ویزای کاری

بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد

بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد

از آنجا که هر روزه صنایع مختلف در سوئد با تکنولوژی جدیدتری روبرو می باشد، لذا بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد بسیار ایده آل است. اگرچه به طور کلی رشته کامپیوتر در سطح جهان خواهان بسیاری دارد. افرادی که قصد مهاجرت کاری به سوئد را داشته و تصمیم دارند به عنوان مهندس کامپیوتر در این کشور اشتغال و اقامت داشته باشند، بایستی کلیه جوانب را مورد بررسی قرار داده و سپس با سپردن پرونده مهاجرتی خود به وکیل کارکشته و کاربلد، در مسیر خود موفق گردند. نمونه ای از این وکلا و مشاوران در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حضور دارند که بهترین مشاوره ها و راهنمایی را در اختیار فرد متقاضی قرار داده و تصمیم گیری را برای آنان آسان می سازند. بر این اساس، سوالات زیر در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد:

  • شرایط کار مهندسان کامپیوتر در سوئد به چه نحوی است؟
  • سطح درآمدی مهندسان کامپیوتر در سوئد چگونه است؟
  • شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای کار سوئد چیست؟
  • نحوه کاریابی مهندسان کامپیوتر و روش های مربوطه کدامند؟

درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد

انواع مشاغل در کشور سوئد دارای درآمدهای مختلفی است که مبلغ آن ها به شهر مورد اقامت شخص خارجی، تجارب و سابقه کار و سمت شغلی او بستگی خواهد داشت. ناگفته نماند که بخش های خصوصی و دولتی کشور سوئد، هر کدام مبالغ مختلفی را به کارکنان خود پرداخت می نماید که این گزینه نیز می تواند در تغییر میزان درآمد افراد نقش داشته باشد. سازمان آمار کشور سوئد تحت عنوان (SCB) آمار و ارقام مختلفی را در این زمینه گزارش نموده است. برای مثال چنانچه کارمندی در بخش خصوصی (private sector) اشتغال یابد، ماهانه می تواند مبلغ SEK34000 (کرون سوئد) دریافت کند که این مبلغ در بخش دولتی (Governmental sector) معادل SEK32000 (کرون سوئد) خواهد بود.

متغیر بودن حقوق و دستمزد در بخش های دولتی و خصوصی شامل افرادی که با مهاجرت به سوئد به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد ورود پیدا کرده اند، نیز می‌شود. درآمد فردی که به عنوان IT Manager (مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات) در سوئد مشغول به کار است، معمولا به مبلغ SEK48000 (کرون سوئد) به صورت ماهیانه می‌باشد. جالب است بدانید میزان حقوق بانوان نسبت به آقایان در سوئد بیشتر است. حقوق دریافتی مهندسان کامپیوتر در سوئد رقمی بین SEK15000 الی SEK45000 (کرون سوئد) است. مهم ترین عامل تاثیر گذار بر درآمد مهندسان کامپیوتر در سوئد نیز سابقه کاری آن ها است.

مالیات بر درآمد در سوئد در 2022

مالیات بر درآمد در کلیه کشورهای جهان جزو قوانین کار محسوب می شود و کشور سوئد نیز از این امر مستثنی نیست. در سال 2022 افراد شاغل در کشور سوئد بایستی بخشی از حقوق و درآمد خود را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت نمایند که بین 29% الی 35% در نظر گرفته شده است. در اینجا می توانیم این گونه محاسبه نماییم که اگر میانگین مالیات بر درآمد به میزان 33% محاسبه شود، حقوق دریافتی شاغلان در ادارات و بخش های خصوصی سوئد به میزان SEK23000 (کرون سوئد) و در بخش های دولتی به مبلغ SEK21000 (کرون سوئد) تخمین زده می شود. افرادی که با هدف کار در سوئد، قصد ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد را دارند نیز بایستی مبلغی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت سوئد پرداخت نمایند.

شرایط بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد

شرایط شغلی در زمینه کامپیوتر در کشور مبدا مانند ایران مناسب است و اگر فردی در این زمینه قصد مهاجرت به سوئد را دارد، صرفا مبنی بر کمبود اشتغال در کامپیوتر یا بیکاری نیست. بلکه برخی افراد مهاجر با مهاجرت به کشورهای خارجی، قصد تغییر رویه و ایجاد تحول در سبک و نوع زندگی را دارند. یکی از شرایط لازم برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد آشنایی به زبان سوئدی است که باعث ارتباط بیشتر و بهتر با مردمان این کشور در جهت انجام وظایف شغلی می گردد. این امر می تواند در خاک کشور مبدا مانند ایران یا کشور سوئد انجام گیرد.

نحوه ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد

در بخش قبلی گفته شد که برای اشتغال به کار و ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد لازم است تسلط کافی به زبان سوئدی داشته باشید. اما نمی توان هم به گذراندن دوره های آموزشی زبان سوئدی در کشور ایران پرداخت و همزمان با آن در کشور سوئد در جستجوی کار بود. راهکار مناسبی برای این امر وجود دارد و آن هم دریافت ویزای دانشجویی است. بدین صورت که شما ابتدا به منظور یادگیری زبان سوئدی در مراکز آموزشی سوئد، ویزای دانشجویی این کشور را دریافت می نمایید.

پس از این که وارد خاک سوئد شدید، می توانید به صورت همزمان به دنبال کار باشید. سپس با یافتن شغل مورد علاقه خود، ویزای دانشجویی سوئد را به ویزای کاری سوئد تغییر داده و در این کشور اقامت داشته باشید. چنانچه به عنوان یک مهندس کامپیوتر یا هر شغل دیگری، قصد اقامت و اشتغال در سوئد را دارید، بایستی مدارک شما به تایید ارگان مربوطه در کشور سوئد برسد.

نحوه ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد

مدارک لازم اخذ مجوز کار در سوئد

همان طور که می دانید برای کار در کشور سوئد و ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد یا هر رشته دیگری، بایستی مجوز کار در این کشور را داشته باشید. اسناد و مدارکی که در این خصوص مورد نیاز است، عبارتند از:

  • پاسپورت متقاضی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • ارائه قرارداد کاری یا سند پیشنهاد شغلی از سوی یکی از کارفرمایان یا شرکت های سوئدی
  • ذکر مبلغ دقیق حقوق (رقم مورد نظر پس از کسر مالیات بر درآمد نباید کمتر از سقف SEK13000 (کرون سوئد) باشد)
  • سندی که ارائه بیمه نامه سلامت از سوی کارفرما را به اثبات برساند
  • آگهی استخدام نیرو بایستی به مدت 10 روز در کشور سوئد و همچنین در اتحادیه اروپا منتشر شود

بهترین راه ورود به بازار کار سوئد

با توجه به این که اخذ مستقیم ویزای کاری سوئد نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در این کشور است، بهتر است غیر اروپایی ها، یعنی کسانی که تابعیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را ندارند، ابتدائا اقامت سوئد را از طریق تحصیل به دست آورند. البته تحصیل در سوئد برای گروه مزبور، یعنی دانشجویان بین المللی، رایگان نیست. شهریه دانشگاه های سوئد در سال 2022 با توجه به رشته و مقطع تحصیلی سالانه بین 8000€ تا 25500€ (یورو) می باشد.

منتهی سوئد اگرچه نظام تحصیلی رایگان ندارد، به دانشجو به صورت پاره وقت و تا سقف 20 ساعت در هفته و به همسر دانشجو به صورت تمام وقت، اجازه کار می دهد. این مسئله نکته مثبت مهمی به حساب می آید چرا که علاوه بر این که پرداخت هزینه های زندگی در سوئد را ممکن می کند، کاریابی پس از فارغ التحصیلی را نیز تسهیل می نماید.

موسسات کاریابی در سوئد

یکی از راه های ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد مراجعه به موسسات کاریابی معتبر در این کشور است. سایت هایی که در این رابطه وجود دارند، انواع مشاغل را به صورت دسته بندی مشخص نموده و در اختیار متقاضی قرار می دهند. پس از این که فرد متقاضی شغل مورد نظر را متناسب با رشته تحصیلی خود یافت، اقدام به ارسال رزومه می نماید. برخی مشاغل در کشور سوئد وجود دارند که صرفا نیاز به زبان انگلیسی یا سوئدی و یا هر 2 زبان دارند. این گونه مشاغل نیز در سایت ها دسته بندی شده اند.

موسسات کاریابی به زبان سوئدی و انگلیسی در سوئد

اسامی موسسات کاریابی در سوئد عبارتند از:

موسسات کاریابی در سوئد به زبان سوئدیموسسات کاریابی در سوئد به زبان انگلیسی
careerbuilder.seLinkedIn’s job search portal
jobb.blocket.seneuvoo – global job source
jobbsafari.sese/jobs
studentjob.se
metrojobb.se
monster.se
stepstone.se

برخی موسسات نیز مشاغل را در اختیار متقاضی قرار می دهند که به هر 2 زبان انگلیسی و سوئدی نیاز دارد. اصلی ترین مورد در زمینه مهاجرت، اطمینان خاطر و اعتماد به فردی است که پرونده مهاجرتی به وی سپرده شده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یک موسسه معتبر با سابقه طولانی و درخشان است. این موسسه از سال ها پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. موسسه مذکور با وکلا و مشاوران مجرب خود بستر اطمینان و اعتماد شخص مهاجر را فراهم می سازد.

پرسش های متداول درباره بازار کار کامپیوتر در سوئد

سوالاتی که از جانب متقاضیان در خصوص بازار کار کامپیوتر مطرح می شود عبارتند از:

  1. شرایط بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد چگونه است؟ رشته کامپیوتر از مهارت هایی می باشد که در سوئد و اقصی نقاط دینا خواهان زیادی دارد. یکی از شرایط لازم برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد آشنایی به زبان سوئدی است که باعث ارتباط بیشتر و بهتر با مردمان این کشور می شود.
  2. میزان درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد چگونه است؟ میانگین درآمد ماهانه در این رشته در سوئد بسته به تجربه کاری متغیر است. در مجموع میزان درآمد ماهانه SEK15000 الی SEK45000 (کرون سوئد) است.
  3. میانیگن مالیات در کشور سوئد به چه صورت است؟ در مجموع می توان گفت سیستم مالیات در این کشور مطابق درآمد می باشد. این میزان به صورت 29% الی 33% می باشد.
  4. ورود به بازار کار رشته کامپیوتر به چه صورت است؟ برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در سوئد افراد می بایست از دانش زبان سوئدی برخوردار باشند که با اخذ ویزای تحصیلی می توانند در این کشور زبان سوئدی را فرا بگیرند.
  5. راه های ورود به بازار کار رشته زبان کامپیوتر چیست؟ موسسات کاریابی یکی از مراکز مهم در خصوص پیدا کردن کار می باشد که مشاغل را دسته بندی کرده و در اختیار افراد قرار می دهد.
4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *