ویزای کاری

بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

آمار ایرانیان متقاضی کار در ترکیه در رشته‌های فنی و مهندسی و الکترونیک در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است که بیانگر بازار کار پر رونق ترکیه می باشد. بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه به نسبت رشته های مالی و حسابداری آنچنان جذاب نیست و پذیرش در مشاغل الکترونیک مستلزم تحصیلات و تخصص است. ترکیه به دلیل قرار گرفتن در منطقه بالکان و آسیای کوچک تبدیل به کشوری مهاجرپذیر و در حال توسعه شده است که سرشار از فرصت های شغلی برای مهاجران بین المللی می باشد. امکان کار در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد اما آن دسته از متقاضیان که به ترکی تسلط دارند این مهم می تواند برگ برنده آن ها نسبت به دیگر متقاضیان باشد. این مقاله توسط کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت راهنمایی علاقه مندان مهاجرت کاری به ترکیه تهیه و تنظیم شده است.

قوانین بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

قانون کار میزان ساعات کاری در ترکیه را برای ادارات و موسسات دولتی و خصوصی حدود 45 ساعت در هفته مشخص کرده است که می‌تواند با اضافه کاری افزایش پیدا کند. کارمندان و کارگران با سابقه کار کمتر از 5 سال در کشور ترکیه حداکثر 14 روز در سال مرخصی خواهند داشت که این میزان برای کارمندان با سابقه کاری بیش از 5 سال تا 20 روز در سال می‌رسد. حداقل دستمزد برای افراد خارجی در کشور ترکیه حدود 30% بیشتر از افراد محلی خواهد بود و این امر برای تشویق کارفرمایان به جذب نیروی خارجی می‌باشد. هنگامی که شروع به کار در شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه می‌کنید از بیمه تامین اجتماعی برای استفاده رایگان از خدمات بیمارستان های دولتی بهره مند خواهید شد.

نکات مهم بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

نگارش شفاف قرارداد کاری همراه با ذکر تمام شرایط، مزایا و ضوابط کار برای کارفرما و کارمند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا امکان تضییع حق را برای طرفین قرارداد از بین خواهد برد. اگر بیشتر از یک سال در شرکت در ترکیه مشغول به کار باشید و شرکت قصد تعدیل نیرو کند باید به ازای هر یک سال سابقه کاری یک حقوق به شما بپردازد. در زمان عقد قرارداد با یک کارفرما در ترکیه باید یک حساب بانکی مشخص و مستقل برای دریافت حقوق ماهانه خود افتتاح کنید و هرگز حقوق را به صورت نقدی نپذیرید.

نکات مهم بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

کاریابی رشته مهندسی الکترونیک در ترکیه

برای کاریابی در کشورهای خارجی با توجه به تخصص و توانایی متقاضی سه راه وجود دارد که راه اول مراجعه به روزنامه‌ های محلی و راه دوم استفاده از وبسایت های آنلاین یا موسسات کاریابی و راه سوم مراجعه به وب سایت رسمی شرکت ها به خصوص شرکت‌های بین المللی می‌باشد. در قدم اول باید برای خود یک رزومه کاری قدرتمند و کامل به زبان انگلیسی تهیه و تنظیم کنید و به دفاتر موسسات کاریابی تسلیم کنید تا پروفایل ایجاد کنید. اکثر مشاغلی که توسط موسسات کاریابی برای افراد پیدا می‌شود دارای درآمد بیشتر نسبت به سایر مشاغل و همینطور شرایط کاری بهتر می باشند. یافتن شغل از طریق موسسات کاریابی یا وبسایت های کاریابی آنلاین بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که دریافت ویزای کاری ترکیه برای افرادی که از طریق کار و تخصص به این کشور مهاجرت می‌کنند به عهده کارفرما و تمام هزینه های پرداختی به عهده کارفرما خواهد بود. شرکت هایی که در زمان مصاحبه از مهاجران خارجی درباره ویزا می پرسند که آیا ویزای کاری دارید یا خیر مشخص است که کمبود اطلاعات در زمینه منابع انسانی دارند. فرآیند دریافت ویزای کاری از طریق کارفرما در ترکیه زمان ‌بر و هزینه ‌بر نخواهد بود؛ اما در صورتی که شما از قبل برای مثال با ویزای دانشجویی وارد ترکیه شده باشید.

درآمد بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

میانگین درآمد با مدرک کارشناسی و درآمد با مدرک کارشناسی ارشد در کشور ترکیه اگر شما تکنسین نباشید تفاوت زیادی ندارد و در اکثر موارد داشتن دکترا بلا استفاده است. در لیست زیر درآمد بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه و مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و غیره را به تفکیک کار دولتی و خصوصی شرح داده‌ایم:

رشته شغلیدرآمد در شرکت های دولتی به لیردرآمد در شرکت های دولتی به لیر
مهندسی الکترونیکTRY3750TRY6500
مهندسی مکانیکTRY4500TRY5500
مهندسی عمرانTRY7500TRY7500
مهندسی کامپیوترTRY5500TRY8000
مهندسی شیمیTRY5000TRY8000
مهندسی صنایعTRY4500TRY6000

اما همواره یکی از دغدغه های ذهنی متقاضیان در ورود به بحث مهاجرت کاری به ترکیه، اطلاع از بهترین شرایط برای ورود به بازار کار ترکیه است. بیشترین درآمد ممکن نصیب مهندسانی می شود که دارای شرایط ذیل باشند:

آیتمشرح
تجربه کاری2 الی 5 سال
مدرک آکادمیککارشناسی
جنسیت متقاضیمرد
کارفرمابخش دولتی ترکیه

ورود به بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

برای ورود به بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه بهترین راه تحصیل در این کشور است؛ خصوصا زمانی که افراد موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی ترکیه مثل دانشگاه آنکارا یا دانشگاه استانبول شوند که شهریه های بسیار پایینی اخذ می نمایند.

شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه با توجه به زبان تدریس، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی معمولا به شرح ذیل است:

زبان تدریسشهریه سالانه دانشگاه های دولتی ترکیه به دلار آمریکا
ترکی استانبولیاز 240$ تا 750$
انگلیسیاز 700$ تا 1500$

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های خوب ترکیه، افراد به راحتی می توانند با استخدام شدن، ویزای تحصیلی ترکیه را تبدیل به ویزای کاری نمایند. اما راه دیگر اخذ مستقیم ویزای کاری ترکیه است که به مدارک متعددی از جمله موارد ذیل نیاز دارد:

  • قرارداد کاری با کارفرمایی در ترکیه
  • مدرک زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • تمکن مالی
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در ترکیه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ انواع ویزا و امور مهاجرتی مانند مهاجرت به ترکیه با کارشناسان متخصص و وکلای با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباب بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

متقاضیان کار مهندسی الکترونیک در ترکیه به صورت معمول با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • میزان ساعت کار در ترکیه طبق قانون کار این کشور چقدر است؟ قانون کار میزان ساعات کاری در ترکیه را برای ادارات و موسسات دولتی و خصوصی حدود 45 ساعت در هفته مشخص کرده است.
  • کاریابی رشته مهندسی الکترونیک در ترکیه به چه صورت است؟ راه اول مراجعه به روزنامه‌ های محلی و راه دوم استفاده از وبسایت های آنلاین یا موسسات کاریابی است. راه سوم مراجعه به وب سایت رسمی شرکت ها به خصوص شرکت‌ های بین المللی می‌ باشد.
  • کارمندان ترکیه با کمتر از 5 سال سابقه چند روز مرخصی در سال خواهند داشت؟ کارمندان و کارگران با سابقه کار کمتر از 5 سال در کشور ترکیه حداکثر 14 روز در سال مرخصی خواهند داشت.
3.3/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “بازار کار مهندسی الکترونیک در ترکیه

  1. امیررضا گفت:

    سلام من میتونم برای لیسانس به ترکیه در رشته الکترونیک اپلای کنم و فاند بگیرم

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید برای این رشته اپلای کنید اما اینکه بورس کامل بشید امکانپذیر نیست بزرگوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *