ویزای کاری

بازار کار مهندسی برق در آمریکا

بازار کار مهندسی برق در آمریکا

بر اساس گزارشات اداره آمار آمریکا در موضوع بازار کار مهندسی برق در آمریکا رشد 6% در بازه زمانی مشخصی به ثبت رسیده است. بنابراین آمار، می توان آینده مهندسی برق در این کشور را بسیار مناسب و درخشان دید. تعداد فارغ التحصیلان این رشته در کشور ایران بسیار زیاد می باشد که می توانند طی شرایط و ضوابطی در رشته تحصیلی خود در کشور آمریکا مشغول به کار شوند. رشته برق در کشور آمریکا با نام Electrical engineering شناخته شده است که البته متشکل از سایر عناوین تخصصی نیز می باشد که در بخش های بعدی این مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعاتی در خصوص بازار کار این رشته مهندسی ارائه نموده است.

  • شرایط کار مهندسی برق در کشور آمریکا چگونه است؟
  • شرایط تحصیل رشته مهندسی برق در آمریکا چگونه است؟
  • انواع شاخه های حرفه ای مهندسی برق در آمریکا کدامند؟
  • درآمد مهندس برق در کشور پهناور آمریکا چه مقدار است؟

تخصص های مختلف در Electrical engineering

در ابتدای مقاله بیان گردید که رشته برق در کشور آمریکا تحت عنوان Electrical engineering شناخته شده است. اما بازار کار مهندسی برق در آمریکا متشکل از سایر تخصص های برقی دیگری می باشد که همگی در رشته برق قرار دارند.

این تخصص ها و گرایش ها عبارتند از:

  • مهندس برق Electrical Engineer یا Power Engineering
  • مهندس الکترونیک Electronics Engineer
  • مهندس سیستم System Engineer
  • مهندس ابزار دقیق Instrumentation Engineer
  • مهندس سیستم های مخابراتی Communication Systems Engineer
  • میکرو الکترونیک و پردازش سیگنال

اشتغال مهندسان برق در آمریکا

بازار کار مهندسی برق در آمریکا بسیار متنوع است و شامل گرایش های مختلفی می گردد که افراد با توجه به تخصص و مهارتی که دارا هستند می توانند در همان زمینه مشغول به کار در آمریکا شوند. برای مثال آن دسته از مهندسان برق که در قسمت تحقیقات و توسعه در صنعت تولید یا در ارگان های دولتی بزرگ و گسترده مشغول به کار می شوند، عنوان مهندس ناظر را دارند. دسته ای از مهندسان برق نیز در مشاغلی مشغول به کار می شوند که به صورت اجرایی و تجاری است که در این حالت عنوان Project Engineer یا Sales Engineer را خواهند داشت.

درآمد بازار کار مهندسی برق در آمریکا

در زمینه بازار کار مهندسی برق در آمریکا و میزان درآمد حاصله از این شغل، آمار و ارقامی به دست آمده است که نشان می دهد هر مهندس برق در کشور آمریکا می تواند در طول یک سال، درآمدی معادل 90000$ (دلار آمریکا) داشته باشد. ناگفته نماند در صورتی که زمینه شغلی مهندس برق در سطح بالایی قرار داشته باشد، این میزان درآمد ممکن است به 136000$ (دلار آمریکا) نیز افزایش یابد. گرایش الکترونیک در بازار کار مهندسی برق در آمریکا دارای بالاترین حقوق و دستمزد می باشد.

افرادی که دارای مدرک مهندسی الکترونیک هستند، می توانند در بخش شغلی نیمه رساناها و تولید قطعات الکترونیک مشغول به کار شده و درآمد بالایی را دریافت نمایند. بنابراین برای مهاجرت به آمریکا از طریق کاری و اشتغال در رشته برق، درآمد بسیار ایده آلی در انتظار شماست.

با این شرح، اکنون شرایط درآمدی مهندسان برق در آمریکا را بررسی می کنیم:

بررسی رنج درآمدی مهندسان برق در آمریکا

 

مهمترین تاییدیه‌ ها در بازار کار مهندسی برق در آمریکا

کلیه مهندسان برق در آمریکا بایستی مدرک تحصیلی خود را به تایید مراکز مربوطه در این کشور برسانند. برای مثال افرادی که به بازار کار مهندسی برق در آمریکا ورود پیدا کرده و قصد اشتغال در سازمان‌های دولتی یا مشاغل مربوط به سازمان‌های دولتی را دارند، بایستی مجوز حرفه‌ای داشته باشند تا دانش آنها به اثبات برسد. چنانچه موفق به کسب مدرک مورد نظر شوند، تحت عنوان مهندسان حرفه که در آمریکا Professional Engineer یا PE‌ خوانده می‌شوند، لقب خواهند گرفت.

اخذ مجوز PE مشروط به دریافت تاییده مدرک از ABET و شرکت در آزمون های FE که مربوط به آزمون مبانی مهندسی و PE مربوط به آزمون مهندسی حرفه‌ای است، می‌باشد. ضمن اینکه با شرکت در این 2 آزمون بایستی نمره قبولی به دست آورند. فارغ التحصیلان رشته برق، بلافاصله می توانند در آزمون FE شرکت نمایند. اما برای شرکت در آزمون PE بایستی دوره کارآموزی یا انترنی را پشت سر گذاشته با داشتن سابقه کار در آزمون PE شرکت کنند. در مجموع مجوز مهندسی در هر یک از ایالت های آمریکا به صورت جداگانه صادر می گردد که مبتنی بر قراردادهای موجود بین ایالت ها است. بنابراین مدرک دریافتی در کلیه ایالت های آمریکا مورد قبول خواهد بود.

شرح وظایف مهندسان برق در آمریکا

افرادی که به بازار کار مهندسی برق در آمریکا ورود پیدا می کنند، همواره دارای وظایفی در این زمینه هستند تا بتوانند در شغل خود موفق شده و بهترین بازدهی را داشته باشند. برخی وظایف آنها در جدول زیر آورده شده است:

  • طراحی روش های نوین به منظور گسترش و بهبود محصولات
  • طراحی راهکار جهت کاربردهای خاص
  • انجام محاسبات دقیق، ساخت و نصب محصولات
  • بازدید از تجهیزات، ابزار و سیستم ها و اطمینان از استانداردهای ایمنی
  • بررسی شکایات مشتریان و مشکلات و پیشنهاد راه حل و بهبود عملکرد فنی
  • فعالیت در سمت مدیر پروژه یا همکاری با مدیر پروژه در جهت اتمام پروژه با موفقیت کامل با شرایط بودجه ای و زمانی مشخص و تعیین شده

تحصیل در رشته مهندسی برق در آمریکا

از آن جایی که کارفرمایان آمریکایی برای کسی که اقامت بلند مدت این کشور را نداشته باشد، عموما قرارداد کاری ارسال نمی نمایند، ایرانی ها ابتدائا رمز ورود خود را تحصیل قرار می دهند. به این ترتیب با تحصیل در دانشگاه های آمریکا شانس استخدام شدن و اخذ ویزای کاری این کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا می دهند. البته نرخ بیکاری در آمریکا با توجه به شیوع ویروس کرونا 14.7% شده است با این حال مهندسین برق خصوصا وقتی از دانشگاه های مطرح آمریکا فارغ التحصیل شده باشند برای کاریابی مشکلی نخواهند داشت. مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا عبارت هستند از:

  • CV
  • ترجمه مدرک تحصیلی و ریز نمرات به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • توصیه نامه از حداقل دو تن از اساتید یا کارفرماهای پیشین
  • تمکن مالی جهت پرداخت هزینه زندگی در آمریکا و شهریه دانشگاه که معمولا در رشته مهندسی برق سالانه بین 29000$ تا 83000$ (دلار آمریکا) می باشد.
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یعنی application fee که در هر دانشگاهی متفاوت است اما معمولا بین 50$ تا 100$ (دلار آمریکا) است.

مهمترین تاییدیه‌ ها در بازار کار مهندسی برق در آمریکا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی برق در آمریکا

کسانی که موفق به تحصیل در دانشگاه های مطرح آمریکا شوند برای پیدا کردن کار با مشکلی مواجه نخواهند بود. برخی از این دانشگاه های برتر عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های آمریکارتبه جهانی QS
1California Institute of Technology5
2Stanford University2
3Massachusetts Institute of Technology1
4Princeton University13
5Harvard University7
6Yale University17
7University of Chicago10
8University of Pennsylvania15
9Johns Hopkins University24
10University of California12

کلیات بازار کار مهندسی برق در آمریکا

در سال های اخیر، استفاده از تکنولوژی ها در زمینه الکتریکی و الکترونیکی، باعث افزایش مشاغل در این زمینه گردیده و پردازش اطلاعات با سرعت بالا و استفاده از انرژی برق، این رشته به یکی از رشته های پرکاربرد در کشورهای خارجی تبدیل نموده است. به طوری که بازار کار مهندسی برق در آمریکا بالاترین سطح درآمد و دستمزد را داراست. در واقع مهندسی برق مبدل به مهمترین و اصلی ترین حوزه های صنعتی و مهندسی شده است. افرادی که تصمیم به مهاجرت کاری به آمریکا می گیرند، بایستی برای اشتغال در این کشور ویزای کاری داشته باشند. ویزای کاری آمریکا نیز مشروط بر ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز صادر می گردد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص بازار کار مهندسی برق در کشور ایالات متحده آمریکا توضیحاتی ارائه گردید.

سوالات متداول در خصوص بازار کار مهندسی برق در آمریکا

برخی از سوالات مهم متقاضیان کار برق در این کشور  پهناور معمولا عبارت است از:

  • تخصص های مورد نیاز در زمینه برق در آمریکا چیست؟ مهندس برق، مهندس الکترونیک، مهندس سیستم، مهندس ابزار دقیق، مهندس سیستم های مخابراتی، مهندسی کنترل، میکرو الکترونیک و پردازش سیگنال.
  • ورود به آمریکا برای کار در حرفه برق چگونه ممکن است؟ نیاز به پیشنهاد کاری از سوی کارفرما دارد.
  • کار در رشته برق در آمریکا به چه تاییدیه هایی نیاز دارد؟ اخذ مجوز PE مشروط به دریافت تاییده مدرک از ABET و شرکت در آزمون های FE که مربوط به آزمون مبانی مهندسی و PE مربوط به آزمون مهندسی حرفه‌ای است، می‌باشد. ضمن اینکه با شرکت در این دو آزمون بایستی نمره قبولی به دست آورند. فارغ التحصیلان رشته برق، بلافاصله می توانند در آزمون FE شرکت نمایند.
  • مهندسین برق در آمریکا چه وظایفی برعهده دارند؟ طراحی روش های نوین به منظور گسترش و بهبود محصولات، طراحی راهکار جهت کاربردهای خاص، انجام محاسبات دقیق، ساخت و نصب محصولات، بازدید از تجهیزات، اطمینان از استانداردهای ایمنی، بررسی شکایات مشتریان و مشکلات و پیشنهاد راه حل و بهبود عملکرد فنی، فعالیت در سمت مدیر پروژه یا همکاری با مدیر پروژه در جهت اتمام پروژه با موفقیت کامل با شرایط بودجه ای و زمانی مشخص و تعیین شده است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *