ویزای تحصیلی

تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا

فرصت تحصیل در اسپانیا در سال 2024 ضمن آموزش در محیطی استاندارد می تواند باعث اخذ اقامت این کشور زیبا و پیشرفته برای متقاضیان آن باشد. سواحل شاداب، سبک زندگی اسپانیایی و غذاهای فوق العاده، اسپانیا را به یک مقصد تابستانی بسیار محبوب در بین تمام مردم جهان تبدیل کرده است. اسپانیا سرزمین قلعه های سنگی، آثار تاریخی و شهرهای مدرن است که در جنوب غربی اروپا بین فرانسه و پرتغال واقع شده است و تاریخ طولانی آن تحت تاثیر فرهنگ های بسیاری قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات کامل در مورد تحصیل در این کشور با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شوید.

صفر تا صد تحصیل در اسپانیا

دانش آموزانی که تحصیل را دنبال می کنند می توانند با روحیه اسپانیایی آشنا شوند که در تعریف آن گفته می شود کودکی بازیگوش با حکمت یک بزرگسال است. تحصیل در این کشور یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین المللی است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند. دانشجویان بین المللی که تحصیلات خود را در اسپانیا دنبال می کنند، از سراسر دنیا به این کشور می آیند. سیستم آموزشی این کشور در طول سال ها پیشرفت زیادی کرده است. در 25 سال گذشته با افزایش هزینه ها و اصلاحات آموزشی استاندارد تحصیل در اسپانیا بسیار بهبود یافته است.


طی ارزیابی سازمان OCED  این کشور رتبه 32 در بین 70 کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته است را بدست آورده است. اسپانیا به ویژه از لحاظ احساس وابستگی دانشجویان به مدارس رتبه اول را در بین تمام کشورها بدست آورده است. با وجود تمام مزایا، متاسفانه اخذ ویزای اسپانیا دشوار است.

در جدول زیر می توان با برترین دانشگاه های کشور اسپانیا در سال 2024 آشنا شد:

دانشگاهرتبه جهانی در رنکینگ QSرتبه ملی
دانشگاه بارسلونا1841
دانشگاه اتونوموس بارسلونا1782
دانشگاه پومپئو فابرا2333
دانشگاه ناوارا2534
دانشگاه اتونوموس مادرید2155
دانشگاه کامپولتنس مادرید2266
بلانکورنا- یونیورسیتات رامون لیول6517

ساختار سیستم آموزشی اسپانیا در 2024

آموزش در اسپانیا تا قبل از 6 سالگی به عنوان آموزش ابتدایی و یا مهد کودک شروع می شود و کودکان به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول آموزش ابتدایی از 3 سالگی شروع می شود و گروه دوم از سن 3 تا 6 سالگی است. از 6 تا 16 سالگی به دو گروه تقسیم می شوند. دوره آموزش ابتدایی برای دانش آموزان 6 تا 12 ساله است. دوره دوم آموزش متوسطه که برای دانش آموزان 12 تا 16 سال است. سطح بعدی آموزش که چرخه آموزش متوسطه نامیده می شود و این سطح دارای دو مرحله است؛ مدرک کارشناسی که مدت 2 سال به طول می انجامد. دروسی که در این مقطع مورد مطالعه قرار می گیرد شامل هنر، علوم پایه، علوم انسانی، ارتباطات اجتماعی و تکنولوژی است.

ممکن است بسیاری از مردم تصور کنند تحصیل در این کشوردر سال 2024 در مقطع کارشناسی بهترین انتخاب فردی است که به عنوان یک تبعه خارجی قصد تحصیل در اسپانیا را دارد. اما این بدین معنی نیست که این تنها راه برای تحصیل اتباع خارجی است در حقیقت اشخاص متقاضی نیز می توانند در همه سطوح آموزشی تحصیل خود را در این کشور آغاز نمایند، حتی اگر هنوز به سن مدرسه رفتن نرسیده اند.

تحصیل در اسپانیا در دوره کاردانی

کاردانی مدرکی است که ممکن است توسط برخی دانشجویان قبل از مدرک لیسانس اخذ گردد یا به صورت پیوسته یک مرحله با مدرک لیسانس طی شود. دریافت این مدرک در ایالات متحده رایج است و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد که معمولا 2 الی 4 سال به طول می انجامد و بهترین فرصت برای تحصیل دانشجویان خارجی قبل از مدرک لیسانس می باشد. تحصیل در این دوره ها به منظور مهارت آموزی برای دانش آموزان خارجی می باشند که تمایل به بازار کار این کشور را دارند. ذکر این نکته در رابطه با تحصیل در دوره کاردانی در کشور اسپانیا الزامی است که با توجه به تبعیت این کشور از سیستم آموزشی بلونیا، این دوره هیچ گونه وجهه قانونی و اعتباری نداشته و بنابراین امکان تحصیل کاردانی در اسپانیا وجود ندارد.

تحصیل کارشناسی در اسپانیا 2024

تحصیل در اسپانیا به مدت 1 سال در خارج از کشور برای دریافت مدرک کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) ممکن است راهی عالی برای تکمیل تحصیلات افراد در خارج از کشور خود باشد، اما این تنها راهی نیست که افراد بتوانند لیسانس خود را در خارج از کشور دریافت کنند. دوره تحصیل کارشناسی در اسپانیا 3 الی 4 سال به طول می انجامد که به زبان اسپانیایی نیز تدریس می گردد. تحصیل در این دوره چشم اندازی ایده آل برای دانشجویان با مدرک لیسانس نیز می باشد. زیرا سپری کردن تحصیلات کالج در این کشور نیز منجر به موفقیت در روند ویزا برای دانشجویان نخواهد بود. همچنین اگر افراد فرصت تحصیل در مدرسه را در طول سال تحصیلی نداشته باشند، می توانند یک برنامه تابستانی در سطح خود انتخاب کنند که اشخاص متقاضی را در ورود به این مقطع یاری رساند.

تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا 2024

آموزش عالی در اسپانیا در حال حاضر با کیفیت و با شبکه های گسترده ای از موسسات مشهور است. امروزه طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا مهیا می باشد. از انرژی های تجدید پذیر به روش های جدید پیوند عضو، دانشگاه های اسپانیا و تحقیقات آنها تاثیری در سراسر جهان دارند، بنابراین جای تعجب نیست که بیش از 50000 دانشجوی بین المللی هر سال به دنبال استادان اسپانیایی می گردند.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا 1 الی 2 سال طول می انجامد. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هایی نظیر تخصص بیماری های تنفسی در اسپانیا به 2 زبان انگیسی و اسپانیایی تحصیل می گردد که با دوچندانی درخواست پذیرش در این مقطع برای افراد نیز شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از مزیتی نظیر ورود به مقطع دکتری بدون آزمون ورودی نیز برخوردار است، که نباید از آن چشم پوشی کرد.

تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

دوره های کارشناسی ارشد یک ساله در اسپانیا

یکی از مزایای تحصیل در اسپانیا، شرکت در دوره های یک ساله کارشناسی ارشد در این کشور هستند. این دوره ها دارای مزایا و معایبی است که به تفکیک به آن ها اشاره خواهیم کرد. مزایای تحصیل در دوره های یک ساله کارشناسی ارشد در اسپانیا عبارتند از:

  • پل ورود به مقطع دکتری در اسپانیا
  • بی نیازی از شرکت در آزمون های ورودی
  • صرفه جویی در بازه زمانی تحصیل
  • هزینه کمتر نسبت به دوره های دو ساله

از معایب این دوره نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرصت کمتر برای ارائه پایان نامه تحصیلی
  • دریافت یکجای هزینه ای تقریبا معادل دو سال از دانشجویان
  • شانس کم دریافت بورسیه تحصیلی

تحصیل دکترا در اسپانیا

طول دوره دکتری در اسپانیا 5 ساله است. تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا همانند سایر کشورهای جهان دوره های تحقیقاتی می باشد. پس از اتمام سال سوم دانشجویان نیز می توانند از پایان نامه خود دفاع کنند. تحصیل در این مقطع به نسبت رایگان می باشد و دانشجویان رتبه دار نیز می توانند با ارائه رزومه ای قوی (Curriculum Vitae) از شرایط بورسیه نیز برخوردار شوند. تحصیل دکتری به زبان انگلیسی می باشد که می توان گفت افراد متقاضی می بایست این مورد را در نظر بگیرند.

مهم ترین مزایای تحصیل دکتری در اسپانیا عبارتند از:

  • هزینه ای معادل 300€ (یورو) در سال
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان با معدل بالا
  • عدم نیاز به امتحان ورودی

بهترین شیوه برای تحصیل دکتری در اسپانیا می تواند به شرح زیر باشد:

بهترین راه برای تحصیل دکترا در اسپانیا

 

جالب است بدانید که متوسط شهریه سالیانه تحصیل این رشته در دانشگاه های دولتی کشور اسپانیا نیز بین 500 تا €1500 (یورو) می باشد. در حالی که شهریه تحصیل همین رشته در دانشگاه های خصوصی این کشور تا €20000 (یورو) نیز می باشد. در نمودار زیر می توان هم با برترین دانشگاه های پزشکی اسپانیا و هم سطح شهریه سالانه آنها آشنا شد. همان طوری که در این نمودار نیز پیداست، ارزانترین دانشگاه برای تحصیل این رشته در کشور اسپانیا، دانشگاه والنسیاست:

ارزانترین دانشگاه برای تحصیل این رشته در کشور اسپانیا

تحصیل در اسپانیا بدون مدرک زبان

چشم انداز تحصیل در اسپانیا بدون مدرک زبان از جمله مواردی است که مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. در حال حاضر می توان گفت که به میزان بیش از 30 دانشگاه دولتی و خصوص در این کشور نیز وجود دارد که از تائید وزارت علوم ایران نیز برخوردار هستند. دانشجویانی که تمایل به تحصیل در این کشور را دارند می بایست از مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی برخوردار باشند.

ناگفته نماند که در این کشور شرایطی در خصوص تحصیل بدون مدرک زبان نیز مهیا می باشد. دانشجویانی که تمایل به تحصیل بدون مدرک زبان در اسپانیا را دارند می بایست نسبت به اخذ پذیرش مشروط (Conditional Admission) اقدام نمایند. میزان هزینه های یک ترم دوره زبان در این کشور به میزان 2000€ (یورو) است.

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، بیشترین بودجه دانشجویان در اسپانیا با 28% صرف خرید از بازارها می شود:

توزیع هزینه زندگی در اسپانیا

 

چرا تحصیل در اسپانیا؟

پیش از هرگونه اقدام برای مهاجرت به کشوری دیگر که دارای تاریخچه، فرهنگ و شرایط متفاوت است باید بررسی کرد که آیا کشور انتخابی، گزینه مناسبی است یا خیر؟

در این بخش برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در کشور اسپانیا را به ارزیابی می نشینیم:

  • هزینه های مقرون به صرفه
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل
  • امکان کار ضمن تحصیل
  • مهمان نوازی مردمان اسپانیا
  • بهرمندی از طبیعت زیبا در اسپانیا
  • امکان کاریابی در کشورهای حوزه شنگن
  • سفر آزادانه در حوزه شنگن حین تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان فراگیری زبان اسپانیایی به عنوان یکی از پرکاربردترین زبان های لاتین

معایب تحصیل در اسپانیا

انکار معایب هر پدیده ای می تواند سبب قضاوت اشتباه متقاضیان در رابطه با آن شود. در این بخش از مقاله مهم ترین معایب تحصیل و زندگی در اسپانیا را بیان می کنیم:

  • تفاوت زیاد سطح زندگی در مادرید و بارسلون با شهرهای دیگر اسپانیا
  • دشواری کار دانشجویی در اسپانیا
  • فرصت کم کار پس از تحصیل در اسپانیا
  • افت جایگاه علمی دانشگاه های اسپانیا در سال های اخیر
  • افول قدرت اقتصادی اسپانیا در سال های اخیر
  • افزایش میانگین سنی جمعیت
  • دشوار شدن پروسه اخذ ویزا

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از جمله موسسات حقوقی در باب اخذ اقامت و تابعیت می باشد که مفتخر به ارائه راهنمایی افراد در خصوص مهاجرت قانونی است.

سوالات پرتکرار پیرامون تحصیل در اسپانیا

متقاضیان تحصیل در این کشور با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • طول دوره تحصیل در اسپانیا چند ساله است؟ نظام آموزشی اسپانیا از سیستم بولونیا پیروی می کند و شامل دوره های 3-2-3 ساله می شود.
  • هزینه تحصیل در این کشور چه میزان است؟ هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اسپانیا سالیانه بین 500€ تا 1500€ (یورو) است.
  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کشور اسپانیا وجود دارد؟ با توجه به کم بودن هزینه های تحصیل در اسپانیا، درصد کمی از دانشجویان می توانند بورسیه تحصیلی این کشور را بدست آورند.
4.6/5 - (12 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در اسپانیا

  1. مسعود گفت:

    سلام، من PhD فیزیولوژی دامپزشکی دارم، بعدش رفتم بدوم اینکه کاردانی بخونم ظرف دو سال لیسانس سینما گرفتم، سال دیگه ارشد سینما رو تموم میکنم، در حالی که ۴۱ سالمه و مجردم، چقدر شانس دارم واسه فاند دکترا در اسپانیا؟ و همچنین ویزا؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تحصیل دکترا در اسپانیا می تونه گزینه مناسبی برای شما باشه و با توجه به پیوستگی دوره های تحصیلیتون، می تونید شانس خوبی برای تحصیل دکترا در رشته سینما داشته باشید و فاند بگیرید. باید در نظر بگیرید که رشته شما محدودیت هایی هم داره و تعداد متقاضی های اون بالاست. پس باید رقابت سختی رو شروع کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *