ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در اتریش

اقامت پس از تحصیل در اتریش

از جمله روش ­های اخذ اقامت پس از تحصیل در اتریش می ­توان به اقامت از طریق تحصیل، ثبت شرکت، کار، سرمایه گذاری و غیره اشاره کرد. برای مهاجرت به کشور اتریش، متقاضیان معمولا به دنبال مطمئن ترین و بهترین راه هستند. یکی از راه‌ های مطمئن برای اخذ اقامت در اتریش، اخذ ویزای تحصیلی اتریش است. اما با توجه به محدود و موقت بودن زمان اقامت تحصیلی، متقاضیان به دنبال راه‌ هایی برای اخذ اقامت پس از تحصیل هستند. اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری، اخذ اقامت از طریق ازدواج، ثبت شرکت و غیره، روش­ های اخذ اقامت پس از تحصیل می‌ باشند. اگر خواهان اقامت دائم در اتریش هستید و به دنبال راهی برای اقامت پس از تحصیل در اتریش هستید، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را راهنمایی می کنند.

روش های اخذ اقامت پس از تحصیل در اتریش

به منظور اخذ اقامت کشور اتریش پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، راه هایی وجود دارد که لازم است فرد متقاضی، وارد یکی از آن ها گردد. این راه ها عبارتند از:

  • اقامت پس از تحصیل از طریق اشتغال به کار
  • اقامت پس از تحصیل از طریق ازدواج
  • اقامت پس از تحصیل از طریق داشتن تخصص و تبحر
  • اقامت پس از تحصیل از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت پس از تحصیل از طریق ثبت شرکت

برای کسب اقامت پس از تحصیل در این کشور و رسیدن به نتیجه مطلوب، ضروری است که راه های اخذ اقامت پس از تحصیل در اتریش به دقت بررسی شود و با توجه به شرایط متقاضی مناسب ترین گزینه انتخاب گردد.

اقامت پس از تحصیل در اتریش به صورت دائم

یکی از اهداف دانشجویان بین المللی از تحصیل در اتریش این است که، اقامت پس از تحصیل در اتریش را به صورت دائم به دست بیاورند. اجازه اقامت دائم پس از تحصیل در اتریش به اتباع خارجی این اجازه را می دهد تا پس از فارغ التحصیلی به صورت نا محدود در اتریش کار، زندگی و اقامت داشته باشند. البته لازم به ذکر است که، اگر اقامت دائم پس از تحصیل در اتریش را دریافت می کنید، فرزندان و همسرتان می توانند به شما در این کشور ملحق شوند. به این نکته نیز توجه فرمایید که، بعد از چند سال ابتدا اجازه اقامت موقت و سپس اجازه اقامت دائم در این کشور را پس از فارغ التحصیلی دریافت می کنند.

در نمودار زیر می توانید روند اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در اتریش را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در اتریش

البته لازم به ذکر است که برای اخذ اقامت پس از تحصیل در اتریش باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • متقاضیان حداقل به مدت 2 سال اجازه اقامت در اتریش را دارند تا به عنوان یک حرفه یا واجد شرایط در این کشور کار کنند.
  • متقاضیان در موقعیتی مشغول به کار هستند که برای آن واجد شرایط شده اند، یا صلاحیت های کافی در این زمینه دارند.
  • داوطلبان به مدت 24 ماه به صندوق بیمه بازنشستگی قاونی در اتریش کمک کرده اند.
  • شما باید زبان آلمانی و سیستم حقوقی و اجتماعی این کشور را به درستی درک کنید.
  • متقاضیان می توانند نشان دهند که فضای زندگی کافی را دارند.

اقامت پس از تحصیل در اتریش از طریق اشتغال

دانشجویانی که با ویزای تحصیلی اتریش مشغول به تحصیل هستند، معمولا مجوز کار پاره وقت حین تحصیل را خواهند داشت. مجوز کار با توجه به مقاطع تحصیلی، محدود می­ باشد که به شرح زیر است: مقطع لیسانس و فوق لیسانس 20 ساعت در هفته و مقطع دکترا 30 ساعت در هفته. بعد از اتمام تحصیل، متقاضیان فرصت کافی بین 6 ماه تا 1 سال را خواهند داشت تا به جستجوی کار پرداخته و کار متناسب را پیدا نمایند. بعد از پیدا کردن کار مرتبط با رشته تحصیلی خود، به آنها کارت قرمز-سفید-قرمز اتریش اعطا می‌ شود. با کارت قرمز-سفید-قرمز معمولا به مدت یک سال می‌ توانند مشغول به کار شوند.

بعد از گذشت یک سال، کارت شما به مدت 2 سال تمدید می‌ شود. پس از پایان این 2 سال، باز هم مجوز اشتغال به کار شما، 2 سال دیگر تمدید می‌ گردد. بعد از پایان 2 سال، اجازه کار به مدت 5 سال به شما داده می‌ شود و می‌ توانید به صورت نامحدود در اتریش مشغول به کار شوید. با تمدید متوالی مجوز کار و در انتها بعد از طی 5 سال، اقامت دائم به فرد اعطا می‌ گردد. این راه، یکی از بهترین راه ­های اخذ اقامت پس از تحصیل در اتریش می‌ باشد.

متوسط درآمد ماهانه در اتریش در 2023

یکی از مزایای کشور اتریش پایین بودن هزینه زندگی نسبت به سطح درآمد در این کشور است. متوسط هزینه زندگی در اتریش ماهانه بین 1300 € تا 1500€ (یورو) می باشد و سطح درآمد نیز در سال 2023 به شرح ذیل است:

حوزه کاریمتوسط درآمد ماهانه در اتریش به یورو طی سال 2023
بخش خصوصی€3790
بخش دولتی€3900

در واقع در اتریش مشاغل بخش دولتی به طور میانگین بیش از 7% بالاتر از مشاغل بخش خصوصی حقوق دریافت می نمایند. فردی که در اتریش کار می کند به طور معمول حدود 3790 یورو در ماه درآمد دارد و دستمزدها از 960 یورو (کمترین میانگین) تا 16900 یورو (بالاترین میانگین) متغیر است. این میانگین حقوق ماهانه در بر دارنده ی هزینه های مسکن، حمل و نقل، خورد و خوراک و سایر هزینه ها است. حقوق بین مشاغل مختلف به شدت متفاوت است، میزان دقیق درآمد هر فردی را علاوه بر کشور و شهر محل اقامت، حوزه کاری، نوع شغل، سال های سابقه کار و غیره تشکیل می دهد؛ اما به طور کلی می توان بیان نمود که در اتریش افراد به ازای یک ساعت کار به طور متوسط 22€ (یورو) حقوق دریافت می کنند.

اقامت بعد از تحصیل در اتریش از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه‌ هایی که دانشجویان بعد از تحصیل می‌ توانند به اخذ اقامت اقدام نمایند، اقامت از طریق ازدواج است. ازدواج با یک شخص اتریشی بعد از طی مراحلی که حدود 3 تا 5 سال به طول می انجامد، به اخذ تابعیت منجر خواهد شد. مراحل اداری و قانونی برای ازدواج در کشور اتریش، واجب و ضروری است. بررسی تمامی مدارک قانونی و موانع قانونی ازدواج توسط اداره ثبت انجام می‌ پذیرد. انتخاب نام خانوادگی بعد از ازدواج باید توسط زوجین در همان مکان اعلام شود.

اکنون در کشور اتریش، قانونی مبنی بر ازدواج همجنس گرایان وضع نشده است، اما زندگی مشترک بدون ازدواج در این کشور به رسمیت شناخته می‌ شود. در کشور اتریش طبق قانون، درخواست سن ازدواج برای زن و مرد، 18 سال است. اگر زوجین به سن قانونی نرسیده باشند، برای ازدواج باید از سوی والدین یا سرپرست قانونی، اجازه ازدواج صادر شود.

اقامت پس از تحصیل در اتریش از طریق ازدواج

اقامت در اتریش از طریق تخصص

در اکثر کشورها به کسانی که در زمینه ای تخصص و تبحر داشته باشند، معمولا اقامت اعطا می‌­ گردد. در کشور اتریش نیز متقاضی در صورت داشتن شرایط زیر می­ تواند برای اخذ اقامت بعد از تحصیل اقدام نماید:

  • داشتن یک مدرک دانشگاهی یا مدارک مشابه که قابل تأیید باشد.
  • برای شخص کارفرما، داشتن تخصص و تبحر متقاضی بسیار مهم ­باشد.
  • متقاضی باید بتواند در آینده این کار را به عنوان یک شغل جدید معرفی نماید.
  • شغل مورد نظر به عنوان سرمایه گذاری در کشور اتریش باشد.

اگر متقاضی بتواند کارفرما را مستقیم پیدا نماید، شانس اقامت خود را بسیار بالا خواهد برد. این مورد یک استثنا در شرایط فوق که ذکر شد، می‌ باشد. با وجود این شرط و بستن قرداد کاری با وی، فرد متقاضی موفق به اخذ اقامت می‌ شود.

اقامت پس از تحصیل در اتریش از طریق سرمایه گذاری

اقامت از طریق سرمایه گذاری، یکی از راه های اقامت بعد از تحصیل در اتریش می‌ باشد. کشور اتریش، یکی از کشورهای با اقتصاد قوی در اتحادیه اروپا است و از ورود سرمایه خارجی استقبال می کند و تسهیلات و تشویق های متنوعی را بدین منظور در نظر گرفته است. مقدار سرمایه اولیه بدین منظور در حدود 3000000€ (یورو) می‌باشد. این مبلغ در حساب شخصی سرمایه گذار مورد نظر در اتریش قرار داده می‌ شود. در صورت شکست پروژه و عدم نتیجه مطلوب در سرمایه گذاری، این سرمایه توسط خود شخص سرمایه گذار قابل برداشت می‌ باشد. برخی هزینه­ های مصرفی مانند هزینه کارشناسی، ترجمه و غیره قابل بازگشت نخواهد بود. افرادی که موفق به اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در اتریش می‌شوند، بعد از حدود 3 الی 5 سال می‌توانند تابعیت اتریش را اخذ نمایند.

اقامت در اتریش از طریق ثبت شرکت

یکی دیگر از راه‌های اخد اقامت بعد از تحصیل در این کشور، ثبت شرکت است. حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت باید 35000€ (یورو) باشد. بعد از اثبات پشتوانه مالی، این مبلغ را می‌توان به حساب شخص متقاضی در اتریش منتقل نمود. در مرحله بعدی شخص متقاضی باید برنامه کاری یا طرح اقتصادی خود را ارائه نماید. دولت اتریش بعد از تأیید طرح پیشنهادی، به متقاضی، مجوز ثبت شرکت و آغاز فعالیت را صادر می‌نماید.

استخدام حداقل 2 شخص اتریشی و پرداخت مالیات، الزامی می‌باشد. معمولا بعد از ثبت شرکت و سرمایه گذاری، بعد از طی بازه زمانی 3 تا 5 ساله به شخص اقامت اتریش بطور دائم اعطا می‌شود. همانطور که مشاهده کردید برای اقامت پس از تحصیل در اتریش، راه ­های بسیاری وجود دارد خصوصا کار در اتریش. با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمایید تا تحقق اهدافتان را تضمین کنید.

سوالات پرتکرار درخصوص اقامت پس از تحصیل در اتریش

برای اخذ اقامت بعد از تحصیل در این کشور باید از موارد زیر مطلع بود:

  • چرا مهاجرت تحصیلی به اتریش برای ایرانیان حائز اهمیت است؟ زیرا ویزای تحصیلی از ویزاهایی است که امکان و قابلیت تبدیل به انواع ویزاهای دیگر مثل کار، سرمایه گذاری و ازدواج را دارد.
  • اقامت کاری بعد از تحصیل چگونه اتفاق می ‌افتد؟ دانشجویان در حین تحصیل در کشور اتریش حق کار پاره وقت دارند و همچنین پس از تحصیل 6 ماه تا یک سال فرصت دارند که به جستجوی کار مرتبط با رشته تحصیلی خود بپردازد.
  • رسیدن به اقامت اتریش بعد از تحصیل از طریق ازدواج چگونه اتفاق می افتد؟ دانشجویی که بالای 18 سال سن داشته باشد و در کشور اتریش به تحصیل بپردازد، اگر برای ازدواج با یک شهروند اتریشی اقدام کند، پس از طی کردن مراحل قانونی ازدواج می ‌تواند پس از مدت 3 تا 5 سال برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کند.
  • آیا از طریق سرمایه گذاری پس از تحصیل میتوان به اقامت این کشور دست یافت؟ بله، سرمایه گذاری در اتریش یکی از روش های اخذ اقامت این کشور می باشد.
4.9/5 - (10 امتیاز)

16 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در اتریش

  1. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جتالبتون در مورد اقامت پس از تحصیل در اتریش تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد
    مهاجرت به اتریش از طریق کار
    هم مطلب بذارید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مقاله کار در اتریش رو مطالعه بفرمایید.

  2. امید گفت:

    پس از فارق التحصیلی در اتریش چگونه میتوان برای اقامت کاری و سپس اقامت دائم اقدام کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      شما باید به جستجوی کار در این کشور بپردازید و در صورتی که موفق به کاریابی شدید به خواسته خودتون در این رابطه می رسید

  3. leilakk گفت:

    اتریش رو خیلی دوست دارم. وین فوق العاده ست

  4. دنیز گفت:

    در مورد لغو روادید اقامت اتریش میشه توضیح بدهید؟ در چه صورت اقامت شخص ملغی میشود

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      افرادی که تخلف قانونی در این کشور مرتکب بشن که باعث برهم خوردن امنیت کشور بشه فورا اخراج می شن.
      جعل سند و ارائه مدارک تقلبی هم می تونه منجر به اخراج بشه.
      عدم رعایت زمان مناسب تمدید ویزا هم یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار هست

  5. یلدا گفت:

    برای چه کارهایی میشه بعد از تحصیل اقدام نمود؟ بهد از چند سال کار کردن این کشور به ما اقامت می ده ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما در کارهایی که به شما حقوق ماهانه مشخصی بدهند می تونید اقامت بگیرید.
      اقامت شما از روزی که ویزای کاری دریافت کنید به نوعی ضمانت شده هست مگر این که تخلفی انجام بدید که از کشور اخراج بشید.

  6. امیرحسین گفت:

    سلام
    مقاله خیلی خوبی بود.
    با تشکر

  7. قاسمی گفت:

    اقامت پس از تحصیل در اتریش از چه راهی بهتر بدست میاد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید به جستجوی کار مشغول بشید و در صورت موفقیت در کاریابی اقامت این کشور رو به دست خواهید اورد

  8. هانا جمالى گفت:

    درسته كه آمار بيكارى ٣.٨ درصده ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      در دوره بیماری کرونا نرخ بیکاری اتریش به حدود 10% رسید

  9. diana گفت:

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    ایا برای اقامت پس از تحصیل در اتریش میتوان از طریق رشته کاری مرتبط اقدام کرد؟
    ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله بهترین روش برای رسیدن به کار همین روش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *