مهاجرت

اقامت در چک

اقامت در چک

راه های متفاوتی برای اخذ اقامت در چک برای یک تبعه خارجی وجود دارد که باید بسته به شرایط و قوانینی که کشور چک وضع نموده، بررسی گردد. در این نوشتار از آخرین قوانین حاکم بر راه های مهاجرتی به این کشور با شما سخن خواهیم گفت، اگر مایل به اخذ اقامت این کشور هستید متناسب با نوع ویزای درخواستی، شما نیاز به ارائه شرایط و مدارکی دارید که در ادامه با آن آشنا می شوید. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، راه اصلی اقامت چک در سال 2021 را بررسی میکنیم.

ویزای جمهوری چک در 2021

اتباع ایرانی که همان اتباع کشورهای سوم خوانده می شوند (از آنجایی که خارج از اتحادیه اروپا هستند) برای ورود و اقامت در چک در سال 2021 نیاز به دریافت ویزا دارند که این ویزاها را می توان به کوتاه مدت، بلند مدت یا طولانی مدت تقسیم بندی نمود. متقاضیانی که قصد اخذ اقامت دائم در این کشور را دارند باید بتوانند با یک ویزای بلند مدت در این کشور اقامت یابند، اما اگر شخص بخواهد برای یک بازه کمتر از 90 روز در این کشور به صورت کوتاه مدت اقامت داشته باشد می تواند به دلایل زیر این ویزا را درخواست دهد:

  • تعطیلات گردشگری، اقامت آبگرم برای درمان و غیره
  • سفر تجاری، جلسه کسب و کار، کنفرانس علمی یا غیره، سمینار آموزشی، رویداد فرهنگی یا ورزشی
  • آموزش (مدرسه) یا تحقیق علمی یا تحقیقاتی
  • اشتغال یا هر هدف دیگری برای درآمد
  • دعوت از دوستان یا بستگان
  • ویزای فرودگاهی برای حمل و نقل

هدف از ویزاهای بلند مدت جمهوری چک

وقتی صحبت از اقامت در چک می شود، اکثر متقاضیان هدف بلند مدت برای اقامت در چک دارند و می توانند به جهت موارد زیر درخواست ویزاهای طولانی مدت نمایند:

آیتمشرح
تحصیلاتبرای گذراندن یک مقطع تحصیلی بیش از 90 روز
اشتغالالبته لازمه کسب این ویزا داشتن یک پیشنهاد کاری است که از سال 2014 برای افرادی که در کشور چک مشغول به کار در شرکت یا کمپانی هستند کارت کارمند صادر می شود.
کسب و کارکارآفرینان و یا سرمایه گذاران خارجی که برای کسب درآمد و راه اندازی یک بیزینس به چک می آیند.
اتحاد مجدد خانوادهاتباع خارجی که برای ملحق شدن به عضوی از خانواده خود درخواست می دهند همه این موارد که شامل ویزاهای بلند مدت است را می توان در خاک چک به اقامت طولانی مدت تبدیل نمود.

شما طبق قوانین اداره مهاجرت می بایست درخواست تمدید را در راستای نوع اقامت خود تا ظرف 90 روز از اولین روز ورود خود تا نهایتا 14 روز قبل از اتمام مدت ویزای خود ارائه نمائید. اقامت طولانی مدت برای خارجیانی که قصد اقامت در چک برای بیش از 6 ماه دارند در نظر گرفته شده است. مهم است که بین اقامت طولانی مدت و ویزای طولانی مدت تمایز قائل شوید.

اقامت در چک به صورت بلند مدت

درخواست برای اقامت طولانی مدت با رعایت اصول اولیه امکان پذیر است. اولین شرط این است که شما برای مدت بیش از 90 روز ویزا دارید و همچنان می خواهید برای بیش از 6 ماه دیگر در چک بمانید، می توان گفت داشتن یک موقعیت کاری در چک که می تواند کارت کارمندی را برای شخص به ارمغان بیاورد که کم هزینه ترین راه مهاجرت به چک قلمداد شود، شما با اخذ ویزای کاری اقامت دائم چک را ظرف 5 سال بدست می آورید. کارت آبی اتحادیه اروپا نیز برای اتباع خارجی که قصد اقامت بلند مدت را دارند پیش بینی شده و افرادی که دارای یک مهارت حرفه ای و تحصیلات آکادمیک هستند می توانند با داشتن یک موقعیت کاری در چک صاحب این کارت شوند.

برخی افراد نیز از ایران با توانایی مالی خوب جهت اخذ ویزاهای تجاری چک اقدام می نمایند که البته ورود به این پروسه ها نیازمند آگاهی کامل از شرایط کارآفرینی و یا سرمایه گذاری در این کشور دارد، زیرا با این نوع اقامت نیز می توان بعد از 5 سال به اقامت دائم دست یافت البته در صورتی که شما به تعهدات خود جامع عمل بپوشانید. در حال حاضر اکثر ایرانیان بعد از حداقل یکبار ورود به چک و ارزیابی های اولیه تشخیص می دهند که می توانند در آنجا یک بیزینس راه اندازی کنند یا خیر، ما هم به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم حتما از قبل در مورد شرایط این نوع ویزا اطلاعات کافی را کسب نمائید.

اقامت در چک به صورت بلند مدت

پیوست به خانواده جهت اقامت در چک

یکی از بهترین راه ها برای اخذ اقامت دائم را می توان پیوست به خانواده دانست، اگر شما شرایط زیر را دارا باشید می توانید برای الحاق به خانواده اقدام نمائید: اگر همسر یک شهروند کشور چکی باشید، این بهترین راه برای اخذ اقامت است که یک تبعه ایرانی اگر بخواهد می تواند با ازدواج با یک مرد یا زن چکی به اقامت دست یابد، یا افرادی که بیش از 70 سال سن دارند و به تنهایی زندگی می کنند (و ازدواج نکرده و پدر و مادر شهروند بزرگسال چک هستند) و مورد آخر که فرزندان کمتر از 18 سال هستند، به عنوان همراه پدر یا مادر صاحب اقامت می شوند.

اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی میتوانید با اخذ ویزای دانشجویی صاحب اقامت بلندمدت شوید که در نهایت این نوع اقامت می تواند به اقامت دائم نیز ختم گردد، البته اولین قدم برای اخذ ویزای تحصیلی اخذ پذیرش از یک موسسه آموزش عالی، کالج و یا دانشگاه است که باید مورد تائید آموزش و پروش کشور چک باشد که منجر به دریافت ویزا شود. دانشجویان ایرانی می توانند پس از اخذ دیپلم 12 ساله برای ورود به برنامه های تحصیلی در کالج ها و دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. در حال حاضر بیشترین درخواست برای تحصیل در دوره های پیش پزشکی و سپس تحصیل در دانشگاه های پزشکی در چک است، همچنین این کشور در زمینه هنر نیز دارای دانشگاه های معتبر و قدیمی است.

برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی بهتر است با مشورت با یک وکیل از لیست مدارک مورد نیاز مطلع شوید و همچنان از شرایط سفارت چک در کشور خود با خبر باشید که چه مقدار زمان بندی برای این نوع ویزا نیاز است. دانشجویان می توانند پس از اتمام تحصیل در این کشور اقامت خود را برای 6 ماه تا 1 سال تمدید نمایند و در جستجوی یک موقعیت کاری باشند یا بهانه ای را برای تمدید اقامت بلند مدت خود داشته باشند. زیرا اگر بتوانند برای مدت 8 سال به طور پیوسته در چک اقامت داشته باشند می توانند برای اقامت دائم درخواست نمایند.

مطالبی که عنوان شد خیلی کوتاه و مختصر برای آشنایی اولیه شما عزیزان در راستای ویزا و اخذ اقامت جمهوری چک است که از سوی ایرانیان پردرخواست بوده و اگر مایل هستید برای اخذ اقامت این کشور اقدام نمائید، حتما با انجام مشاوره از شرایط به روز این پروسه مطلع باشید، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه خدمات مشاوره مهاجرتی است.

سوالات پرتکرار در باب اقامت چک

متقاضیان اخذ اقامت در این کشور با سوالات زیر مواجه می شوند:

  • مهم ترین دلایل برای درخواست اقامت جمهوری چک چیست؟ در حال حاضر، سرمایه گذاری، کار، الحاق به خانواده و تحصیل، به ترتیب دلایل عمده و اصلی برای مهاجرت به این کشور هستند.
  • آیا اخذ اقامت در این کشور ساده است؟ شهروندان اروپایی برای کسب اقامت این کشور کار دشواری نخواهند داشت اما شهروندان غیراروپایی باید دلیل قانع کننده ای برای اقامت خود در چک داشته باشند و آن نیز اثبات توان مالی از طریق حقوق ماهیانه یا سرمایه گذاری بلند مدت در این کشور است.
  • اخذ اقامت دائم جمهوری چک چند سال به طول می انجامد؟ شهروندان اروپایی برای اخذ اقامت 3 سال و شهروندان خارجی 5 سال زمان لازم دارند تا بوانند اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنند.
  • آیا تحصیل در چک منجر به اخذ اقامت این کشور می شود؟ تحصیل به خودی خود نمی تواند منجر به اخذ اقامت در این کشور شود و افراد برای اخذ اقامت بلند مدت باید موفق به کاریابی در این کشور شوند.
5/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *