ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به یونان

اعزام دانشجو به یونان

شرایط، ویژگی ها و نحوه اعزام دانشجو به یونان در سال 2023 به چه روشی است و چطور می توان دانشجویان را برای تحصیل به یونان اعزام نمود؟ در رابطه با کشور یونان در سال های اخیر اخبار و اطلاعات زیادی به گوش رسیده است. شاید یکی از کشورهایی باشد که در این سال ها عده ای به آن به چشم دروازه ای برای خوشبختی و ورود به اروپا نگاه می کردند. اما کم کم با تغییر سیاست های این کشور و گرفتاری ها و مصائبی که برای پناهجویان این کشور به وجود آمد جذابیت و دید مثبت خود را برای برخی از دست داد. اما با این حال روال قانونی مهاجرت و تحصیل در یونان ممکن است پروسه ای متفاوت و حتی مناسب برای ما ایرانیان باشد.

لذا نیازمند بررسی بیشتر است تا بدانیم اعزام دانشجو به یونان چه شرایطی دارد و چه کسانی می توانند برای تحصیل به این کشور وارد شوند. پیشنهاد ما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه، این مقاله را مطالعه فرمایید. برای اعزام دانشجو به یونان ابتدا بررسی می نماییم تا بدانیم چه کسانی به ویزا برای تحصیل در این کشور احتیاج خواهند داشت.

سیستم آموزشی کشور یونان

برای دانش آموزان و دانشجویانی که قصد تحصیل به مدت بیش از 90 روز را در کشور یونان دارند ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای دوره های آموزشی با مدت زمانی بیش از 3 ماه نیاز است که ویزای اقامت دانشجویی و یا مجوز اقامت تحصیلی را کسب نمایند. این مجوز به آن ها کمک می کند تا در طول دوره تحصیل با مشکلات اقامتی مواجه نشوند و صرفا دست به گریبان مسائل درسی و آموزشی باشند. در مورد سیستم آموزش عالی در یونان و دیگر کشورهای اروپایی که عضو حوزه شنگن هستند این مسئله وجود دارد که تمامی این کشورها به دلیل منعقد نمودن پیمان بولونیا از یک سیستم آموزشی خاصی پیروی می کنند.

این پیمان بیان می کند که سیستم آموزش عالی در تمامی کشورهای حوزه شنگن از یک سطح استاندارد مطلوب و متحد الشکل و یکپارچه ای باید برخوردار باشند. با این وجود یونان چنین پیمانی را نپذیرفته است و بر این اساس، تحصیل در کشور یونان در مقطع کارشناسی بر خلاف سیستم بولونیا که 3 سال به طول می انجامد، 4 ساله است. زمانی که فردی قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یونان را داشته باشد، باید گواهی ارائه دهد که نشان از تحصیل در یک دوره 4 ساله داشته باشد.

روند اعزام دانشجو به یونان

اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید نیاز به دریافت یک ویزای دانشجویی و یا تحصیلی (ویزای تایپ D) از سفارت و یا کنسولگری یونان در کشور خود دارید. اطمینان حاصل کنید که با سفارت یا کنسولگری محلی یونان در تماس هستید تا اطلاعات به روز شده و جزئیات پروسه تحصیلی ویزای دانشجویی را به درستی دریافت نمایید (8 تا 12 هفته قبل از ورود خود) به طور معمول برای اعزام دانشجو به یونان باید مدارک ذیل را تهیه نمایید:

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • ترجمه ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی
  • پاسپورت
  • مدرک معتبر زبان (در صورت لزوم)

روند اعزام دانشجو به یونان

مدارک مورد نیاز برای اعزام دانشجو به یونان

از مدارک مورد نیاز برای اعزام دانشجو به یونان عبارتست از:

  • فرم درخواست ویزا برای اقامت بلند مدت در یونان به طور کامل تکمیل شده و امضا شده باشد (فرم درخواست برای افراد زیر 18 سال باید توسط هر دو والدین یا سرپرست قانونی امضا شود).
  • عکس رنگی در قطع گذرنامه که اخیرا گرفته شده باشد
  • گذرنامه معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه و یا سوء سابقه کیفری که اخیرا دریافت شده باشد
  • گواهی نامه پزشکی و سلامت
  • داشتن بیمه درمانی مسافرتی
  • نامه ثبت نام یا پذیرش که توسط کالج یا مدرسه صادر شده و هزینه های پرداخت شده آن
  • اثبات دانش کافی از زبان انگلیسی
  • اثبات بودجه کافی برای پوشش هزینه های زندگی، هزینه تحصیل و بازگشت به کشور
  • گذرنامه و کپی از آن

تمام اسناد ارائه شده باید به زبان انگلیسی همراه شود. از متقاضی ممکن است اسناد اضافی درخواست شود. ضمن این که ممکن است برای مصاحبه به سفارت یا کنسولگری یونان دعوت خواهید شد. هزینه ویزا در صورت رد شدن درخواست شما قابل بازگشت نیست.مدت زمان لازم برای پردازش ویزای شما باید طی شود و این مدت بستگی به محل درخواست شما خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ویزای تحصیلی یونان مراجعه نمایید.

اعزام دانشجو به یونان با بورسیه تحصیلی

یکی از متداول ترین روش ها جهت اعزام دانشجو به یونان، استفاده از بورسیه های تحصیلی متنوع در این کشور می باشد. به عبارت دیگر، دولت یونان با همکاری دانشگاه های این کشور بورسیه های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. بنابراین دانشجویان مستعدی که بضاعت مالی کافی برای تحصیل در یونان را ندارند، می توانند از بورسیه های تحصیلی مختلف این کشور استفاده کنند. نکته قابل توجه این است که، دانشگاه های یونان شروع به دعوت از درخواست های آنلاین برای بورسیه های تحصیلی این کشور با بودجه کامل از همه دانشجویان بین المللی در رشته های مختلف کرده اند.

در نمودار زیر می توانید روند اعطای بورسیه تحصیلی جهت اعزام دانشجو به یونان را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای بورسیه تحصیلی جهت اعزام دانشجو به یونان

برترین دانشگاه های یونان برای تحصیل

اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های تراز اول جهان هستید، یونان گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود و شما باید در انتخاب مقصد مهاجرتی خود تجدید نظر کنید. تحصیل در یونان اگرچه هزینه های نسبتا کمی را به همراه دارد اما حقیقت امر آن است که کیفیت مناسبی را نیز به همراه ندارد. تحصیل در آلمان با هزینه های اندک و کیفیت بالای آموزشی، تحصیل در نروژ بدون هزینه و یا اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا با امکان استفاده از بورسیه تحصیلی همگی گزینه هایی با اولویت بهتر به حساب می آیند. در جدول زیر جایگاه علمی دانشگاه های برتر کشور یونان ارائه شده است.

نام دانشگاهجایگاه ملی
دانشگاه ملی و فنی یونان در آتن1
دانشگاه تسالونیکی2
دانشگاه کاپودیسترین آتن3
دانشگاه پاتراس4
دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن5

رد درخواست ویزای تحصیلی کشور یونان

اگر نتوانید الزامات مورد نیاز را فراهم نمایید و اسناد حمایتی لازم ثبت نشده باشد همان طور که در قانون ملی یونان آمده است اداره کنسولگری یونان ممکن است از صدور ویزا امتناع نماید. نکته اینجاست که اگرچه شما حق درخواست تجدید نظر در مورد این تصمیم (رد ویزا) را دارید، این اقدام یک پروسه اداری طولانی مدت و پر هزینه در برابر دادگاه صالح خواهد بود. لذا این رو توصیه نمی شود. با این وجود در هنگام مراجعه نهایی به سفارت یونان، به شما توضیح داده خواهد شد که به چه علت با درخواست شما مخالفت شده است. در این صورت بهتر است بار دیگر با تکمیل مدارک خود برای دریافت ویزا اقدام کنید.

اگر تصمیم در مورد این ویزا تغییرکرد و یا ویزای شما رد شد کالج ها شما را مستحق به بازگشت پول خود می دانند و مبلغ دریافت شده را به حساب شما عودت می دهند. اما هزینه های اداری که مبلغی در حدود 150€ (یورو) می باشد غیر قابل بازگشت خواهد بود. شما باید یک درخواست کتبی برای بازپرداخت از طریق پست الکترونیکی به اداره بین المللی همراه با نامه ریجکتی ویزای خود از طرف کنسولگری ارسال نمایید.

چالش هاس اساسی در روند اعزام دانشجو به یونان

روند اعزام دانشجو به یونان، در کنار مزیت های بی شماری که برای اتباع کشورهای خارجی به همراه دارد، دارای چالش هایی نیز در روند درخواست این کار می باشد. به طور کلی چالش های متعددی در روند اعزام دانشجو به یونان، وجود دارد که دانشجویان بین المللی باید قبل زا شروع فرآیند اعزام به خوبی آنها را بررسی کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای قبل از اعزام به یونان مواجه خواهند شد. اما نگران نباشید، زیرا چالش های گسترده ای در روند اعزام دانشجو به یونان، دانشجویان را تهدید نمی کند.

برای درک بهتر چالش های اساسی در روند اعزام دانشجو به یونان، به جدول زیر مراجعه فرمایید:

چالش های اساسی در روند اعزام دانشجو به یونانتوضیحات
مدت زمان پردازش ویزایکی از اصیل ترین چالش های دانشجویان اعزامی قبل از ورود به یونان، مدت زمان پردازش برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور می باشد. مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی یونان به نسبت اغلب کشورهای مدرن اروپایی بسیار طولانی و زمان بر می باشد.
بوروکراسی های اداریدر روند درخواست ویزا و روند پذیرش در دانشگاه های یونان بوروکراسی های اداری پیچیده ای وجود دارد. بوروکراسی های اداری گسترده در روند درخواست ویزا و شرایط پذیرش دانشگاه های یونان، موجب پشیمانی اغلب دانشجویان از تحصیلی در یونان می شود.
همراهی خانوادهتمامی دانشجویان اعزامی که با ویزای تحصیلی وارد یونان شده اند، نمی توانند از امکان همراهی خانواده خود حین تحصیل در یونان بهره مند شوند.

مزایا و معایب تحصیل در یونان 2023

پیش از این که یونان را به عنوان مقصد نهایی تحصیل خود انتخاب کنید، بهتر است معایب و مزایای تحصیل در این کشور را نیز بررسی کنید تا انتخاب هوشمندانه تری در این خصوص داشته باشید. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در یونان 2023 عبارتند از:

  • هزینه های مقرون به صرفه تحصیل
  • امکان کار ضمن تحصیل در یونان
  • آب و هوای بسیار مناسب در یونان
  • فرهنگ مهمان نوازی مردم یونان
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل
  • حضور یونان در جمع کشورهای عضو حوزه شنگن

معایب تحصیل در یونان نیز عبارتند از:

  • هزینه های مشابه زندگی با کشورهایی نظیر آلمان و اتریش
  • نرخ بیکاری بالا و دشواری کاریابی پس از تحصیل
  • جایگاه علمی نه چندان مناسب دانشگاه های یونان
  • دشواری یادگیری زبان یونانی

مجوز اقامت بلند مدت یونان

ظرف مدت 40 روز پس از ورود به یونان، باید برای اجازه اقامت به اداره مهاجرت درخواست دهید. مدارک ذیل معمولا مورد نیاز است:

  • فرم درخواست مجوز اقامت
  • گواهی بیمه پزشکی، صادر شده توسط شرکت بیمه پزشکی یونان
  • پرداخت هزینه مجوز اقامت (پرداخت در اداره خدمات عمومی صورت می گیرد)
  • فتوکپی گذرنامه
  • ارائه گواهی دال بر پوشش هزینه های زندگی

تجدید مجوز اقامت به صورت سالیانه صورت می گیرد و همه دانش آموزان از طریق دفتر بین المللی برای صدور و تجدید مجوز اقامت خود اقدام می کنند. در انتها ضمن سپاس و قدردانی از شما عزیزان بابت مطالعه مقاله اعزام دانشجو به یونان امیدواریم مطالب مفیدی در این خصوص برای شما عزیزان فراهم نموده باشیم. خرسندیم ابراز نماییم که وکلای مجرب امور مهاجرت ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره در تلاشند تا آخری اخبار مربوط به مهاجرت را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. لذا صمیمانه از شما دعوت می نماییم تا در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر در زمینه اعزام دانشجو به یونان و یا امور دیگر مهاجرتی با موسسه ما تماس حاصل فرمایید تا مشاورین ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. 

پاسخ به پرسش درباره اعزام دانشجو به یونان

یونان یکی از کشورهای حوزه شنگن است و هزینه های کم تحصیل در این کشور بسیاری را به سمت دانشگاه های یونان جذب می کند. مهم ترین سوالاتی که در رابطه با اعزام دانشجو به این کشور می توان مطرح شود عبارتند از:

  • آیا اعزام دانشجو به یونان به صورت تضمینی است؟ خیر، در هیچ پروسه مهاجرتی تضمین موفقیت 100% وجود ندارد.
  • آیا می توان در یونان از بورسیه های تحصیلی استفاده کرد؟ بورسیه های تحصیلی این کشور به شدت محدود است و بیشتر در اختیار دانشجویان مقطع دکتری قرار می گیرد.
  • آیا یونان از سیستم آموزشی بولونیا پیروی می کند؟ خیر، تحصیل در مقطع کارشناسی در یونان 4 ساله است و افرادی که در دوره های سه ساله کارشناسی شرکت کرده اند نمی توانند به راحتی وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند.
  • آیا می توان از طریق تحصیل اقامت یونان را بدست آورد؟ اقامت یونان از طریق تحصیل، دور از دسترس است و متقاضیان باید از روش هایی مانند سرمایه گذاری یا اشتغال در یونان، اقامت این کشور را بدست آورند.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *