ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در آمریکا

کارآفرینی در آمریکا

از جمله مسائلی که در زمینه سرمایه گذاری و ثبت شرکت، مد نظر بسیاری از افراد برای مهاجرت قرار می گیرد کارآفرینی در آمریکا می باشد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر علم مهاجرتی خود و دانش زبان، توضیحاتی را در خصوص این موضوع یعنی کارآفرینی در آمریکا پرداخته اند که امید است مطالعه آن را سودمند بدانید. در ابتدای امر توضیحاتی در خصوص کشور آمریکا ارائه می شود و در نهایت موضوع اصلی که همان کارآفرینی در آمریکا است مورد بحث قرار خواهد گرفت. کشور ایالات متحده آمریکا از 50 ایالت تشکیل شده است و سومین یا چهارمین کشور دنیا به لحاظ وسعت می باشد. جمعیت ایالات متحده آمریکا 325 میلیون نفر بوده، پایتخت آن شهر واشنگتن و پر جمعیت ترین شهر آن نیویورک می باشد.

  • شرایط کارآفرینی در آمریکا چگونه است؟
  • شرایط ورود ایرانیان به آمریکا برای کارآفرینی چیست؟
  • شرایط اقتصادی آمریکا برای کارآفرینی چگونه است؟
  • ویزای مورد نیاز برای ورود به آمریکا برای کارآفرینی چیست؟
  • شرایط اقامت خانواده در آمریکا برای کارآفرینان چیست؟

شرایط کارآفرینی در آمریکا

آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهانی با شرایط ایده آل می تواند گزینه بسیار خوبی جهت راه اندازی بیزینس موفق محسوب شود. اما چرا آمریکا؟ دسترسی به نیروهای کار متخصص فراوان، برخورداری از کمکها و تسهیلات دولتی، وجود ثبات اقتصادی و ارزی، سطح پایین بروکراسی و موانع اداری، امکان اخذ مشوق های مالیاتی، فرصت دادوستد و تجارت بین المللی، امکان مشارکت چند ملیتی، اخذ اقامت دائم آمریکا، زندگی به همراه کل اعضای خانواده و غیره از اهم دلایل کارآفرینی و سرمایه گذاری در آمریکا است و موجب شده است که در سال 2022 سرمایه‌ گذاران خارجی برای ایجاد یا گسترش کسب‌ و کار، در مجموع به میزان 333.6 میلیارد ($) دلار سرمایه به این کشور مستقیما وارد شود. اما دلیل دیگر دال بر مناسب بودن شرایط اقتصادی آمریکا جهت سرمایه گذاری و کارآفرینی اینکه مطابق گزارش بانک جهانی، رتبه آمریکا از نظر شاخص انجام آسان بیزینس به 6 از بین 190 کشور جهان رسیده است.

 

کارآفرینانی که بخواهند در این کشور به بیزینس بپردازند بایستی درخواست خود را به وزارت امنیت کشور (DHS) تحویل دهند. این درخواست هم شامل بیزینس پلن مورد نظر و هم فرم درخواست تکمیل شده به همراه مدارک دیگر می باشد. در صورت تایید نهایی، کارآفرینان خارجی در کشور ایالات متحده می توانند به ویزای اقامت موقت آمریکا با اعتبار 2 الی 3 سال دست یافته و درطی همین مدت به مراحل تشکیل شرکت خود در این کشور بپردازند. نکته مهم اینکه فقط از بین انواع مسیرهای کارآفرینی در ایالات متحده ویزاهای EB-2 و EB-5 مستقیما منجر به اخذ اقامت دائم (گرین کارت) آمریکا می گردد.

انواع روش های مهاجرت کارآفرین به آمریکا

شروع یک تجارت و آغاز به سرمایه گذاری در یک کشور بیگانه طبیعتا یک چالش بزرگ است ونیاز به مشاوره تخصصی با وکلای مهاجرتی و بین المللی حاذق دارد اما در پاراگراف های پیش رو اطلاعات مفیدی را خواهید یافت که برای شروع امر کافی است. ویزایی که به کسانی که قصد مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی را دارند اعطا می شود ویزاهای زیر می باشد که فقط دو مورد آنها یعنی ویزاهای EB-5 و EB-2 منجر به اخذ اقامت دائم آمریکا می شود:

ویزای مهاجرت کارآفرینان به آمریکا

برای این که به عنوان یک فرد خارجی دارای صلاحیت شناخته شوید می بایست حداقل مبالغ ذیل را در یک تجارت سرمایه گذاری کرده باشید: یک میلیون دلار آمریکا یا 800000$ (دلار آمریکا)، منتهی روش 800000$ (دلار) فقط مختص به کسانی می باشد که بخواهند در یک منطقه ای که آمار بیکاری فوق العاده بالا است یا یک بخش روستایی سرمایه گذاری نمایند. یک سرمایه گذاری موفق می بایست به این صورت باشد که در طول 2 سال کار تمام وقت را برای حداقل 10 فرد آمریکایی یا افرادی که اقامت قانونی آمریکا را دارند یا مهاجرینی که اجازه کار قانونی در آمریکا را دارند، ایجاد کرده باشد.

انواع ویزاهای کارآفرینی در آمریکا

انواع ویزایی که برای سرمایه گذاری در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد شامل موارد زیر می شود:

  • ایجاد اشتغال خارج از نواحی مشخص شده – C5
  • ایجاد اشتغال در نقاط روستایی یا بخش هایی که آمار بیکاری بالا می باشد – T5
  • برنامه سرمایه گذاری خلبانی که در نقاط تعیین شده صورت نپذیرد – R5
  • برنامه سرمایه گذاری خلبانی که در نقاط تعیین شده صورت پذیرد – I5

لازم به ذکر است جهت اخذ ویزای E5 متقاضی می بایست ابتدا فرمی به نام I-526 را تکمیل نماید و این فرم می بایست توسط اداره USCIS پیش از درخواست دادن برای ویزا به کنسولگری یا سفارت آمریکا، تایید گردد. گام بعدی پرداخت هزینه و تکمیل فرم ویزا می باشد. در واقع پس از این که اداره USCIS درخواست را پذیرفت درخواست فرد به سازمان ملی ویزا ارسال خواهد شد. این سازمان به محض دریافت درخواست یک شماره پرونده به آن اختصاص خواهد داد و پرونده به جریان درخواهد آمد.

شرایط اقامت از طریق کارآفرینی در آمریکا

در حال حاضر، ایالات متحده تعدادی گزینه برای کارآفرینان و سرمایه گذارانی دارد که مایل به راه اندازی شرکت یا کسب و کار نسبتا کوچکی در این کشور هستند. در این میان، دو نوع ویزای ایده آل برای کارافرینان وجود دارد و این ویزاها شامل ویزاهای توانایی استثنائی EB-1 یا O-1 و ویزاهای سرمایه گذار مهاجر EB-5 یا E-2 است که به کارآفرینان امکان اقامت در آمریکا را فراهم می کند.

جدول زیر نشانگر شرایط این دو نوع ویزای کارآفرین مهاجر در آمریکا می باشد:

انواع ویزای آمریکاشرایط انواع ویزای آمریکا خاص کارآفرینان خارجیتوضیحات
O-1 و E-2مستلزم بازگشت به کشور مبدا پس از انجام بیزینسمدت رسیدگی 1 تا 5 ماه
EB-1 یا EB-5جزء ویزاهای اقامت دائمیمدت رسیدگی 1 تا 7 ماه

اعطای ویزا به خانواده سرمایه گذار در آمریکا

بر مبنای درخواست مورد تایید قرار گرفته متقاضی، همسر و فرزندان صغیر وی (فرزندان زیر 18 سال) و در شرایط خاص فرزندان زیر 21 سال آن شخص می توانند در کنار وی تقاضای ویزا دهند. این افراد به عنوان همراهان می بایست همانند خود متقاضی اصلی فرم های تقاضا را پر نمایند، مدارک مدنی مورد نظر آمریکا را داشته باشند و با پرداخت هزینه های مربوطه آزمایش های پزشکی را نیز بدهند. با توجه به این که همه ساله ظرفیت محدودی برای این نوع ویزا در نظر گرفته می شود تاریخی که فرد درخواستش را می دهد به عنوان معیار اولویت متقاضیان در نظر گرفته می شود.

هزینه های جانبی کارآفرینی در آمریکا

هزینه های جانبی کارآفرینی در آمریکا

هزینه های جانبی بابت موارد ذیل است:

  • پر کردن فرم I-526 (این هزینه توسط USCIS اخذ می گردد)
  • پر کردن تقاضانامه ویزا (فرم DS-260)
  • آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون های تعیین شده
  • ترجمه
  • پاسپورت
  • گواهینامه ها
  • تاییدیه های پلیسی
  • گواهی نامه های تولد و غیره

به علاوه این هزینه ها، هزینه های سفر به آمریکا را نیز باید در نظر گرفت که این هزینه در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. لازم به ذکر است هزینه های مذکور برای تمام متقاضیان و همراهانشان صرف نظر از سنی که دارند لحاظ خواهد شد.

ویزای کارآفرین E-2 آمریکا

در حقیقت، هیچ محدودیت سرمایه گذاری برای اخذ ویزای E-2 وجود ندارد. اما کارشناسان و صاحب نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اخذ ویزای E-2 با سرمایه حداقل $50000 (دلار) کمی کار سختی است چرا که هدف از این نوع ویزای سرمایه گذاری اشتغال زایی در ایالات متحده می باشد. اما لازم به یادآوری است که افراد درصورتی صلاحیت کسب این نوع ویزا را کسب می کنند که کشورشان با آمریکا دارای معاهده سرمایه گذاری باشد.

در صورت احراز صلاحیت متقاضیان، شما بایستی مدارک سرمایه گذاریتان را همراه با قرارداد وام تجاری، تراز حساب بانکی یا قرارداد سرمایه گذار را آماده کنید. همچنین شما باید جزئیات تجاری دیگری همانند شماره شناسایی کارفرما و مجوزهای تجاری خود را نیز ارائه نمایید. لازم به یادآوری است که این نوع ویزا امتیاز اقامت دائمی را به متقاضیان اعطاء نمی کند.

شرایط اقامت از طریق ویزای کارآفرینی EB-5 در آمریکا

یکی از دو ویزای محبوب متقاضیان که منجر به اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در آمریکا می گردد، ویزای EB-5 می باشد که ضمنا اخذ آن یکی از کارهای چالش برانگیز نیز محسوب می شود. جالب است بدانید که همه ساله در حدود 10000 ویزا از نوع ویزای کارآفرین EB-5 برای متقاضیان خارجی صادر می شود. اما اخذ ویزای مذکور دارای شرایط و الزامات خاصی است که متقاضیان باید بدان توجه نمایند:

تعداد شروطشرایط اخذ ویزای کارآفرین EB-5 آمریکاتوضیحات
شرط اولسرمایه گذاری حداقل 1050000$ (دلاری) در کسب و کاریپول می تواند ناشی از پس اندازهای خودان و یا وام بازرگانی باشد
شرط دومکارآفرینی برای حداقل 10 کارگر واجد شرایط آمریکاییکار بایستی به صورت فول تایم و دائمی باشد

با این شرایط می توان چنین گفت که اقامت از طریق کارآفرینی در آمریکا یک هدف دست یافتنی و ممکن می باشد. در این زمینه همچنین لازم است بدانید که ارزیابی های اصلی از درخواست متقاضیان را اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) انجام می دهد. اما مدارک مهمی که متقاضیان باید در طی این فرآیند آماده کنند عبارت است از:

  • قرارداد وام تجاری
  • قرارداد سرمایه گذاری
  • برنامه تجاری یا برنامه بیزینس
  • کپی های آگهی های شغلی

ویزای کارآفرین EB-1 آمریکا

بر اساس اعلان خود اداره مهاجرت آمریکا (USCIS)، اخذ ویزای EB-1 دارای شرایط متفاوتی است که متقاضیان می بایست بدان توجه نمایند. اولا این نوع ویزا به متقاضیان حق اقامت دائمی آمریکا و نه اقامت موقتی را عرضه می کند. ثانیا متقاضیان بایستی توانایی یا قابلیت استثنایی خود را در رشته های علمی، هنری، تجاری یا ورزشی به اثبات برسانند. در این رابطه نیز دستاوردهای مهم و ارزشمند شما می بایست از طریق معیارها و شاخص های مختلف و گسترده ای مورد ارزیابی قرار گیرد.

جالب است بدانید که اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) به عنوان متولی ارزیابی و صدور ویزای EB-1 برای انجام ارزیابی های مذکور دارای یک سازو کار ویژه ای می باشد. سازو کار USCIS در ارزیابی قابلیت های متقاضیان استفاده از سیستم امتیازی می باشد و متقاضیان بایستی حداقل 3 امتیاز را کسب کنند. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص معیارهای ارزیابی مدنظر افراد می توانند به وب سایت اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) نیز مراجعه و کسب اطلاع نمایند.

شرایط اقامت از طریق ویزای کارآفرینی O-1 در آمریکا

یکی دیگر از گزینه های اقامت از طریق کارآفرینی در آمریکا، درخواست ویزای کارآفرین O-1 آمریکا می باشد. اما لازم است بدانید که این ویزا نیز همانند ویزای E-2 یک نوع ویزای اقامت کوتاه مدت و موقتی است و در ضمن مختص افراد با استعداد بالا می باشد. بر اساس اعلام اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) اثبات توانایی یا قابلیت استثنایی متقاضی در رشته های علمی، هنری، تجاری یا ورزشی از جمله شرایط اصلی درخواست ویزای کارآفرین O-1 آمریکا می باشد.

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان گردید اخذ ویزای کارآفرین O-1 نیازمند اثبات استعداد بالقوه همانند بردن جایزه تجاری و یا محبوبیت رسانه ای می باشد. این نوع ویزا ویزای موقت بوده و به شرطی قابل تمدید است که هنوز شما مشغول کسب و کار شما هستید. اما در صورت ورشکستگی و یا تمایل به تغییر شغلی و جستجوی فرصت کاری دیگر، این امتیاز از شما سلب خواهد شد.

مدت زمان اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا

با توجه به محدود بودن ظرفیت های این نوع ویزا نسبت به انواع دیگر ویزا اخذ آن زمان بیشتری نیاز دارد و بعضی پرونده ها به این دلیل که بعضا نقصی مدارک دارند پروسه شان مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید. قبل از انجام هر گونه اقدامی جهت مهاجرت به هر کدام از روش های تحصیلی، کاری و غیره نیاز به مشاوره با وکلای حاذق دارید و طبیعتا این مسئله زمانی که مبالغ کلان تری بابت روش های سرمایه گذاری خواهید پرداخت اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

کارآفرینی در آمریکا نیز از این قضیه مستثنی نیست، منتهی قبل از هر گونه اقدام و حتی اخذ مشاوره ای در خصوص مهاجرت به آمریکا ابتدا مطمئن شوید ویزای انتخابی شما برای ملیت شما در دسترس باشد. وکلای مهاجرت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این آمادگی را دارند تا بهترین کیس سرمایه گذاری را از طریق مشاوره های تخصصی به آنها پیشنهاد کنند.

سوالات پرتکرار در خصوص کارآفرینی در آمریکا

سوالاتی که در این خصوص معمولا پیش می آید عبارتند از:

  • آیا ویزای کارآفرینی در کشور آمریکا وجود دارد؟ برای شروع سرمایه گذاری های کوچک، امکان دریافت ویزاهای O-1 یا E-2 وجود دارد.
  • آیا امکان کارآفرینی در آمریکا برای ایرانیان وجود دارد؟ خیر، با توجه به عدم وجود معاهده تجاری بین ایران و آمریکا، این امکان وجود ندارد.
  • آیا با ویزاهای O-1 یا E-2 امکان اخذ اقامت وجود دارد؟ خیر، ویزاهای EB-1 و EB-5 جز ویزاهای سرمایه گذاری در آمریکا هستند که منجر به اخذ اقامت می شوند.
  • کارآفرینی در آمریکا چه مزایایی دارد؟ امکان مهاجرت به همراه خانواده و اخذ اقامت آمریکا از جمله مزایای کارآفرینی در آمریکاست.
3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *