ویزای تحصیلی

بهترین دانشگاه های آنکارا

بهترین دانشگاه های آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ آن است. وجود بهترین دانشگاه های آنکارا باعث شده که دانشجویان بین المللی زیادی در این شهر به تحصیل بپردازند. به طوری که این شهر به عنوان یکی از شهرهای دانشجویی ترکیه معرفی شده است. دانشجویان خارجی که به این شهر سفر نموده اند از شرایط و هزینه های زندگی در این شهر راضی هستند. اگر چه هزینه های زندگی در این شهر نسبت به دیگر شهرهای ترکیه گران تر است اما در مقایسه با هزینه های زندگی در کشورهای غربی بسیار مناسب تر است.

دانشجویان می توانند از تجربیات کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه های مختلف تحصیل در این کشور بهره مند شده و با آنان مشاوره نمایند.

  • شرایط تحصیل در دانشگاههای آنکارا چیست؟
  • انواع دانشگاه های آنکارا چیست؟
  • چگونه می توان از دانشگاه آنکارا پذیرش گرفت؟
  • هزینه تحصیل در برترین دانشگاه های آنکارا در سال 2024 چقدر است؟

تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا

تحصیل در دانشگاه های ترکیه و شهر آنکارا به زبان های انگلیسی و ترکی انجام می­ پذیرد. اگرچه شهریه تحصیل به زبان انگلیسی بیشتر از زبان های ترکی است، اما اکثر دانشجویان بین المللی تحصیل به زبان انگلیسی را برمی­ گزینند و به دنبال برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی هستند. دانشگاه بیلکنت، دانشگاه خاورمیانه، دانشگاه آنکارا، دانشگاه حاجت تپه و دانشگاه غازی از جمله دانشگاه هایی هستند که در شهر آنکارا موقعیت داشته و رتبه های بالایی را در سطح جهان کسب نموده اند.

دانشجویان در دانشگاه های آنکارا می­ توانند در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ادامه تحصیل بپردازند. تدریس در اکثر دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی ارائه داده می ­شود. تنها برخی از رشته های تحصیلی مانند ادبیات ترکیه و برخی دیگر به زبان ترکی ارائه می گردد. از بهترین دانشگاه های ترکیه که در این شهر واقع شده اند می­ توان دانشگاه بیلکنت و دانشگاه خاورمیانه را نام برد.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا

برای آشنایی با شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا، قبل از هر چیز بهتر است بدانید که آنکارا نگاهی عمیق و سختگیرانه به مقوله تحصیلی دارد. در حال حاضر بهترین دانشگاه های آنکارا کیفیت آموزشی بسیار بالایی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند، همچنین بسیاری از دانشگاه های آنکارا در بین 500 دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند. مدارک دانشگاهی در آنکارا نیز از شهرت بالایی برخوردار است، و فارغ التحصیلان در این دانشگاه ها آینده شغلی بسیار خوبی دارند. علاوه بر این، یکی از مزایا تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا برای اتباع خارجی ویزای کاریابی به مدت 1 سال پس از فارغ التحصیلی است.

در نمودار زیر می توانید روند پذیرش در بهترین دانشگاه های آنکارا را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند پذیرش در بهترین دانشگاه های آنکارا

مدارک و هزینه های تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا

شهریه دانشگاه های دولتی آنکارا با توجه به رشته و مقطع تحصیلی در دوره های انگلیسی سالیانه 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) و در دوره های ترکی استانبولی سالیانه 240$ تا 750$ (دلار آمریکا) است. شهریه دانشگاه های خصوصی ای که در آنکارا وجود دارد به سالیانه 25000$ (دلار آمریکا) نیز می رسد. هزینه های زندگی در ترکیه نیز مسئله دیگری است که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند. در ترکیه زندگی یک نفره ماهانه بین 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت.

برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های آنکارا مدارک متعددی مورد نیاز است که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • CV به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات این دوره، این مدارک (یعنی مدارک تحصیلی و ریز نمرات) باید به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی ترجمه گردد
  • ارائه مدرک زبان ترکی (تومر) یا انگلیسی (آیلتس یا تافل) با توجه به زبان آموزش دوره (البته دانشجویان کارشناسی که دوره پیش دانشگاهی خود را در ترکیه گذرانده اند نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند)
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در طول اقامت در کشور ترکیه
  • توصیه نامه از دو تن از اساتید پیشین
  • انگیزه نامه
  • دریافت فرم های مربوط به پذیرش و تکمیل آن ها
  • پرداخت هزینه های مربوط بررسی مدارک یا همان application fee

تحصیل در دانشگاه بیلکنت و دانشگاه فنی خاورمیانه

همان طور که بیان نمودیم دانشگاه بیلکنت از بهترین دانشگاه های آنکارا است. برنامه های متنوعی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می­ نماید. هم اکنون در این دانشگاه 13000 دانشجو مشغول به تحصیل اند که 40% از آنان تحت بورسیه های تحصیلی این دانشگاه قرار گرفته اند. این دانشگاه بورسیه های متعددی را به دانشجویانی که دارای شرایط لازم جهت اخذ بورسیه هستند اعطا می ­نماید.

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های آنکارا دانشگاه فنی خاورمیانه است که از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار است. در سال 1991 یک برنامه تحصیلی مهندسی را که دارای پروسه ای بلند مدت بود را آغاز نمود که در آن تمامی برنامه های مهندسیABET تأیید می شدند. این دانشگاه به عنوان دانشگاهی تحقیقاتی در آنکارا است. پروژه های بین المللی زیادی در این دانشگاه انجام گردیده که توسط آنها بودجه های زیادی بدست آورده اند. از زمان تأسیس این دانشگاه METU در پروژه های بین المللی زیادی با دیگر کشورهای اروپایی همکاری و مشارکت داشته است.

مدارک و هزینه های تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا

معرفی دانشگاه آنکارا

این مرکز آموزشی در سال 1946 به عنوان اولین دانشگاه ترکیه در پایتخت این کشور شهر آنکارا تأسیس گردید. این دانشگاه یکی از موسسات تحصیلات عالی دولتی در ترکیه است. این دانشگاه رتبه 450 را در میان برترین دانشگاه های جهان و رتبه 701 را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است. دانشگاه آنکارا خوابگاه هایی را با دریافت اجاره بهایی مقرون به صرفه در اختیار دانشجویان قرار می­ دهد. همچنین این دانشگاه از امکانات دیگری همچون 180 سالن ورزشی نیز برخوردار می ­باشد. تدریس در این دانشگاه به زبان ترکی است. تنها 10 برنامه تحصیلی در دوره­ی کارشناسی و 4 برنامه فارغ التحصیلی به زبان انگلیسی ارائه داده می ­شود. جهت آشنایی با چگونگی تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان می ­توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شده و ار تجربیات و اطلاعات به روز آنان بهره ­مند شوید.

دانشگاه حاجت تپه در ترکیه

این دانشگاه نیز یکی از بهترین دانشگاه های آنکارا در ترکیه است که متقاضیان زیادی از سایر کشورها علاقمند تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه دارای دو پردیس بزرگ می ­باشد و در میان دانشگاه های جهان دارای رتبه 399 است. پردیس اصلی دانشگاه حاجت تپه که در مرکز شهر آنکارا واقع شده است. دارای دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، اقتصاد، پرستاری، فیزیوتراپی و توانبخشی است. این دانشگاه امکاناتی همچون کتابخانه های پزشکی، واحدهای تحقیقاتی، خوابگاه های دانشجویی، مراکز ورزشی و تفریحات و سرگرمی را برای دانشجویان ایجاد نموده است.

دانشگاه غازی از بهترین دانشگاه های آنکارا

این دانشگاه نیز دانشگاهی دولتی در ترکیه محسوب می ­شود که در سال 1926 در شهر آنکارا به دست مصطفی آتاتورک تأسیس گردید. دانشگاه غازی یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور ترکیه است و دارای دانشکده های بسیاری همچون دانشکده هنر، مهماری، مهندسی، علوم بهداشتی، حقوق، پزشکی، داروسازی، فنی و مهندسی و دانشکده های دیگری نیز می­ باشد. این دانشگاه در مرکز شهر موقعیت دارد و دانشجویان براحتی به مراکز خرید و خانه ها این شهر جهت اقامت دسترسی دارند، همچنین این دانشگاه به کتابخانه بزرگی مجهز است که حدوداَ 150000 جلد کتاب، 62000 مجله و 10000 پایان نامه در آن موجود است.

امکان اخذ بورسیه تحصیلی در این دانشگاه برای دانشجویان وجود دارد. در سال 2000 این دانشگاه به دانشجویانی که این دانشگاه بعنوان انتخاب اول شان برای ادامه تحصیل بود بورسیه ای به ارزش 50000 لیر اعطا نمود، همچنین این دانشگاه به دانشجویانی که از توان مالی کمی برخوردار هستند کمک هزینه ها و بورسیه هایی را اعطا می­ نماید.

هزینه تحصیل و زندگی در بهترین دانشگاه های آنکارا

سطح واقعی و درست شهریه ها در بهترین دانشگاه های آنکارا معمولا بسته به برنامه تحصیلی و ملیت (زبان تحصیلی) دانشجویان متفاوت است. اگر دانشجوئی از دانشگاه خصوصی آنکارا اخذ پذیرش کرده پس باید منتظر متوسط شهریه های سالانه حدود 20000$ (دلاری) باشد. اما دانشجویان در دانشگاه های دولتی آنکارا برای برنامه های انگلیسی زبان حدود 1500$ الی 6000$ (دلار) اما برای برنامه های ترک زبان 240$ تا 750$ (دلار) است. اما متوسط هزینه زندگی دانشجوئی در آنکارا 300$ تا 400$ (دلار) در ماه است.

برخی از این هزینه ها در سال 2024 بدین قرار است:

آیتم هاهزینه به دلار
یک لیتر شیر0.72$
1 عدد نان تازه و سفید 500 گرمی0.36$
1 کیلوگرم برنج سفید1.40$
1 کیلوگرم فیله مرغ3.23$
1 کیلو گوشت گاو9.47$
بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی)0.50$
اجاره یک دستگاه آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر218.91$

 

سازمان تد در آنکارا

طبق قوانین کشور ترکیه، رئیس جمهور این کشور بعنوان نگهبان انجمن آموزشی در ترکیه است. سازمانی به نام تد در آنکارا وجود دارد که به دانشجویانی که دارای درآمدهای محدود هستند و توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه را ندارند، کمک هزینه ها و بورسیه هایی را اعطا می ­نماید. البته شرط اعطای این بورسیه ها دارا بودن نمرات و معدل های بالا در دوره های تحصیلی دانشگاه است. پیشنهاد ما به دوستان و دانشجویان عزیز این است جهت اطلاعات بیشتر در از دانشگاه های ترکیه با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شده و از مشاوره های مفید آنان بهره­ مند شوند. کارشناسان این مجموعه مفتخر به پاسخگویی به سوالات عزیزان همچون سوالات زیر در زمینه بهترین دانشگاه های آنکارا هستند.

مهمترین سوالات در باب بهترین دانشگاه های آنکارا

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص بهترین دانشگاه های آنکارا، در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از کلیدی ترین سوالات شما در این حوزه پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • میانگین شهریه در بهترین دانشگاه های آنکارا چگونه است؟ بدیهی است که هزینه شهریه در بهترین دانشگاه های آنکارا به نسبت سایر موسسات آموزشی در این شهر بالاتر باشد.
  • آیا برای تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا به امتحانات ورودی نیاز داریم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه های آنکارا هستند، در قدم اول باید در امتحانات ورودی این دانشگاه ها شرکت کنند.
4/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *