ویزای تحصیلی

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا از طریق روش های مختلفی در دسترس خواهد بود و افراد می توانند از این امکان بسیار عالی استفاده کنند. برای این منظور شرایط و مدارک خاصی پیش رو است که بایستی تهیه و ارائه گردد. روش های مختلفی برای اخذ اقامت در آمریکا وجود دارد که به برخی از این راه ها در مقاله تنظمیی از سوی محققان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اشاره گردیده است و پیشنهاد می گردد مطالعه بفرمایید. در موضوع اقامت بعد از تحصیل در آمریکا، لازم است بدانید افرادی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند می توانند با اخذ یکی از ویزاهای F1 ،M1 و J1 وارد این کشور شوند. در بخش های بعدی مقاله به بررسی و شرح هر یک از این ویزاها خواهیم پرداخت و به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • آیا امکان اقامت و کار در آمریکا پس از اتمام تحصیلات برای فارغ التحصیلان وجود دارد؟
  • آیا امکان تبدیل ویزای تحصیلی آمریکا به اقامت دائم این کشور برای متقاضیان فراهم است؟
  • شرایط و مدارک اخذ اقامت پس از تحصیل در آمریکا در سال 2024 چیست؟

برنامه های OPT و CPT آمریکا

دانشجویان ایرانی زیادی هستند که به خاطر مطلوب بودن شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در آمریکا تمایل به تحصیل در آمریکا را دارند. در این مسیر دانشجویان سه سناریو پیش رو دارند. سناریو اول متعلق به دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا است. این سناریو با برنامه CPT جهت انجام کار دانشجویی در آمریکا مشخص می شود. سناریو دوم مربوط به دانشجویان در حال تحصیل در خارج است که قصد کار در آمریکا را دارند. این سناریو کمی پیچیده بوده و نیازمند یافتن کارفرما در آمریکا است.

شرایط برنامه CPT به شرح زیر است:

عنوان برنامهآموزش شغلی دوره ضمن تحصیل (CPT)
هدفکارورزی یا انترنشیپی
شرط لازم برای ثبت نامتحصیل در آمریکا با ویزای F-1
شرط دریافت تاییدیه اثبات مهارت اندوزیاتمام پروژه عملی

شرایط برنامه OPT به شرح زیر است:

افراد صلاحیتداردانشجویان در حال تحصیل در آمریکا
هدفکارورزی و همزمان جستجوی کار
شرط دریافت OPTتمایل دانشجو و نه داشتن جاب آفر
مدت دوره کارورزی12 ماهه
امکان تبدیل OPT به ویزای H1Bامکان این کار وجود دارد

ویزای تحصیلی F1 و M1 آمریکا در 2024

ویزای تحصیلی نوع F1 از عمومی ترین و مشهورترین ویزای تحصیلی آمریکا به شمار می رود که برای متقاضیان تحصیل در کالج ها و دانشگاه های این کشور صادر می شود. می تواند منجر به اخذ اقامت بعد از تحصیل در آمریکا شود. از مزایای این نوع ویزا، به همراه بردن خانواده فرد متقاضی شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال است که مجاز به اخذ ویزای F2 هستند. ویزای نوع F1 برای دوره های تحصیلی که بیشتر از 6 ماه طول می کشد صادر می گردد. متقاضیان پس از گرفتن ویزا و I-20 بایستی نسبت به تکمیل فرم DS-160 اقدام کنند.

در شرایط کلی دریافت ویزای تحصیلی M1 همانند ویزای F1 صادر می گردد. ویزای M1 به متقاضیانی اختصاص دارد که تصمیم دارند در برخی رشته های خاص مربوط به فنی و حرفه ای تحصیل نمایند. به همراه بردن خانواده در اخذ این ویزا مجاز بوده و افراد متقاضی می توانند با گرفتن ویزای همراه M2 ، خانواده خود شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال را همراه ببرند. تکمیل فرم DS-160 برای دریافت این نوع ویزا الزامی است.

اما فرآیند درخواست ویزا تحصیلی ایالات متحده در سال 2024 از قرار زیر است:

فرآیند اخذ ویزای تحصیلی ایالات متحده در سال 2024
مرحله اولاخذ پذیرش دانشگاه آمریکایی در قالب برنامه SEVP و سپس ثبت نام در سیستم SEVIS
مرحله دومپرداخت هزینه ثبت نام در سیستم SEVIS به مبلغ 350$ (دلار آمریکا)
مرحله سومشروع درخواست آنلاین با تکمیل فرم DS-160 و پرداخت هزینه درخواست ویزا به مبلغ 160$ (دلار آمریکا)
مرحله چهارمزمانبندی برای شرکت در مصاحبه با سفارت آمریکا
مرحله پنجمدریافت ویزای تحصیلی ایالات متحده (F-1 Visa)
کل هزینه ها و مدت زمان رسیدگی
هزینه کل برای درخواست$510 (دلار آمریکا)
مدت زمان رسیدگیحداکثر تا 1 هفته کاری

ویزای تحصیلی J1 آمریکا

ویزای J1 معروف به ویزای فرصت مطالعاتی نیز می باشد و مختص افرادی صادر می گردد که به قصد تحقیق یا تدریس در دانشگاه به این کشور سفر می کنند. اعتبار ویزای J1‌ به مدت زمان دوره فرد بستگی دارد اما بر اساس قوانین ویزای تحصیلی در آمریکا، افراد می بایست حداکثر به مدت 2 سال در این کشور اقامت داشته و سپس به کشور مبدا بازگردند. در صورتی که مدت دوره های آنان ادامه داشته باشد، بایستی مجددا درخواست ویزا نمایند. متقاضیان با دریافت ویزای همراه J2 می توانند خانواده خود شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال را نیز به آمریکا ببرند. از آنجا که این نوع ویزا نیز ویزای غیر مهاجرتی محسوب می گردد، لذا تکمیل فرم DS-160 ضرورت دارد.

اگرچه متقاضیان تحصیل در کشور آمریکا می توانند با اخذ یکی از ویزاهای تحصیلی فوق الذکر وارد این کشور شده و به تحصیل بپردازند اما در صورتی می توانند به کار ضمن تحصیل یا کار در آمریکا پس از فارغ التحصیلی مشغول شوند که ویزای آنها نوع F1 باشد. از این رو شمار متقاضیان ویزای F1 بسیار زیاد است. بنابراین اخذ اقامت بعد از تحصیل در آمریکا به راحتی امکان پذیر است.

کار ضمن تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی در آمریکا

کار ضمن تحصیل و استخدام شدن پس از فارغ التحصیلی همان طور که در بخش قبلی به طور مختصر اشاره شد، تنها با داشتن ویزای F1 آمریکا امکان پذیر است. کسانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی در آمریکا اقامت داشته باشند بهتر است از مزایای مشغول شدن به کار پاره وقت حین تحصیل غافل نشوند حتی وقتی تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی خود را دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • اخذ درآمد به طور میانگین 7$ تا 20$ (دلار آمریکا) به ازای یک ساعت کار دانشجویی و تامین بخشی از هزینه های زندگی از این طریق
  • کسب تجربه کاری که خصوصا زمانی که مرتبط با رشته تحصیلی فرد باشد برای جلب نظر کارفرمایان و استخدام شدن به صورت تمام وقت پس از فارغ التحصیلی هم تاثیر به سزایی دارد.

نباید فراموش کرد که بهترین راه برای تمدید اجازه اقامت پس از اتمام تحصیلات در آمریکا مشغول شدن به کار است. کار دانشجویی در آمریکا هم که تا سقف 20 ساعت در هفته مجاز است در شکل گیری ذهنیت مثبت برای کارفرمایان آمریکایی نقش مهمی دارد.

مراحل اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

مراحل اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

متقاضیانی که قصد دارند به اقامت بعد از تحصیل در آمریکا دست پیدا کنند، بایستی پس از پایان تحصیلات به دنبال یافتن کار بروند. پس از این که شغل مورد نظر یافت گردید، از سوی شرکت یا کارفرمای مربوطه تقاضای گرین کارت شود. اخذ گرین کارت دارای مراحل زیر است:

مراحل درخواست اقامت پس از تحصیلشرایط
مرحله Labor Certificate یا تاییدیه شغلیدر این مرحله شرکت یا کارفرما بایستی شغل مورد نظر را آگهی کند. چرا که اولویت با افراد آمریکایی و بومی است. سپس ثابت نماید که صرفا فرد متقاضی صلاحیت تصدی شغل مربوطه را دارد. پس Labor Certificate را برای شما درخواست می نماید. فرآیند انتشار آگهی 3 ماه طول خواهد کشید. روند انجام Labor Certificate نیز 2 ماه به طول می انجامد.
مرحله درخواست مهاجرتدر این مرحله کمپانی یا شخص کارفرما بایستی برای فرد متقاضی تقاضای مهاجرت نماید. این مرحله معروف به I-140 می باشد. مدت زمان انجام آن 4 ماه طول خواهد کشید. پس از ارسال مدارک، پس از چند هفته نامه ای برای فرد ارسال می گردد. این نامه وقت مراجعه حضوری جهت انگشت نگاری را تعیین می نماید.

تغییر وضعیت اقامت به اقامت دائم آمریکا

این مرحله به عنوان مرحله نهایی محسوب می گردد که شامل تغییر وضعیت از اقامت به اقامت دائم آمریکا است و به I-485 معروف است. پس از سپری نمودن این مرحله، گرین کارت آمریکا برای فرد صادر و ارسال می گردد. مدت زمان انجام پروسه نهایی، 4 ماه خواهد بود. اگر وضعیت تاییدیه Labor Certificate برای فرد متقاضی در concurrent قرار گرفته باشد، I-140 و I-485 می توانند به صورت همزمان با یکدیگر ارسال گردند. نهایتا در صورت خوش شانسی شخص متقاضی، پس از مرحله اول، 4 ماه بعد موفق به دریافت گرین کارت می گردد. در مجموع، مدت زمان انجام هر 3 مرحله تقریبا 1 سال خواهد بود.

دانشجویانی که از دانشگاه های ایالات متحده فارغ التحصیل می شوند، این امکان را خواهند داشت که به صورت سرمایه گذاری در آمریکا و طی شرایطی بتوانند به اقامت در این کشور دست یابند. اما برای این منظور بایستی مبالغ بالایی را به عنوان سرمایه در نظر بگیرند. بنابراین قبل از هر گونه اقدام باید کلیه جوانب را در نظر گرفته و مشخص کنند که قدرت تامین هزینه های سرمایه گذاری در این کشور را دارند یا خیر. این روش اقامت برای دانشجویان که در اول راه هستند، ممکن است کمی دشوار باشد. چه بسا در صورتی که بتوانند سرمایه مورد نظر را تامین نماید، سریع تر به اخذ اقامت در آمریکا دست یافته و قادر به راه اندازی شغلی ایده آل و مناسب هستند.

مزایای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل در آمریکا

از جمله مزایای اخذ اقامت کار پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های آمریکا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سطح درآمد بالا در آمریکا به منزله ایجاد قدرت خرید بالا و برخورداری از رفاه اقتصادی است.
    1. حداقل درآمد سالانه در آمریکا: 24000$ (دلار آمریکا)
    2. میانگین درآمد سالانه در آمریکا: 95100$ (دلار آمریکا)
    3. حداکثر درآمد سالانه در آمریکا: 423000$ (دلار آمریکا)
  • امکان اخذ پاسپورت آمریکا پس از 5 سال اقامت بلند مدت در شرایط عادی و پس از 3 سال در صورتی که فرد با شهروند آمریکایی ازدواج کند.
  • امکان اخذ پاسپورت آمریکا بدون نیاز به ترک تابعیت قبلی زیرا آمریکا سیستم تابعیت 2 گانه را می پذیرد.
  • نرخ تورم پایین که در ابتدای سال 2024 تنها 3.14% است و به معنی ثبوت قیمت ها است.
  • برخورداری از امکانات بهداشتی-درمانی، آموزشی و غیره در آمریکا

اقامت از طریق اسپانسیرشیپ در آمریکا

اگر فردی در آمریکا می شناسید که از خویشاوندان درجه 1 شما است، می توان از طریق او به اقامت رسید. باید در نظر داشت که در حال حاضر، کافی است تا فرمI-130 تکمیل شود تا از این طریق اقامت فرد به رسمیت شناخته شود. افرادی که می توان از طریق آن ها به اقامت رسید عبارتند از:

  • همسر
  • پدر یا مادر
  • فرزندان
  • خواهر و برادر

تمایم افرادی که می خواهند فرم را تکمیل کنند، باید بالای 21 سال سن داشته باشند و در غیر این صورت نمی توانند به عنوان حامی شناخته شوند. این یکی از ساده ترین راه های دریافت اقامت بعد از تحصیل در آمریکا است.

دریافت اقامت پس از تحصیل آمریکا از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های نسبتا ساده برای دریافت اقامت این کشور پس از تحصیل آن است که با یک شهروند آمریکایی ازدواج واقعی انجام شود. اگر فرد اقامت دائم داشته باشد یا این که شهروند آمریکا باشد، فرد دانشجو نیز می تواند اقامت این کشور را به دست آورد. uscisگزارش می دهد که هر فردی که با شهروند آمریکایی در این کشور یا خارج از آمریکا ازدواج رسمی و قانونی انجام دهد، واجد شرایط دریافت گرین کارت آمریکا خواهد بود. همچنین اگر فرد در آمریکا یک اقامت بلند مدت قانونی داشته باشد، دانشجو یا فرد فارغ التحصیل شده نیز به همان اقامت دست پیدا خواهد کرد.

درخواست پناهندگی از روش های دریافت اقامت پس از تحصیل

بدون تردید، بدترین گزینه برای دریافت اقامت پس از تحصیل در این کشور، درخواست پناهندگی است. دانشجویان می توانند از این طریق نیز به خواسته خود دست پیدا کنند. با این حال باید در نظر داشته باشند که هیچ تضمینی برای دریافت اقامت از این طریق وجود ندارد. در صورتی که فرد با رد درخواست پناهندگی مواجه شود، قطعا نمی تواند دیگر در خاک آمریکا بماند. همچنین این یکی از مشکلاتی است که از اعتبار پاسپورت فرد به صورت جدی خواهد کاست.

افرادی که توانمندی کافی داشته باشند، قادر خواهند بود در آمریکا کار پیدا کنند و از این طریق می توانند به اقامت پس از تحصیل نیز دست پیدا کنند. در این شرایط قطعا نیازی به اعلام پناهندگی در این کشور نیست و می توان از آن بهره جست.

واجدین شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در آمریکا

هدف تعداد بسیاری از افرادی که به دنبال تحصیل در آمریکا هستند، اقامت پس از تحصیل در این کشور می باشد. اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که، فقط تعداد محدودی از افراد اجازه اقامت پس از تحصیل در آمریکا را دارند. به عبارت دیگر، افرادی که به دنبال اقامت پس از تحصیل در آمریکا هستند باید برخی از شرایط موجود در این زمینه را داشته باشند. به طور کلی اتباع کشورهای خارجی پس از تکمیل تحصیلات خود در آمریکا می توانند تمدید ویزای اقامت خود در آمریکا اقدام نمایند.

در جدول زیر می توانید واجدین شرایط اقامت پس از تحصیل در آمریکا را به طور کلی بررسی نمایید:

واجدین شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در آمریکاتوضیحات
ارائه مدارک تحصیلی معتبردانشجویان متقاضی باید مدرک تحصیلی در دوره های STEM از دانشگاه معتبر داشته باشند که دارای اعتبار از وزارت آموزش ایالات متحده است که توسط برنامه دانشجویی و تبادل بازدید کنندگان درخواست می شود.
فارغ التحصیلان دوره های ریاضیدانشجویانی که در دوره های ریاضی فارغ التحصیل شده اند، می توانند اقامت پس از تحصیل خود را در ایالات متحده به مدت 2 سال تمدید کنند که در مجموع 3 سال می شود.
مدرک تحصیلی بالااگر دانشجویی در آینده مدرک سطح بالایی را دنبال کند واجد شرایط تمدید برای یک سال دیگر چهت اقامت تحصیلی در آمریکا می باشد.

از جمله مهم ترین امتیازهای دریافت گرین کارت آمریکا عبارتند از:

  • حق رای در آمریکا
  • قرارگیری کامل در برنامه های حمایت درمانی بالای 65 سال
  • قرارگیری در مراحل حمایت قانونی دولت
  • امکان درخواست اقامت برای همسر، فرزندان، خواهر، برادر و والدین
  • امکان سفر بدون محدودیت از آمریکا
  • دریافت خدمات اجتماعی

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز در این راه یاری دهنده شما خواهد بود و با ارائه مشاوره های تخصصی و حرفه ای در کلیه مراحل مهاجرت و تحصیل در دانشگاه های مطرح از جمله دانشگاه شیکاگو در آمریکا، شما را همراهی می نماید.

سوالات مهم اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

در این بخش به متدوال ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • واجدین شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در آمریکا کدام اند؟ هدف تعداد بسیاری از افرادی که به دنبال تحصیل در آمریکا هستند، اقامت پس از تحصیل در این کشور می باشد. اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که، فقط تعداد محدودی از افراد اجازه اقامت پس از تحصیل در آمریکا را دارند. به عبارت دیگر، افرادی که به دنبال اقامت پس از تحصیل در آمریکا هستند باید برخی از شرایط موجود در این زمینه را داشته باشند. به طور کلی اتباع کشورهای خارجی پس از تکمیل تحصیلات خود در آمریکا می توانند تمدید ویزای اقامت خود در آمریکا اقدام نمایند.
  • مزایای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل در آمریکا چه مواردی است؟ سطح درآمد بالا در آمریکا به منزله ایجاد قدرت خرید بالا و برخورداری از رفاه اقتصادی است. امکان اخذ پاسپورت آمریکا پس از 5 سال اقامت بلند مدت در شرایط عادی و پس از 3 سال در صورتی که فرد با شهروند آمریکایی ازدواج کند. امکان اخذ پاسپورت آمریکا بدون نیاز به ترک تابعیت قبلی زیرا آمریکا سیستم تابعیت 2 گانه را می پذیرد. نرخ تورم پایین که در ابتدای سال 2024 تنها 3.14% است و به معنی ثبوت قیمت ها است.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *