ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

اقامت اتریش از طریق خرید ملک

اقامت اتریش از طریق خرید ملک

اقامت اتریش از طریق خرید ملک موضوعی می باشد که مورد توجه بسیاری از خانواده هایی است که قصد مهاجرت از طریق سرمایه گذاری را دارند. ولی قبل از هر اقدامی متقاضی باید بررسی نماید که آیا این امکان وجود دارد که فردی از کشوری خارج از حوزه اتحادیه اروپا برای خرید ملک اقدام نماید یا خیر و در صورت امکان، آیا اقامت این کشور را می توان به واسطه خرید ملک به دست آورد یا خیر. اگر شما هم به کسب اقامت اتریش از طریق خرید ملک فکر می کنید با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

  • قیمت ملک در اتریش به چه صورت است؟
  • شرایط و مدارک لازم برای این کار چیست؟
  • فرآیند خرید ملک در اتریش 2023 چگونه است؟
  • آیا از طریق خرید ملک می توان برای اخذ اقامت اتریش اقدام کرد؟
  • بهترین کشورهای اروپایی برای خرید ملک چیست؟

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به کشور اتریش راه های زیادی دارد ولی این امکان وجود ندارد که از همان ابتدا برای اقامت دائم یا شهروندی کشور درخواست نمائید. بنابراین نخست باید از راه های قانونی وارد این کشور شد و بعد از تقریبا 5 سال زندگی در آنجا و در صورت احراز شرایط لازمه، می توان برای اقامت دائم درخواست نمود. سرمایه گذاری در اتریش، یکی از راه های قانونی و شناخته شده مهاجرت به کشور اتریش است. سرمایه گذاری گزینه های مختلفی را به شما ارائه می دهد. شما می توانید در صورت داشتن یک طرح کسب و کار که برای آن کشور سود ده باشد، از طریق ثبت شرکت اقدام نمائید و یا این که می توانید از طریق تمکن مالی نسبت به این امر اقدام نمایید که به این معنی می باشد که شما سرمایه کافی برای خود و خانواده خود را در اختیار دارید.

خرید ملک، یکی دیگر از مصادیق سرمایه گذاری محسوب می گردد. از اینرو بسیاری از خانواده ها در پی اخذ اقامت اتریش از طریق خرید ملک می باشند ولی نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که کشور اتریش در صورت خرید ملک، از همان ابتدا اقامت نمی دهد و این امر می تواند فقط روند اقامت را تسریع نماید.

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری

قیمت ملک در اتریش

اتریش به ثبات سیاسی و اقتصادی شناخته شده است و همین امر این کشور را به یکی از امن ترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری در املاک تبدیل کرده است. بر طبق گزارش Eurosat، از اوایل سال 2010 تا اوایل 2017، قیمت املاک مسکونی در اتریش تا 51% افزایش یافته که تقاضای زیاد و نرخ پایین رهن از علل این امر بوده اند. در گراتز، دومین شهر بزرگ اتریش پس از وین و یک مرکز فرهنگی مهم، قیمت ها برای هر متر مربع بین 3000€ تا 4000€ (یورو) هستند در حالی که قیمت هر متر مربع در شهر سالزبورگ بین 5000€ تا 6000€ (یورو) است. خانه هایی که در نزدیکی دریاچه ها و پناهگاه های اسکی قرار گرفته اند بیش از 1000000€ (یورو) قیمت دارند. قیمت املاک در کوه های آلپ نیز گران است: در زل ام سی، گران ترین پناهگاه، قیمت هر متر مربع به 56600€ (یورو) نیز می رسد.

ایالتهزینه آپارتمان به یوروهزینه خانه به یورو
پایینبالامتوسطپایینبالامتوسط
بورگنلند€1855€3292€2380€1232€3275€1848
سالزبورگ€5526€6316€6006€3081€56600€6840
کارینتیا€2125€2629€2421€1424€3393€2295
وورالبرگ€3103€3710€3479N/A
استیریا€3149€4440€3372€636€3187€1805

فرآیند اقامت اتریش از طریق خرید ملک

همانطور که سابقا اعلام شد، کسب اقامت اتریش از طریق خرید ملک ممکن است ولی باید به یاد داشت که این اتفاق، مستقیما و بلافاصله اتفاق نمی افتد. کسب اقامت اتریش از طریق خرید ملک، مستلزم طی کردن روال و رویه فانونی آن است که در اینجاو به طور مختصر به بیان آن می پردازیم: طرح های توسعه و ناحیه بندی در ادارات شهرداری برای بازرسی عمومی در دسترس هستند و چرایی و چیستی کاربری ملک مورد نظر شما را نشان می دهند. ادارات شهرداری همچنین شما را در مورد مکان و علت طرح های توسعه و ناحیه بندی برای هر نوع مکان خاصی به صورت چاپی آگاه می کنند. هر نوع طرحی از این دست با یک هزینه اندک قابل خریداری است.

پیش از خرید ملک باید همیشه ثبت نام دولتی را برای آگاهی از شرایط قانونی، حقوق و محدودیت ها، شامل عنوان مالکیت فروشنده، رهن ها، اجاره ها، حقوق شفعه، حقوق راه ها، کانال ها، خطوط، چاه ها بررسی نمود. در این راستا، باید در رابطه با هر ملک اتریشی موجود از هر دادگاه، ناحیه یا اداره نقشه کشی یا اداره ثبت زمین های دولتی استعلام گرفت. دفاتر اسناد رسمی، وکلا و سایر افراد یا مراجع که به معامله ملک می پردازند نیز به داده های ملک دسترسی دارند.

در مجموع، فرآیند خرید ملک در کشور اتریش 2023 را می توان در 3 گام زیر خلاصه کرد:

فرآیند خرید ملک در کشور اتریش

لطفا توجه کنید که رسمی سازی خود دو مرحله شامل عقد قرارداد خرید یا Titel و ثبت زمین یا Modus می باشد. لیست زیر هم نشانگر هزینه های معاملاتی خرید ملک در اتریش است:

آیتمشرح
هزینه مشاور املاک7.2% از قیمت خرید
هزینه دفتر خانه1.8%
مالیات بر انتقال3.5%
مالیات بر ثبت1.1%
کل13%

کسب درآمد از طریق خرید ملک در اتریش

نرخ تورم در اتریش در سال 2023 تنها 1.3% است در نتیجه با صرف خرید ملک نمی توان انتظار داشت سرمایه فرد افزایش یابد. البته این نکته بسیار مثبتی است چرا که نشان دهنده وجود امنیت اقتصادی در کشور اتریش می باشد. البته باید توجه داشت افراد می توانند با اجاره دادن ملک خود درآمد کسب کنند. درآمد کسب شده از طریق اجاره ملک در اتریش بهتر از کشورهایی از جمله آلمان، مجارستان و غیره است چرا که اجاره بها در اتریش، علی الخصوص در مرکز شهر وین، بالاتر می باشد.

در جدول ذیل میانگین نرخ اجاره مسکن در کشور اتریش طی سال جاری نشان داده شده است:

نوع مسکنمتوسط اجاره ماهانه در اتریش به یورو طی سال 2023
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ€755.64
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک€612.32
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ€1324.18
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک€1066.58

قرارداد و روال خرید ملک در اتریش

در زمان خرید ملک، مسائل حقوقی و پیچیده ای مطرح می شوند و به همین دلیل است که توصیه می شود از یک دفتر ثبت یا وکیل برای عقد قرارداد و پیش برد ثبت زمین کمک گرفته شود. در اصل، این امکان وجود دارد که قرارداد خرید خود را (شامل رضایت مبنی بر انتقال مالکیت) مبتنی بر توافقات دیگر الگوبرداری کرد و سپس برای ثبت رسمی امضاها، با طرف دیگر به یک اداره ثبت یا یک دادگاه منطقه ای مراجعه نمود. در ابتدا باید موارد خاص قانون اتریش برای اخذ و از دست دادن حقوق شهروندی (ملک، حق رهن، خدمت اجباری و غیره) را در نظر بگیرید:

  • اصل ثبت با ثبت زمین: مالکیت ملک با امضاء قرارداد خرید ملک و پرداخت قیمت آن حاصل نمی شود. بلکه آنچه برای حصول مالکیت نیاز است این است که در درخواست شما حق ملک وارد شده باشد، برای مثال، در ثبت ارض به عنوان متصرف جدید قید شده باشد.
  • اصل الویت: ترتیب ثبت در اداره ثبت دولت بنا به تاریخ دریافت درخواست مربوطه تعیین می شود. علت بررسی دقیق از ثبت زمین پیش از خرید آن (به خصوص پیش از انتقال قیمت خرید) این است که همه حقوق وارد شده برای ثبت پیش از ثبت حق ملک خریدار، باید به طور کلی به نظر وی برسد یا این که در مورد وی اجرایی باشد.

روال تایید اتریش برای شهروندان کشورهای ثالث

برای خرید ملک باید مستقیما به اداره مربوطه مراجعه نمائید و آنها می توانند شما را در جریان تمام اطلاعات مربوط به شرایط خاص استان و جزئیات دقیق (مثلا ضرب العجل ها) قرار دهند. درخواست ها در صورتی تایید می شوند که معامله فرهنگی، اجتماعی یا در راستای منافع اقتصاد کلان باشد و هیچ اثر سوء بر منافع ملی نداشته باشد. مرجع استانی مربوطه یا مرجع اداری ناحیه مربوطه، مرجع مسئول در این رابطه می باشد.

مدارک لازم برای اقامت اتریش از طریق خرید ملک

مدارک لازم برای اقامت اتریش از طریق خرید ملک

مدارک لازمه بدین منظور عبارتند از:

  • درخواست تایید (بسته به مسئول مربوطه: فرم درخواست یا درخواست غیررسمی)
  • قرارداد یا پیش نویس (کپی)
  • اعلام مبنی بر نوع کاربری ملک
  • طرح نقشه بردار
  • فرم چکیده کنونی از ثبت زمین (ثبت زمین در دادگاه، در ادارات ثبت، و در اینترنت، برای بررسی در دسترس است)
  • پاسپورت
  • در صورتی که خریدار یک نهاد حقوقی باشد: بعلاوه
  • استعلام از ثبت شرکت
  • قرارداد شرکت
  • پروانه کار
  • اگر خریدار یک مجمع باشد
  • استعلام از ثبت مجامع و وضعیت مجمع
  • اثبات تابعیت برای اعضای هیئت مجمع
  • اثبات درآمد (در صورت نیاز)

برنامه تمکن مالی اتریش جایگزین خرید ملک

یکی از روش های ممکن برای اخذ اقامت اتریش 2023 از طریق برنامه خود- حمایتی و یا برنامه تمکن مالی است. برنامه ای که بیشتر از همه به درد بازنشستگان و سرمایه داران با سرمایه هنگفت می خورد. چرا که در قالب این برنامه متقاضی بایستی یک سطح درآمد مشخصی را از طریق روش هایی غیر از کار اثبات بکند. مثلا او برای این امر می تواند از حقوق بازنشستگی ، سود بانکی، عوایدی حاصل از اجاره ملک و سایر استفاده کند.

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، حداقل سطح درآمدی متقاضیان برنامه تمکن مالی اتریش ماهیانه بایستی حدود €1934 (یورو) باشد که در بین دیگر برنامه های تمکن مالی اروپا گزینه ارزان و خوبی محسوب می شود:

سطح درآمد ماهیانه متقاضی اصلی در برنامه تمکن مالی

ولی این تنها شرط برنامه تمکن مالی اتریش به حساب نمی آید. از دیگر شرایط برنامه تمکن مالی اتریش می توان به تهیه هزینه های جانبی آن به شرح زیر اشاره کرد:

مبلغ به یورونوع هزینه های جانبی
400€هزینه ماهیانه بیمه برای هر عضو خانواده
75€هزینه رسیدگی به تقاضای هر فرزند زیر 6 سال
20€هزینه رسیدگی به اطلاعات شخصی هر عضو خانواده
20€هزینه صدور کارت اقامت برای هر عضو خانواده بالای 6 سال
50€هزینه صدور کارت اقامتی برای فرزند زیر 6 سال

بهترین گزینه ها برای خرید ملک در اروپا

همان طوری که گفته شد، دولت اتریش هیچ برنامه اقامتی برای متقاضیان خرید ملک در این کشور ندارد. اما با کمی گشت و گذار در اروپا می توان به کشورهایی خورد که برای جذب سرمایه گذاران خارجی در قبال خرید ملک به آنها مجوز اقامتی و در مواردی حتی تابعیت نیز می دهند. برخی از این کشوره و حداقل ارزش ملک خریداری شده در آنها برای درخواست مجوز اقامتی از قرار ذیل است:

حداقل سرمایه لازم برای اقامت از طریق خرید ملک

ویژگی های ملک در اقامت اتریش از طریق خرید ملک

همه املاک که برای توسعه در نظر گرفته شده اند باید موارد زیر را دارا باشند:

  • آب (تسهیلات آبی)
  • نیرو (تسهیلات نیرو)
  • گاز (تسهیلات گازی)
  • گرمایش منطقه ای (مراجع شهرداری)
  • تلفن (تلکام)
  • فاضلاب (مراجع شهرداری)
  • زباله (مراجع شهرداری)

خرید ملک در هر جای دنیا، نیازمند یک سری آگاهی حداقلی از مسائل حقوقی است؛ حال در چنین موردی که هم در کشوری غریبه است و هم مرتبط با مسئله حقوقی دیگری یعنی مهاجرت است، بیش از پیش نیاز به استفاده از وکلای حقوقی احساس می شود. وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخرند که در خدمت شما هستند. ضمنا به یاد داشته باشید که راه های سریع تر و با سرمایه کمتری نیز وجود دارد که می توان از طریق آن ها به اقامت اتریش دست یافت. راه هایی مانند مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، مهاجرت به اتریش از طریق کار و غیره.

سوالات پرتکرار درباب اقامت اتریش از طریق خرید ملک

متقاضیانی که تمایل به خرید ملک و اخذ اقامت اتریش دارند سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • سرمایه گذاری در کشور اتریش از چه راه هایی امکان پذیر است؟ سرمایه گذاری می تواند از راه ثبت شرکت، تمکن مالی و یا خرید ملک باشد که در هر کدام از آنها فرد متقاضی باید به مدت مشخصی در آن کشور زندگی کند.
  • چرا خرید ملک در اتریش ارزشمند است؟ زیرا کشور اتریش دارای ثبات سیاسی و اقتصادی است به همین دلیل می ‌توان گفت از امنترین کشورها برای سرمایه گذاری در بحث املاک محسوب می شود.
  • قیمت ملک در شهرهای مختلف اتریش چگونه است؟ در گراتز قیمت برای هر متر مربع بین 3000€ الی 4000€ (یورو) و قیمت هر متر مربع در شهر سالزبورگ بین 5000€ الی 6000€ (یورو) است. خانه هایی که در نزدیکی دریاچه ها و پناهگاه های اسکی قرار گرفته اند بیش از یک میلیون یورو قیمت دارند.
  • آیا با خرید ملک در اتریش میتوان از ابتدا اقامت گرفت؟ اقامت از طریق خرید ملک در اتریش به آسانی اتفاق نمی ‌افتد بلکه مستلزم طی کردن روال قانونی است. باید ملکی خریداری شود که از طرف ادارات شهرداری تعیین شده اند.
5/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اقامت اتریش از طریق خرید ملک

  1. محسنی گفت:

    سلام
    من یه سوال دارم مبلغ ملکی که منجر به اخذ اقامت اتریش برای یک خارجی میشه حد اقل چقدر باید باشه؟ مثلا طبق اطلاعاتی که در جدول بالا بود من یه آپارتمان 50 متری با محاسبه ی متری 3000 یورو که 150.000 یورو میشه رو بخرم بهم اقامت میدند؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در حال حاضر کشور اتریش از طریق خرید ملک اقامت نمیده و باید از یک روش دیگه ای اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *