ویزای تحصیلی

بازار کار دانشجویی در اتریش

بازار کار دانشجویی در اتریش

برای افرادی که تحصیل در اتریش را انتخاب میکنند اطلاع از وضعیت بازار کار دانشجویی در اتریش 2024 نیز می تواند بسیار حائز اهمیت و ضروری باشد. با توجه به قوانین کشورها مبنی بر میزان ساعات مجاز برای کار دانشجویی تحصیل در کشور محل تحصیل می تواند تا حد زیادی از هزینه های تحصیل بکاهد از طرفی کسب سابقه کاری آشنایی با فرصت های شغلی و کسب مهارت می تواند زمینه ساز دریافت شغل تمام وقت باشد و در نایت منجر به اخذ اقامت دائم این کشور گردد.

دانشجویان با مهارت کسب شده با کار دانشجویی در اتریش می تواند پس از پایان دوران تحصیل نسبت به یافتن شغل راحت تر اقدام کنند از طرفی کسب شغل می تواند برگ برنده ای در دریافت اقامت دائم و اخذ شهروندی به حساب آید. برای کسب اطلاع از انواع روشها و شرایط مهاجرت به اتریش 2024 حتما از مشاوره های وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

  • آیا دانشجویان در اتریش اجازه کار خواهند داشت؟
  • آیا می توان به سادگی در اتریش به عنوان دانشجو کار پیدا کرد؟
  • متوسط درآمد کار دانشجویی در کشور اتریش چقدر است؟
  • آیا می توان به کمک کار دانشجویی در این کشور درآمد مناسبی برای تامین هزینه های زندگی در این کشور داشت؟

اینفوگرافیک کار دانشجویی در اتریش

هزینه تحصیل و زندگی در اتریش برای دانشجویان

سوال کلیدی و مهم در زمینه تحصیل در اتریش همین سوال است. اینکه برای تحصیل در اتریش 2024 چقدر بودجه مالی نیاز است. باید توجه کرد که هزینه تحصیل در دانشگاه های اتریش مخصوصا برای دانشجویان غیراروپایی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. چرا که کل هزینه تحصیلی آنها یعنی هزینه ترم بعلاوه هزینه حق عضویت در انجمن دانشجوئی از 800€ (یورو) نیز تجاوز نمی کند. اما در مورد هزینه زندگی بایستی دانشجویان این نکته را مدنظر قرار دهند که هزینه مربوطه تا حد زیادی به محل اسکان آنها نیز مربوط می شود. مثلا تاثیر نوع اسکان دانشجوئی بر روی هزینه زندگی در اتریش را می توان در تصویر زیر مشاهده کرد:

هزینه زندگی ماهانه دانشجویان در اتریش

مسلما دانشجویان خوابگاه دار در اتریش هزینه زندگی پایین تری را نسبت به سایر دانشجویان پرداخت می کنند. برای اطلاع از جزئیات هزینه های مربوطه در اتریش توصیه میشود که جدول زیر را مرور نمائید:

هزینه زندگی در اتریش


شرایط کار دانشجویی در اتریش

افرادی که برای تحصیل در یکی از مراکز و دانشگاه های خصوصی و یا دولتی اتریش به تحصیل می پردازند پس از ورود به اتریش و طی مراحل قانونی می توانند اجازه کار را به صورت محدود دریافت کنند. کارمحدود یا کار پاره وقت به نوعی از کار در اتریش گفته می شود که برای دانشجویان صادر می شود. این افراد اجازه دارند به مدت 20 ساعت در هفته به کار مشغول شوند و ماهانه درآمدی در حدود 900€ الی 1000€ یورو به دست آورند. اجازه کار برای دانشجویان به مدت یک سال صادر می شود و پس از یک سال مجددا نیاز به تمدید آن خواهد بود.

در مقطع لیسانس اجازه کار مدت زمان کمتری را شامل می شود و با بالا رفتن مقطع تحصیلی میزان ساعات کاری افزایش می یابد. از محاسن قابل توجه کار در اتریش می توان به این موضوع اشاره کرد که افرادی که به اشتغال می پردازند از تمامی حمایت های اداره کار این کشور بهره مند می شوند حمایت هایی از قبیل بیمه بیکاری حقوق بیکاری و از کار افتادگی.

یافتن کار در بازار کار دانشجویی در اتریش

برای بسیاری از دانشجویانی که ویزای تحصیلی اتریش را دریافت کرده اند این سوال وجود دارد که چگونه می توانند به کار دانشجویی در اتریش بپردازند و یا به عبارتی چگونه می توانند کار پیدا کنند؟ برای یافتن کار راحت تر شرایط و مراحلی پیش روی شما قرار دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. در اولین قدم باید گفت برای یافتن راحت تر کار دانشجویی شما نیاز دارید به زبان آلمانی و یا حتی زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید تسلط بر این زبان ها به شما در بهتر ارتباط برقرار کردن با دیگران کمک می کند و در امر یافتن کار موضوعی حیاتی به شمار می آید.

در قدم دوم می توان گفت بهره مندی از مهارت های خاص می تواند شما را از سایر متقاضیان کار دانشجویی متمایز کند. به طور مثال تسلط بر کامپیوتر مهارت های همچون برنامه نویسی و یا مهارت های فنی حرفه ای وحتی مهارت های همچون آشپزی می تواند در امر یافتن کار دانشجویی در اتریش کمک حال شما باشد. هرچه مهارت بیشتر باشد بازه کار انتخابی پیش روی شما بیشتر خواهد بود.

یافتن کار در بازار کار دانشجویی در اتریش

حقوق بازار کار دانشجویی در اتریش

میزان حقوقی که یک دانشجو به ازای کار دانشجویی در اتریش دریافت می کند در حدود 9€ (یورو) در هر ساعت می باشد. شایان ذکر است که مشاغلی هم وجود دارد که میزان حقوق بیشتری را برای دانشجویان در نظر می گیرد و این امر ارتباط مستقیم با مهارت و توانایی های دانشجو و نوع کار وی دارد. از آن جایی که کشور اتریش پس از فراغت از تحصیل به دانشجویان این امکان را می دهد تا به مدت یک سال در کشور اتریش اقامت داشته باشند و به جست و جوی کار بپردازند اغلب در این بازه زمانی دانشجویان به کار دانشجویی خود ادامه می دهند و از طریق ویزای کار ویزای اقامت دائم این کشور را دریافت می کنند.

حقوق ماهانه کار دانشجویی در اتریش

کار دانشجویی در اتریش می تواند دو نوع باشد:

  1. کار در محیط دانشگاه
  2. کار خارج از محیط دانشگاه

کار نوع اول راحت تر پیدا می شود چرا که معمولا روی تابلوی اعلانات دانشگاه آگهی هایی راجع به نیاز دانشگاه به عکاس، نیاز اساتید به فردی جهت کمک در کار پژوهشی و غیره قرار داده می شود. منتهی این قبیل مشاغل پاره وقت در مقایسه با مشاغل نوع دوم سطح درآمد کمتری دارند. کار نوع دوم البته هم می تواند به صورت کارآموزی در شرکت های مختلف باشد در مشاغلی مرتبط با رشته تحصیلی هم می تواند به صورت کار در کافی شاپ و غیره باشد. در مجموع با توجه به نوع شغل و تعداد ساعات کاری، درآمد هفتگی حاصل از کار دانشجویی در اتریش بین 150 € تا 250€ (یورو) می باشد.

محاسبه دستمزد کار دانشجویی اتریش

میزان حقوق دریافتی با ساعت کاری دانشحویان ارتباط مستقیم دارد به طور مثال اجازه کار در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به میزان 20 الی 30 ساعت کار در هفته به دانشجویان داده می شود. این اجازه کار در روزهای عادی خارج از زمان دانشگاه و در زمان تعطیلات به مدت 3 ماه به دانشجویان تعلق می گیرد. در مقطع دکتری میزان ساعات کاری تا 40 ساعت در هفته نیز افزایش می یابد. دانشجویان علاقه مند می توانند پس از اخذ ویزای دانشجویی و اقامت در کشور اتریش در اینترنت و آگهی های روزنامه و مجلات به جستجوی فرصت های شغلی بپردازند.

پس از یافتن کارفرما نسبت به اخذ اجازه کار در شغل مربوطه به وزارت کار مراجعه کنند و با ارائه مشخصات کار به مدت یکسال اجازه کار را دریافت کنند. با انجام این ثبت دانشجویان می توانند مطمئن باشند که از تمامی حقوق خود بهره مند می شوند.

قوانین و الزامات کار دانشجویی در اتریش

تمامی دانشجویانی که با هدف کار دانشجویی در اتریش تحصیل در این کشور را برای آینده خود انتخاب می کنند، باید قوانین و الزامات اتریش را در خصوص کار دانشجویی رعایت کنند. این قوانین و الزامات به شرح زیر می باشند:

قوانین و الزامات کار دانشجویی در اتریشتوضیحات
دریافت مجوز کارمتقاضیان باید مجوز کار را از کارفرما دریافت کنند که از خدمات استخدامی دولتی درخواست می شود. همچنین دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا حق دریافت مجوز کار حداکثر 20 ساعت در هفته را دارند.
تحصیل تمام وقتدانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی در اتریش باید در یک موسسه به صورت تمام وقت پذیرفته شده باشند. دانشجویان پاره وقت اجازه کار حین تحصیل در اتریش را ندارند.
ساعات کاردانشجویان مشتاق به کار دانشجویی در اتریش فقط مجاز به کار 20 ساعت در هفته در طول ترم هستند.

روند جستجوی شغل برای کار دانشجویی در اتریش

یکی از اصلی ترین چالش های دانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی در اتریش، روند جستجوی شغل مناسب در این کشور می باشد. به طور کلی قبل از هر چیزی، دانشجویانی که برای درخواست شغل دانشجویی مناسب در اتریش به یک انگیزه نامه خوب نیاز دارند. همچنین اگر برای کار دانشجویی در یکی از شهرهای بزرگ اتریش درخواست می دهید، می توانید مدرک خود را به زبان انگلیسی آماده کنید. اگر بتوانید مدرک خود را به زبان آلمانی نیز ارائه دهید فوق العاده است. همچنین در ابتدای تحصیلی مطمئن شوید که شغل مورد نظر شما در اتریش خیلی دشوار نیست. به طور کلی، راه های زیادی برای یافتن شغل در اتریش وجود دارد که در تصویر زیر می توایند با برخی از آنها آشنا شوید:

طرق کاریابی در اتریش

کار دانشجویی در اتریش مرتبط با دروس دانشگاه

در تمامی مقاطع تحصیلی، به خصوص فوق لیسانس و دکترا، اساتید پروژه هایی را در دست اجرا دارند که جهت انجام امور آن از دانشجویان کمک می گیرند و در قبال آن به آنها حقوق پرداخت می شود. این نوع مشاغل در مقطع دکترا و از جمله، دکترا در اتریش بسیار متداول است و حقوق آن به صورتی است که شخص می تواند هزینه های زندگی خود را بپردازد.

اما فراموش نکنید از آنجا که تعداد ساعات کار دانشجویی بسیار کم است، افراد به واسطه درآمد اینگونه مشاغل تنها قادر به پرداخت بخشی از هزینه های زندگی مانند اجاره منزل، خوراک و پوشاک و رفت آمد خواهند بود. از جمله امتیازات کار در پروژه های دانشگاهی این است که شخص برای شرکت در این پروژه ها نیاز به کسب مجوز کار از سوی آن کشور ندارد. همچنین می بایست در خصوص ویزای جستجوی کار اتریش نیز اطلاعات کاملی کسب نمایید و سپس برای اقدام جهت این پروسه با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص بازار کار دانشجویی در اتریش

متقاضیان برای ورود به بازار کار دانشجویی در اتریش موارد زیر را مورد توجه قرار می دهند:

  • دانشجویان مقطع کارشناسی در اتریش چقدر اجازه کار دارند؟ دانشجویان در ضمن تحصیل میتوانند 20 ساعت در هفته به کار مشغول شوند.
  • دانشجویان در زمان تحصیل چه کاری میتوانند انجام دهند؟ کارهای دانشجویی و یا کارهای خدماتی از جمله کارهایی است که در حین تحصیل به آن می پردازند.
  • بابت هر ساعت کار به دانشجویان چه مبلغی پرداخت می شود؟ حقوقی در حدود 8€ الی 10€ (یورو) در ساعت دریافت می کنند.
  • دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در اتریش به کار بپردازند؟ دانشجویان پس از فارغ التحصیلی تا یکسال فرصت اقامت پس از تحصیل دارند تا به کار برسند.
  • شرایط کار دانشجویی در اتریش چیست؟ در مقطع کارشناسی 20 ساعت، در مقطع کارشناسی ارشد 30 ساعت و در مقطع دکتری 40 ساعت اجازه کار در هفته دارند.
4.5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “بازار کار دانشجویی در اتریش

  1. روژینا گفت:

    سلام روز بخیر
    برای مقطع کارشناسی ۲۰ شاعت اجازه کار هست؟ من چندج جا خوندم که گفته بود ۱۰ ساعت میشه کار کرد
    و اینکه چقدر سخته و چند درصد احتمال داره اجازه کار ضمن تحصیل به دانشجو بدن؟
    کار سختیه گرفتنش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      حق کار در حین تحصیل برای دانشجو محفوظه و وجود داره اما در ابتدا باید ویزای تحصیلی این کشور رو بدست بیارید

  2. آرش گفت:

    جناب یه سوال شما فرمودید درامد برای هر ساعت برابر ۹ یوروعه یعنی هفته ای ۱۸۰ که ماهیانه میشه حدود ۷۰۰ یورو.‌‌خب پس چرا پایین بیان کردید که میشه ۴۵۰ یورو؟ دوم اینکه من برنامه نویسم میتونم با کار دانشجوییی خرج زندگی خودمو تامین کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      این به این خاطره که همه نمیتونن 20 ساعت در هفته رو پر کنن و بستگی به میزان کار شما داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *