مهاجرت

اقامت کرواسی از طریق ازدواج

اقامت کرواسی از طریق ازدواج

مستندات لازم، روند قانونی ازدواج و اقامت کرواسی از طریق ازدواج در این نوشتار به صورت جز به جز و با ذکر شرایط و قوانین دنبال میشود. به عنوان همسر یک شهروند کرواسی، شما تا زمانی که دستورالعمل های خاصی را رعایت کنید، حق اقامت در کرواسی را دارید. با توجه به ملیت، مسیر شما برای اقامت در کشور کرواسی از طریق ازدواج متفاوت خواهد بود. شرایط اقامت بسته به اینکه شما شهروند یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا شهروند سوئیس یا اینکه یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا باشید متفاوت خواهد بود.

  • ازدواج در کشور کرواسی چه مزایایی به همراه دارد؟
  • شرایط ازدواج با شهروندان کروات چیست؟
  • آیا می توان از طریق ازدواج در کشور کرواسی تابعیت این کشور را به دست آورد؟
  • شرایط ازدواج صوری در کشور کرواسی چیست؟
  • آیا ثبت ازدواج در کرواسی برای شهروندان خارجی امکان پذیر است؟

اینفوگرافیک ازدواج در کرواسی

اقامت کرواسی از طریق ازدواج و شرایط مربوطه

بطور کلی متقاضیانی که در خارج از کشور کرواسی ازدواج می کنند اما قصد زندگی در کشور کرواسی را دارند، حتما باید در سازمان های مربوطه در کشور کرواسی ازدواج خود را به طور رسمی ثبت کنند. ثبت ازدواج در کشور کرواسی با مراجعه به نزدیک ترین دفتر ثبت احوال امکان پذیر می باشد. برای انجام این کار، ارائه مدارک زیر به دفتر مربوطه الزامی می باشد:

  • نسخه ترجمه شده و محضری از گواهی ازدواج
  • کپی گذرنامه (در صورتی که متقاضی اهل کرواسی نباشد)
  • اثبات تابعیت (اگر متقاضی اهل کشور کرواسی باشد)

لازم به ذکر می باشد که متقاضیان قبل از ثبت ازدواج در کشور کرواسی، می بایست محل سکونت خود را با ذکر آدرس دقیق اثبات و مشخص کنند.


نحوه درخواست اقامت موقت به عنوان همسر یک کروات

برای درخواست اقامت موقت به عنوان همسر یک کروات (یک شهروند کشور کرواسی)، متقاضیان خارجی در نخستین گام می بایست اقدام به جمع آوری مدارک و اسناد زیر کنند:

  • شماره شناسایی
  • بیمه درمانی
  • آدرس ثبت شده و محل اقامت در کشور کرواسی
  • گواهی ازدواج معتبر
  • گذرنامه معتبر برای زوجین
  • عکس گذرنامه
  • فرم های تکمیل شده (که پلیس به صورت حضوری به شما می دهد)

لطفاً توجه داشته باشید که لیست مورد نیاز فوق در مورد کلیه همسران غیر کرواسی، صرف نظر از ملیت، اعمال می شود. با توجه به ملیت متقاضیان، علاوه بر مدارک ذکر شده، ممکن است الزامات و مدارک دیگری نیز از متقاضیان خواسته شود. در ادامه با شرایط درخواست متقاضیان خارجی و متقاضیانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا سوئیس هستند آشنا خواهید شد.

اقامت کرواسی از طریق ازدواج و شرایط مربوطه

درخواست بعنوان یک شهروند اتحادیه اروپا یا شهروند سوئیس

اگر شما یک شهروند یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا اتباع سوئیس هستید که با یک کروات ازدواج کرده اید، حق دارید بدون توجه به ازدواج خود با یک کروات، در کشور کرواسی اقدام به کسب اقامت کنید. علاوه بر الزامات ذکر شده در بخش قبلی، شما باید توان مالی خود را برای سکونت و اقامت در کشور کرواسی ثابت کنید.

اقامت کرواسی از طریق ازدواج برای یک متقاضی خارجی

اگر شما یک شهروند از خارج از منطقه EU یا EEA هستید و شهروند سوئیس نیستید، در این صورت شما یک تبعه کشور سوم محسوب می شوید. اتباع کشورهای ثالث برای اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج شرایط متفاوتی دارند. اتباع کشورهای ثالث نمی توانند به بدون توجه به شرایط ازدواج خود اقدام به کسب اقامت در کشور کرواسی کنند. این افراد باید حتما ثابت کنند که با یک شهروند کشور کرواسی ازدواج کرده اند و رابطه آن ها واقعی بوده و صرفا برای کسب اقامت در این کشور نمی باشد.

همسر خارجی می بایست با ارائه پرینت ها و صورتحساب های بانکی ثابت کند که علاوه بر شغل مناسب، توان مالی کافی برای پشتیبانی و حمایت مالی از خانواده خود را دارا می باشد. در سال 2022 متوسط درآمد ماهانه در کرواسی به شرح نمودار ذیل است:

متوسط درآمد ماهانه در کرواسی

علاوه بر الزاماتی که در بخش قبلی ذکر شد، متقاضیان و اتباع کشورهای ثالث باید شرایط و مدارک زیر را برای اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج دارا باشند:

  • مدارک تحصیلی کسب شده از یک دانشگاه معتبر
  • یک نسخه ترجمه شده و معتبر از شناسنامه خود
  • اثبات توان مالی کافی با ارائه فیش حقوق و پرینت های بانکی

معیارهای واجد شرایط بودن اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج

یکی از اصل هایی که تمامی متقاضیان درخواست اقامت کرواسی از طریق ازدواج باید مورد بررسی قرار دهند، معیارهای واجد شرایط بودن اخذ اقامت کرواسی از این طریق می باشد. به عبارت دیگر، تمامی متقاضیانی که قصد دریافت اقامت کرواسی از طریق ازدواج را دارند، برخی از شرایط موجود در این زمینه را باید رعایت کنند. در غیر این صورت با چالش های ویژه ای در زمینه های گوناگون مواجه خواهند شد.

برخی از مهمترین معیارهای واجد شرایط بودن جهت اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج به شرح زیر می باشد:

مهمترین معیارهای واجد شرایط بودن جهت اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج

اقدام به اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج

پس از جمع آوری مدارک و اسناد لازم و داشتن شرایط مورد نیاز ذکر شده، متقاضیان و زوجین می بایست به کلانتری اداری در شهر سکونت خود مراجعه کنند. در این زمان، متقاضیان باید فرم درخواست را که در دفتر MUP به آن ها ارائه می شود تکمیل کنند. هنگامی که افسر تأیید کرد که متقاضی تمام مدارک لازم را تهیه کرده است، متقاضی باید شماره تلفن خود و همسر خود را ارائه دهد. دریافت شماره تلفن برای خبر رسانی و تماس با متقاضیان برای تایید درخواست آن ها می باشد. این پروسه از یک هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد و با توجه به پرونده متقاضیان و مهاجران متفاوت می باشد. بعد از تایید شدن پرونده و درخواست متقاضیان، آن ها به MUP فراخوانده می شوند.

در این زمان اثر انگشت و امضای متقاضیان گرفته می شود و متقاضیان می بایست هزینه های درخواست و سایر هزینه های مربوطه را نیز پرداخت کنند. برای اثبات پرداخت هزینه های مربوطه از طریق بانک، متقاضیان می بایست فیش بانکی خود را به افسر تحویل دهند. پس از پرداخت هزینه های درخواست و سایر هزینه های مربوطه، پلیس برای تهیه کارت اقامت به متقاضیان کارت سفید ارائه می دهد. این کارت سفید پس از آماده شدن کارت اقامت متقاضیان می بایست تحویل داده شود تا متقاضیان بتوانند کارت و مدارک اقامت خود را دریافت کنند. دریافت کارت اقامت پس از پرداخت هزینه های مربوطه معمولا 3 هفته طول می کشد.

شرایط اقامت کرواسی از طریق ازدواج

مدت زمان اعتبار اقامت همسران خارجی در کشور کرواسی متفاوت می باشد. برخی از همسران مجوزهای 5 ساله و برخی نیز مجوزهای یک ساله دریافت کرده اند که باید سالانه تمدید شود. اگر کارت اقامت متقاضیان نیاز به تمدید سالانه داشته باشد، دیگر نیازی به تهیه مجدد کلیه موارد ذکر شده نیست. به یاد داشته باشید که متقاضیان می بایست 2 ماه قبل از اتمام اعتبار کارت اقامت خود به دفتر پلیس مراجعه کنند.

پس مراجعه به دفتر پلیس، ارائه مدارک بیمه، تکمیل فرم های درخواست و ارائه مدارکی برای اثبات توان مالی کافی الزامی می باشد. بعد از گذشت 5 سال، متقاضیان واجد شرایط درخواست اقامت دائم هستند. متقاضیان و هموطنان عزیز می توانند با مراجعه به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر کشور کرواسی از شرایط و راه های مهاجرت به اتریش، مهاجرت به مجارستان و مهاجرت به سایر کشورهای همسایه کرواسی به صورت کامل مطلع شوند.

سوالات متداول در باب ازدواج در کرواسی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب ازدواج در کرواسی می باشیم:

  • شرایط اقامت کرواسی از طریق ازدواج چیست؟ مدت زمان اعتبار اقامت همسران خارجی در کشور کرواسی متفاوت می باشد. برخی از همسران مجوزهای 5 ساله و برخی نیز مجوزهای یک ساله دریافت کرده اند که باید سالانه تمدید شود. اگر کارت اقامت متقاضیان نیاز به تمدید سالانه داشته باشد، دیگر نیازی به تهیه مجدد کلیه موارد ذکر شده نیست. به یاد داشته باشید که متقاضیان می بایست 2 ماه قبل از اتمام اعتبار کارت اقامت خود به دفتر پلیس مراجعه کنند. پس مراجعه به دفتر پلیس، ارائه مدارک بیمه، تکمیل فرم های درخواست و ارائه مدارکی برای اثبات توان مالی کافی الزامی می باشد. بعد از گذشت 5 سال، متقاضیان واجد شرایط درخواست اقامت دائم هستند.
  • اقدام به اخذ اقامت کرواسی از طریق ازدواج؟ پس از جمع آوری مدارک و اسناد لازم و داشتن شرایط مورد نیاز ذکر شده، متقاضیان و زوجین می بایست به کلانتری اداری در شهر سکونت خود مراجعه کنند. در این زمان، متقاضیان باید فرم درخواست را که در دفتر MUP به آن ها ارائه می شود تکمیل کنند. هنگامی که افسر تأیید کرد که متقاضی تمام مدارک لازم را تهیه کرده است، متقاضی باید شماره تلفن خود و همسر خود را ارائه دهد. دریافت شماره تلفن برای خبر رسانی و تماس با متقاضیان برای تایید درخواست آن ها می باشد. این پروسه از یک هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد و با توجه به پرونده متقاضیان و مهاجران متفاوت می باشد. بعد از تایید شدن پرونده و درخواست متقاضیان، آن ها به MUP فراخوانده می شوند. در این زمان اثر انگشت و امضای متقاضیان گرفته می شود و متقاضیان می بایست هزینه های درخواست و سایر هزینه های مربوطه را نیز پرداخت کنند.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *