ویزای کاری

بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ

بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ

بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ همانند غالب کشورهای صنعتی و قدرتمند دنیا از جمله کشورهای آلمان و کانادا بسیار ایده آل است منتهی نحوه اخذ ویزای کاری لوکزامبورگ است که سد راه علاقه مندان به کار در این کشور شده است. در حقیقت کشور لوکزامبورگ کشوری ذره بینی است و مساحت کمی دارد و با حدود 600 هزار نفر جمعیت که نیمی از آن ها خارجی هستند نیازی به جذب متخصصین بین المللی احساس نمی کند. این در حالی است که کشورهای آلمان، کانادا، استرالیا و غیره نیاز به نیروی کار متخصص دارند به همین دلیل روش های متعددی را به منظور صدور ویزا برای چنین افرادی پیش بینی نموده اند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی راجع به بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ، متوسط درآمد در لوکزامبورگ، نرخ بیکاری و غیره ارائه شده است.

  • شرایط کار در لوکزامبورگ چگونه است؟
  • آیا می توان در لوکزامبورگ اقامت کاری به دست آورد؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به لوکزامبورگ چیست؟
  • آیا مهندسی کامپیوتر از مشاغل مورد نیاز در این کشور است؟

مهاجرت به لوکزامبورگ در سال 2022

همان طور که گفته شد لوکزامبورگ کشور مهاجرپذیری نیست و در عین این که برای کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به سختی ویزا صادر می کند، برای تمدید اجازه اقامت آن ها نیز سختگیر است. مهاجرت به لوکزامبورگ نیز اگرچه مرسوم نیست اما در حال حاضر به دور روش کاری و تحصیلی امکان پذیر است؛ منتهی برای اقدام به روش کاری فرد ضروری است که از یک کارفرما در خاک لوکزامبورگ پیشنهاد شغلی داشته باشد. مطابق قوانین اتحادیه اروپا نیز برای چنین اقدامی کارفرما باید از قبل مجوز قانونی استخدام کارمند خارجی را کسب نموده باشد، سپس به مدت 3 ماه فرصت شغلی مربوطه را در خاک لوکزامبورگ و بعد از آن 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی کند.

به همین دلیل است که علاقه مندان به زندگی در لوکزامبورگ که تبعه ایالات متحده آمریکا، کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا و چند کشور معدود دیگر نیستند ترجیح می دهند با تحصیل در لوکزامبورگ اقامت این کشور را اخذ نمایند. منتهی در لوکزامبورگ تنها یک دانشگاه دولتی وجود دارد و در بقیه دانشگاه های این کشور شهریه مورد نیاز به سالیانه 30000€ (یورو) نیز می رسد. البته علی رغم وجود این موانع، لوکزامبورگ کشور فوق العاده توسعه یافته ای است که سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد و در ادامه راجع به آن توضیحات بیشتری ارائه می شود.

چگونگی بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ

چگونگی بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ

شرایط بازار کار در لوکزامبورگ نسبت به برخی کشورها از جمله ایتالیا، اسپانیا و یونان بهتر است اما در مقایسه با مالتا، هلند، آلمان، سوئیس، دانمارک و غیره فرصت های شغلی لوکزامبورگ کم تر است. همچنین لازم به ذکر است که زبان های رسمی در کشور لوکزامبورگ آلمانی، فرانسوی و لوکزامبورگی می باشد و اگر کسی بخواهد در این کشور مشغول به کار شود باید حداقل به یکی از این زبان ها تسلط کامل داشته باشد. منتهی نکته مثبت راجع به بازار کار رشته کامپیورتر در لوکزامبورگ این است که تسلط به زبان انگلیسی نیز کافی است هر چند مهارت زبان های رسمی لوکزامبورگ نیز شانس پیدا کردن کار در این کشور را چند برابر می کند. جهت بررسی دقیق تر شرایط بازار کار در لوکزامبورگ، نرخ بیکاری در این کشور با مالتا و هلند طی چند سال مقایسه شده است:

نمودار مقایسه نرخ بیکاری در لوکزامبورگ، مالتا و هلند

لازم به ذکر است متوسط درآمد ماهیانه در لوکزامبورگ در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای قدرتمند بالاتر است؛ به عبارت دقیق تر متوسط درآمد در لوکزامبورگ ماهیانه 15200€ (یورو) است. یعنی در سال 2022 کم ترین میزان حقوق دریافتی در کشور لوکزامبورگ ماهی 2060€ (یورو) بوده است و بیشترین میزان حقوق نیز ماهی 67300€ (یورو) است؛ در این راستا متوسط درآمد دریافتی از سوی مهندسین کامپیوتر ماهیانه 13600€ (یورو) می باشد که کمی پایین تر از درآمدی است که نصف جمعیت لوکزامبورگ دریافت می کنند. البته برنامه نویسان در لوکزامبورگ طی سال 2022 ماهیانه 13800€ (یورو) و مدیران فناوری اطلاعات ماهیانه 22000€ (یورو) حقوق می گیرند. در نمودار زیر متوسط درآمد افراد در دو بخش خصوصی و دولتی در کشور لوکزامبورگ طی سال 2022 با هم مقایسه شده است:

مقایسه درآمد ماهیانه بخش خصوصی و دولتی در لوکزامبورگ

نقش موسسات کاریابی در بازار کار رشته کامپیوتر در لوکزامبورگ

نقش موسسات کاریابی در لوکزامبورگ علی الخصوص برای افرادی که تبعه لوکزامبورگ یا یکی دیگر از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا (EEA) یا اتحادیه اروپا (EU) نیستند اهمیت بسیار زیادی دارد. البته به جز مشاغل معدودی از جمله مهندسی نرم افزار وغیره سایر افراد به جز زبان انگلیسی باید به حداقل یکی از زبان های رسمی لوکزامبورگ نیز تسلط کامل داشته باشند در غیر این صورت کمک گرفتن از موسسات کاریابی نیز بیهوده خواهد بود و فرد نمی تواند شغلی پیدا کند. مشهورترین موسسات کاریابی در لوکزامبورگ عبارت هستند از:

  • Robert Half
  • Spring Professional Luxembourg
  • KR Recruitment Sarl

هزینه زندگی در لوکزامبورگ

اگرچه زندگی در لوکزامبورگ گران است اما برای کسانی که در این کشور مشغول به کار هستند رقم بالایی به حساب نمی آید چرا که علاوه بر این که متوسط درآمد در این کشور بالا است، مطابق قوانین لوکزامبورگ هر 17 ماه یک بار به میزان 8% به حقوق دریافتی افراد اضافه می شود. اما دانشجویان که اجازه کار پاره وقت دارند و باید هزینه زندگی و شهریه دانشگاه را از قبل تامین نموده باشند باید توجه کنند که در سال 2022 هزینه زندگی در لوکزامبورگ ماهیانه 1600€ (یورو) تا 1800€ (یورو) می باشد. در جدول زیر قیمت اجاره و خرید مسکن در لوکزامبورگ بیان شده است:

نوع مسکنقیمت
هزینه ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در شهرهای بزرگ1555.56€ (یورو)
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در شهرهای کوچک1258.93€ (یورو)
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه در شهرهای بزرگ2860.87€ (یورو)
هزینه ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه در شهرهای کوچک2269.57€ (یورو)
قیمت خرید یک متر مربع آپارتمان در شهرهای بزرگ9728.09€ (یورو)
قیمت خرید یک متر مربع آپارتمان در شهرهای کوچک7092.50€ (یورو)

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد برای کسانی که علاقه مند به مهاجرت کاری به لوکزامبورگ هستند اطلاعاتی راجع به بازار کار رشته کامپیوتر در سال 2022 بیان شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *