ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

جهت اخذ اقامت می توان از روش های مختلفی اقدام نمود؛ یعنی در جمهوری آذربایجان نیز اخذ اقامت به طرق مختلف امکان پذیر است که اقامت پس از تحصیل در آذربایجان یکی از آن هاست. از آنجا که جمهوری آذربایجان در سال های اخیر به پیشرفت ها و توسعه های بسیار زیادی در زمینه های علمی دست یافته است، لذا بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان ایرانی تمایل دارند مدرک تحصیلات عالیه خود را از دانشگاه های این کشور اخذ نمایند. چرا که آذربایجان از وجود دانشگاه های معتبر و عالی رتبه ای در سطح جهان بهره مند است. اطلاعات مختلف دیگری در این زمینه وجود دارد که پیشنهاد می گردد در این مقاله به مطالعه آن بپردازید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن دعوت شما به مطالعه این مقاله، توصیه می نماید از مشاوره های تخصصی و حرفه ای مشاوران این موسسه نیز بهره بگیرید.

بررسی تحصیل و اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

ادامه تحصیل اتباع خارجی از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه های جمهوری آذربایجان امکان پذیر بوده و انواع و اقسام رشته ها و گرایش ها در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و PHD در این دانشگاه ها تدریس می شود. کلیه دروس تحصیلی به زبان های روسی و آذری ارائه می گردند که دانشجو با مد نظر قرار دادن دانش زبانی خود می تواند یکی از آنها را انتخاب نماید. البته ناگفته نماند که امروزه تعداد معدودی از دانشگاه های آذربایجان امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم می کنند اما در مجموع کلیه دانشگاه های این کشور سعی دارند زبان تحصیلی انگلیسی را نیز به دیگر زبان ها اضافه کنند تا شرایط تحصیلی برای دانشجویان خارجی ایده آل تر و آسان تر شود. ارائه مدرک تافل یا آیلتس با نمره حداقل 6 برای انتخاب زبان تحصیلی انگلیسی الزامی است.

مدت زمانی که بایستی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صرف نمود به ترتیب 4، 2 و 3 سال می باشد. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می تواند از بورسیه های تحصیلی مناسبی استفاده نمود. چنانچه دانشجو نیاز به گذراندن دوره های آموزش و یادگیری زبان داشته باشد، بایستی شهریه لازم را بپردازد. تحصیل در دانشگاه های خصوصی آذربایجان نسبت به دانشگاه های دولتی از هزینه های بالاتری برخوردار هستند.

مزایا و معایب اخذ اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

از جمله مزایای اقامت آذربایجان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • در این کشور علاوه بر شهریه دانشگاه ها، هزینه زندگی هم بسیار ارزان است.
  • نرخ بیکاری زیر 7% است پس پیدا کردن شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر آذربایجان دشوار نیست.
  • امکان اخذ پاسپورت پس از 5 سال اقامت قانونی در آذربایجان فراهم است در حالی که برخی کشورها از جمله کویت و قطر برای خارجی ها پاسپورت صادر نمی نمایند.

از جمله معایب اخذ اقامت آذربایجان می توان موارد ذیل را نام برد:

  • متوسط درآمد ماهانه در آذربایجان در سال 2024 حدود 1741$ (دلار آمریکا) است این در حالی است که متوسط درآمد ماهانه در سوئیس و آلمان به ترتیب 12186$ (دلار آمریکا) و 4194 $ (دلار آمریکا) می باشد. که درآمد در این کشورهای اروپایی به مراتب بالاتر از درآمد در جمهوری آذربایجان است.
  • قدرت خرید مردم در آذربایجان پایین است و بخش عظیمی از جمعیت آن متوسط یا حتی فقیر هستند.
  • آذربایجان تابعیت دوگانه را قبول ندارد پس برای اخذ پاسپورت آن فرد باید از ملیت ایرانی خود ترک تابعیت کند در حالی که در برخی کشورها از جمله انگلستان و کانادا دو تابعیتی بودن افراد پذیرفته می شود.

مزایا و معایب اخذ اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

شرایط اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

شرایط تحصیل در آذربایجان به اندازه ای ایده آل و مقرون به صرفه است که باعث ایجاد محبوبیت و استقبال ویژه در بین دانشجویان بین المللی شده است. رشد و پیشرفت علمی بالا، وجود دانشگاه های معتبر و تبعیت از نظام آموزشی اروپایی و روسیه و امکان استفاده دانشجویان از خوابگاه های دانشجویی همراه با کلیه امکانات رفاهی با قیمتی ارزان از شاخصه های اصلی مناسب بودن تحصیل در این کشور محسوب می شود. اخذ اقامت پس از تحصیل در آذربایجان مشروط بر دارا بودن شرایط خاصی است که چنانچه دانشجو آن شرایط را داشته باشد، می تواند به اقامت پس از تحصیل در آذربایجان دست یافته و به کار و زندگی در این کشور مشغول شود.

یکی از شرایط مهم اخذ اقامت پس از تحصیل در این کشور دریافت پذیرش از سوی کارفرمای آذربایجانی مرتبط با رشته تحصیلی شماست. به عبارت دیگر پیشنهاد شغلی کارفرما ضرورتا باید مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی باشد. در غیر این صورت اجازه همکاری با کارفرما و اقامت پس از تحصیل در آذربایجان را نخواهد داشت. در خصوص اطلاع از شرایط تحصیل در رشته های مختلف در کشور آذربایجان، می توانید مقاله رشته دامپزشکی در آذربایجان را مطالعه بفرمائید.

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آذربایجان

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد یکی از روش های اقامت در آذربایجان، اقامت پس از تحصیل در آذربایجان است که به صورت موقت می باشد. اتباع خارجی برای اقامت دائم در این کشور نمی توانند از طریق تحصیلی اقدام نمایند. اما راه حل مناسبی برای این منظور وجود دارد. دانشجویان خارجی برای بدست آوردن اقامت پس از تحصیل در آذربایجان بایستی ابتدا تحصیلات خود را به پایان برسانند. سپس به دنبال شغل مناسبی مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند. در نهایت با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آذربایجان و اشتغال به مدت 2 سال می توانند نسبت به اخذ اقامت دائمی این کشور درخواست نمایند.

البته متاسفانه دانشگاه ها و دولت آذربایجان این امتیاز را برای دانشجویان خارجی قرار نداده اند که جهت تامین هزینه های تحصیلی و زندگی خود، بتوانند در هنگام تحصیل با رعایت قوانین و ضوابط مشخصی به کار نیز بپردازند. برای دریافت مشاوره ها و راهنمایی های بیشتر در زمینه مهاجرت به آذربایجان می توانید با برقراری تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدامات لازم را به عمل آورید.

سوالات پرتکرار درباره اقامت پس از تحصیل در آذربایجان

در بخش پایانی مقاله اقامت پس از تحصیل در آذربایجان مفتخر به پاسخ گویی سوالات مهم شما خواهیم بود:

  • شرایط اقامت پس از تحصیل در آذربایجان به چه صورت است؟ شرایط تحصیل در آذربایجان به اندازه ای ایده آل و مقرون به صرفه است که باعث ایجاد محبوبیت و استقبال ویژه در بین دانشجویان بین المللی شده است. رشد و پیشرفت علمی بالا، وجود دانشگاه های معتبر و تبعیت از نظام آموزشی اروپایی و روسیه و امکان استفاده دانشجویان از خوابگاه های دانشجویی همراه با کلیه امکانات رفاهی با قیمتی ارزان از شاخصه های اصلی مناسب بودن تحصیل در این کشور محسوب می شود. اخذ اقامت پس از تحصیل در آذربایجان مشروط بر دارا بودن شرایط خاصی است که چنانچه دانشجو آن شرایط را داشته باشد، می تواند به اقامت پس از تحصیل در آذربایجان دست یافته و به کار و زندگی در این کشور مشغول شود.
  • اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آذربایجان چگونه است؟ همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد یکی از روش های اقامت در آذربایجان، اقامت پس از تحصیل در آذربایجان است که به صورت موقت می باشد. اتباع خارجی برای اقامت دائم در این کشور نمی توانند از طریق تحصیلی اقدام نمایند. اما راه حل مناسبی برای این منظور وجود دارد. دانشجویان خارجی برای بدست آوردن اقامت پس از تحصیل در آذربایجان بایستی ابتدا تحصیلات خود را به پایان برسانند. سپس به دنبال شغل مناسبی مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند. در نهایت با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آذربایجان و اشتغال به مدت 2 سال می توانند نسبت به اخذ اقامت دائمی این کشور درخواست نمایند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *