مهاجرت

اقامت اتریش

اقامت اتریش

برای دریافت اقامت اتریش راه‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توان به اقامت از طریق تمکن مالی، ثبت شرکت، کار، تحصیل و غیره اشاره کرد. اقامت، وضعیتی از وضعیت های مهاجرت می باشد که به دو نوع موقت و دائم تقسیم می گردد. فردی که موفق به دریافت حق اقامت کشوری دیگر می شود، امکان و اجازه سکونت بلند مدت در آن کشور را به طور قانونی خواهد یافت و اجازه دارد که در طول آن مدت به انجام هدف مورد نظر خویش در راستای مجوز اقامتی اش بپردازد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمای افرادی است که خواهان مهاجرت و کسب اقامت اتریش می باشند.

موج مهاجرت ناشی از وقایع سیاسی در کشورهای همسایه بود. به عنوان مثال پس از انقلاب مجارستان در سال 1956، بیش از 250000 مجارستانی به اتریش گریختند، 180000 نفر در نهایت درخواست پناهندگی دادند. در آگوست 1968، پس از حمله پیمان ورشو به چکسلواکی به “بهار پراگ” پایان یافت، 162000 چک و اسلواکی به اتریش گریختند. اگرچه اکثریت آنها سرانجام به چکسلواکی بازگشتند، 12000 درخواست پناهندگی کردند، که اکنون کشورها از ورود پناهنده ها به کشورشان جلوگیری می کند و پیشنهاد می شود افراد از طریق ویزاهای قانونی به انواع کشورها از جمله اتریش مهاجرت نمایند.

امکان یا عدم امکان تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش

اتریش یکی از کشورهایی است که به دلیل وجود فرصت های شغلی زیاد و نیازی که به جذب و استخدام نیروی متخصص خارج از اتحادیه اروپا دارد، قوانین سختگیرانه ای برای صدور ویزا وضع ننموده است. همین مسئله در کنار شرایط خوب اقتصادی، امنیت بالا، تحصیل رایگان و غیره سبب شده است تا مهاجرت به اتریش علی رغم این که کشوری انگلیسی زبان نیست، طرفداران زیادی داشته باشد. نکته حائز اهمیت راجع به اتریش این است که قوانین این کشور صدور پاسپورت برای خارجی ها را تحت شرایطی مجاز می داند. البته شرایطی که مجلس اتریش برای صدور پاسپورت برای خارجی ها در نظر گرفته است سختگیرانه نیست و در ادامه مقاله راجع به آن توضیحاتی ارائه می شود.


قوانین تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش از طریق ازدواج

یکی از راه هایی که افراد می توانند از طریق آن اقامت اتریش را به دست آورند زمانی است که با یک شهروند اتریشی ازدواج کنند. برخی از کشورهای دنیا روندی که این افراد برای اخذ پاسپورت باید طی نمایند را کوتاه تر از کسانی که از طریق تحصیل یا کار به کشور آن ها رفته اند، در نظر گرفته اند. اتریش نیز در این خصوص قوانین متفاوتی دارد؛ به عبارت دقیق تر در صورت وجود همه شرایط ذیل یک فرد خارجی که با یک اتریشی ازدواج نموده است می تواند تابعیت اتریش را به دست آورد:

  1. متقاضی اخذ پاسپورت اتریش قانونا و مستمرا برای مدت 6 سال در اتریش اقامت داشته باشد.
  2. با همسر اتریشی خود حداقل 5 سال در یک خانه زندگی کرده باشند.

تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش برای ملل کشورهای مختلف

باید توجه داشت که در برخی از کشورهای دنیا مثل آرژانتین دو تابعیتی بودن و در برخی کشورهای دیگر مثل انگلستان حتی چند تابعیتی بودن بر اساس قانون پذیرفته شده است. این در حالی است که اتریش در هیچ کدام از این گروه ها قرار نمی گیرد یعنی اگر ملل کشورهای مختلف بخواهند پس از چند سال اقامت درخواست اخذ پاسپورت اتریش را داشته باشند باید از ملیت قبلی خود ترک تابعیت کنند. همچنین کسانی که اتریشی بوده اند تحت شرایطی تابعیت اتریشی خود را از دست می دهند که عبارت هستند از:

  • درخواست اخذ تابعیت کشوری دیگر: شهروند اتریش که درخواست اخذ تابعیت کشور دیگری را نماید به صورت خودکار تابعیت اتریش را از دست می دهد.
  • عضویت در نیروهای مسلح کشوری دیگر: یک شهروند اتریشی که به صورت داوطلبانه وارد نیروهای مسلح کشوری دیگر شود به محض ورود به ارتش آن کشور تابعیت اتریش را از دست می دهد.
  • اخلال در امنیت ملی اتریش: یک فرد اتریشی که برای دولت یک کشور خارجی کار می کند و به این وسیله منافع و سابقه کشور اتریش را خدشه دار می نماید، تابعیت اتریش را از دست می دهد. همچنین فرد خارجی که مطابق موارد ذکر شده در بالا تابعیت اتریش را به دست آورده است اگر طبق قانون ظرف 2 سال تابعیت پیشین خود را اعلام نکند و از آن ترک تابعیت ننماید، تابعیت اتریش را از دست می دهد.
  • ترکت تابعیت: ممکن است تحت شرایطی یک شهروند اتریش تصمیم بگیرد ترک تابعیت کند.

چگونه اقامت اتریش در سال 2023 را دریافت کنیم

اخذ اقامت اتریش برای خیلی از هموطنان مهم و حیاتی است و آنها برای دریافت این ویزا دنبال روش مناسب با شرایط خود می گردند. مطابق قوانین مهاجرتی کشور اتریش در سال 2023، اخذ اقامت این کشور از روش‌های ازدواج، نامزدی، تمکن مالی، کار، پناهندگی، سرمایه گذاری و تحصیل امکان پذیر خواهد بود. روش هایی که در نمودار زیر به صورت شماتیک مشاهده می نمائید:

راه‌ های مهاجرت و اخذ اقامت اتریش

دریافت اقامت اتریش از طریق ازدواج

در این روش، پس از ازدواج، مدارک هویتی، سند ازدواج و مدارک مورد نیاز دیگر باید به سفارت اتریش ارائه شود. پس از سپری شدن مراحل قانونی درخواست ویزا، متقاضی می‌تواند اقامت کشور اتریش و سرانجام تابعیت اتریش را اخذ نماید. تفاوت اصلی این روش با روش ازدواج، عدم وجود سند ازدواج است و این مورد شانس اخذ ویزا به این روش را پایین می‌آورد. زیرا مدارکی که به افسر ویزا ارائه می‌شود، مدارکی مانند پیامک های دو نفره، عکس های دو نفره و عکس هایی از فضای چت روم و مکالمات آنها می‌باشد. این مدارک هیچ قطعیت و سند محکمی مانند سند ازدواج نخواهد بود.

دریافت اقامت از طریق کار در اتریش

در اتریش موقعیت های شغلی زیادی وجود دارد چرا که در سال 2023 نرخ بیکاری آن تنها 9.4% است. علاقه مندان به کار در اتریش توجه داشته باشند پیش از حضور در این کشور ترجیحا مدرک زبان آلمانی را در سطح B2 فراگیرند. سطح حقوق در اتریش نیز بالا است؛ این مسئله در جدول ذیل توضیح داده شده است:

حوزه کاریمتوسط درآمد ماهانه در اتریش در سال 2022
بخش دولتی€3900 (یورو)
بخش خصوصی€3640 (یورو)

قوانین کار و اخذ اقامت از این روش در کشورهای اروپایی یکسان است. ابتدا کارفرما باید به مدت سه ماه در اتریش آگهی نماید و در صورت عدم جذب نیرو در این مدت به مدت سه ماه در اتحادیه اروپا آگهی نماید. اگر در این سه ماه هم نیروی کار پذیرش و جذب نشد، برای کسانی که در خارج اروپا به دنبال کار هستند امکات اخذ ویزای کار خواهد بود. اگر متقاضی کار در اتریش مشغول به کار شود و مالیات پرداخت نماید، می‌تواند اقامت کشور اتریش از طریق کار را اخذ نماید. متقاضیان برای درخواست کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش می توانند با کسب 55 امتیاز لازم از جدول امتیازبندی اتریش به اقامت این کشور در سال 2023 دست یابند:

معیارهاامتیازات
مدارکحداکثر امتیازات مجاز: 30 امتیاز
مدرک فنی و حرفه ای معتبر در شغل مورد نیاز20 امتیاز
صلاحیت عمومی برای پذیرش دانشگاه25 امتیاز
برنامه دانشگاهی حداقل 3 ساله (لیسانس)30 امتیاز
سابقه کاری متناسب با مدرک و رشتهحداکثر امتیازات مجاز: 20 امتیاز
سابقه کاری (هر سال)2 امتیاز
سابقه کاری در اتریش (هر سال)4 امتیاز
مهارت های زبان آلمانیحداکثر امتیازات مجاز: 15 امتیاز
دانش زبان آلمانی در سطح A15 امتیاز
در سطح A210 امتیاز
در سطح B115 امتیاز
مهارت زبان انگلیسیحداکثر امتیازات مجاز: 10 امتیاز
مهارت زبان انگلیسی در سطح A25 امتیاز
در سطح B110 امتیاز
سن و سالحداکثر امتیازات مجاز: 15 امتیاز
تا 30 سال15 امتیاز
تا 40 سال10 امتیاز
مجموع امتیازات مجاز90 امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز55 امتیاز

درآمد در اتریش

یکی از مباحث بسیار حائز اهمیت در رابطه با زندگی در اتریش، متوسط درآمد در این کشور است. زمانی که شما وارد اتریش می شوید و در آن کشور کار می کنید، قطعا به درآمد مناسبی دسترسی خواهید داشت. به طور متوسط درآمد در کشور اتریش 3790€ (یورو) در ماه است اما مشاغل مختلف در این کشور درآمدهای متفاوتی دارند. در جدولی که در زیر ترسیم شده است می توانید متوسط درآمد مشاغل مختلف در اتریش را ملاحظه کنید.

عنوان شغلیدرآمد به یورو در ماه
حسابدار€2750
مدیر مالی€8090
معمار€4460
تحلیلگر اقتصادی€4780
مهندس عمران€3690
مهندس الکترونیک€3710
مدیر اجرائی€7120
دندانپزشک€9130
وکیل€7840

روش پناهندگی به اتریش

شرایط اخذ اقامت کشور اتریش از این روش بسیار سخت است و از جانب وکلای مهاجرت هرگز به متقاضیان توصیه نمی گردد. کسانی که برای این روش اقدام می‌نمایند باید دلایل خود برای پناهندگی را اثبات نمایند که شامل مشکلات امنیتی بازگشت به کشور مبدا یا مشکلات جنسیتی و غیره است. اداره مهاجرت برای بررسی درخواست آنها مصاحبه‌های حضوری انجام داده و بعد از گذشت چند ماه نتیجه درخواست را اعلام می‌نماید. معمولا پرونده های پناهندگی در اتریش که دلیل محکمی برای این درخواست ندارند ریجکت می شوند.

اقامت اتریش از طریق تحصیل

اتحادیه اروپا شامل 28 کشور می‌باشد و کشور اتریش نیز جزء کشورهای عضو شنگن می‌باشد. در رابطه با اخذ اقامت از طریق تحصیل، کشورهایی مانند آلمان، اتریش، دانمارک و غیره، متقاضیان زیادی دارند که هدف اصلی متقاضیان، کسب درآمد بالا و اقامت در اروپا می‌باشد. کسانی که موفق با اخذ ویزای تحصیلی می‌شوند، بعد از اتمام تحصیل از شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل و اخد اقامت کشور اتریش از طریق کار خواهند داشت. متقاضیان در صورت کار کردن به مدت 4 سال و پرداخت مالیات در این مدت، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کشور اتریش اقدام نمایند. از جمله مهم ترین و معروف ترین دانشگاه های اتریش برای اخذ پذیرش و اقامت کشور اتریش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موسسات آموزش عالیرتبه جهانی
دانشگاه پزشکی وین76
دانشگاه پزشکی گراتز265
دانشگاه وین265
دانشگاه پزشکی اینسبروک273
دانشگاه منابع طبیعی و علوم کاربردی451-500

کل خرج و مخارج تحصیل در اتریش برای یک دانشجوی بین المللی حدود 950€ (یورو) برآورد می شود. از بین تمامی هزینه های اقامت دانشجوئی در کشور اتریش، هزینه اجاره خانه به مراتب بیشتر از بقیه هزینه های جانبی است و نمود بارز آن در نمودار زیر به خوبی نمایش داده می شود:

مقایسه توزیع هزینه زندگی دانشجوئی در اتریش

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش

مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش باید به سفارت ارائه شود متعدد هستند منتهی از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • اصل و کپی شناسنامه همراه با ترجمه رسمی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی اصل آخرین مدرک تحصیلی با ترجمه رسمی ریز نمرات به زبان آلمانی
  • گواهی سلامت پزشکی و عدم ابتلا به بیماری ایدز
  • گواهی عدم سوء پیشینه در داخل و خارج از اتریش
  • در صورت متاهل بودن ارائه گواهی و سند ازدواج
  • ارائه نامه پذیرش شما در دانشگاه اتریشی
  • تکمیل و تحویل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • چند قطعه عکس پاسپورتی همراه با گذرنامه معتبر
  • ارائه مدارک مبنی بر تمکن مالی و گردش 3 ماهه حساب
  • ارائه بیمه معتبر مسافرتی ایران و بیمه درمانی اتریش

اقامت اتریش از طریق تمکن مالی

کسانی که تمکن مالی بالایی داشته باشند، می‌توانند به توجه به شرایط ذیل اقامت این کشور را دریافت نمایند. در صورتی که سرپرست خانواده بتواند هزینه‌های خود، همسر و فرزندانش را پرداخت نماید، واجد شرایط اقامت کشور اتریش از طریق تمکن مالی اتریش خواهد بود. هزینه ماهیانه برای سرپرست 1800€ (یورو)، برای همسر 900€ (یورو) و برای هر فرزند زیر 18 سال 300€ (یورو) می‌باشد. درآمد ثابت سرپرست خانواده باید به یکی از روش‌های زیر اثبات شود: سود سپرده بانکی، اجاره نامه مالک، حقوق بازنشستگی، سود سهام شرکت‌ها. مبلغ درآمد ماهیانه توسط سرپرست یا متقاضی برای 1 سال، باید در حساب بانکی خود در کشور ایران موجود باشد. این نکته بسیار مهم می‌باشد و بعد از گذشت 5 سال از دریافت اقامت، می‌تواند برای درخواست اقامت دائم اقدام نماید.

مزایای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی

مزایای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی عبارتند از:

  • ساده ترین روش برای دریافت مجوز اقامت شینگن اروپا است
  • معاف از پرداخت سالیانه مالیات
  • محدودیت سنی وجود ندارد
  • رفت و آمد در کشورهای عضو شنگن
  • تمدید مجوز اقامت اروپا یا شینگن آسان خواهد بود
  • به ثبت شرکت یا سرمایه گذاری در اروپا نیازی نخواهید داشت
  • استفاده از بیمه‌های پزشکی و درمانی معتبر

معایب اقامت تمکن مالی اتریش

همانطور که در بخش های بالا نیز مطالعه فرمودید این نوع اقامت از مطلوب ترین انواع اقامت در این کشور برای افرادی است که دارای درآمد خوب و پشتوانه مالی عالی هستند که بر اساس نرخ یروی روز بتوانند اثیات نمایند که از پس هزینه های اقامت در اتریش نیز بدون اجازه اشتغال در این کشور بر می آیند. اما شهروندان ایرانی باید بدانند که برای اقامت تمکن مالی اتریش بر اساس آخرین پرونده های موفق که در چند سال پیش رقم خورده در این سال های اخیر شرایط اخذ این نوع اقامت نه تنها در اتریش بلکه سایر کشورهایی که این نوع اقامت را دارا هستند اتفاق افتاده است. کشور اتریش در رتبه کشورهایی قرار می گیرد که سخت ترین بررسی و تایید پرونده را در میان برنامه های اقامت تمکن مالی در سال 2023 همچنان داراست.

می توان از معایب اقامت تمکن مالی اتریش به موارد ذیل اشاره داشت:

  • ظرفیت محدود برای این نوع اقامت در هر سال
  • سخت گیری های اداره مهاجرت و سفارت در صدور این نوع اقامت برای شهروندان ایرانی
  • اقامت بدون اجازه اشتغال
  • تمدید اقامت بر اساس نرخ یوروی روز

توصیه می کنیم در این خصوص حتما با آگاهی کامل از شرایط روز دست به اقدام بزنید.

مدارک جهت اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت کشور اتریش از روش تمکن مالی به شرح زیر است:

  • مدارک تمکن مالی سرپرست خانواده شامل گواهی سود سپرده بانکی، اجاره نامه رسمی، حکم بازنشستگی و فیش حقوقی، گواهی سود سهام بورس
  • پاسپورت تمام اعضای خانواده
  • گواهی شغلی سرپرست خانواده
  • 6 قطعه عکس تمام اعضای خانواده
  • شناسنامه تمام اعضای خانواده
  • گواهی عدم سوء پیشینه تمام اعضای خانواده

مدارک جهت اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی

اقامت اتریش از طریق ثبت شرکت

ابتدا متقاضی باید از طریق کشور ثالث وارد اتریش شوند و در این کشور اقدام به ثبت شرکت نمایند. بعد از ثبت شرکت باید طرح مورد نظر ارائه شود و در صورت توافق دولت با این طرح، سرمایه مورد نظر وارد کشور اتریش می‌گردد. بعداز انجام این مراحل اقامت کشور اتریش اخذ و تجارت و بیزینس آغاز می‌شود. بعد از گذشت حدود 5 سال، سرمایه گذار باید اثبات نماید که مالیات‌ها را پرداخت کرده و مشکلی در این مدت در شرکت نداشته باشد. بعد از اثبات این موارد، اقامت موقت شخص سرمایه گذار به اقامت دائم تبدیل می‌شود

برای اخذ اقامت کشور اتریش به طور همزمان برای 2 خانواده می‌توان از طریق ثبت شرکت اقدام کرد. بر طبق قوانین مهاجرت کشور اتریش، مدیر عامل و سهامدار با ثبت یک شرکت، می‌توانند به همراه خانواده خود برای اخد اقامت اقدام نمایند. برای سهامداران شرکت، داشتن مدرک دانشگاهی لیسانس و دیگر مدارک بالاتر از لیسانس مانند فوق لیسانس، الزامی است. حداقل 50000€ (یورو) باید سرمایه اولیه شرکت ثبت شده باشد، نصف این مبلغ به حساب کشور اتریش واریز شده و بعد از اخذ اقامت، قابل برداشت است. کسب و کار در اتریش، از بهترین گزینه های مهاجرت به اروپا محسوب می شود. این کشور با توجه به شرایط اقتصادی عالی و مالیات مناسب، گزینه خوبی برای مهاجرت به اروپا است. شرایط کلی ثبت شرکت در اتریش 2023 عبارتند از:

فاکتورهاشرایط
نوع شرکتشرکت استارت آپ جدید بایستی در اتریش خط تولید محصولات، خدمات یا فناوری های نویی را راه اندازی بکند
سرمایه لازمدر حدود حداقل 50000€ (یورو)
سابقه یا تخصص کاریسرمایه گذار بایستی تاثیر و نفوذ بالایی بر روی مدیریت و کنترل شرکت و دارائی های آن داشته باشد
نوع اقامتاقامت اتریش از نوع خانوادگی

مزایای اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت

مزایا و بهره مندی از امکانات اخذ اقامت کشور اتریش از روش ثبت شرکت، به شرح زیر است:

  • امکان دریافت اخذ اقامت اروپا برای سهامداران به همراه خانواده به طور همزمان
  • تا 25% مالیات بر درآمد در اتریش در هر سال
  • عدم محدودیت سنی متقاضی اقامت کشور اتریش
  • امکان رفت و آمد آزادانه و زندگی در تمام کشورهای حوزه شنگن
  • تمدید مجوز اقامت اروپا یا شینگن آسان خواهد بود.
  • امکان بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی
  • ستفاده از بیمه بازنشستگی و درمانی

توجه داشته باشید که اخذ اقامت اتریش از طریق خرید ملک در این کشور امکان پذیر نیست و شما باید به فکر راه های دیگری برای سرمایه گذاری در این کشور باشید تا بتوانید در این کشور ساکن شوید.

معایب زندگی در اتریش

در پایان باید به معایب زندگی در اتریش نیز اشاره داشته باشیم. مزایای بسیار زیادی در زندگی در اتریش وجود دارد و مهم ترین آن ها اعتبار بالای پاسپورت شما با اقامت در شنگن، کسب درآمد مناسب و کیفیت بالای زندگی در این کشور است. حال برخی از مهم ترین معایب زندگی در اتریش عبارتند از:

  • نیاز به فراگیری زبان آلمانی برای گذراندن زندگی
  • قوانین سخت گیرانه
  • خرده فرهنگ های قدیمی
  • دشوارتر بودن هماهنگی با جامعه اتریشی نسبت به برخی دیگر از کشورهای اروپایی
  • هزینه های بالای مهاجرت به اتریش از نظر مالی و زمانی
  • میانگین درآمد نسبتا کم نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان

امتیازات اخذ پاسپورت اتریش

اصولا اتریش از جمله کشورهای معروف و با نفوذ اروپایی است که در سطح بین المللی نیز از جمله کشورهای کوچک اما بسیار تاثیرگذار معرفی می شود. تا حدی که این کشور اروپایی به خاطر کیفیت بالای زندگی به عنوان یکی از کشورهای برتر اروپایی برای مهاجران خارجی محسوب می شود. مهاجرانی که آرزو و خواست نهائی آنها دست یابی به پاسپورت بسیار ارزشمند اتریش می باشد.

دلیل این همه محبوبیت پاسپورت کشور اتریش نیز در این است که این پاسپورت در رتبه بندی پاسپورت های جهان 2023 مشترکا در رتبه 5- ام جهانی قرار دارد. نمودار زیر گویای همین واقعیت و جایگاه پاسپورت اتریش در جهان است:

 

رتبه بندی پاسپورت های جهان

چشم گیرترین امتیاز داشتن پاسپورت اتریشی نیز مسافرت آزاد به 189 کشور دنیا است. اما مسافرت آزادانه تنها مزیت داشتن پاسپورت کشور اتریش محسوب نمی شود بلکه افراد از این طریق همچنین می توانند از خدمات و امکانات گسترده دولتی از بهداشت گرفته تا آموزش رایگان بهره مند شوند. همچنین با داشتن تابعیت اتریشی دیگر افراد برای کار در اروپا نیازی به اخذ ویزا ندارند.

مقاصد مهاجرتی معاف از پاسپورت اتریش

قانون تابعیت دوگانه در اتریش

کشور اتریش اساسا تابعیت دوگانه را محدود کرده و قوانین سخت گیرانه ای در این مورد به خصوص اعمال می کند. در کل، تنها دسته های اتباع اتریشی زیر ممکن است دارای تابعیت خارجی نیز باشند:

  • افرادی که بهنگام تولد تابعیت دیگری را کسب می کنند مثل کودکان متولد از والدین اتریشی در کشور دیگر و از همین رو به طور خودکاری تابعیت آن کشور را اخذ می کنند و یا افراد متولد از یک والدین اتریشی و یک والدین خارجی
  • شهروندان اتریشی قبول تابعیت کرده که نمی توانند تابعیت فعلی خود را اعلام کنند.
  • افرادی که تابعیت اتریشی خود را بر مبنای استخدام به عنوان هیئت علمی در دانشگاه اتریش می کنند.
  • اتباع اتریشی که در کشور دیگری با مجوز به دست آمده جهت حفظ تابعیت اتریشی قبول تابعیت کنند. مثال معروف بازیگر و سیاستمدار معروف آرنولد شوارتزینگر می باشد که با اخذ مجوز برای حفظ تابعیت اتریشی خود به عنوان شهروند آمریکایی شناخته می شود.

در خصوص اقامت اتریش، برای دریافت مشاوره می‌توانید با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید. ما شما را با راه های مهاجرت به اتریش مانند تحصیل در اتریش، کار در اتریش در سال 2023 و غیره آشنا می سازیم.

سوالات پرتکرار در خصوص مهاجرت به اتریش

متقاضیان اخذ اقامت اتریش موارد زیر را مورد پرسش قرار می دهند:

  • دریافت اقامت اتریش از طریق ازدواج چه شرایطی دارد؟ در این روش پس از ازدواج، مدارک هویتی، سند ازدواج و مدارک مورد نیاز دیگر باید به سفارت اتریش ارائه گردد. پس از سپری شدن مراحل قانونی درخواست ویزا، متقاضی خواهد توانست اقامت و سرانجام تابعیت اتریش را اخذ کند.
  • اخذ اقامت اتریش از طریق کار به چه ترتیبی است؟ ابتدا کارفرما باید به مدت 3 ماه در اتریش آگهی کند. در صورت عدم جذب نیرو در این مدت، به مدت 3 ماه در اتحادیه اروپا آگهی کند. اگر در این 3 ماه هم نیروی کار جذب نشد، برای کسانی که در خارج اروپا هستند امکان اخذ ویزای کار مهیا خواهد شد.
  • اقامت اتریش از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر است؟ در گام نخست متقاضی باید از طریق کشور ثالث به اتریش ورود کند. در این کشور اقدام به ثبت شرکت کند و طرح مورد نظر ارائه گردد. اگر توافق دولت با این طرح، سرمایه مورد نظر وارد کشور اتریش می شود. بعد از انجام این مراحل اقامت کشور اتریش اخذ و تجارت و بیزینس آغاز خواهد شد.
  • اقامت اتریش از طریق تمکن مالی چه شرایطی دارد؟ هزینه ماهیانه برای سرپرست 1800€ (یورو)، برای همسر 900€ (یورو) و برای هر فرزند زیر 18 سال 300€ (یورو) خواهد بود. درآمد ثابت سرپرست خانواده باید از طریق حقوق بازنشستگی، سود سپرده بانکی، اجاره نامه مالک و سود سهام شرکت ‌ها اثبات شود. مبلغ درآمد ماهیانه توسط سرپرست یا متقاضی برای یک سال باید در حساب بانکی خود در کشور ایران وجود داشته باشد.
  • مزایای اقامت از طریق تمکن مالی چیست؟ نبود محدودیت سنی، معاف از پرداخت سالیانه مالیات، دریافت مجوز اقامت شنگن اروپا، رفت و آمد در کشورهای عضو شنگن، استفاده از بیمه‌ های درمانی معتبر.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *