ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

به دلیل فرصتهای کاری خوب در کشوری بریتانیایی، اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند برای فارغ التحصیلان گزینه ایده آلی در سال 2024 محسوب می شود. در این مقاله، به سوال اغلب شما درباره اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند پاسخ داده می شود. اگر شما دانشجوی ایرانی تحصیل کرده در اسکاتلند هستید و به کار در اسکاتلند پس از فارغ التحصیلی فکر می کنید، بهترین راه چیست؟ برای اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند، شما به کدام نوع ویزا نیاز دارید؟ آیا امکان تبدیل ویزاهای اقامتی به هم و اخذ تابعیت از طریق اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند وجود دارد؟ بهترین راه اخذ مشاوره های تخصصی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مسیر است.

فارغ التحصیلی در اسکاتلند در 2024

همانطوریکه شما در اسکاتلند، مجاز به کار ضمن تحصیل در سال 2024 بودید، به همان صورت شما مجازید که پس از اتمام تحصیل هم در اسکاتلند مانده و کار کنید. اولی بر اساس ویزای تحصیلیتان و دومی براساس ویزای اقامتتان می باشد. در حقیقت، قوانین برای دانشجوبان خارجی که خواستار اقامت در اسکاتلند پس از تحصیلشان هستند به نوع دوره ای که تحصیل می کنند، بستگی دارد. مثلا، اگر شما دوره تحصیلی 12 ماهه داشتید، شما می توانید به مدت دوره بعلاوه چهار ماه اضافی بمانید.


اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند از طریق کار

اسکاتلند دارای چندین دانشگاه برتر با بهترین دستمزدهای شروع کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشد. اسکاتلند به عنوان مرکز نوین صنعتی و مالی دارای ارتباط گسترده ای با شرکتهای بزرگ چندملیتی در همه صنایع است. اینها همگی زمینه هایی است که باعث ماندگاری دانشجویان و مار در اسکاتلند می گردد.

اصولا، یکی از موضوعات تمرکزی دانشگاههای اسکاتلند هم، اشتغال پذیری فارغ التحصیلانش می باشد. بر این مبنا، دانشگاه های اسکاتلند دارای بالاترین نرخ های استخدام فارغ التحصیلی پس از لندن در منطقه UK می باشند. خواه در اسکاتلند بمانید یا به کشورتان برگردید، مدرک اسکاتلند CV خود را پربار کرده و برای شما فرصت های کاری جدیدی عرضه می کند.

شرایط کار پس از تحصیل در اسکاتلند

دانشجویانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در کشور اسکاتلند اقامت داشته باشند باید با پایان دوره تحصیلی به دنبال شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند. لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان دانشگاه های اسکاتلند راحت تر از مهاجران وارد بازار کسب و کار این کشور می شوند. پس از پیدا کردن شغل مورد نظر در این کشور باید اقدامات لازم را در جهت تغییر ویزای دانشجویی به ویزای کار اسکاتلند انجام دهید. از محبوبترین مشاغل در کشور اسکاتلند می توان به راننده، مدیر توسعه تجارت، مهندس فناوری اطلاعات، مهندس نرم افزار، بانکدار، حسابدار، کارآموز تدارکات، توسعه دهنده PHP، طراح و تحلیلگر تجارت اشاره کرد.

شرکت ها و موسساتی مثل: LloydsPharmacy، Swiftlight Project Management Software، NHS Scotland، SRG، ENABLE Scotland، Taylor Hopkinson، Glendola Leisure Limited، Universal Business Team، Fircroft و Community Integrated Care برترین موسساتی هستند که در شهرهای مختلف کشور اسکاتلند قرار دارند. پس از گذشت 5 سال از شروع کار در کشور اسکاتلند فرد می تواند اقامت دائم این کشور را کسب کند، با گذشت 5 سال از اخذ اقامت دائم اسکاتلند متقاضی می تواند اقدامات لازم را در جهت اخذ تابعیت و پاسپورت این کشور برای خود و اعضای خانواده انجام دهد.

انواع مجوز اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال اخذ اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند هستند می توانند از انواع مجوز اقامت در این کشور بهره مند شوند. به طور کلی انواع مجوز اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند وجود دارد، که هرکدام شرایط خود را دارند. این مجوزها به شرح زیر می باشند:

انواع مجوز اقامت پس از تحصیل در اسکاتلندتوضیحات
مجوز جستجوی کاراگر پس از تحصیل در اسکاتلند به دنبال کار در این کشور هستید می توانید از این نوع مجوز استفاده کنید.
مجوز اقامت کاریاین نوع مجوز برای افرادی است که پیشنهاد کاری برای کار در اسکاتلند را دارند.
مجوز اقامت الحاق خانوادهاین نوع مجوز اقامت برای دانشجویانی است که اعضای خانواده آنها در اسکاتلند زندگی می کنند.
مجوز اقامت دائممجوز اقامت دائم برای خارجیانی است که برای مدت معینی در اسکاتلند زندگی کرده اند.

در نمودار زیر می توانید متداول ترین مجوز اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند را از دیدگاه فارغ التحصیلان مشاهده فرمایید:

مجوز اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند را از دیدگاه فارغ التحصیلان

دستمزد و کار پس از تحصیل در اسکاتلند

اطلاع از حقوق و دستمزد ماهانه برای افرادی که قصد دارند پس از تحصیل در کشور اسکاتلند مشغول به کار شوند مهم است. در سال 2024 میانگین حقوق و دستمزد در کشور اسکاتلند 167000£ (پوند) است، کمترین حقوق و دستمزد ارائه شده در این کشور 22600£ (پوند) و بیشترین حقوق ارائه شده 741000£ (پوند) می باشد. این در حالی است که هزینه های زندگی در این کشور در سال 2024 برای 1 نفر 1815£ (پوند) و برای خانواده ای با 4 عضو 3316£ (پوند) برآورد شده است، اما باید دقت داشته باشید که هزینه های زندگی با توجه به منطقه ای که در آنجا اقامت دارید و سبک زندگی شما متغیر می باشد.

در ادامه به میزان حقوق و دستمزد ارائه شده در برخی از مشاغل در کشور اسکاتلند اشاره می کنیم.

معرفی شغلحقوق و دستمزد ماهانه
حسابدار112000£ (پوند)
دستیار حسابدار111000£ (پوند)
تحلیلگر مالی181000£ (پوند)
دستیار اداری91700£ (پوند)
مدیر هنری165000£ (پوند)
عکاس117000£ (پوند)
مهندس هوافضاء185000£ (پوند)
خلبان190000£ (پوند)
معمار156000£ (پوند)
مدیر شعبه بانکی234000£ (پوند)
مترجم141000£ (پوند)
مدیر پروژه195000£ (پوند)
مهندس مکانیک169000£ (پوند)

شرایط اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپایی، شما فقط 4 ماه پس از اتمام تحصیلتان فرصت دارید تا به پیشنهاد کاری برسید. با همان پیشنهاد کار از طریق اسپانسرتان، شما می توانید ویزای Tier 2 (موسوم به روادید کار) را بدست آورید. اگر شما به مدت 5 سال با این روادید در اسکاتلند بمانید، آن وقت شما واجد شرایط برای اخذ PR (اقامت دائمی) می گردید. دقیقا، پس از گذشت 1 سال از روی اقامت دائمیتان، می توانید تابعیت بریتانیایی درخواست کنید. پس، بدین ترتیب امکان تبدیل اقامت ها و اخذ تابعیت از آن طریق وجود دارد.

شرایط اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

مدت اعتبار ویزای تحصیلی اسکاتلند

سوالی که در اینجا پاسخ داده می شود این است که، آیا مدت اعتبار ویزای تحصیلی تا فارغ التحصیلی است؟ یا پس از فارغ التحصیلی هم این نوع ویزا کاربرد دارد؟ تحت مقررات قانون فعلی در اسکاتلند و uk، شما مجاز به اقامت در اسکاتلند به مدت مشخص شده در ویزای تحصیلیتان هستید. بدین سان، شما مجازید که در اسکاتلند برای 12 ماه پس از دریافت مدرکتان از ویزای تحصیلی بهره ببرید. اگر شما بطور منطقی از این بازه زمانی استفاده کنید، شانستان برای اقامت و انتقال به ویزای دیگر زیادتر می شود. انواع مختلف ویزا وجود دارد که شما به عنوان فارغ التحصیل از اسکاتلند درخواست دهید.

ویزای کار اسکاتلند

این ویزا در واقع، ویزای اولیه برای اقامت و کار در اسکاتلند پس از اتمام تحصیلتان می باشد. این نوع ویزا در دسترس کلیه فارغ التحصیلان لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از یک دانشگاه اسکاتلندی معتبر می باشد. قبل از اینکه شما درخواست دهید، به شما بایستی که پیشنهاد کار مهارتی از طرف یک کارفرمای دارای مجوز داده شود. در ضمن، دستمزد حداقلی £20,800 (یورو) پرداخت شود. پس از 5 سال کار، دارندگان ویزای Tier 2 می توانند برای اقامت دائمی UK درخواست دهند.

بشرط آنکه، آنها شرایط دستمزد £35,000 (پوند) و دیگر شاخص های صلاحیت مربوطه را تامین کنند. این گزینه ویزا برای همه دانشجویانی باز است که یک ایده تجاری/بیزینسی در سطح جهانی را توسعه می دهند. لازم است که از طرف دانشگاه به عنوان دارنده استعداد برای ایجاد بیزینس خودتان در اسکاتلند شناسایی و ضمانت شوید. این ویزا هم برای همه دانشجویان فارغ التحصیل از هر رشته ای به کار می رود.

مناسب ترین ویزا در اسکاتلند

همانطوریکه در مطالب فوق هم بیان شد، بهترین ویزا جهت اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند ویزای (عمومی ) Tier 2 می باشد. اعتبار این ویزا 5 ساله است. پس از آن شما می توانید نسبت به اخذ اقامت PR اقدامات لازم را انجام بدهید. بخش کثیری از دانشجویان خارجی که برای تحصیل به اسکاتلند رفته اند، قصد اقامت دائمی در اسکاتلند را دارند. خوب، این امر هم کاملا معقول است، مخصوصا با علم بر اینکه اسکاتلند فرصت های فوق العاده ای را برای شروع یک زندگی خوب به آنها می دهد. اما اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند قوانین و شرایط خاص خود را دارد. علاقمندان به مهاجرت به اسکاتلند می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار درباره اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

برخی از مهم ترین پرسش ها درباره اقامت پس از تحصیل در این کشور عبارتند از:

  • شرایط پیدا کردن کار در اسکاتلند برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟ بله می توان امید داشت که شغل مناسبی در این کشور، مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کرد.
  • آیا اسکاتلند شرایط بهتری نسبت به انگلستان برای کار دارد؟ باید به این نکته اشاره کرد که شرایط زندگی در هر دو کشور مناسب است و هر فرد باید با توجه به ویژگی خود یک کشور را انتخاب کند.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *