ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در ژاپن

اقامت پس از تحصیل در ژاپن

یکی از امتیازات اصلی مهاجرت تحصیلی به این کشور آسیایی امکان اقامت پس از تحصیل در ژاپن برای دانشجویان خارجی است. همواره یکی از دغدغه های دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ژاپن و نیز متقاضیان تحصیل در ژاپن، اقامت پس از تحصیل در این کشور است. در حقیقت، هدف ما از نگارش مقاله حاضر این است که شما را با یکی از دلایل اصلی تحصیل در ژاپن آشنا کنیم که همواره مورد تاکید کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز می باشد. در واقع، شما با تحصیل در ژاپن می توانید به راحتی اقامت پس از تحصیل در ژاپن را بدست آورید.

اما خیلی از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در ژاپن، اطلاع چندانی از شرایط کار در ژاپن پس از تحصیل و نیز نحوه تبدیل اقامت موقت خود به اقامت دائم در اختیار ندارند. ما در این مقاله به تفصیل شما را در جریان شرایط و ویژگی های اقامت پس از تحصیل در ژاپن قرار می دهیم. پس، ما را تا آخر مقاله همراهی بفرمایید.

کار در ژاپن پس از تحصیل در 2024

در سال های اخیر، تعداد دانشجویان خارجی که پس از اتمام تحصیلات در شرکت های ژاپنی به کار مشغول می شوند، افزایش چشمگیری یافته است. شیوه های مورد نیاز برای دانشجویان خارجی جهت یافتن کار تمام وقت اساسا مشابه شیوه های کاریابی دانشجویان ژاپنی می باشد. لازم است که شرکت ها را از طریق مراجع کاریابی مختلف جستجو نمایید و سپس با شرکتی تماس بگیرید که علاقه مند به کار در آن شرکت می باشند.


اما سوال این است که بر اساس کدام برنامه زمانبندی، دانشجویان کار تمام وقتی را در ژاپن پیدا بکنند؟ از نظر برنامه زمانبندی، بسیاری از شرکت های ژاپنی مایل هستند که دانشجویان را پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه استخدام نمایند. بنابرین، هم دانشجویان و هم شرکت ها تمایل دارند که فعالیت های استخدام و کاریابی مختلف را در طی یک فصل خاصی انجام دهند. پس در ژاپن، مهم است که دانشجویان از برنامه زمانی اطلاع داشته باشند. شرایط تحصیل در رشته معماری در ژاپن در مقاله مذکور شرح داده شده است.

اقامت پس از تحصیل در ژاپن برای دانشجویان خارجی

ژاپن، به عنوان قطب اقتصادی آسیا و سومین اقتصاد بزرگ دنیا، یکی از مقاصد مهاجرتی از طریق کار محسوب می شود. با توجه به سیاست های مهاجرتی این کشور مبنی بر جذب نیروهای کار متخصص و ماهر در ژاپن، هدف اکثر دانشجویان خارجی از تحصیل در این کشور دست یابی به اقامت پس از تحصیل در ژاپن می باشد. با توجه به اینکه همواره یکی از امتیازات اصلی ژاپن برای تحصیل دانشجویان خارجی، اقامت پس از تحصیل در ژاپن بوده است، اغلب دانشجویان درباره شرایط کار و نحوه کاریابی در این کشور صنعتی پیشرفته و نیز شرایط تغییر اقامتشان از اقامت دانشجویی به اقامت دائم اطلاع چندانی ندارند. شرایط تحصیل در رشته های مختلف مانند رشته مهندسی کامپیوتر در ژاپن به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

اقامت پس از تحصیل در ژاپن برای دانشجویان خارجی

شرایط و نحوه کاریابی پس از تحصیل ژاپن

دانشجویان به عنوان فارغ التحصیل از دانشگاه های ژاپن می توانند اطلاعات تکمیلی در مورد فرصت های شغلی را از روش های زیر جمع آوری نمایید:

  • استفاده از مجلات استخدامی: Ryugakusei no tame no Shushoku Joho (مجله اطلاعات استخدامی برای دانشجویان خارجی) توسط سازمان خدمات دانشجویی ژاپن منتشر می شود که می تواند مرجع اطلاعاتی خوبی در این زمینه باشد.
  • استفاده از مرکز خدمات استخدام خارجی ها: از نقطه نظر ارتقای رقابت بین المللی، وزارت بهداشت، کار و رفاه اجتماعی استخدام خارجی ها را در رشته های فنی و حرفه ای، از جمله حمایت از استخدام دانشجویان خارجی در ژاپن را در دستور کار خود دارد. بنابرین، وزارت بهداشت، کار و رفاه اجتماعی دامنه وسیعی از اطلاعات کاریابی را از طریق مرکز خدمات استخدامی خارجی ها در توکیو، ناگویا و اوزاکا برای دانشجویان خارجی تهیه می کند و نیز این وزارتخانه حمایت استخدامی (راهنمای کار) را از همان مراحل اولیه پس از پذیرش با برنامه کارورزی و نیز جلسات مصاحبه شغلی شروع می کند.
فهرست اصلی حمایتی
1هدایت شغلی و استخدامی دانشجویان خارجی
2همکاری با دانشگاه ها
3فراهم سازی امکان کارورزی برای دانشجویان خارجی
4اجرای جلسات مصاحبه شغلی برای دانشجویان خارجی
5مشاوره شغلی و تعیین شغل برای دانشجویان خارجی
6استفاده از اینترنت و وب سایت های استخدام دانشجویان خارجی
7مشاوره شغلی و تعیین شغل برای دانشجویان خارجی

تغییر در وضعیت اقامتی دانشجویان در ژاپن

در حقیقت، اقامت دانشجویان در دوران دانشجویی در ژاپن از نوع اقامت موقتی بود که پس از تحصیل می بایست حالا به اقامت دائمی تغییر وضعیت دهد. در خصوص وضعیت اقامتی توجه به نکات زیر مهم می باشد:

  • خارجی های مقیم ژاپن تحت یکی از دسته های وضعیت اقامت 27 گانه و فعالیت هایی که آنها ممکن است مشغول آن باشند، توسط وضعیت اقامتیشان تعیین می شود.
  • اگر دانشجوی خارجی قصد دارد در ژاپن تمام وقت کار کند، دانشجو حتما باید که وضعیت اقامتی خود را از وضعیت دانشجویی به وضعیتی تبدیل نماید که به وی امکان کار در ژاپن به صورت تمام وقت را بدهد، همانند متخصص در علوم انسانی/ خدمات بین المللی یا مهندس.
  • حتی اگر تا زمان فارغ التحصیلی، افراد کار را مشخص نکرده اند، ممکن است که وی با تغییر وضعیت اقامتی از وضعیت دانشجویی به فعالیت های مشخص به یافتن کار تمام وقت در ژاپن ادامه دهند. (وضعیت اقامت ممکن است که با تمدید یکباره، یعنی برای ماکسیمم 1 سال، تا مدت 6 ماه به شما اعطاء شود.)

شیوه درخواست اقامت ژاپن

جهت تغییر وضعیت اقامت از اقامت دانشجویی به اقامت دائم برای انجام کار تمام وقت در ژاپن، در وهله اول لازم است که افراد به نزدیکترین اداره مهاجرت منطقه ای یا بخش مراجعه نمایند. مدارکی که دانشجویان برای تغییر وضعیت اقامت دانشجویی به اقامت دائم نیاز دارند عبارتند از:

  • ارائه کارت اقامت
  • کپی از قرارداد استخدام
  • دفترچه راهنمای شرکت
  • ارائه عکس رنگی جدید
  • گواهی فارغ التحصیلی از دانشگاه مطبوع
  • کپی هایی از ثبت شرکت و صورت حساب مالی آن
  • ارائه پاسپورت (یا مدرک مسافرتی برای خارجیانی که پاسپورت ندارند)
  • رزومه (فرمت ثابتی ندارد اما مشخصا باید گویای سابقه تحصیلی و کاری باشد)
  • فرم درخواست تغییر ویزای اقامتی (قابل دسترس از طریق ادارات مهاجرتی منطقه ای)

پس از اینکه شما مدارک لازم را تحویل دادید، اداره مهاجرت ژاپن بررسی لازم را انجام و از طریق ایمیل نتیجه را به شما اطلاع خواهد داد.

اگر شما هم جزو متقاضیان تحصیل در ژاپن می باشید، فرصت را از دست ندهید و با مشاوره از طریق کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پذیرش تحصیلیتان در یکی از دانشگاه های معتبر ژاپنی را مهیا نمایید.

سوالاتی درباره اقامت پس از تحصیل در ژاپن

برخی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با این موضوع مطرح می شوند عبارتند:

  • آیا شرایط مناسبی برای تحصیل و کار در ژاپن وجود دارد؟ بله می توان گفت که این کشور از هر دو نظر، جز کشورهای پیشرفته جهان است.
  • چه کسانی می توانند اقامت پس از تحصیل در این کشور را به دست آورند؟ باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی، فارغ التحصیلان بسیاری از رشته های تحصیلی می توانند به کار دست پیدا کنند.
  • امتیاز کار پس از تحصیل در این کشور چیست؟ می توان از این طریق، به اقامت دائم ژاپن نیز دست پیدا کرد.
  • شرایط دریافت اقامت ژاپن از طریق کار پس از تحصیل آسان است؟ بله می توان به سادگی در این رابطه به اقامت رسید. شرط اصلی اما آن است که بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند.
امتیاز دهید

6 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در ژاپن

  1. محمدمسعود گفت:

    سلام خسته نباشید من در حال گرفتن فوق دیپلم رشته نرم افزار هستم میخواستم ببینم امکان دریافت ویزا برای لیسانس به بعد وجود دارد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ای کاش شرایط سنی خودتون رو می گفتید.
      در کشورهای پیشرفته جهان مقطع فوق دیپلم رو به رسمیت نمی شناسن و شما باید برای مقطع کارشناسی اقدام کنید و مشکلی از این بابت وجود نداره.

  2. امین گفت:

    برای تغییر وضعیت موقت به دائمی چطور باید ویزای کاری مهندسی یا … بگیریم برای مثال خودم که قصد تحصیل تا مقطع دکترا رو دارم؟!
    بعد از تحصیل و گرفتن مدرک بهترین کار چیه؟
    بعد از درخواست و مصاحبه شغلی و قبول کارفرما برای کار در شرکت چطور میشه این اقامت رو تغییر داد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      زمانی که شما درستون توی ژاپن به پایان رسید، این فرصت رو دارید که توی این کشور یک قرارداد کاری امضا کنید. زمانی که چنین اتفاقی برای شما رخ بده دیگه نیازی به برگشتن به کشور محل اقامت اصلی خودتون ندارید و می تونید از درون خاک ژاپن مراحل قانونی رو پیگیری کنید.

      1. Ayda گفت:

        سلام،ببخشید من میخواستم تا مقطع فوق لیسانس توی ژاپن تحصیل کنم،میشه بگین بعد از اون چطوری باید اقامت تحصیلیمو به اقامت دائم تبدیل کنم؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          شما از طریق تحصیل نمی تونید توی این کشور اقامت بگیرید ولی زمانی که تحصیلتون تمام شد و مدرک گرفتید، می تونید کار پیدا کنید توی این کشور و از طریق کاری که انجام می دید اقامت دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *