ویزای کاری

بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین به خاطر فرصت های کاری خوب و نیز درآمدهای بالا یکی از بازارهای کاری پر رونق کشور اوکراین محسوب می شود. صد البته نیز کار در شرکت های IT اوکراینی همانند Exoft، Echo، IT Svit و نیز SoftServe جزو مشاغل بسیار محبوب و پر متقاضی محسوب می شود. در این مسیر، داشتن دانش زبان انگلیسی یا روسی و نیز برخورداری از یک رزومه یا CV قوی جزو ابزارهای موفقیت در کاریابی و اخذ ویزای کاری اوکراین محسوب می شود. اما سوالاتی که ممکن است برای مهندسان کامپیوتر جهت کار در اوکراین مطرح شده و توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله پاسخ داده شود، عبارت است از:

  • شرایط بازار کار کامپیوتر در اوکراین 2022 چگونه است؟
  • میانگین درآمدی مهندسان رشته کامپیوتر در اوکراین چقدر می باشد؟
  • مهندسان کامپیوتر چگونه می توانند در اوکراین کار بکنند؟
  • نحوه اخذ ویزای کاری اوکراین در سال 2022 به چه صورتی است؟
  • بهترین روش کاریابی در اوکراین چیست؟

کاریابی در اوکراین برای خارجی ها چندان هم کار ساده ای نیست. اما شما با داشتن پشتکار، هدفمندی و مهارت های کافی می توانید کار موردنظرتان در بازار کار اوکراین را پیدا کنید. در این زمینه، مهندسان کامپیوتر به خاطر موقعیت شغلی مناسبشان در اوکراین از شانس بالایی برای کاریابی در اوکراین برخوردارند. درآمدهای بالا، قانون کار آزاد، احتمال کار همزمان برای شرکت های مختلف، شانس بالا برای دست یابی به پست های مدیریتی از جمله امتیازات کار در اوکراین می باشد.

وضعیت بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

مهندسان کامپیوتر در اوکراین وظایف و مسئولیت های مختلفی بر عهده دارند. طراحی و توسعه انواع شبکه های اینترنتی، توسعه نرم افزاری و سخت افزاری شرکت ها و سازمان ها، برنامه نویسی، برنامه ریزی، راه اندازی انواع شبکه های اینترانت، تعمیر و نگهداری از سخت افزارها و تجهیزات شبکه ای و غیره از جمله این کارها است. در حال حاضر، رشته کامپیوتر جزء لیست مشاغل مورد نیاز اوکراین بوده و شرکت های کارفرمای اوکراینی مختلفی همانند Exoft، Echo، IT Svit و نیز SoftServe به دنبال جذب متخصصان این رشته هستند.

بنابراین، داشتن مدرک دانشگاهی (کارشناسی رشته کامپیوتر) و نیز تسلط بر یکی از زبان های خارجی جزء ضروریات ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین محسوب می شود. علاوه بر این، داشتن مهارت های لازم همانند تسلط بر یکی از زبان های برنامه نویسی نیز می تواند راهگشای مهندسان کامپیوتر باشد. همانطوری که در نمودار 10 زبان برنامه نویسی برتر اوکراین نیز مشاهده می گردد، تسلط بر زبان های برنامه نویسی PHP، C#/.NET و نیز Java می تواند شانس شما برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین را افزایش دهد.

نمودار 10 زبان برنامه نویسی برتر در اوکراین

درآمدها در بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

ابتداء لازم است در جریان باشید که واحد پولی کشور اوکراین هریونا (UAH) می باشد و با علامت ₴ نشان داده می شود. بر اساس آخرین وضعیت درآمد مشاغل اوکراینی در سال 2022، میانگین درآمد مهندسان نرم افزار در اوکراین در حدود ₴25,681 (هریونا) می باشد. درآمد مهندسان نرم افزار در اوکراین به مهارت آنها، سابقه کاری و مدرک تحصیلی آنها بر می گردد. مثلا در نمودار زیر می توان با سطح درآمدی مهندسان نرم افزار در اوکراین با توجه به سوابق کاری آن ها آشنا شد:

نمودار درآمدها در بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

اما با توجه به رصد بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین می توان نتیجه گرفت که بالاترین درآمدها متعلق به سه گروه شغلی زیر می باشد:

  • مهندس نرم افزار ارشد: ₴34,000 (هریونا) تا ₴62,000 (هریونا )
  • برنامه نویس یا توسعه دهنده نرم افزار: ₴21,000 (هریونا) تا ₴62,000 (هریونا)
  • توسعه دهنده جاوا: ₴20,000 (هریونا) تا ₴56,000 (هریونا)

درآمدها در بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

شرایط کار مهندسان کامپیوتر در اوکراین

اطلاع از شرایط مهاجرت به اوکراین و کار در این کشور می تواند برای مهندسان کامپیوتر بسیار حیاتی و مهم باشد. ابتداء باید در جریان باشید که هر شهروند خارجی برای کار در اوکراین نیازمند اخذ ویزای کار کشور اوکراین می باشد. در واقع، ویزای کار مجوز قانونی انجام هر گونه فعالیتی در اوکراین می باشد. در ادامه، باید بدانید که کار در اوکراین تابع قانون کار مشخصی می باشد. معمولا میانگین کار اوکراینی ها حدود 40 ساعت در هفته با دو روز تعطیلی آخر هفته می باشد. هفته کاری معمول در اوکراین از دوشنبه شروع می شود.

اکثر شرکت ها و بانک ها در اوکراین از ساعت 9 یا 10 صبح باز می شود. معمولا وقت استراحت و ناهار یک ساعته در اوکراین بین ساعت 1 تا 3 بوده و روز کاری در اوکراین ساعت 6 به اتمام می رسد. حداقل سطح درآمدی در اوکراین در حدود $21.70 (دلار) و حداقل حقوق بازنشستگی تنها $4.70 (دلار) می باشد. همچنین، میانگین درآمد ماهیانه در اوکراین حدود $41.60 (دلار) می باشد.

ویزا برای مهاجرت کاری به اوکراین

شرط اساسی برای صدور ویزای کار اوکراین داشتن پیشنهاد کاری است. بنابراین، کارفرمای اوکراینی مسئول پیگیری روند اخذ ویزای کار از طریق ارایه مدارک لازم به مرکز کار اوکراین می باشد. این مرکز در عرض 7 روز کاری مدارک متقاضی خارجی را ارزیابی و نتیجه را به کارفرما اطلاع می دهد. در صورت مثبت بودن نتیجه تصمیم گیری مرکز کار اوکراین، کارفرما در عرض 10 روز بایستی هزینه صدور ویزای کار را پرداخت نماید. اما مطابق اعلام اداره مهاجرت اوکراین در سال 2022، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری اوکراین از قرار زیر می باشد:

  • فرم درخواست ویزای کار اوکراین
  • کپی قرارداد کاری جهت اثبات وجود پیشنهاد کار
  • کپی پاسپورت بین المللی یا مدرک مسافرتی معتبر
  • یک قطعه عکس پاسپورتی به ابعاد 3,4×4,5 cm
  • تاییدیه جهت اخذ کد شناسایی مالیاتی
  • گواهی تمکن مالی کافی برای اقامت اوکراین
  • بیمه مسافرتی با پوشش €30,000 (یورو)
  • بلیط هواپیما+ تاییدیه رزرو هتل
  • رسید پرداخت هزینه ویزای کار اوکراین

اما اعتبار ویزای کار اوکراین به دسته شهروند خارجی بستگی دارد و از 1 تا 3 سال معتبر می باشد. همچنین این ویزا قابلیت تمدید مجدد را نیز دارد. در حال حاضر، هزینه درخواست ویزای کار از نوع ویزای D مولتی اینترای در حدود $80 (دلار) می باشد.

تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در اوکراین

دانشگاه های اوکراین را می توان به عنوان جایگاه مناسبی برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر معرفی کرد. دانشگاه های اوکراین برای پذیرش دانشجویان خارجی آزمون پادفک را در نظر گرفته اند و دانشجویان تنها در صورتی می توانند در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند که در این آزمون نمره قبولی دریافت کنند.

دانشگاه های بسیاری در کشور اوکراین به ارائه رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر می پردازند و این فرصت مناسبی برای علاقمندان به تحصیل در اوکراین است تا بتوانند از این طریق خود را به اوکراین رسانده و ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایند.

کاریابی در بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین

همانطوریکه در مطالب پیشین نیز بیان شد، شرط درخواست ویزای کار یافتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای اوکراینی است و این کار هم مستلزم فرآیند کاریابی در بازار کار رشته کامپیوتر در اوکراین می باشد. برای کاریابی در کشوری مثل اوکراین شیوه های مختلفی در اختیار شما است. شیوه هایی مثل جستجوی حضوری و شرکت به شرکت در اوکراین، کاریابی از طریق موسسات کاریابی معتبر اوکراینی، کاریابی از طریق مراجعه به بخش آگهی روزنامه های محلی و از همه مهمتر کاریابی از طریق جستجوی وب سایت های کاریابی در اوکراین می باشد. وب سایت های یافتن کار یا finding jobs بهترین و سریعترین روش کاریابی ممکن در بازار کار اوکراین می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

وب سایت های کاریابی اوکراینی 2022شرح
Work.uaبزرگترین سایت کاریابی در اوکراین با بیش از 51500 شغل و حدود 2673500 رزومه، دارای یک موتور جستجوی آسان و نیز جستجو بر اساس دسته شغلی، شهر یا نوع شغل
Proudofukraine.comوب سایت راهنمای کاریابی در کشور اوکراین
Jobs.uaیکی از وب سایت های کاریابی اوکراینی با انبوهی از پستینگ های شغلی
Jooble.com.uaدارای محیط جستجویی شبیه سایت Career Jet

کارشناسان خبره و وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره آماده ارائه خدمات مشاوره به هموطنان عزیز بر پایه سابقه کار طولانی و دانش حقوقی- مهاجرتی روز می باشند. هموطنان عزیز می توانند از طریق عضویت در شبکه های اجتماعی (کانال تلگرام یا اینستاگرام) این موسسه با آخرین اخبار و اطلاعات روز مهاجرتی آشنا شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *