما برخی از دانشجویان دکتری به مدت 4 سال از برنامه دکترای ساختارمند، با هدف انجام فعالیت های توسعه حرفه ای پیروی می کنند. دانشجویان دکتری برای دفاع از رساله، با یک استاد راهنما و 3 استاد داور که یکی از آنها خارج از نروژ است، سروکار دارند.

شرایط اعزام دانشجوی پزشکی به نروژ

خیلی از متقاضیان تحصیل در نروژ به دنبال اخذ پذیرش و تحصیل رشته پزشکی در این کشور هستند. تا از این طریق علاوه بر بهره مندی از کیفیت بالای آموزشی همچنین از تحصیل رایگان این رشته در نروژ نیز برخوردار شوند. در اینباره نیز دست دانشجویان بین المللی در انتخاب دانشگاه محل تحصیلشان باز است. آنها می توانند از بین دانشگاه های پزشکی برتری مثل دانشگاه اوسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه علم و فناوری نروژ و دانشگاه آرکتیک تورمسو دانشگاه مورد علاقه اشان را انتخاب بکنند.

اما جهت اپلای از این دانشگاه ها شرایط زیر الزامی است:

شرایط لازم جهت اپلای از دانشگاه های نروژ

بهترین دانشگاه های نروژ

نروژ کشوری کوچک در شبه جزیره اسکاندیناوی است که تنها حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد. منتهی در عین کوچک بودن یکی از مرفه ترین کشورهای دنیا محسوب می شود که اخذ اقامت آن آرزوی افراد بسیاری است. دانشجویان بین المللی ای که قصد دارند پس از تحصیل همچنان اقامت نروژ را داشته باشند 2 راه پیش رو دارند:

  1. ازدواج با شهروند نروژی
  2. یافتن شغل در نروژ و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

برای پیدا کردن کار در نروژ نیز بهتر است فرد تجربه تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور را در رزومه خود داشته باشد. برخی از دانشگاه های برتر نروژ که فارغ التحصیل شدن از آن امتیاز بزرگی به شمار می آید عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های نروژTHE Ranking 2024Shanghai Jiao Tong University Ranking 2024QS Ranking 2024U.S. News Ranking 2024
1University of Oslo1277311789
2University of Bergen201-250301281199
3Norwegian University of Science and Technology401-500101292267
4UIT the Arctic University of Norway351-400601577475
5Norwegian University of Life Sciences601-8007011201736

کار ضمن تحصیل در نروژ

اگرچه نظام تحصیلی نروژ در سال 2024 همچنان رایگان است اما باید توجه داشت که به لحاظ هزینه های زندگی، نروژ یکی از گران قیمت ترین کشورهای دنیا می باشد. به همین دلیل است که غالبا دانشجویان ترجیح می دهند حین تحصیل مشغول به کار نیز باشند. البته باید توجه داشت که با توجه به مقطع تحصیلی، تعداد ساعاتی که هر دانشجو اجازه دارد طی هفته کار کند متفاوت است.

مقطع تحصیلیتعداد ساعات مجاز کار در هفته
کارشناسی20 ساعت
کارشناسی ارشد20 ساعت
دکتریتا 30 ساعت

همچنین باید توجه داشت که متقاضیان کار حین تحصیل با دو نوع شغل مواجه خواهند بود: یکی کار در محیط دانشگاه و دیگری کار خارج از دانشگاه. منتهی لازم به ذکر است که هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

نوع شغلتوضیحات
داخل محیط دانشگاهنیاز به اخذ مجوز ندارد
خارج از محیط دانشگاهنیاز به اخذ مجوز دارد

شرایط اعزام دانشجو به نروژ

شرایط اعزام دانشجو به نروژ در سال 2024

اعزام دانشجو به نروژ، طی مراحلی با درخواست پذیرش تحصیلی و اخذ اقامت تحصیلی این کشور انجام می شود. درخواستها برای دوره های لیسانس در سال 2024 از طریق سرویس پذیرش دانشگاه ها و کالج های نروژی (NUCAS) انجام میشود. اما برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، درخواست ها مستقیما به دانشگاه ارائه می گردد، تا فرم درخواست ها به همراه مدارک بررسی شده و در صورت تایید صلاحیت و احتمالا شرکت در آزمون ورودی، پذیرش نهایی اعلام می شود. در مرحله نهایی پذیرش هم، برای دانشجویان نامه پذیرش Latter of Acceptance از طرف دانشگاه صادر می شود. همچنین بایست به خاطر سپرد که مهلت اخذ درخواست پذیرش در دانشگاه های نروژ، تا ماه فوریه میلادی است.

پذیرش تحصیلی در کشور نروژ

فرایند پذیرش تحصیلی در نروژ بین دانشگاه ها و کالج های مختلف متفاوت است:

  • انتخاب صحیح مقطع تحصیلی
  • انتخاب درست دانشگاه نروژی
  • تکمیل فرم درخواست
  • آماده سازی مدارک همراه

مدارک ارائه شده جهت پذیرش دانشگاهی شامل مدارک دیپلم (12 ساله) برای مقطع لیسانس، مدرک تاییدیه لیسانس (3 ساله) برای مقطع فوق لیسانس، و مدرک فوق لیسانس (2 ساله) برای پذیرش مقطع دکترا بعلاوه مدرک زبان انگلیسی می باشد. جهت پذیرش در دانشگاه های نروژ، گواهی مهارت زبان انگلیسی در یکی از آزمون های TOEFL، IELTS، C1 Advanced و Pearson PTE الزامی است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود ندارد اما می توان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کرد. ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی در نروژ در حدود 15% است و همین مسئله در اختیار داشتن رزومه تحصیلی را اجباری می کند. اخذ پذیرش تحصیلی در رشته های مهندسی بسیار ساده تر از علوم انسانی است.

اخذ ویزاهای اقامت و اعزام دانشجو به نروژ

در مرحله نهایی از اعزام دانشجو به نروژ، پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، باید ویزای تحصیلی اخذ شود. در سالهای اخیر شانس ویزای تحصیلی نروژ به بیشترین حد خود و به 80% موفقیت رسیده است. ویزاهای اقامت معمولا 90 روزه هستند، در حالی که دانشجویانی که قصد اقامت نروژ به مدت بیش از 3 ماه دارند، لازم است، روادید اقامت دانشجویی اخذ کنند.

فهرست مدارک زیر برای اخذ روادید اقامت دانشجویی الزامی است:

  • فرم درخواست برای اقامت دانشجویی به همراه 1 قطعه عکس پاسپورت
  • کپی از پاسپورت
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • برنامه تحصیلی
  • اسناد مربوط به محل اقامت

یکی از ویزاهای لازم جهت اعزام دانشجو به نروژ، ویزای تحصیلی نروژ می باشد.

اخذ ویزای تحصیلی نروژ، پس از پذیرش نهایی در دانشگاه های این کشور الزامی است. دانشجویان خارجی برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ به مدارک زیر نیاز دارند:

  • پاسپورت معتبر به علاوه کپی از صفحه اطلاعات
  • فرم درخواست ویزای نروژ
  • دو قطعه عکس 2*2 جدید از نوع پاسپورتی و رنگی
  • نامه پذیرش دانشگاه نروژی
  • مدرک اقامت
  • مدرک اثبات فاند کافی

مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

درست است که مهاجرت به نروژ و تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ نسبتا رایگان است و دانشجویان فقط هزینه ناچیزی به این دانشگاه ها پرداخت می کنند. اما به یاد داشته باشید که دانشگاه های خصوصی نروژ اصلا چنین نبوده و تحصیل در آنها مستلزم پرداخت شهریه های هنگفتی است. شما در تصویر زیر می توانید این هزینه ها را در هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی نروژ 2024 مقایسه نمائید:

هزینه ها در دانشگاه های خصوصی و دولتی نروژ

تحصیل در نروژ، با توجه به امتیازات بیان شده می تواند به عنوان یک فرصت عالی تلقی شود. البته اگرچه تحصیل در نروژ رایگان است اما در سال 2024 نروژ سومین کشور گران در دنیا شناخته شده است. هزینه زندگی در نروژ به طور متوسط ماهیانه 1800€ (یورو) می باشد که با توجه به سطح درآمد مردم نروژ رقم معقولی است. اما برای دانشجویان که تنها می توانند کار نیمه وقت داشته باشند رقم فوق العاده سنگینی است که پیش از انتخاب این کشور باید تمکن مالی لازم برای تامین آن را داشته باشند. علاقه مندان به تحصیل در نروژ در سال 2024 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص اعزام دانشجو به نروژ

متقاضیان اعزام دانشجو به نروژ 2024 موارد زیر را عنوان می نمایند:

  • هزینه های اعزام دانشجو به نروژ چگونه است؟ تحصیل در نروژ برای شهروندان کشورهای مختلف جهان کاملا رایگان است.
  • برای اعزام دانشجو به نروژ، دانشجو باید به چه زبانی تسلط داشته باشد؟ برای تحصیل در مقطع کارشناسی، تسلط به زبان نروژی و برای سایر مقاطع تسلط به زبان نروژی یا انگلیسی الزامی است.
  • پروسه اعزام دانشجو به نروژ چگونه است؟ افرادی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ شده باشند، می توانند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند.
  • پروسه اعزام دانشجو به نروژ چه مدت طول می کشد؟ در صورتی که فردی مدارک خود را تا ماه آگوست در اختیار داشته باشد، می تواند در ابتدای سال تحصیلی در کلاس های درس حاضر شود.
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل از طریق اعزام دانشجو به نروژ وجود دارد؟ دانشجویان بین المللی می توانند به مدت 20 ساعت در هفته در این کشور کار کنند.
4.9/5 - (47 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *