ویزای تحصیلی

تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

آموزش و پرورش بلغارستان تحت نظارت دولت این کشور اداره می­گردد. تحصیل در بلغارستان برای کودکان از سن 7 الی 16 سالگی بصورت اجباری می­ باشد. سیستم آموزشی کشور بلغارستان از سیستم های سنتی در قاره­ اروپا بشمار می­ رود. ارزانتین دانشگاه های اروپایی در بلغارستان وجود دارند. مدارس در این کشور به چهار دسته تقسیم می ­گردد که عبارتند از:

  • مدارس عمومی
  • مدارس آموزشی
  • مدارس زبان
  • مدارس خارجی

هم اکنون نیز مدارس خصوصی در این کشور در حال ساخت و ساز است که به رقابت با مدارس دولتی پرداخته است. تحصیلات عالی در این کشور از جایگاه مناسبی برخوردار می ­باشد و دانشگاه های این کشور از دانشگاه های معتبر در جهان محسوب می­ گردند. بطور کلی 51 موسسه تحصیلات عالی در بلغارستان وجود دارد. دانشگاه های این کشور از یکم اکتبر شروع به فعالیت می­ نمایند و به دو ترم پائیز و بهار تقسیم می­ گردند. یک سال تحصیلی به مدت 30 هفته طول خواهد کشید و کلاس ها فقط یکبار در هفته و به مدت 75 دقیقه و در برخی موارد به صورت دو کلاس 45 دقیقه ای برگزار خواهد شد.

  • شرایط تحصیل در بلغارستان چیست؟
  • شهریه تحصیل در بلغارستان چقدر است؟
  • آیا مهاجرت تحصیلی به بلغارستان برای ایرانیان امکان پذیر است؟
  • بهترین رشته ها برای تحصیل در بلغارستان کدام اند؟
  • آیا تحصیل در بلغارستان شرط معدل دارد؟

جهت آگاهی بیشتر از چگونگی آموزش در موسسات تحصیلات عالی بغارستان با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمائید و از مشاوره های مفید کارشناسان این مجموعه بهره­ مند گردید.

اینفوگرافیک تحصیل در بلغارستان

تحصیلات ابتدایی در بلغارستان

کودکان از سن 7 سالگی می ­باید در مدارس و در سطح ابتدایی در بلغارستان ثبت نام نموده و به تحصیل در مقطع ابتدایی در این کشور بپردازند. پس از پایان مقطع ابتدایی دانش آموزان این کشور وارد مقطع متوسطه خواهند شد. تحصیل در بلغارستان در مقطع متوسطه 4-5 سال طول خواهد کشید. مدارس متوسطه در بلغارستان به 3 دسته نمایشی، عمومی و فنی و حرفه ای تقسیم می­گردند. برنامه های درسی در تمامی این مدارس بصورت یکپارچه می­ باشد و دروسی مانند ادبیات بلغاری، انگلیسی، فرانسوی، ریاضیات، روانشناسی، حقوق، اخلاق، موسیقی و هنر در تمامی این مدارس ارائه می ­گردد.

اطلاعات بیشتر در باب خوابگاه دانشجویی در بلغارستان

تحصیلات عالی در بلغارستان

آموزش عالی در بلغارستان به 3 دسته کالج ها، دانشکده های تخصصی و دانشگاه ها تقسیم می­ شوند. سیستم آموزشی بغارستان از سیستم رتبه بندی اعداد پیروی می ­نماید. بگونه ای که عدد 6 بالاترین امتیاز و عدد 2 پایین ترین امتیاز محسوب می ­شود. این کشور دارای دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه صوفیه، دانشکده فنی صوفیه و دانشگاه پزشکی صوفیا می­ باشد. این دانشگاه ها سالیانه دانشجویان زیادی را پذیرش می­ نمایند. در طول سال های 1995-2002 تعداد دانشجویان دانشگاه های فوق از 33000 دانشجو به 55000 دانشجو افزایش یافته است. در حال حاضر در 42 موسسه تحصیلات عالی در بلغارستان 216 دانشجو مشغول به تحصیل در بلغارستان هستند.

مشخصات 3 سیکل آموزش عالی بلغارستان را در زیر مشاهده می کنید:

سیکل ها/ مقاطع تحصیلیمدت زمانتعداد واحدها (ECTS)
لیسانس4 سال240 ECTS
فوق لیسانس2 سال120 ECTS
دکترا (PhD)3 سالمتغیر

دانشجویان در دانشگاه های بلغارستان می ­توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در بلغارستان بپردازند. این مقاطع بصورت تمام وقت و نیمه وقت برگزار می­ گردند. آموزش عالی در این کشور توسط دو سطح ملی و نهادی مدیریت می­ شوند. منظور از مدیریت ملی نظارت پارلمان- کابینه و آموزش و پرورش بر دانشگاه های این کشور می باشد. پارلمان بلغارستان مسئول ایجاد، تغییر و تعطیلی مدارس دولتی و خصوصی می­باشد. همچنین این اداره سالانه یارانه هایی را به دانشگاه های بلغارستان اختصاص می­ دهد. در 2024 دانشجویان بین المللی نیز می­ توانند از مزایای بورس تحصیلی در بلغارستان بهره­ مند گردند. ناگفته نماند امکان ادامه تحصیل در بلغارستان به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی فراهم می ­باشد.

چگونگی پذیرش از دانشگاه ها جهت تحصیل در بلغارستان

کارشناسی در بلغارستان در 2024

تحصیل در مقاطع مختلف در بلغارستان و سیکل اول آموزش عالی در بلغارستان با مقطع کارشناسی شروع می شود. مدت زمان نرمال برنامه تحصیل کارشناسی در بلغارستان در حدود 4 سال بوده و اتمام آن مستلزم اخذ حداقل 240 ECTS (واحد درسی) می باشد. برنامه های کارشناسی معمولا توسط دانشگاه ها و مدارس عالی تخصصی در کلیه رشته های تحصیلی ارائه می گردد. اما جهت اخذ پذیرش تحصیلی از این مقطع، متقاضیان می بایست اولا دوره متوسطه را با موفقیت سپری کرده باشند و ثانیا از آزمون ورودی دولتی قبول شوند.

از مهمترین رشته های تحصیلی در این مقطع تحصیلی می توان به پزشکی، پرستاری، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مهندسی نرم افزار و مهندسی شیمی اشاره کرد:

عنوان برنامه تحصیلیتعداد برنامه
کارشناسی هنرها (B.A.)22 برنامه
کارشناسی علوم (B.Sc)12 برنامه

کارشناسی ارشد در بلغارستان

سیکل دوم تحصیلی در کشور بلغارستان همان مقطع کارشناسی ارشد می باشد. امتیاز اصلی آموزش در این مقطع تهیه آموزش بنیادی عمیق در ترکیب با تخصص در یک رشته خاص می باشد. مقطع کارشناسی ارشد در بلغارستان مجموعا 2 سال طول می کشد. اما شما به عنوان دانشجوی ارشد برای اتمام این دوره تحصیلی و اخذ مدرک کارشناسی ارشد می بایست از عهده شرایط زیر برآیید:

  • حداقل 300 واحد مطابق با برنامه درسی همراه با حداقل طول تحصیلات 5 ساله
  • حداقل 120 ECTS پس از اخذ مدرک کارشناسی حرفه ای
  • حداقل 60 ECTS پس از اخذ مدرک کارشناسی آکادمیک

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، شما حتما باید مدرک کارشناسی خود را اخذ کرده باشید و نیز علاوه بر ارائه مدرک زبان انگلیسی خود، نمره یکی از آزمون های GMAT یا GRE را نیز ارائه نمایید. در جدول زیر می توان با انواع برنامه های ای مقطع تحصیلی در بلغارستان آشنا شد:

عنوان برنامه تحصیلیتعداد برنامه
کارشناسی ارشد هنرها (M.A.)16 برنامه
کارشناسی ارشد علوم (M.Sc)13 برنامه
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (M.B.A.)3 برنامه

اطلاعات بیشتر در باب رشته جراحی مغز و اعصاب در مالتا

دکتری در بلغارستان

دکتری (PhD) سیکل سوم یا مقطع آخر تحصیلی در دانشگاه های بلغارستان می باشد. تحصیلات دکتری در بلغارستان در کلیه رشته های علوم پایه به متقاضیان ارائه می شود. معمولا در بلغارستان دانشگاه ها و مدارس عالی تخصصی ارائه دهنده برنامه های تحصیلی دکتری می باشند. مدت تحصیل فول تایم دکتری در بلغارستان حدود 3 سال و مدت تحصیل نیمه وقت آن حدود 4 سال می باشد. در شرایط استثنائی مدت تحصیل در این مقطع تحصیلی افزایش می یابد.

تحصیل دکتری در دانشگاه های بلغارستان متقاضیان زیادی از سراسر دنیا دارد. اما شرط اصلی تحصیل در این مقطع داشتن مدرک کارشناسی ارشد قبولی در آزمون و مصاحبه ورودی می باشد. دانشجویان دکتری در بلغارستان نیز برای اتمام این دوره تحصیلی و نیز اخذ مدرک خود باید حدود 120 ECTS را گذرانده و از پس آزمون جامع برآمده و نهایتا از رساله خود دفاع کنند.

چگونگی پذیرش از دانشگاه ها جهت تحصیل در بلغارستان

بطور کلی بلغارستان دارای 51 مرکز تحصیلات عالی می­ باشد و دانشجویان بین المللی برای پذیرش در این دانشگاه ها باید ابتدا درخواست پذیرش تحصیلی خود را بهمراه کپی مدارک تحصیلات قبلی خود به دانشگاه مورد نظر خود در این کشور ارسال نمایند. دانشجویان عزیز توجه داشته باشند، دانشگاهی را که در این کشور انتخاب می­ نمایند، مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات ایران باشد. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر راهنمائی دانشجویان آگاهی لازم از شرایط تحصیل رایگان در اتریش را نیز در اختیار دانشجویان قرار می ­دهند.

برخی از دانشگاه های بلغارستان از دانشجویان آزمون زبان را جهت سنجیدن مهارت زبان انگلیسی و یا فرانسوی اخذ می ­نمایند. دانشجویان می­ توانند قبل از شرکت و یا در صورت عدم قبولی در آزمون زبان دانشگاه های بلغارستان، دوره آمادگی زبان را بگذرانند. دانشجویان بین المللی پس از کسب موافقت نامه تحصیلی می­ توانند به سفارت بلغارستان جهت اخذ ویزای تحصیلی و تحصیل در بلغارستان اقدام نمایند.

معتبرترین دانشگاه ها برای تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان طی سالهای اخیر، به دلیل توسعه قابل توجه این کشور در حوزه آموزش، و احداث چندین دانشگاه معتبر بین المللی در این کشور، بیش از پیش مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. به عبارت دیگر یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل در بلغارستان وجود دانشگاه های تراز اول بین المللی در این کشور می باشد. نکته قابل توجه در خصوص دانشگاه های بلغارستان این است که، اغلب دانشگاه های این کشور در بین برترین دانشگاه های اروپا رتبه بندی شده اند. از سوی دیگر، دانشگاه های بلغارستان در کنار ارائه آموزش های نوین جهانی، هزینه شهریه بسیار پایینی را از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین دانشگاه بلغارستان را از دیدگاه دانشجویان بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین دانشگاه بلغارستان را از دیدگاه دانشجویان بین المللی

معرفی بهترین شهرهای بلغارستان برای تحصیل

یکی از اصلی ترین جذابیت های زندگی دانشجویی در بلغارستان، هزینه نسبتاً کم زندگی از جمله اسکان، شهریه دانشجویی، حمل و نقل عمومی و مواد غذایی است. قیمت ها از شهر به شهر دیگر در بلغارستان متفاوت است اما به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که هزینه شما برای غذا تقریبا برابر نیمی از هزینه های مشابه در انگلستان است و هزینه اقامت و خدمات تقریبا یک سوم انگلستان است. به غیر از شهریه کم و هزینه های زندگی، دلایل زیادی برای تحصیل در بلغارستان و شهرهای این کشور وجود دارد. بلغارستان یک منطقه توریستی محبوب است که به دلیل داشتن سواحل شنی و استراحتگاه های ساحلی و همچنین کوه های زیبا و اسنوبورد مشهور است. همچنین اگر به تاریخ علاقه دارید، می توانید اکتشاف های زیادی را در شهرهای آن پیدا کنید.

در اینجا شهرهای تحصیلی بلغارستان که دارای دانشگاه های معتبر هستند معرفی شده است.

  • شهر صوفیه (Sofia)
  • شهر پلوودیو (Plovdiv)
  • شهر ولیکو ترنوو (Veliko Tarnovo)
  • شهر بلاگووگراد (Blagoevgrad)
  • شهر وارنا (Varna)

همچنین در تصویر زیر به بررسی استراحتگاه های محبوب در وارنا می پردازیم:

بررسی استراحتگاه های محبوب در وارنا

صوفیه از بهترین شهرهای بلغارستان برای تحصیل

پایتخت و بزرگترین شهر بلغارستان، صوفیه همچنین پانزدهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا با 1.2 میلیون نفر جمعیت است. یک مرکز مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در غرب بلغارستان در دامنه های پایین کوه ویتوشا واقع شده است. تاریخ آن شامل شهرک های قبیله ای و رومیان است و زمانی شهر مورد علاقه امپراتور کنستانتین کبیر بود که آن را روم نامید. امروز، هنوز هم می توانید بقایای بناهای رومی در مرکز شهر مشاهده کنید. اما در کنار میراث مرفه خود، صوفیه یک شهر مدرن در اروپا است که دارای فضای آرام و امن است. صوفیه یک ناحیه کامل را به دانشجویان اختصاص داده است و معروف به شهر دانشجویی است که دارای بیش از 40000 دانشجو است.

در این منطقه دانشکده همه دانشگاه های شهر، کتابخانه ها، فروشگاه ها، کلوپ ها، کافه ها و پارک ها را خواهید یافت. صوفیه دارای بسیاری از دانشگاه های مشهور بلغارستان، از جمله دانشگاه صوفیه است که در رده بندی دانشگاه های جهانی QS در رده 751 بین دانشگاه های جهان قرار دار و یک شعبه بین المللی از دانشگاه شفیلد در انگلستان است. علاوه بر این دانشگاه صوفیه دارای دانشگاه ها و موسسات دیگری می باشد که از جمله آنها در زیر معرفی شده است:

  • دانشگاه فنی صوفیه
  • دانشگاه پزشکی صوفیه
  • دانشگاه بلغاریای جدید
  • دانشگاه فورستری
  • دانشگاه ملی و اقتصاد جهانی صوفیه
  • دانشگاه فنی و مهندسی و معماری صوفیه
  • آکادمی ملی هنر
  • آکادمی ورزشی واسیل لوسکی
  • دانشگاه معدن و ژئولوژی سنت ایوان ریلسکی

شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان

کلا برنامه تحصیل پزشکی در بلغارستان یک برنامه 6 ساله است که 5 سال آن مربوط به آموزش پیش کلینیکی و سال آخر هم مربوط به آموزش کلینیکی است. پس از اتمام تحصیلات آکادمیک نیز به دانشجویان مدرک معتبر پزشکی MBBS اهداء می شود. و معمولا نیز دانشجویان بین المللی به خاطر کیفیت بالای آموزشی، هزینه تحصیلی خیلی پایین، تحصیل به زبان انگلیسی و نیز دست یابی به انواع بورس تحصیلی علاقه مند پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان هستند.

بنابراین به هنگام درخواست پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان ارائه مدارک زیر از سوی دانشجوی متقاضی امری الزام آور می باشد:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیلی
  •  مارک شیت دوره دیپلم متوسطه
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • پاسپورت ملی معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی کافی

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان

پس از دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور بلغارستان نوبت به درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان می رسد که یک نوع ویزای بلند مدت یا تایپ D محسوب می شود. درخواست این ویزا نیز از طریق سفارت بلغارستان صورت می گیرد. و معمولا مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان تا 35 روز کاری طول کشیده و هزینه درخواست متقاضیان نیز در حدود $100 (دلار) می باشد.

بالاخره از مدارک مورد نیاز جهت درخواست این ویزای کشور بلغارستان نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گواهی/ نامه پذیرش صادره از وزارت آموزش بلغارستان
  • کپی برابر اصل از مدارک تحصیلی و ریزنمرات مربوطه
  • بیمه مسافرتی معتبر
  • بیمه سلامت شخصی
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاهی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی کافی حداقل €4000 (یورو) در حساب بانکی

در ضمن از امتیازات مهم داشتن ویزای تحصیلی بلغارستان نیز اینکه دارندگان این ویزا علاوه بر حق تحصیل همچنین از حق کار پاره وقت تا 20 ساعت در این کشور برخوردارند.

هزینه زندگی دانشجویان در بلغارستان

یکی دیگر از موضوعات مهم و مورد تاکید در زمینه تحصیل در بلغارستان، هزینه زندگی در این کشور اروپایی است. هزینه ای که بسته به محل و نوع اسکان دانشجویان ممکن است ماهیانه از $500 تا $1000 (دلار) نیز متغیر است. هزینه ای کلی که خود به ریز هزینه های مختلفی مثل هزینه اجاره خانه، رستوران، خرید از بازارها و سایر تقسیم بندی می شود. و البته که مدیریت این هزینه ها نیز بر عهده خود دانشجویان است.

در قالب جدول زیر می توان با برخی از این هزینه ها در بلغارستان 2024 آشنا شد:

هزینه به دلارآیتم ها
$8.261 وعده غذایی در رستوران ارزان
$0.921 قرص نان 500 گرمی
$6.731 کیلو فیله مرغ
$10.101 کیلو گوشت گاوی
$0.59آب بطری 1.5 لیتری
$0.88بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)
$27.53هزینه حمل و نقل ماهیانه
$1.631 لیتر بنزین
$116.34هزینه اشتراک برای آپارتمان 85 متر مربعی
$276.86اجاره آپارتمان 1 خوابه وسط شهر
$26.63باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهیانه 1 نفر

همانطوریکه انتظار هم می رفت بیشترین درصد از بودجه هر دانشجو در بلغارستان با 34% متعلق به هزینه خرید از بازارها می باشد:

توزیع درصدی هزینه زندگی در بلغارستان

هزینه تحصیل در دانشگاه های بلغارستان

دانشجویان بین المللی که مهاجرت به بلغارستان را برگزیده اند، هزینه های بیشتری نسبت به دانشجویان محلی و دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا به این کشور مراجعه نموده اند، باید پرداخت نمایند. معمولاً هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور 3000$ تا 11000$ دلار در سال می ­باشد که با توجه به رشته تحصیلی دانشجویان و دانشگاهی که در آن به تحصیل می­ پردازند با یکدیگر متفاوت است. دانشگاه صوفیا یکی از برترین دانشگاه های این کشور است.

در دانشگاه، دانشجویان می­ توانند در گرایش های مختلف تحصیلی از جمله مهندسی فناوری اطلاعات، علوم پزشکی و حقوق و برخی دیگر از رشته ها به تحصیل بپردازند. از دیگر دانشگاه های معتبر این کشور می­توان به دانشگاه های ولیکو ترنووو، پلودیو و کایریل اشاره نمود. برای اخذ اطلاعات در خصوص مهاجرت به برترین کشورهای جهان می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط بگیرید.

سوالات مهم پیرامون تحصیل در بلغارستان

در سال های اخیر توجه دانشجویان به تحصیل در بلغارستان جلب شده است و سوالات زیادی در رابطه با شرایط تحصیل در این کشور اروپایی مطرح می شود که از آنجمله می توان به سوالات زیر اشاره نمود:

  • آیا تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های بلغاریستان امکان پذیر است؟ بله تحصیل در بلغارستان به دو زبان انگلیسی و بلغاری انجام می شود.
  • از جمله شرایط پذیرش از دانشگاه های بلغارستان چیست؟ ارائه مدرک دیپلم متوسطه، ریز نمرات یا مارک شیت و نیز مدرک مهارت زبان از جمله شرایط اصلی اپلای از بلغارستان محسوب می شود.
  • تحصیل پزشکی در بلغارستان چند ساله است؟ پزشکی در بلغارستان 6 سال به طول می انجامد.
  • بهترین دانشگاه حال حاضر کشور بلغارستان چیست؟ بهترین دانشگاه بلغارستان دانشگاه سنت کلیمنت ارودیسکی صوفیا می باشد.
  • متوسط شهریه سالیانه در دانشگاه های بلغارستان چقدر است؟ معمولاً هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور 3000$ تا 11000$ دلار در سال می ­باشد
  • آیا امکان کار دانشجویی در بلغارستان فراهم است؟ بله دانشجویان بدون اخذ مجوز کاری از این امتیاز برخوردارند.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *