ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه

بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه

هر ساله اکثریت شهروندان سرمایه دار ایرانی از طریق انتخاب بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه راهی این کشور شده و قصد اخذ اقامت بلندمدت را دارند. ترکیه از اقتصاد پویا و پایداری برخوردار است و دولت آن همواره زمینه ساز جذب سرمایه گذاران بین المللی بوده است. صنعت توریسم این کشور بسیار پر رونق و قدرتمند می باشد که موجب پیشرفت ترکیه گردیده است.

اما آمارها و گزارش های واصله نشان می دهد خرید زمین و مستغلات یکی از بهترین و سوده ترین راه های سرمایه گذاری در این کشور شناخته شده است. البته راه های مختلف دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. مقاله ای که ارائه می گردد از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بوده و دربردارنده اطلاعات مفید و سومندی است. توصیه می گردد برای مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری این مقاله را مطالعه بفرمایید.

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

همان طور که می دانید روش های مختلفی برای مهاجرت به ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد که شامل خرید زمین، املاک و مستغلات، خرید سهام، اوراق قرضه و سپرده بانکی، ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار جدید و کارآفرینی و غیره می گردد. اما این آگاهی لازم است که بدانیم بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه چیست. برای این منظور ابتدا باید از اقتصاد کشور ترکیه اطلاعاتی را در دست داشته باشیم تا بتوانیم عاقلانه ترین و ایده آل راه سرمایه گذاری در این کشور را انتخاب کنیم. در بخش های بعدی مقاله کمی درباره اقتصاد ترکیه خواهیم گفت.


لیست زیر نشانگر روش های مختلف سرمایه گذاری در کشور ترکیه است:

روش سرمایه گذاریحداقل سرمایه مورد نیاز به دلار آمریکا
خرید ملک$400000
پس انداز بانکی$500000
سایر سرمایه گذاری ها$500000
اشتغال زایی50 شغل
حداقل سرمایه برای دریافت تابعیت ترک$250000

بر طبق آمارهای به دست آمده، مبلغ 99 میلیارد $ (دلار) سرمایه گذاری وارد این کشور شده است و همچنان نیز در حال افزایش است. از این رو، سرمایه گذاران خارجی با فکر آزاد و مطمئن اقدام به سرمایه گذاری در این کشور می کنند. از دیگر صنایع رو به رشد در کشور ترکیه، صنعت کشاورزی است که رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص داده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت اقتصاد کشور ترکیه کاملا قوی بوده و هر روزه مسیر پیشرفت را طی می کند که این پیشرفت ها اغلب در زمینه های صنعتی، خدماتی و تولیدی به چشم می خورد.

درباره بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه

نباید فراموش کرد که ترکیه اقتصادی قوی و تجارتی رو به رشد دارد در نتیجه ثبت شرکت در این کشور یا خرید سهام و غیره هم می تواند بسیار سودده باشد. منتهی همان طور که پیش تر اشاره شد، بهترین، سودده ترین و کم ریسک ترین راه سرمایه گذاری در ترکیه، خرید ملک در این کشور است. فردی که سرمایه گذاری از طریق خرید ملک را انتخاب می نماید، نیازی به حضور ثابت در کشور ندارد.

اما برای به دست آوردن اقامت این کشور، به مدت 3 سال حق خرید و فروش ملک خود را نداشته و باید در این مدت ملک خود را حفظ کند. لازم به ذکر است اگر ملکی که خریداری می نماید حداقل 250000$ (دلار آمریکا) ارزش داشته باشد، خریدار می تواند به این واسطه پاسپورت ترکیه را اخذ نماید. به این وسیله نه تنها خریدار، بلکه همسر و فرزندان وی نیز می توانند تابعیت ترکیه را اخذ نمایند.

درباره بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه

بهترین راه ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه

موثرترین، ایده آل ترین و بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه، ثبت شرکت و کارآفرینی است. در سال های اخیر، این روش طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است که اکثریت آن ها از اتباع ایرانی هستند. مزیت های بسیار خوبی در این روش وجود دارد که می توان شرایطی نظیر عدم نیاز به مدرک زبان، عدم نیاز به تخصص و مهارت های خاص و عدم نیاز به تحصیلات عالیه را نام برد.

تجارت در ترکیه به گونه ای است که هم می توان از طریق دلار آن را انجام داد و هم از طریق لیر ترکیه. این نشان می دهد که ایرانیان با دارا بودن محدودیت های تجارتی که منجر به دشوار شدن سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی شده است، می توانند بدون محدودیت در این کشور اوراسیایی سرمایه گذاری کرده و به کسب و کار مشغول شوند. همچنین جهت وصول مطالبات و جابجایی پول به واسطه شرکت ثبت شده میتوانند حساب های حقیقی و حقوقی افتتاح نمایند و بدین صورت تحریم های بانکی را از میان بردارند.

کارآفرینی و ثبت سرمایه در ترکیه

از انواع سرمایه گذاری در ترکیه می توان ثبت شرکت در ترکیه را نام برد. ثبت شرکت مورد استقبال بسیاری از افراد سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذاران ایرانی برای مهاجرت به ترکیه است. چراکه طبق آنچه که در ابتدای مقاله گفته شد کشور ترکیه در مجاورت ایران قرار داشته و شرایط تردد به این کشور به آسانی صورت می گیرد و نیازی به ویزا ندارد. همچنین اوضاع اقتصادی ترکیه تقریبا همانند ایران بوده و هر دو از فرهنگ و تمدن مشابهی برخوردار هستند. لذا سرمایه گذاری در این کشور با موفقیت رو به رو می شود. شرکت با مسئولیت محدود، معروف ترین و محبوب ترین نوع شرکت ثبتی در کشور ترکیه به شمار می رود.

فرد سرمایه گذار پس از این که شرکت را به ثبت رساند، برای راه اندازی کسب و کار، باید حداقل 50 شهروند ترکیه ای را استخدام نماید. کسب و کار یا همان طرح اقتصادی و تجاری (بیزینس پلان) شرکت وی باید از سوی وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه مورد تایید واقع شود. حداقل یک سهامدار در این نوع شرکت وجود دارد و دارای هیات مدیره می‌باشد. سرمایه اولیه ای که برای راه‌اندازی این شرکت مورد نیاز است، حداقل 10000TL (لیر ترکیه) معادل 2600$ (دلار آمریکا) خواهد بود.

افتتاح حساب پس انداز بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه

یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذرای در ترکیه برای اتباع کشورهای خارجی، سرمایه گذاری در حساب پس انداز در این کشور می باشد. طبق آمار به دست آمده حدود 78% از سرمایه گذاران بین المللی، سرمایه گذاری در حساب پس انداز را برای سرمایه گذاری در ترکیه انتخاب کرده اند. به عبارت دیگر، افتتاح حساب پس انداز بهترین روش برای سرمایه گذاری در ترکیه محسوب می شود. زیرا افتتاح حساب پس انداز در ترکیه برای افرادی که تحمل ریسک پایینی در این کشور دارند، بسیار ایده آل باشد. البته لازم به ذکر است که، ریسک پایین همواره به معنای بازدهی کم است.

در نمودار زیر می توانید روند سرمایه گذاری در حساب های پس انداز ترکیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند سرمایه گذاری در حساب های پس انداز ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه چگونه است؟

اگر به دنبال سرمایه گذاری در کشوری همچون ترکیه هستید باید سودآورترین بخش های قابل سرمایه گذاری را بشناسید. اقتصاد ترکیه به عنوان یک کشور مشهور به ویژه برای سرمایه گذاران خارجی در سال های اخیر معرفی نمود. در ادامه این نوشتار به معرفی بخش های سودآور می پردازیم.

  • بورس اوراق بهادار استانبول (BİST)

بازار سهام به نام بازاری معروف است که معاملات از طریق کارگزار در آن ادامه دارد. بازار سهام که در مقایسه با بخش املاک و مستغلات در معرض ریسک بالایی قرار دارد، اغلب دارای نوسان است. این در حالی است که بورس با حرکت های درست درآمد بالایی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

  • فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره

سرمایه گذاری های کم ریسک فلزات گرانبها عملکرد پایداری را در اقتصاد جهانی نشان می دهد. هنگام سرمایه گذاری، تخصص مانند بازار سهام مهم است. طلا همیشه در رتبه بندی سرمایه گذاری جایگاه پیشرو دارد.

  • فارکس

در یک مفهوم کلی، فارکس به عنوان بازار ارز شناخته می شود. همانطور که مشخص است، این یک ابزار سرمایه گذاری مبتنی بر ارزهای فارکس است که می تواند مهارت های تجزیه و تحلیل بازار خوب و اطلاعات دقیق را با سود زیادی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

بهترین راه های سرمایه گذاری در ترکیه کدام است؟

در ادامه نیز به معرفی بخش های گسترده و خدمات های اجتماعی محبوب برای سرمایه گذاری می پردازیم.

  • لجستیک

ترکیه یکی از فعال ترین کشورهای جهان در زمینه صادرات و واردات است. صنعت لجستیک سالانه با نسبت درآمد تجاری بالا، یکی از ایده آل ترین زمینه ها برای سرمایه گذاری در ترکیه است. هر ساله نسبت واردات و همچنین صادرات در ترکیه افزایش می یابد که نیاز به سرمایه گذاری جدید در لجستیک را افزایش می دهد.

  • بخش بهداشت

با تحولات مهم در بخش سلامت در 10 سال گذشته، ترکیه مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. رشد روزافزون جمعیت در نتیجه اقتصاد به سرعت در حال توسعه باعث هزینه های زیادی در حوزه سلامت شده است. لذا علاقه به مراکز درمانی، پلی کلینیک ها و بیمارستان ها افزایش یافته و این امر توجه سرمایه گذاران بالقوه را به خود جلب کرده است. سرمایه گذاری در بخش سلامت بسیار سودآور است و یکی از منابع اصلی درآمد ترکیه است.

  • گردشگری

مناطق تاریخی و طبیعی تحت حفاظت یونسکو با سواحل متعدد با پرچم آبی، ترکیه کشوری در منطقه توریستی جهان است هر ساله صدها هزار گردشگر به ترکیه می آیند. گردشگری با حمایت سرمایه گذاران خارجی که یکی از مهم ترین بخش های ترکیه است، تقویت می شود.

  • مشاور املاک

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یکی از سودآورترین ابزارهای سرمایه گذاری در ترکیه است و در سال های اخیر برای سرمایه گذاران خارجی بسیار محبوب شده است. استانبول، ازمیر، بدروم و بورسا اخیرا پتانسیل بالایی از خود نشان دادند. افزایش ارزش ملک هر ساله در نتیجه تقویت صنعت املاک، سرمایه گذاری املاک در ترکیه به تضمین بازگشت سرمایه به سرمایه گذار است. میانگین نرخ افزایش در 5 سال اول سرمایه گذاری املاک را در شهرهای مختلف ترکیه ملاحظه می فرمایید.

شرایط سرمایه گذاری در شهرهای مختلف ترکیه

بازار سهام پر بازده ترین روش سرمایه گذاری در ترکیه

طبق آمار صورت گرفته از سرمایه گذاران مجرب بین المللی پربازده ترین نقطه سرمایه گذاری در ترکیه، سرمایه گذاری در بخش سهام این کشور بوده است. به عبارت دیگر، اغلب سرمایه گذاران بین المللی در ترکیه، بخش سهام این کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند. زیرا بازار سهام ترکیه مدتها است که به منبع بیشترین بازده برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است. همچنین در سال های اخیر از سایر انواع سرمایه گذاری ها از جمله اوراق بهادار مالی، املاک و مستغلات، کالاها و مجموعه های هنری برتری داشته است.

در نمودار زیر می توانید روند سرمایه گذاری در ترکیه در بخش سهام را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند سرمایه گذرای در ترکیه در بخش سهام

امنیت سرمایه گذاری در ترکیه

با توجه به ناهنجاری فساد اداری در ادارات و موسسات دولتی کشور ترکیه، بحث امنیت سرمایه گذاری بحث مهمی برای سرمایه گذاران این کشور می باشد. کشور ایران و کشور ترکیه در سال های اخیر 2 توافقنامه 2 جانبه به امضا رساندند که این توافقنامه ها تلاش دارند تا حد امکان امنیت سرمایه گذاری در ترکیه را تضمین و فرآیند سرمایه گذاری را تسهیل کنند:

  • توافقنامه ارتقا حفاظت از سرمایه گذاری درست کردن استانداردهای تجاری یک محیط مناسب اقتصادی برای ایرانیان جهت سرمایه گذاری در ترکیه فراهم می کند. بخش اصلی این توافقنامه به این موضوع می پردازد که اموال ایرانیان سرمایه گذار در ترکیه نباید مصادره شود مگر در موارد قانونی که طبق قانون و برای منافع عمومی این امر صورت بگیرد.
  • توافق نامه پیشگیری مالیاتی دوگانه که از دیگر توافقنامه های 2 جانبه امضا شده میان ایران و ترکیه است؛ این توافقنامه تضمین می کند سرمایه گذاران تنها در یکی از 2 کشور ایران و ترکیه لازم است که مالیات پرداخت کنند.

مزایای انواع سرمایه گذاری در ترکیه

به طور حتم سرمایه گذاری در هر کشوری با مزیت هایی همراه است. کشور ترکیه نیز از این قائله مستثنی نبوده و سرمایه گذاری در این کشور مزیت های بسیار خوبی را برای فرد سرمایه گذار و خانواده وی به دنبال دارد.

برخی از آنها به شرح زیر بیان می گردد:

  • پاسپورت ترکیه در فهرست 20 پاسپورت برتر جهان قرار داشته و مدت اعتبار آن به صورت 10 ساله می باشد. تمدید آن نیز به صورت مدام العمر انجام می گردد.
  • حضور فرد سرمایه گذار در کشور ترکیه الزامی نیست.
  • فرد بدون دریافت ویزا امکان سفر به 148 کشور جهان و 26 کشور منطقه شنگن را خواهد داشت.
  • بهره مندی از خدمات درمانی و تحصیل در ترکیه به صورت رایگان برای اعضای خانواده امکان پذیر است.
  • دولت ترکیه به تبعیت از قانون مضاعف یا دو تابعیتی، الزامی برای ترک تابعیت قبلی افراد خارجی قائل نشده و افراد خارجی با حفظ تابعیت قبلی خود می توانند تابعیت ترکیه را نیز داشته باشند.
  • شرکت در دوره خدمت سربازی برای فردی که بدین طریق اقدام به دریافت تابعیت می نمایند، الزامی نیست.

برای یافتن بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه، اطلاعات دیگری نیز موجود می باشد که در این مقال نمی گنجد و لازم است به صورت مشاوره از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت تلفنی یا مراجعه حضوری دریافت کنید. پیشنهاد می گردد از کسب این مشاورهای حرفه ای و تخصصی در زمینه رسیدن به اهداف عالی جهت مهاجرت به ترکیه بهره بگیرید.

سوالات متداول درباب بهترین راه سرمایه گذاری در ترکیه

متقاضیان سرمایه گذاری در ترکیه به دنبال بهترین راه بوده و در این زمینه سوالاتی را مطرح میکنند:

  • سایر سرمایه گذاری ها در ترکیه چقدر هزینه خواهد داشت؟ سایر سرمایه گذاری ها در حدود 500000$ (دلار) هزینه خواهد داشت.
  • بهترین گزینه سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟ می توان بهترین سرمایه گذاری در ترکیه را به خرید ملک در ترکیه نسبت داد.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *