ویزای تحصیلی

اقامت بعد از تحصیل در نروژ

اقامت بعد از تحصیل در نروژ

اقامت بعد از تحصیل در نروژ می تواند منجر به دریافت شهروندی کامل در این کشور ارزشمند حوزه اسکاندیناوی شود. از روش های مختلفی مانند تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، ازدواج، سرمایه گذاری و غیره می توان به این مهم دست یافت. البته برای رسیدن به اقامت از روش های مختلف جزئیات مهمی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این باره توضیحاتی را به اختصار شرح داده است. از روش های مختلفی مانند تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، ازدواج، سرمایه گذاری و غیره می توان به این مهم دست یافت. البته برای رسیدن به اقامت از روش های مختلف جزئیات مهمی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این باره توضیحاتی را به اختصار شرح داده است.

در این نوشتار به سوالات کلیدی و پر تکرار شما پاسخگو هستیم، برخی از سوالات از این قبیل اند:

  • امکان اخذ ویزای همراه در کنار ویزای دانشجویی نروژ وجود دارد و آیا همراه حق کار دارد؟
  • بعد از تحصیل چه مقدار زمان می برد و تحت چه شرایطی تا شخص بتواند به اقامت دائم نروژ برسد؟
  • چه رشته هایی دارای بازار کار بهتری در نروژ هستند؟

مقاطع تحصیلی در نروژ

از سال 2024، شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، برای تحصیل در این کشور باید شهریه پرداخت کنند و هنوز این شهریه به صورت رسمی از طرف دانشگاه های نروژ معرفی نشده است. به طور میانگین هر دانشجو در طول هفته می تواند به مدت 20 ساعت کار کند. مخارج تحصیلی برای دانشجویان بین المللی و بومی تقریبا یکسان است. زبان تحصیلی در مقطع کارشناسی و رشته های زیر گروه علوم پزشکی در کشور نروژ، زبان نروژی است.

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های نروژ به مدت 3 الی 5 سال طول خواهد کشید که با توجه به وجهه موقعیت تحصیلی و کاری خیلی ساده تر اقامت تحصیلی شخص منجر به دستیابی به اقامت نروژ می گردد. ویزای تحصیلی دانشجویان متقاضی تحصیل در نروژ به صورت مولتی پل صادر می گردد. دانشجویان مشغول تحصیل در نروژ مجاز به تردد در حوزه شنگن هستند. فردی که قصد اقامت بعد از تحصیل در نروژ را دارد، می بایست مشخص نماید که از طریق دریافت چه نوع ویزایی (ثبت شرکت، سرمایه گذاری، کاری، ازدواج و غیره) می خواهد اقدام نماید.

شرایط اقامت بعد از تحصیل در نروژ

افرادی که تمایل دارند به اقامت بعد از تحصیل در نروژ اقدام نمایند، این امکان را خواهند داشت که از طریق ویزای تحصیلی به اقامت این کشور دست یابند که به 2 روش ذیل خواهد بود:

  • تمدید ویزای تحصیلی جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دریافت اجازه اقامت
  • جستجوی شغل پس از فارغ التحصیلی در نروژ جهت اخذ ویزای کاری و اقامت در نروژ

در بررسی موضوع اقامت بعد از تحصیل در نروژ، برای تمدید مجوز تحصیلی دارا بودن شرایط ذیل الزامی است:

  • ارائه درخواست تمدید ویزا 3 ماه پیش از پایان مدت اعتبار مجوز تحصیلی
  • پرداخت هزینه های مربوط به درخواست
  • جهت تمدید مجوز تحصیلی می بایست به صورت متناوب و پیوسته مشغول تحصیل باشید.
  • دانشگاه انتخابی می بایست ظرفیت کافی در دوره های تحصیلی جهت پذیرش فرد متقاضی را داشته باشد.
  • دانشجو می بایست به صورت تمام وقت به تحصیل بپردازد.
  • تمکن مالی دانشجو باید با ارائه اسناد و مدارک مالی جهت ادامه تحصیل ثابت گردد.

تمدید ویزای تحصیلی نروژ در 2024

نکته قابل توجه این است که جهت تمدید ویزای تحصیلی در سال 2024 می بایست دانشجوی کالج یا دانشگاه های نروژ باشید و یا به عنوان دانش آموز در یکی از دبیرستان های این کشور مشغول تحصیل باشید. در غیر این صورت اجازه ندارید بیشتر از یک سال مجوز خود را تمدید نمایید. برای مثال افرادی که در موسسات مذهبی، دینی و دبیرستان های دولتی مشغول تحصیل هستند اجازه تمدید مجوز بیش از یک سال را ندارند.

شرایط اقامت بعد از تحصیل در نروژ

شرایط کاریابی پس از تحصیل در نروژ

بنا بر قوانین مهاجرتی کشور نروژ، دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های نروژی می توانند برای حداکثر یک سال در نروژ مقیم شده و به دنبال کار بروند. لازم به یادآوری است که فارغ التحصیلان دانشگاه های نروژ برای استفاده از فرصت یک ساله کاریابی می توانند قبل از اتمام اعتبار ویزای دانشجویی و پس از پایان دوره تحصیلی خود نسبت به اخذ ویزای اقامت کارجو یا residence permit as a job seeker اقدام نمایند.

نروژ یکی از مقاصد کاری بسیار معروف در جهان می باشد. خوشبختانه، نروژ و در کل منطقه اسکاندیناوی یک بخشی از اروپاست که در کنار زبان محلی تقریبا همه به زبان انگلیسی صحبت می کنند و از این نظر کاریابی در این محیط برای دانشجویان راحت می باشد. جهت کاریابی در نروژ، متقاضیان می توانند از طریق سایت های کاریابی، مراجعه به شرکت ها، درخواست از طرق موسسات کاریابی و نیز روزنامه های محلی اقدام نمایند.

درخواست ویزای جستجوی کار نروژ

افرادی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس بوده و از دانشگاهای کشور نروژ فارغ التحصیل شده اند، مجاز به دریافت ویزای جستجوی کار می باشند. این زمان معمولا فرصتی است که در اکثر کشورهای اروپایی به دانشجویان خارج داده می شود تا از این فرصت برای دستیابی به یک موقعیت کاری و اخذ اقامت استفاده نمایند.

در این میان شرایطی برای اخذ این ویزا وجود دارد که می توان به موارد از جمله مدارک تحصیلی آنها باید حاوی اطلاعاتی درخصوص دانشگاه انتخابی، مدت زمان دوره، مقطع و سطح تحصیلی و غیره باشد، ارائه سوابق شغلی و اطلاعاتی در مورد کارفرمای سابق، مدت زمان کار، رزومه کاری و غیره از الزامات است. (در صورت وجود)، ارائه اسنادی دال بر تمکن مالی و تامین هزینه های کار و زندگی در نروژ مانند پرینت حساب بانکی، مدارک مربوط به بیمه درمانی و مدارکی دال بر اثبات محل اقامت (مانند هتل، منزل دوستان و آشنایان و غیره) باشد.

ویزای کاری در نروژ

ویزای کار برای افرادی صادر می گردد که دارای شغل مورد نظر و متناسب با رشته تحصیلی خود در کشور نروژ هستند. به عبارت دیگر افرادی که دارای ویزای کاری هستند، اجازه کار دارند و برای داشتن این اجازه کار نیاز به یافتن یک شغل دارند که این مراحل برای اتباع ایرانی که خارج از اروپا هستند امری دشوار و ناشدنی است. ما در ادامه راهکارهایی را برای دستیابی به این موقعیت کاری معرفی نموده ایم.

از دیگر صنایعی که در کشور نروژ به صورت گسترده ای به آن پرداخته می شود، صنایع ماهیگیری، تولید کاغذ، حمل و نقل دریایی، جنگلداری، معدن، خمیر کاغذ و غیره هستند. شهر اسلو (Oslo) به عنوان پایتخت کشور نروژ شناخته شده است. شهری که هر ساله میزبان برگزاری مراسم دریافت جایزه نوبل است.

زمینه‌ های شغلی در اقامت بعد از تحصیل در نروژ

زمینه های شغلی که در اقامت بعد از تحصیل در نروژ وجود دارد، گوناگون و مختلف است. منابع گاز و نفت و نفت دریای شمال، از جمله منابعی است که پایه و اساس کشور نروژ بر آن بنا نهاده شده است. بنابراین جستجوی کار نفتی در نروژ بهترین و مناسب ترین زمینه کاری در این کشور به شمار می رود. از آنجایی که شهر اسلو در تکنولوژی دریایی در سطح اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اصلی ترین صنایع نروژ در این کشور تولید و صادر می گردد. لذا بالغ بر 2000 شرکت و کمپانی در این شهر قرار گرفته و مشغول فعالیت هستند. بنابراین شهر اسلو می تواند اولین شهر برای جستجوی کار باشد.

شهر برگن، لقب دومین شهر بزرگ نروژ را به خود اختصاص داده که مرکز تحصیلی، توریستی و مالی کشور نروژ تلقی می گردد. موقعیت های شغلی بسیار خوبی در این شهر یافت می گردد که از جمله آن می توان به زمینه های شغلی پرورش آبزیان، صنعت نفت خاورمیانه، دریانوردی، تکنولوژی زیر دریایی و غیره اشاره نمود.

کار ضمن تحصیل در نروژ

یکی از راه های اقامت بعد از تحصیل کار است که مقدمه آن کار ضمن تحصیل در نروژ است. برای دانشجویانی که مایل به کار در حین تحصیل در نروژ هستند، بسیار امکان پذیر است. یکی از ساده ‌ترین راه‌ ها برای پس ‌انداز و تأمین مالی برخی از هزینه ‌های دانشجویی، کار کردن برای کسب درآمد اضافی است. بسیاری از دانشجویان بین المللی از این به عنوان وسیله ای برای تأمین مالی برنامه آموزشی خود برای دوره اقامت خود در یک سرزمین خارجی، از جمله نروژ، استفاده کرده اند. با این حال، حتی اگر اجازه کار و تحصیل را دارید، خوب است بدانید که ممکن است در نوع کاری که می ‌توانید انجام دهید و مدت زمانی که می ‌توانید صرف کنید، با محدودیت ‌هایی مواجه شوید. این کار برای این است که دلیل اصلی آمدن شما به کشور، یعنی تحصیل، از بین نرود.

برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا و EEA، در سال اول نیازی به مجوز کار ندارند. علاوه بر آن، معیارهای خاصی وجود دارد که آنها باید قبل از گرفتن مجوز کار رعایت کنند. اجازه اقامت شما به شما قدرت کار در نروژ را نمی دهد. اما با مجوز تحصیلی شما حق دارید به صورت پاره وقت کار کنید. همچنین باید بدانید که تمدید مجوز دانشجویی به معنای تمدید خودکار مجوز کار پاره وقت نیست. برای تمدید مجوز کار باید شواهدی دال بر پیشرفت رضایت بخش در تحصیل شما وجود داشته باشد. این بدان معناست که اگر در حین کار عملکرد ضعیفی در تحصیلات خود داشته باشید، فرض بر این است که دلیل آن عدم تمرکز به دلیل شغل بوده است.

کاریابی در نروژ

چه دانشجویان و چه افرادی که مدرک تحصیلی خود را در نروژ دریافت کرده اند، به موسسات کاریابی در این کشور نیاز خواهند داشت. آن ها می توانند از این طریق، شانس بهتری برای پیدا کردن کار داشته باشند. یکی از بهترین موسسه های نروژی برای پیدا کردن کار، jobbnorge است که به زبان انگلیسی نیز در اختیار شهروندان خارجی قرار می گیرد. افرادی که می خواهند در نروژ شغلی درخور با رزومه خود پیدا کنند، قادر خواهند بود تا از این درگاه استفاده کنند.

دسترسی به بیش از 3000 فرصت شغلی در این سایت سبب می شود تا فرد شانس خوبی برای کاریابی در نروژ داشته باشد. در حال حاضر، بسیاری از شهروندان خارجی با تکمیل پروفایل خود در این سایت، می توانند امیدوار باشند که یک کارفرما برای آن ها پیشنهاد شغلی ارسال کنند. بدون تردید افرادی که در نروژ حضور ندارند نیز امکان کاریابی از این طریق را خواهند داشت اما پروسه مهاجرت آن ها سخت تر خواهد بود. این موسسه کاریابی می تواند مسیر اقامت بعد از تحصیل در نروژ را تسهیل کند.

کاریابی در نروژ

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در نروژ

کشور نروژ قانون تابعیت مضاعف را نمی پذیرفت. از این رو افرادی که تمایل به دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور هستند، می بایست از تابعیت قبیلی خود انصراف می دادند. اما از ژانویه سال 2020 تا کنون تابعیت مضاعف از سوی قوانین نروژ حمایت می شود. پس اگر فردی بخواهد درخواست دهد و پاسپورت نروژ را اخذ نماید لازم نیست ترک تابعیت کند. لازم است بدانید افرادی که کمتر از 18 سال و بیشتر از 55 سال دارند، می بایست دارای شرایط دیگری برای اخذ تابعیت نروژ باشند. از جمله این که باید در 7 سال اخیر، حتما به مدت 5 سال در کشور نروژ اقامت نموده و زندگی کرده باشند. البته مرحله قبل از تابعیت، اخذ اقامت دائم نروژ است که به این منظور فرد باید در 10 سال گذشته حداقل 3 سال در نروژ اقامت و کار داشته باشد.

پس از اخذ اقامت دائم نوبت به اخذ پاسپورت نروژ می رسد که اگر کسی با شهروند نروژی ازدواج کرده باشد خیلی سریع تر می تواند این پاسپورت را اخذ نماید. برای تمدید اقامت می بایست حداقل به مدت یک ماه پیش از انقضای مهلت اقامت، ارائه درخواست نمود. برای پیگیری در زمینه اخذ اقامت بعد از تحصیل در نروژ و به طور کلی راه های مهاجرت به نروژ از طریق کسب مشاوره تخصصی تلفنی یا حضوری با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *