اروپا, ویترین

اقامت از طریق ازدواج در اروپا

اقامت از طریق ازدواج در اروپا

اقامت از طریق ازدواج در اروپا را می توان یکی از سریعترین و آسانترین نوع اقامت اروپایی دانست که افراد می توانند نسبت به اخذ آن اقدام نمایند. در واقع برنامه اقامت اروپایی از طریق ازدواج نوعی اقامت موقتی است که به شما به عنوان همسر خارجی تبعه اروپایی اجازه اقامت و زندگی در قلمرو اروپایی را می دهد. از امتیازات مهم این نوع اقامت می توان به امکان مسافرت آزاد به کلیه کشورهای عضو ناحیه شنگن و نیز از آن مهمتر امکان کار در اتحادیه اروپا (EU) بدون اخذ ویزای کار اشاره نمود. در آینده نیز امکان تبدیل این نوع اقامت به اقامت دائم (PR) و حتی تابعیت اروپایی برای افراد وجود دارد. منتها در این مورد هر کشور اروپایی قوانین خاص خود را دارد که بایستی با توجه به آن قوانین قدم در این مسیر مهاجرتی گذاشت.

  • اقامت اروپایی چیست؟
  • انواع اقامت در اروپا کدامند؟
  • چگونه می توان از طریق ازدواج اقامت اروپا را گرفت؟
  • آیا افراد از طریق ازدواج هم می توانند تابعیت اروپایی بگیرند؟
  • امتیازات اخذ اقامت اروپایی از طریق ازدواج چیست؟
  • شرایط کشورهای اروپایی برای اعطای اقامت از طریق ازدواج چیست؟
  • برای اخذ اقامت اروپایی از ازدواج با تبعه اروپایی چند سال باید بگذرد؟

وکلا و کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کلیه روش های مهاجرتی و اخذ ویزا مثل روش اخذ اقامت از طریق ازدواج تسلط داشته و آمادگی آنرا دارند تا هموطنان عزیز را در این زمینه راهنمائی کنند.

انواع اقامت اروپایی کدامند؟

اروپا به واسطه کیفیت بالای زندگی و وجود اقتصادهای برتر بین المللی از قدیم الایام یکی از کانون های مهاجرتی عمده محسوب می شده است. هم اکنون نیز کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، اتریش و … به مقاصد اصلی مهاجران از سراسر جهان تبدیل شده اند. افراد برای مهاجرت به اروپا 2020 نیز از روش های مختلفی مثل تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و … بهره می گیرند. هدف نهایی آنها نیز فقط یک چیز است و آن هم دریافت اقامت اروپایی یا European Residency می باشد. اما قبل از هر اقدامی بایستی بدانید که اقامت در اروپا به دو صورت قانونی زیر میسر می باشد:

انواع اقامت اروپایی

در حقیقت می توان اقامت اروپایی را به این صورت توضیح داد که تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری از جمله ویزاهایی هستند که به اقامت موقت اروپا منجر می شود. اما شرط تبدیل این نوع اقامت به اقامت دائم اروپایی رعایت شرط اقامت پیوسته به تعداد سال های مشخص و نیز تامین شرایط مالی (تمکن کافی) و امنیتی (عدم سوء سابقه) از مهمترین شروط اخذ آن می باشد. در ادامه این مقاله ما با توجه به تمیز فوق، بین اقامت موقت و دائم از طریق ازدواج در اروپا فرق قائل شده و شرایط هر یک را از منظر حقوقی و علمی بررسی می کنیم.

شرایط اقامت موقت از طریق ازدواج در اروپا

ابتداء باید به یک نکته مهم درخصوص روش مهاجرتی از طریق ازدواج اشاره کرد و آن اینکه در اروپا نه تنها برای غیرهمجنسگراها بلکه برای همجنسگراها نیز هیچ گونه محدودیتی در زمینه ازدواج وجود ندارد. اتفاقا اقامت حاصل از طریق ازدواج خیلی آسان و سریع بدست آمده و به دنبال خود امتیازاتی از قبیل مسافرت آزادانه و کار در قلمرو ناحیه شنگن را هم بدنبال دارد. اما شرایطی که متقاضیان اخذ اقامت از طریق ازدواج در اروپا بایستی جهت اثبات صلاحیت خود رعایت کنند عبارتند از:

  • داشتن سن قانونی ازدواج (18+)
  • احراز هویتی از طریق ارائه مدارک شناسائی معتبر مثل ID کارت یا پاسپورت
  • اثبات رابطه بیولوژیکی از طریق ارائه مدارکی مثل پاسپورت، شناسنامه یا سند ازدواج
  • اثبات تمکن مالی کافی برای زندگی در کشورهای اروپا (که بسته به نوع کشور میزان آن متفاوت است)

متقاضیان اخذ اقامت در اروپا بایستی همچنین به این نکته عنایت داشته باشند که معمولا عنوان ویزای اعطایی به آنها از این طریق ویزای همراه یا Dependent Visa یا ویزای الحاق خانوادگی یا Family Reunification گفته می شود. افراد علاوه بر ارائه مدارک هویتی، مالی و امنیتی همچنین می بایستی هزینه درخواست ویزای خود را نیز قبل از مصاحبه با سفارت پرداخت کنند که بسته به قوانین هر کشوری متفاوت است، مثلا در 3 کشور فرانسه، آلمان و انگلستان این هزینه از قرار زیر می باشد:

مقایسه هزینه درخواست ویزای همسر در کشورهای اروپایی

شرایط اقامت دائم از طریق ازدواج در اروپا

پس از اخذ ویزای اقامت از طریق ازدواج در اروپا کار متقاضیان برای اخذ ویزای اقامت دائم (PR) از این طریق بسیار آسان می باشد. در این نوع اقامت شرط اساسی و مهم برای اخذ اقامت رعایت شرط زندگی پیوسته در کشور اروپایی مورد نظر به تعداد سال های مشخص شده در قانون می باشد. بقیه شروط نیز همانند شروط اقامت موقت از طریق ازدواج در اروپا می باشد. بر همین اساس نیز شرایط تابعیت و اقامت از طریق ازدواج در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و تابع لیست زیر می باشد:

کشورشرط اقامت دائمشرط تابعیت
اتریش5 تا 6 سال زندگی پیوسته در اتریش6 سال اقامت دائم در صورتی که ازدواج 5 سال دوام بیاورد
بلژیک3 سال زندگی در کشور بلژیک5 سال اقامت دائمی در بلژیک
آلمان2 الی 3 سال زندگی در آلمان3 سال اقامت پیوسته و 2 سال زندگی مشترک در آلمان
ایتالیاپس از 5 سال اقامت پیوسته در ایتالیا2 سال اقامت دائمی در این کشور
هلند5 سال زندگی در هلند بهمراه همسر هلندی3 سال اقامت دائم در کشور هلند
اسپانیا5 سال زندگی پیوسته در کشور اسپانیا1 سال اقامت دائم با تبعه اسپانیا
سوئد5 سال زندگی در کشور سوئد3 سال اقامت دائمی در سوئد
فرانسهبیش از 3 سال زندگی مشترک با تبعه فرانسه در این کشور4 سال اقامت دائمی در این کشور

شرایط اقامت دائم از طریق ازدواج در اروپا

مزایای اقامت از طریق ازدواج در اروپا

همان طوری که در مطالب فوق نیز مشاهده شد، ویزای اولیه صادره برای افراد از نوع ویزای موقت با قابلیت تمدید بوده و در ادامه نیز افراد پس از سپری کردن مدت زمان قانونی و با توجه به شرایط دیگر می تواند برای اخذ اقامت دائمی خود در اروپا نیز اقدام کند. اما این روش مهاجرتی علاوه بر آسانی و سرعت دریافت همچنین از امتیازات بسیار ارزشمندی نیز برای دارنده آن برخوردار است. از مهمترین امتیازات اخذ اقامت از طریق ازدواج در اروپا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

امتیازات اخذ اقامت از طریق ازدواج در اروپا

پس دسترسی آزاد به بازار کار اروپایی، دسترسی به خدمات تحصیلی و درمانی رایگان، مسافرت آزاد به کلیه کشورهای عضو ناحیه شنگن، امکان اخذ آسان اقامت و تابعیت اروپایی از جمله اهم این امتیازات می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط ازدواج در کشورهای مختلف اروپایی مثل ازدواج در سوئد، انگلستان و یا اقامت آلمان از طریق ازدواج حتما با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *