مهاجرت

اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

اقامت کرواسی از طریق پناهندگی یکی از روش های مهاجرت به این کشور می باشد که غیرقانونی و غیر مجاز است و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. هر ساله افراد زیادی به دلیل آزار و اذیت، عدم امنیت و آرامش، جنگ و ناامنی در کشورشان تصمیم می گیرند به صورت غیر قانونی از کشورشان خارج شوند و درخواست پناهندگی خود را به سایر کشورها در دنیا اعلام می کنند. مقاله پیش رو در رابطه با اقامت کرواسی از طریق پناهندگی می باشد که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش در آمده است. موسسه هیچ فعالیتی در زمینه پناهندگی در کرواسی و سایر کشورها انجام نداده و این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی به نگارش درآمده است.

  • آیا می توان در کشور کرواسی درخواست پناهندگی داد؟
  • شرایط پناهجویان در کشور کرواسی چیست؟
  • آیا پناهجویان در کرواسی شرایط کار در کرواسی را خواهند داشت؟
  • روند بررسی درخواست پناهجویان در کشور کرواسی چگونه است؟

شرایط اقامت کرواسی از طریق پناهندگی در 2023

با توجه به این موضوع که کشور کرواسی جزء کشورهای عضوء اتحادیه اروپا می باشد از قوانین پناهندگی وضع شده توسط کنوانسیون ژنو پیروی می کند. در سال 1984 میلادی این کنوانسیون با هدف حمایت از حقوق بشر و پناهجویان تصویب شد. طبق قوانین این معاهده کشورهای عضو باید از افرادی که به دلیل آزار و اذیت و تهدید جانشان به این کشورها پناهنده می شوند حمایت کنند. در رابطه با اقامت کرواسی در سال 2023 از طریق پناهندگی می توان گفت این کشور دارای یک رویه پناهندگی منفرد می باشد.

اداره پناهندگی این کشور بررسی می کند که آیا متقاضی معیارهای صلاحیت برای پناهندگی در کرواسی را دارد یا خیر. در صورتی که فرد دارای معیارهای لازم نباشد صلاحیت فرد برای ارائه حمایت های فرعی بررسی می شود. پس از ورود به خاک کرواسی ماموری از بخش پناهندگی مصاحبه های لازم را با پناهجو انجام می دهد، در این مصاحبه کلیه حقایق، شرایط مربوط به دلیل درخواست پناهجو، اطلاعات شخصی و موقعیت متقاضی در کشور مبدا بررسی خواهد شد. پس از انجام این مصاحبه درخواست فرد بررسی می شود و نتیجه درخواست اعلام می شود.

روند بررسی درخواست پناهندگی در کشور کرواسی

وزارت پناهندگی کشور کرواسی موظف است ظرف مدت 6 ماه از زمان بررسی درخواست فرد، تصمیمات لازم را در رابطه با وضعیت پناهجو اعلام کند، اعلام نتیجه درخواست باید به صورت کتبی به فرد ارسال شود. دقت نمایید که در برخی از مواقع ممکن است روند بررسی درخواست فرد تا 24 ماه طول بکشد. در طول مصاحبه پناهجو موظف است کلیه شرایط مرتبط با درخواست پناهندگی (توضیحات معتبر و قانع کننده در رابطه با دلیل پناهندگی) را ارائه دهد، به تمامی سوالات صادقانه پاسخ دهد و کلیه مدارک موجود را برای پشتیبانی از درخواست ارائه کند.

اگر پناهجو در طول مصاحبه همکاری نکند و اطلاعات دقیق را در اختیار مسئولین قرار ندهد، وزارت خانه دلایل فرد را بررسی کرده و نتیجه را به صورت شفاهی اعلام می کند. به گفته وزارت این کشور بررسی درخواست افرادی مانند کودکان بی سرپرست، افرادی که به ضمانت نامه ویژه یا رسیدگی فوری احتیاج دارند و موارد اسکان یافته از کشور ترکیه باید در اولویت قرار گیرد. حضور مترجم در زمان مصاحبه با پناهجویانی که به زبان کرواتی تسلط ندارند الزامی می باشد.

حقوق و مزایای اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

پذیرش یا عدم پذیرش درخواست پناهندگی در کرواسی

اگر با درخواست پناهجو موافقت شود، متقاضی از تمام حقوق شهروندی در کشور کرواسی مثل: تحصیل، کار، خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند خواهد شد، در ادامه اطلاعاتی در این خصوص در اختیار متقاضیان قرار داده می شود. اگر با درخواست پناهندگی موافقت نشود، پناهجو از زمان دریافت نتیجه به مدت 30 روز فرصت دارد تا درخواست تجدید نظر خود را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که همچنان با درخواست اقامت کرواسی از طریق پناهندگی موافقت نشود متقاضی باید کشور را ترک کند.

چالش های اساسی اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی، اخذ اقامت کرواسی از طریق پناهندگی، در کنار مزیت های بی شماری که برای پناهندگان به همراه دارد، دارای چالش های متعددی نیز در این حوزه می باشد. به عبارت دیگر، تمامی افرادی که قصد دریافت اقامت کرواسی از طریق پناهندگی را دارند باید با چالش های موجود در این مسیر به خوبی آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در زمینه های مختلف مواجه خواهند شد.

در نمودار زیر می توانید روند اخذ اقامت کرواسی از طریق پناهندگی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اخذ اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

حقوق و مزایای اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

در رابطه با اقامت کرواسی از طریق پناهندگی و حقوق در نظر گرفته شده برای پناهجویان می توان گفت، طبق بند ششم قانون پناهندگی وضع شده توسط کنوانسیون ژنو، تمام پناهجویان در کشور کرواسی از حقوقی مشابه با شهروندان این کشور برخوردار می شوند. که این حقوق عبارتند از:

  • امکان اخذ مجوز برای شروع کارهای موقت
  • دریافت اقامت موقت در کشور کرواسی
  • امکان اقامت در کمپ های در نظر گرفته شده برای پناهجویان بدون نیاز به پرداخت هزینه تا زمانی یافتن محل اقامت و شغل
  • امکان تحصیل فرزندان در مدارس، کالج و دانشگاه ها
  • امکان استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی به صورت رایگان
  • امکان برقراری ارتباط با نمایندگان کمیسیون عالی سازمان ملل متحد

با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در رابطه با اقامت کرواسی از طریق پناهندگی کسب کردید. برای مهاجرت به کشور کرواسی روش های دیگری مثل: تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی کرواسی، مهاجرت کاری، سرمایه گذاری یا ثبت شرکت، تولد فرزند و ازدواج با فردی با تابعیت کرواسی وجود دارد، که متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود یکی از روش های مهاجرتی را انتخاب نمایند. متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین راه برای مهاجرت از راه قانونی با کارشناسان و وکلاء مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

سوالات متداول در خصوص اقامت کرواسی از طریق پناهندگی

در بخش پایاتی مقاله مفتخریم تا به برخی از سوالات کلیدی شما عزیزان در خصوص اقامت کرواسی از طریق پناهندگی پاسخ دقیق و جامعی را ارائه دهیم. برخی از مهمترین سوالات در این حوزه عبارت اند از:

  • یکی از اصلی ترین دلایل اعطای مجوز اقامت کرواسی از طریق پناهندگی چیست؟ مهمترین دلیلی که افسران اداره مهاجرت برای اعطای اقامت کرواسی از طریق پناهندگی پافشاری می کنند، این است که متقضیان از بازگشت به کشور خود به دلایل گوناگونی می ترسند.
  • آیا از طریق عقاید سیاسی می توان مجوز اقامت کرواسی از طریق پناهندگی را دریافت کرد؟ به طور کلی، افرادی که اعتقادات سیاسی مغایر با جامعه را دارند، و می ترسند در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرند، می تواننید از این روش استفاده کنند.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *