ویزای تحصیلی

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا یک از اصلی ترین دغدغه های دانشجویانی است که قصد تحصیل دارند و تمایل دارند با مسیر اخذ اقامت آشنا شوند. دانشجویانی که تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می کنند را می توان به 2 گروه تقسیم کرد: گروهی حقیقتا منظور و مقصود تحصیل دارند و حالا با توجه به رشته تحصیلی یا هزینه های آن و یا مسائلی دیگر، اقدام به انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظر می کنند.

اما از آن جا که اقامت او تا کنون مبتنی بر هدف تحصیلی و لذا در قالب ویزای تحصیلی ایتالیا بوده است پس اکنون و با پایان تحصیلات وی، دیگر اقامت او تحت عنوان ویزای تحصیلی تمدید نخواهد شد و باید بر مبنای دیگری و با عنوان جدیدی تمدید گردد. حال پروسه های دیگری در برابر دانشجو قرار می گیرد که می تواند از طریق حداقل یکی از آن ها، اقدام به تمدید اقامت ولی البته بر مبنایی جدید گردد مانند کار در ایتالیا، سرمایه گذاری در ایتالیا و ازدواج در ایتالیا. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر به راهنمایی شما متقاضیان در این باب نیز می باشد.

تحصیل و اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

ایتالیا کشوری با تاریخ کهن و سابقه درخشان در فرهنگ و تمدن بشری می باشد. این کشور را می توان مهد بسیاری از علوم و فنون دانست. ایتالیا اساسا از اولین کشورهایی است که دانشگاه در آن تاسیس شده و شروع به فعالیت کرد. امروزه نیز ایتالیا کشوری پیشرفته و پیشتاز در بسیاری از عرصه ها و زمینه های علمی است و توانسته در بسیاری از صنایع، حرف اول را بزند.

دانشگاه های آن از سطح استاندارد بالایی برخوردارند و دانشجویان بین المللی زیادی را از اطراف جهان به خود جذب می نمایند. دانشگاه های ایتالیا جزو کم هزینه ترین دانشگاه های اروپا است و هزینه های زندگی در این کشور نیز در مقایسه با بریتانیا، آلمان، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای اروپای شمالی و غربی، به صرفه تر است. عضویت در اتحادیه اروپا و منطقه شنگن نیز نوید بخش گشوده شدن افق های روشن در پیش روی فارغ التحصیلان آن خواهد بود.

طرق اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

درصد قابل توجهی از افرادی که از طریق تحصیل در ایتالیا راهی این کشور می شوند، از آن به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کرده و خود را به کشورهای دیگر می رسانند. در همین راستا جمعیت زیادی نیز از ایتالیا به عنوان محل اقامت دائم خود یاد کرده و قصد ادامه زندگی در این کشور را دارند. راه های مختلفی برای تمدید اجازه اقامت در این کشور وجود دارد که اهم آن ها به شرح زیر است:

  • اجازه اقامت یکساله پس از تحصیل در ایتالیا
  • اجازه اقامت از طریق ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی
  • اجازه اقامت از طریق کار در کشور ایتالیا
  • اجازه اقامت از طریق ازدواج در ایتالیا
  • اجازه اقامت از طریق درخواست پناهندگی در ایتالیا
  • اجازه اقامت از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت در ایتالیا
  • اجازه اقامت از طریق سرمایه گذاری در بخش های مختلف

زمان درخواست برای اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف جهان، که به دنبال اقامت پس از تحصیل در ایتالیا هستند، باید با زمان درخواست برای مجوز به خوبی آشنا شوند. زیرا در غیر این صورت، متقاضیان با مشکلات گسترده ای در زمینه درخواست اقامت پس از تحصیل در ایتالیا مواجه خواهند شد. اما به طور کلی، بلافاصله پس از انتشار سالانه که تعداد مجوزهای کار را برای دسته خاصی از متقاضیان تعیین می کند می توانند درخواست دهند. سهمیه ها معمولا هر ساله بین دسامبر و فوریه آزاد می شوند. همچنین دانشجویانی که قبلا دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری یا مدرک تحصیلات تکمیلی صادر شده توسط یک دانشگاه ایتالیایی هستند مشمول سهمیه نیستند. بنابراین، اگر مدرک معتبر ایتالیایی دارید می توانید در هر زمان بدون توجه به محدودیت برای سهمیه اقامت پس از تحصیل در ایتالیا درخواست دهند.

معیارهای واجد شرایط بودن اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

افرادی که به دنبال اخذ اقامت پس از تحصیل در ایتالیا هستند، باید به این نکنه توجه فرمایند که، برای واجد شرایط بودن باید معیارهای را رعایت کنند. معیارهای واجد شرایط بودن برای دریافت اقامت پس زا تحصیل در ایتالیا به شرح زیر می باشند:

معیارهای واجد شرایط بودن برای اقامت پس از تحصیل در ایتالیاتوضیحات
مجوز اقامت دانشجوییداشتن مجوز اقامت دانشجویی معتبر برای تحصیل در ایتالیا، البته لازم به ذکر است که اجازه اقامت باید معتبر باشد و در لحظه درخواست منقضی نشده باشد.
ثبت نام در اداره ثبت شهربرای درخواست اقامت پس از تحصیل در ایتالیا، متقاصیان باید ثبت نان منظم در اداره ثبت شهر به عنوان مقیم را داشته باشند.
تمکن مالیاثبات پوشش اقتصادی با سپرده بانکی حداقل 970000€ (یورو)

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق کار در 2023

به موجب قوانین کشور ایتالیا که البته منطبق بر قوانین جامع اتحادیه اروپا می باشد، یکی از مجوزهای شغلی برای خارجی ها، فرصت 6 ماهه ای است که به دانشجویان بین المللی پس از پایان تحصیلات داده می شود تا بگردند و کاری را در راستای تحصیلات خود در آن کشور بیابند. در صورت توفیق در یافتن کار، مجوز اقامتی او از تحصیلی به کاری تغییر یافته و می تواند کماکان به اقامت خود در آن کشور ادامه دهد. این مجوز در مرحله اول معمولا برای مدت یک سال صادر می گردد که در صورت ادامه اشتغال، اقامت کاری او نیز تمدید خواهد شد.

تمدید این اقامت کاری برای 5 سال متوالی می تواند منجر به کسب اقامت دائم ایتالیا برای آن فرد شود. گرچه ایتالیا عضو اتحادیه اروپا و از کشورهای صنعتی دنیا است ولی بنا به شرایط خاص خود، بازار کار خوبی ندارد. طبق آخرین آمار و گزارش ها، نرخ بیکاری در این کشور برای سال 2023 میلادی بیش از 9.7% است که این به خوبی گویای مطلب است. بنابراین اگرچه تحصیل در ایتالیا به جهت هزینه های تحصیلی پایین، بسیار مقرون به صرفه است ولی با توجه به اوضاع کاری در آن کشور و امکان پایین برای یافتن کار پس از تحصیل، شاید گزینه چندان مطلوبی نباشد. شایان ذکر است که یافتن کار، تا حدود زیادی به رشته تحصیلی، رزومه و توانایی های شخصی فرد متقاضی بستگی دارد.

تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف

برای تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف می توان اقدام نمود و ایتالیا نیز از متقاضیان استقبال می نماید و دانشجویان می توانند در مقاطع تحصیلی زیر اقامت این کشور را به دست آورند.

  • کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکترا

برای تحصیل در مقاطع مختلف افراد باید مدارک تحصیلی دوره قبل را ارائه دهند. طول دوره تحصیل در هر مقطی در کشور ایتالیا متفاوت است و همچنین هزینه تحصیل در هر کدام از مقاطع مختلف متفاوت می باشد. برای تحصیل در مقاطع مختلف دانشجویان می توانند اجازه کار متفاوتی را دریافت نمائید و با کار کردن در هر کدام از مقاطع تحصیلی بتوانند بخشی از هزینه تحصیل و زندگی خود را به دست بیاورند. در ادامه به صورت کامل به بررسی هر کدام از مقاطع تحصیلی متفاوت خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته چشم پزشکی در ایتالیا، مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا در مقطع لیسانس

در مقطع لیسانس نیز افراد می توانند بعد از اتمام تحصیل خود در این کشور حضور داشته باشند و دنبال کار باشند و به محض یافتن کار می توانند اقامت خود را تمدید نمایند. مقطع لیسانس یا کارشناسی در ایتالیا معمولا 4 ساله است و باید مدارک تحصیلی خود را در مقاطع قبل بتوانند، ارائه دهند. در این کشور می توان هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی به تحصیل مشغول شد و باید بتوان مدرک زبان خود را متناسب برای این مقطع ارائه دهند. هر دانشگاهی در ایتالیا لیست مدارکی را برای افراد مشخص نموده است که معمولا در این مقطع از شما مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 5 یا 5.5 تقاضا می نمایند.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا در مقطع فوق لیسانس

پس از اتمام تحصیلات در مقطع فوق لیسانس در کشور ایتالیا افراد می توانند فرصت اقامت در این کشور را دریافت نمایند و در ایتالیا به دنبال کار باشند و به محض کار پیدا کردن می توانند اقامت خود را در این کشور دریافت نمایند. برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد متقاضیان می توانند اقدام نمایند و از مزایای تحصیل در این کشور بهره مند شوند. تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد معمولا 2 ساله می باشد و داشنجویان در این مقطع اجازه 20 ساعت کار در هفته را نیز دارند. هزینه تحصیل بسته به رشته تحصیلی نیز متفاوت خواهد بود.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا در مقطع لیسانس

نمره زبان برای تحصیل فوق لیسانس در ایتالیا

مسلما برای تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی ارشد نیز به مدرک زبان نیاز است. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلسی زبان را دارند، می توانند مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6 یا 6.5 را ارائه دهند. برای پیدا کردن کار در این کشور بعد از اتمام تحصیل بهتر است که افراد با زبان این کشور آشنا شوند و یک دانش اولیه داشته باشند تا بتوانند با کارفرماها ارتباط برقرار نمایند. همراه نیز می توان بعد از دریافت اقامت تحصیلی افراد، وارد کشور شوند و مجوزی مبنی بر کار را در این کشور دریافت نماید و اگر موفق به دریافت کار شود می تواند دیگر وابسته به افراد نباشد و اقامت خود را تغییر دهد.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا

همانطور که مستحضر هستید تحصیل در مقطع دکترا بیشتر از تحصیل کار کردن را برای شما رقم می زند و به همین دلیل فرصت یافتن کار و دریافت اقامت بعد از اتمام تحصیل برای شما بیشتر فراهم می شود. برای تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا باید استاد راهنمای خود را جذب نمائید که حاضر باشد نامه پذیرش را برای شما صادر نماید. در بسیاری از مواقع شما می توانید در این مقطع تحصیلات خود را به صورت رایگان انجام دهید. در ایتالیا معمولا تحصیل در مقطع دکترا 3 ساله زمان می برد و شما اجازه کار در این مقطع را به مدت 30 ساعت در هفته دارید.

در مقطع دکترا شما می توانید برای همراه خود نیز اقامت دریافت نمائید در کنار خود داشته باشید. رزومه کاری و تحصیلی شما برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا بسیار تاثیر گذار است. شما باید بتوانید رزومه خیلی خوبی را ارائه دهید. داشتن سابقه کاری و مدارک تحصیلی معتبر و همچنین مقاله های ISI تاثیر خوبی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکترا دارد. برای تحصیل در مقطع دکترا شما باید نمره زبان خیلی خوبی را ارائه دهید. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید باید مدرک زبان انگلیسی با نمره 7 آیلتس را ارائه دهید.

تحصیل در ایتالیا و حق کار دانشجویی

دانشجویان بین المللی که برای ادامه تحصیل وارد این کشور شده اند می توانند برای کسب درآمد مجوز حق کار نیمه وقت را دریافت نمایند که از میزان هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور بکاهند، برای کار دانشجویی معمولا حقوقی حدود 10€ تا 15€ (یورو) برای هر ساعت پرداخت می شود. چنانچه شما ایتالیا را به جهت هزینه های پایین انتخاب نمودید باید بدانید شهرهای شمالی این کشور مثل میلان هزینه های زندگی بیشتری نسبت به شهرهای جنوبی ایتالیا دارند که ماهیانه می توان حدود 1000€ (یورو) هزینه زندگی در این مناطق را پیش بینی نمود. دانشجویانی که زبان ایتالیایی مسلط هستند خیلی راحت تر می توانند برای رسیدن به یک موقعیت کاری اقدام نمایند تا دانشجویانی که تنها به زبان انگلیسی مسلط هستند.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یک از روش های به دست آوردن اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا است که در واقع ارتباط چندانی با پایان تحصیلات دانشجو ندارد و تنها از این منظر که می تواند موجب اقامت بلند مدت وی گردد، مورد نظر قرار می گیرد. دانشجو حتی در دوران تحصیل نیز این امکان را خواهد داشت که از طریق ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار، اقدام به سرمایه گذاری نموده و به دنبال آن، اقامت بلند مدت مبتنی بر سرمایه گذاری در ایتالیا را به دست آورد.

در ایتالیا زمینه های گشترده ای برای سرمایه گذاری و بیزنس وجود دارد و از جانب دولت نیز سیاست درهای باز وضع گردیده است و محدودیت خاصی وجود ندارد. عمده سرمایه گذاری در زمینه های توریسم، صنایع غذایی، ماشین آلات و بازرگانی می باشد. برای ثبت شرکت و راه اندازی یک کسب و کار مولد، نخست باید یک طرح تجاری یا اصطلاحا بیزنس پلن ارائه داد که مورد تایید مقامات مسئول قرار بگیرد. در صورت موافقت اصولی باید نسبت به تهیه پپیش نویس اسا نامه و سایر مدارک لازمه اقدام نمود. به موجب سرمایه گذاری در ایتالیا ظرف 3 سال می توان به اقامت دائم و طی 3 سال بعد میتوانند به شهروندی آن کشور دست یافت.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق ازدواج

ازدواج نیز یکی از راه های کسب اقامت دائم و در نتیجه، تابعیت کشوری دیگر است. به موجب ازدواج با یکی از اتباع ایتالیا نیز می توان اقامت دائم و سپس تابعیت آن کشور را به دست آورد. این ازدواج برای آن که منجر به کسب اقامت شود، لازم است که حقیقی بوده و زوجین مدت معینی را با یکدیگر و زیر یک سقف زندگی کرده باشند. این ازدواج همچنین باید قانونی بوده و مقدمات لازمه را داشته باشد مانند آن که فرد باید مجرد باشد یا آن که گواهی طلاق از همسر قبلی داشته باشد.

فرد خارجی از این طریق می تواند ظرف 2 سال بعد از ازدواج و ثبت آن، تابعیت این کشور را به دست آورده و شهروند ایتالیا محسوب گردد. تا آن زمان، به موجب اقامت دائمی که یافته است، اجازه کار و تحصیل در ایتالیا را خواهد داشت. همواره برای رسیدن به مقصود و کسب نتیجه از زحمات و هزینه ها لازم است که قبل، حین و بعد از هر اقدام مهمی با افراد خبره و با تجربه مشاوره نماییم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده است تا اطلاعات لازم در خصوص اخذ اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا را به شما عرضه دارد.

سوالات پرتکرار در خصوص اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

متقاضیان اخذ اقامت پس از اتمام تحصیل موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهند:

  • از چه روش هایی می توان به اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا دست یافت؟ ادامه تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری در ایتالیا مهم ترین راه های اخذ اقامت ایتالیا بعد از تحصیل هستند.
  • شرایط اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق کار چیست؟ دانشجو باید در دوره تحصیل خود یا پس از آن، شغل مورد نظر خود را یافته و با دریافت ویزای کاری این کشور اقامت خود را دائمی کند.
  • تا چه مدت امکان اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان خارجی ممکن است؟ دانشجویان خارجی می توانند تا یک سال پس از دوره تحصیل خود جهت کاریابی در ایتالیا بمانند.
  • آیا ادامه تحصیل راه مناسبی برای اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا است؟ متقاضیان دستیابی به این هدف می توانند به راحتی در محل تحصیل خود ادامه تحصیل دهند و اقامت خود در این کشور را تمدید کنند.
  • آیا تحصیل منجر به اقامت دائم در ایتالیا می شود؟ تحصیل به هیچ عنوان نمی تواند ضامن اخذ اقامت ایتالیا شود. افراد برای اخذ اقامت دائم ایتالیا باید در این کشور کار کنند.
5/5 - (20 امتیاز)

16 دیدگاه برای “اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

  1. gisoo گفت:

    سلام
    سوال من این هست که شما فکر کنید ما بورسیه شدیم و رشته مورد نظر رو خوندیم و تموم شد درسمون ایا چون بورسیه شدیم مجبوریم مدتی اونجا بمونیم و کار کنیم؟؟
    اخه برای رضای خدا که بورسیه نمیکنن در عوضش چی میخان؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای رضای خدا بورسیه می کنن و چیزی در ازای اون از شما نمی خوان

  2. احسان گفت:

    بعد از فارغ التحصیلی میشه توی کل اتحادیه اروپا درخواست کار داد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می شه در این زمینه اقدام کنید

  3. خسروى گفت:

    ايتاليا واقعا كشور زيباييه

  4. عادل گفت:

    سلام. سوال من اینه که وقتی میگن حین تحصیل 10 ساعت اجازه کار در هفته داریم از کجا میخوان بفهمن چقد کار کردیم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      از میزان درآمدی که شما دارید و همچنین محدودیت هایی که برای کارفرما هست.
      شما در ایتالیا می تونید 20 ساعت در هفته کار کنید

  5. ترنم گفت:

    سایتتون فوق العاده هست مرسی واقعا بابت اطلاعات عالیتون من به نظرم ایتالیا چون بورس استانی میده عالی هست اما برای بعدش بهتر ویزای کار آلمان که در مقالتون نوشتیند اقدام بشه ایا درسته؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این یکی از فرصت ها است اما شما می تونید برای دریافت اقامت ایتالیا هم اقدام کنید.

  6. رسول گفت:

    چطور میتونم از ایتالیا بورس بگیرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید قبل از شروع سال تحصیلی مدارک مالی بعلاوه مدارکی که استان محل دانشگاه ازتون خواسته رو ارائه کنید

  7. صبا صابری گفت:

    سلام و خسته نباشید

    ممنون از اطلاعات خوبتون خیلی کمکم کردید.

  8. hiva گفت:

    با تشکر از سایت خوبتون، کدام دانشگاه های ایتالیا دوره های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه میکنند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تقریبا در تمامی دانشگاه های این کشور این فرصت وجود داره

  9. بیژن رضایی گفت:

    وضعیت مشاغل هنری در ایتالیا چگونه است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      وضعیت بازار کار این رشته بسیار رقابتی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *