ویترین

اقامت بازنشستگان در خارج از کشور

اقامت بازنشستگان در خارج از کشور

اقامت بازنشستگان در خارج از کشور متفاوت از سایرین است چراکه امکان مهاجرت از روش های پرطرفدار نظیر اخذ ویزای کاری یا تحصیلی را ندارند. هر کدام از کشورهای دنیا شرایط و راه های متفاوتی را برای اعطای اقامت به بازنشستگان در نظر گرفته اند هرچند برخی از کشورهای دنیا نیز صرفا راه های اقامتی را به ویزای تحصیلی و کاری محدود کرده اند. افراد باید ببینند با توجه به تمکن مالی و شرایط شخصی و خانوادگی ای که دارند چه روش و کشوری را برای مهاجرت خود ترجیح می دهند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص اقامت بازنشستگان در خارج از کشور برای یکسری از کشورهای پرطرفدار اطلاعاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • بازنشستگان با خرید ملک در چه کشورهایی امکان اخذ اقامت دارند؟
  • مهم ترین چالش های بازنشستگان در مسیر مهاجرت چیست؟
  • آیا مهاجران بازنشسته می توانند بار دیگر به کار بازگردند؟
  • آیا استارت آپ مسیر مناسبی برای مهاجرت بازنشستگان است؟
  • امن ترین روش مهاجرتی برای بازنشستگان در سال 2024 کدام است؟
  • اقامت تمکن مالی یا خود حمایتی چه میزان شانس موفقیت دارد و در چه کشورهایی امکان پذیر است؟

شرایط اخذ اقامت از طریق بازنشستگی

شرایط اخذ ویزای خود حمایتی در کشورهای گوناگون متفاوت است. به طور کلی فرد باید به دولت کشور مقصد ثابت کند که توانایی تامین هزینه های زندگی و اقامت خود را خواهد داشت. این مورد با ارائه گواهی تمکن مالی و پرینت حساب بانکی امکان پذیر می باشد. هم چنین فرد می توان با اخذ این نوع ویزا، مهاجرت برای همسر خود را نیز امکان پذیر کند.


هم چنین متقاضی مهاجرت از این روش، باید بیمه درمانی خود را تامین کند و با ارائه مدرکی آن را اثبات کند؛ دولت مقصد هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه نخواهد اشت. قابل ذکر است که مبلغ تایین شده به عنوان تمکن مالی در کشورهی گوناگون متفاوت بوده و ممکن است هر سال تغییر کند. به دلیل این که تامین هزینه های زدگی در کشور مورد نظر به عهده فرد است، باید تناسب مخارج زندگی و نرخ تورم در کشور مورد نظر با بودجه فرد متناسب باشد.

نحوه اخذ اقامت از طریق بازنشستگی

همانند سایر روش های مهاجرت، جهت مهاجرت از طریق بازنشستگی نیز فرد باید اقدام به اخذ ویزا نمایند. به طور مثال در کشور استرالیا، ویزای بازنشستگی به افرادی که تجربه اخذ ویزا ندشته اند و یا از طریق ویزای توریستی در این کشور اقامت داشته اند، ارائه نمی گردد. از امکاناتی که ویزای خود حمایتی استرالیا در اختیار افراد می گذارد امکان کار، تحصیل و ورود و خروج از این کشور در هر زمان دلخواه می باشند. هم چنین افراد می تواند برای همسر خود نیز اقدام به اخذ این نوع ویزا نماید. قابل ذکر است که ویزای خود حمایتی استرالیا از زمان صدور، به مدت 10 سال اعتبار دارد. این ویزا برای افرادی که سرمایه کافی دارند در نظر گرفته شده و دولت هیچ وظیفه ای در تامین هزینه های فرد نخواهد داشت، به همین منظور اثبات تمکن مالی باید به درستی صورت پذیرد.

شایان ذکر است که این نوع از ویزا موقتی بوده و فرد پس از گذشت چند سال از اقامت خود می تواند جهت اخذ اقامت دائم کشور مورد نظر درخواست خود را ارائه نماید. پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزا، مدارک هویتی، پاسپورت معتبر، بیمه نامه و غیره از سایر مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای خود حمایتی می باشند.

اقامت بازنشستگان در خارج از کشور از طریق خرید ملک

در حال حاضر با توجه به ریسکی بودن پروسه های ثبت شرکت و تمکن مالی، امن ترین روش سرمایه گذاری و مهاجرت برای بازنشستگان خرید ملک است. منتهی هر کدام از کشورهای دسته سوم سقف مشخصی تعیین کرده اند تا تنها کسانی قادر به اخذ اقامت یا پاسپورت باشند که ملک یا املاکی به ارزش مشخصی خریداری نمایند. تمام کشورهای دنیا اجازه خرید ملک به خارجی ها را نمی دهند؛ در واقع از آن جایی که خرید زمین و مسکن تا حدی به نظم عمومی مربوط است کشورهای مختلف رویکرد متفاوتی را نسبت به آن اتخاذ نموده اند. در این خصوص کشورها به 3 دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. کشورهایی که خرید ملک را برای خارجی ها کلا ممنوع کرده اند؛ مثل ایران، یا کشورهایی که تنها به شهروندان کشورهای معدودی اجازه خرید ملک می دهند؛ مثل استرالیا و رومانی.
  2. آن کشورهایی که اجازه خرید ملک را به خارجی ها می دهند اما بر این مبنا برای کسی ویزای اقامتی صادر نمی کنند؛ مثل آلمان، اتریش و ژاپن.
  3. کشورهایی که نه تنها به خارجی ها اجازه می دهند ملک غیر منقول خریداری کنند بلکه بر این اساس به آن ها تابعیت یا اقامت اعطا می کنند؛ مثل ترکیه، اسپانیا، یونان و پرتغال.

اقامت بازنشستگان در خارج از کشور از طریق خرید ملک

اقامت بازنشستگان و خرید ملک در اروپا

برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک فرد باید ملک یا املاکی با حداقل قیمتی که دولت کشور مورد نظر وی تعیین کرده است خریداری کند و به این ترتیب علاوه بر خود، برای همسر و فرزندانش نیز اجازه اقامت بگیرد. در جدول ذیل در خصوص برخی از بهترین کشورهای دنیا که بر مبنای خرید ملک به خارجی ها اقامت می دهند معرفی شده اند:

ردیفکشورهای اروپایی که بر اساس خرید ملک اقامت می دهندمدت زمان فرآیندشروع قیمت به یورو
1پرتغال2 تا 6 ماهاز 350000€
2اسپانیا4 تا 7 ماهاز 500000€
3یونان2 تا 5 ماهاز 250000€
4لیتوانی2 تا 4 ماهاز 250000€
5قبرستا 2 ماهاز 300000€
6مالتا3 تا 9 ماهاز 250000€

کشورهای مذکور در جدول بالا با خرید ملک به خارجی ها اقامت می دهند؛ در ادامه نیز کشورهایی که با خرید ملک پاسپورت صادر می کنند معرفی شده اند منتهی باید توجه داشت مالتا برای همه به جز شهروندان 3 کشور (ایران، افغانستان و کره شمال) به هیچ عنوان پاسپورت صادر نمی کند و تنها مجوز اقامت می دهد. کشورهای اعطا کننده پاسپورت عبارت هستند از:

ردیفکشورهای اروپایی که بر اساس خرید ملک تابعیت می دهندمدت زمان فرآیندشروع قیمت به یورو
1مالتااز 14 ماهاز 880000€
2یونانفعلا مشخص نشده استاز 2000000€
3قبرس7 تا 9 ماهاز 2150000€

اقامت بازنشستگان در خارج از کشور از طریق تمکن مالی

البته خرید ملک در ترکیه با 250000$ (دلار آمریکا) برای خارجی ها منجر به اخذ پاسپورت می شود منتهی هنوز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است. در خصوص یونان نیز ذکر این نکته ضروری است که قانون مذکور راجع به اعطای تابعیت بر مبنای خرید ملک هنوز در این کشور اجرایی نشده و فعلا فقط به تصویب رسیده است. از دیگر کشورهایی که با خرید ملک تابعیت اعطا می کنند نیز می توان به مونته نگرو اشاره نمود که طی فرآیندی که بیش از 7 ماه طول می کشد به کسانی که ملک یا املاکی به ارزش 350000€ (یورو) خریداری کنند، پاسپورت می دهد. منتهی ممکن است برخی افراد به دلیل کم هزینه تر بودن پروسه های تمکن مالی، ترجیح دهند به جای خرید ملک به سراغ روش تمکن مالی بروند.

کشورهای مختلفی از جمله اتریش، یونان، فرانسه و غیره از طریق روش تمکن مالی به خارجی ها اقامت و سپس پاسپورت می دهند. منتهی باید توجه داشت به جز تمکن مالی یونان که شانس موفقیت بیشتری دارد، در کشورهای دیگر به خصوص اتریش، شانس موفقیتی پایینی از مبدا ایران وجود دارد چرا که ظرفیت این فرآیند بسیار کم است. در روش تمکن مالی اتریش که شهرت زیاد اما شانس موفقیت کمی دارد، نفر اصلی باید ثبات کند 22000€ (یورو) در حساب خود در ایران دارد و ماهانه درآمدی بین 2500€ تا 3000€ (یورو) دارد. افرادی که از طریق تمکن مالی اقدام به اخذ اقامت می کنند باید توجه داشته باشند در کشور مذکور اجازه کار ندارند، پس باید هزینه زندگی خود را از قبل کنار گذاشته باشند. در نمودار ذیل هزینه زندگی در فرانسه، یونان و اتریش به عنوان پرطرفدارترین مقصدها برای روش خود حمایتی (تمکن مالی) بیان شده است:

متوسط هزینه زندگی در اتریش، فرانسه، یونان

بهترین روش های مهاجرتی به اروپا

البته بازنشستگان امکان اخذ اقامت از طریق روش تحصیلی یا کاری را ندارند؛ اما افراد زیر 40 سال با توجه به تمکن مالی و سایر شرایطشان بهتر است از طریق یکی از 2 روش کار یا تحصیل مهاجرت کنند. از میان بهترین روش های مهاجرتی برای این گروه می توان به کار در آلمان یا اتریش از طریق اخذ ویزای جستجوی کار یا تحصیل در هلند، نروژ، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و غیره را نام برد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به اقامت بازنشستگان در خارج از کشور و همچنین سایر گروه های سنی، می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

پرسش هایی درباره اقامت بازنشستگان در خارج از کشور

افرادی که می خواهند به خارج از کشور مهاجرت کنند ممکن است در سن بازنشتگی باشند. در این شرایط مسیر مهاجرتی برای آن ها محدودتر می شوند. برای مثال، تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای آن ها بی معنا می شود. برای کار نیز بسیار سخت می شود که فرد بتواند از این طریق اقدامی داشته باشد. به همین دلیل باید مسیرهای دیگری را برای خود انتخاب کنند. مسیرهایی که از نظر امنیت نیز شرایط بهتری داشته باشند. پرسش های مهمی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • بهترین مسیر برای مهاجرت بازنشستگان به خارج از کشور چیست؟ در شرایط کنونی، فرد می تواند از طریق خرید ملک یا سرمایه گذاری اقدام کنند. کشورهایی در خاک اروپا وجود دارند که از این طریق به فرد متقاضی اقامت اعطا می کنند. در این شرایط است که فرد می توان با آسودگی خاطر خود را به یکی از بهترین کشورهای جهان برساند.
  • منظور از اقامت از طریق تمکن مالی چیست؟ در شرایط کنونی می توان گفت که انتخاب تمکن مالی نیاز به حقوق بازنشستگی بسیار بالا دارد. فرد باید بسته به شرایط خانوادگی خود، نشان دهند که ماهانه حقوق بالایی دریافت می کند. به کمک این حقوق، می توان در بسیاری از کشورهای جهان به اقامت رسید.
  • ساده ترین مسیر مهاجرتی برای بازنشستگان چیست؟ بازنشستگانی که فرزند آن ها در یکی از کشورهای کانادا یا آلمان اقامت دارند، می توانند از طریق فرزند خود به اقامت برسند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *