ویزای تحصیلی

رشته پزشکی در چین

رشته پزشکی در چین

کیفیت برتر رشته پزشکی در چین بهترین دانشجوهای جهان را به سوی خود می کشاند و باعث ایجاد جوی رقابتی در بین دانشجویان بین المللی می گردد. اگر شما هم به دنبال یک گزینه رشته پزشکی مقرون به صرفه در خارج می گردید، مسلما رشته پزشکی (MBBS) در دانشگاههای علوم پزشکی چین همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید. معمولا دانشگاه های علوم پزشکی چین برنامه های لیسانس پزشکی (MBBS) را در طول یک دوره 5 ساله به دانشجویان ارایه می دهند. نکته مهم در این زمینه، تحصیل اغلب برنامه های پزشکی چین به زبان انگلیسی است که باعث جذب حداکثری متقاضیان خارجی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی چین می شود.

از جمله پوئن های مثبت دیگر تحصیل رشته پزشکی در کشور چین همچنین هزینه پایین تحصیل رشته پزشکی در این کشور آسیایی است. کل هزینه تحصیل شما در چین فقط حدود US$30000 (دلار آمریکا) می باشد. در حالی که هزینه رشته پزشکی در اروپا حدود 60$ تا 150000$ (دلار آمریکا) و این هزینه در ایالات متحده آمریکا در حدود 140$ تا 240000$ (دلار آمریکا) است. از طرف دیگر شما می توانید از فرصت بورسیه های تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی چین نیز برخوردار شوید و از این طریق بخشی از هزینه تحصیل و زندگی خود را در چین پرداخت کنید. کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارند به تمامی سوالات شما عزیزان درباره شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور چین پاسخ دهند.

درباره شرایط و دوره های پزشکی چین

قبل از اینکه اصلا بخواهیم درباره معایب رشته پزشکی در چین صحبت کنیم بهتر است با شرایط کلی رشته پزشکی در چین سخن بگوییم. همانند اغلب کشورهای جهان، دوره رشته پزشکی در چین نیز معمولا یک دوره 5 ساله به اضافه دوره انترنی یک ساله است. این دوره نهایتا منجر به اخذ مدرک لیسانس پزشکی (MBBS) می شود. اما دوره تخصص کلینیکی معمولا شامل دوره 2 تا 3 ساله بوده و نهایتا منجر به اخذ مدرک فوق لیسانس پزشکی می گردد. با این حال از شرایط و معیارهای اصلی پذیرش رشته پزشکی از دانشگاه های چین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حداقل سن متقاضی بایستی بالای 18 سال باشد.
  • متقاضی دارای مدرک دیپلم متوسطه باشد.
  • متقاضی باید حداقل 60% نمرات دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی (PCB) دوره متوسطه را کسب کرده باشد.

اما از دیگر سو بایستی با فرآیند پذیرش از دانشگاه های پزشکی چین نیز آشنا شد. اینکه این فرآیند در کشور چین چند مرحله ای است و در هر مرحله متقاضیان ملزم به انجام چه کار یا کارهایی هستند. ابتداء باید به سایت دانشگاه مربوطه در چین مراجعه و سپس بعد از انتخاب رشته نسبت به تکمیل و آپلود مدارک زیر اقدام نمایند:

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در چین

مدارک و الزامات پذیرش مدیکال چین

شرایط پذیرش دانشگاه های چین با اندکی تفاوت تقریبا مشابه هم است. متقاضیان و علاقه مندان تحصیل برنامه پزشکی MBBS در کشور چین بایستی دارای مدرک دیپلم متوسطه در رشته علوم تجربی با ریز نمرات (شامل زبان گرید C یا 70 امتیاز و نمره دروس شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات متوسطه در گرید D یا 60 امتیاز) باشند. همچنین برخورداری از وضعیت سلامتی خوب و نیز عدم سوء پیشینه از پیش شرط های اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی کشور چین می باشد. شرط دیگر پذیرش برنامه MBBS در چین، گذراندن آزمون ورودی پزشکی در این کشور است.

مدارک و الزامات پذیرش مدیکال چین

SET (آزمون ورودی استاندارد) آزمون پذیرش استاندارد جهت تحصیل رشته پزشکی دراین  کشور می باشد. این آزمون پیش شرطی برای پذیرش مستقیم در برترین دانشگاه های چین برای تحصیل MBBS می باشد. این آزمون همه ساله تحت نظارت کمیته های هدایت تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی چین برگزار شده و به عنوان شاخصی برای فیلتر دانشجویان شایسته جهت رشته پزشکی در کشور چین می باشد. آزمون در 4 بخش زیر برگزار می شود:

  • زیست شناسی ( 50 سوال، 100 نمره)
  • شیمی (50 سوال، 100 نمره)
  • فیزیک (50 سوال، 100 نمره)
  • ریاضیات (25 سوال، 50 نمره)

دوره تحصیلی بی تی اس (BTS) در چین

این دوره یک برنامه آموزشی جهت تحصیل دندانپزشکی می باشد. ارائه دروس در این برنامه درسی به متقاضیان یک پیشینه جامع در جهت دندان پزشکی و دندانپزشکی مدرن ارائه می نماید. این دوره تحصیلی شامل آموزش در دروس زیر می باشد:

  • آسیب شناسی دهان
  • دارو خوراکی
  • آناتومی دهان انسان
  • میکروبیولوژی دهان و دندان
  • مواد مورد استفاده در دندانپزشکی
  • بافت شناسی و مورفولوژی دندان
  • جراحی فک و صورت

تحصیل در این دوره 5 سال زمان می‌برد و همه موضوعات مذکور به زبان انگلیسی ارائه می گردند. این دوره تحصیلی در تمام کشورهای جهان و توسط سازمان بهداشت جهانی رسمی اعلام گردیده است.

آشنایی با دانشگاه های پزشکی معتبر در چین

رشته پزشکی در چین برای اغلب دانشجویان علاقه مند تحصیل در این رشته گزینه بسیار مطلوبی است. دلایل مهم زیادی نیز برای این امر وجود دارد که یکی از این دلایل وجود دانشگاه های پزشکی معتبر و متنوع در این کشور می باشد. دانشگاه هایی که رشته پزشکی در چین به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند! در حال حاضر حدود 45 دانشگاه پزشکی در چین با این شرایط وجود دارد. همره با شما و در قالب نمودار زیر به معرفی بهترین دانشگاه های چینی جهت رشته پزشکی در کشور چین 2024 می پردازیم:

برترین دانشگاه های پزشکی چین

لیست دانشگاه های پزشکی چین عبارتند از:

  1. دانشگاه گوانگشیو
  2. دانشگاه سشوان
  3. دانشگاه نانتونگ
  4. دانشگاه نانچانگ
  5. دانشگاه شنتو
  6. دانشگاه جیاموس
  7. دانشگاه سنت یات سنت
  8. دانشگاه لانگهو

درباره مزایای رشته پزشکی در چین

شاید شما هم با دیدن خیل عظیم طرفداران و متقاضیان رشته پزشکی در دانشگاه های کشورهای اروپایی از یکطرف و نیز ظرفیت محدود پذیرش در این دانشگاه ها به فکر تحصیل این رشته در چین بی افتید. اما آیا مزایا و معایب رشته پزشکی در چین آشنا هستید؟ چین جزء کشورهایی است که هم از نظر سطح کیفیت خدمات پزشکی و هم از نظر سطح کیفی آموزش پزشکی در جایگاه برتر جهانی قرار دارد. به همین دلیل نیز در چین دانشگاه ها و کالج های پزشکی زیادی وجود دارد. اما چرا چین؟ برای پاسخ به این سوال ابتداء بایستی با مزایای تحصیل این رشته در کشور چین آشنا شد:

  • چین دارای مدرن ترین امکانات و تجهیزات پزشکی در جهان می باشد.
  • این کشور دارای یک سیستم درمانی برتری در سطح بین المللی است.
  • در چین دانشگاه های پزشکی برتری هم برای ارتقاء دانش پزشکی و هم افزایش تجربه عملی در این رشته وجود دارد.
  • اغلب دانشگاه های پزشکی چین مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز می باشد.
  • در چین، برنامه های مختلف MBBS به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.
  • رشته پزشکی (MBBS) در چین 70% ارزانتر از ایالات متحده می باشد.
  • ضمنا دانشجویان بین المللی در چین می توانند از فرهنگ مترقی، اقتصاد برتر و نیز شرایط اقلیمی خوب چین نیز بهره مند شوند.

هزینه رشته پزشکی و زندگی در چین

یکی از بزرگترین دلایل رغبت دانشجویان خارجی برای رشته پزشکی در چین، هزینه پایین رشته پزشکی در این کشور است. صد البته که هزینه تحصیل در چین به برنامه تحصیلی و دانشگاه انتخابیتان بستگی دارد. در اینجا توضیح مهمی که می توان بر این بحث افزود این است که کل بودجه مالی شما در چین شامل موارد ذیل می باشد:

  • کل شهریه دوره MBBS در چین
  • اجاره منزل برای کل دوره تحصیلی
  • هزینه غذا و ایاب و ذهاب در کل دوره
  • هزینه های متفرقه

با وجود اینکه در نگاه اول ممکن است برنامه تحصیلی پزشکی MBBS در چین گرانتر از برنامه های تحصیلی دیگر باشد. اما نبایستی از این نکته غافل شد که شهریه دانشگاه های پزشکی چین در مقایسه با انگلستان و آمریکا خیلی پایین است. برای انجام مقایسه بهتر هزینه های رشته پزشکی در کشور چین با دیگر کشورها، مقایسه 3 دانشگاه برتر چینی، انگلیسی و آمریکایی را در جدول زیر (دلار آمریکا) ملاحظه می کنید:

دانشگاه پکینگ (چین)دانشگاه کمبریج (انگلستان)دانشگاه هاروارد (آمریکا)
هزینه درخواست$120$84$226
هزینه ویزا$140$500$226
شهریه تحصیلی$3500$25224$35021
مخارج زندگی$2000$12651- $18807$13500- $22500
هزینه کل$5760$34434- $44590$48907- $57907

شرایط بورسیه علوم پزشکی چین

ممکن است یکی از سوالات متقاضیان این سوال باشد که آیا دانشگاه های پزشکی چین به دانشجویان خارجی بورس تحصیلی اعطاء می کنند؟ دانشگاه های علوم پزشکی بسیاری در چین برای پذیرش دانشجویان خارجی وجود دارد که یکی از امتیازات تحصیل در این دانشگاه ها بهره گیری از فرصت بورس تحصیلی می باشد. در حقیقت، دانشجویان خارجی در طی تحصیلات خودشان در چین می توانند برای بورسیه های مختلف درخواست دهند. معمولا این بورسیه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • CGS: بورسیه دولت چین (معروف به بورسیه های پرزیدنت)
  • US: بورس های دانشگاهی
  • CIS: بورسیه های موسسه کنفوسیوسز
  • CLGS: بورس دولت محلی چین

اگر علاقه مند دانستن اطلاعات بیشتر راجع به دانشگاه های علوم پزشکی چینی هستید که در سال 2024 برنامه بورس تحصیلی دارند، توصیه می شود که از طریق مطالعه جدول زیر با جزییات برنامه بورس تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی چین آشنا شوید:

نام دانشگاهنوع بورسیه تحصیلینام دانشگاهنوع بورسیه تحصیلی
Anhui Medical UniversityCGS,CLGS,USNanjing Medical UniversityCGS, CLGS, US
Capital Medical Medical UniversityCGS, CLGSXuzhou Medical UniversityCLGS, US
Chongqing Medical UniversityCGS, CLGSDalian Medical UniversityCGS, CLGS
Fuijan Medical UniversityCGS, CLGS, USLiaoning Medical UniversityCGS
Guangzhou Medical UniversityCGS, CLGS, USNingxia Medical UniversityCGS, CLGS, US
Southern Medical UniversityCGS, CLGSTianjin Medical UniversityCGS, CLGS
Guangxi Medical UniversityCGS, CLGSXinjiang Medical UniversityCGS, CLGS, US
Hebi Medical UniversityCGSKunming Medical UniversityCGS, CLGS
Harbin Medical UniversityCLGS, US

درباره معایب رشته پزشکی در چین

برای معایب تحصیل پزشکی در چین می توان موارد متعددی را در نظر داشت. به طور مثال یکی از معایب تحصیل پزشکی در چین می توان تحصیل به زبان چینی باشد. زبان چینی زبان سخت و سنگینی است که تحصیلات تخصصی را سخت تر می کند. همچنین برخی از غذاهای چینی و ارتباط با مردم و درک فرهنگ آن ها در اوایل حضور شما کمی دشوار خواهد بود. اما با گذشت زمان می توانید تمام موارد مربط با فرهنگ و اجتماع را دریابید. از دیگر معایب تحصیل پزشکی در چین می توان شهریه ها و هزینه های زندگی را ذکر کرد.

جزئیات معایب رشته پزشکی در چین

اکنون این معایب را به صورت ریز بررسی می کنیم:

  • درصد قبولی پایین: در ابتداء باید بدانید که دانشجویان در حال رشته پزشکی در چین با مشکل قبولی در آزمون FMGE مواجه می شوند. FMGE آزمون دانشجویان بین المللی است که پس از فارغ التحصیلی از چین و جهت ثبت نام در MCI مجبورند با قبولی در همین آزمون FMGE احراز صلاحیت بکنند. جالب است بدانید که در سال 2016 میلادی از 3772 داوطلب تنها 261 نفر یعنی به عبارتی حدود 6.9% داوطلبان توانستند از این آزمون قبول شوند. همین درصد پایین دانشجویان قبولی علاقه به تحصیل در چین را به شدت کاهش میدهد.
  • نیاز به یادگیری زبان جدید: دانشجویان بین المللی در چین از همان ابتدای ورودشان با مانع زبانی بین خودشان و مردم محلی مخصوصا قشر بیمار مواجه میشوند. چرا که اغلب مردم چین تسلطی به زبان انگلیسی ندارند! بنابراین دانشجویان رشته پزشکی علاوه بر بار رشته پزشکی در چین بایستی بار آموزش یک زبان جدید را هم تحمل کنند.
  • دانشگاه های قلابی در چین: چین به داشتن دانشگاههای زیاد معروف است که در برنامه آموزشی اغلب آنها نیز میتوان رشته پزشکی را مشاهده کرد. کیفیت تحصیلی در این دانشگاهها بسیار پایین بوده و مدارکشان نیز از اعتبار کافی برخوردار نیست. جالب است بدانید که بر طبق گزارشی از MCI، بیش از 35% از دانشگاههای پزشکی چین در رتبه C قرار میگیرند!
  • محدودیت های آموزشی: ضمنا باید یادآور شد که دانشجویان بین المللی در طول دوره انترنی در چین از دست زدن به بیمار منع شده اند. همچنین آموزش دانشجویان بر روی بدن های واقعی نیست بلکه تشریح ها بر روی مانکن ها اجرا می شود!

جهت مشاوره رایگان درخصوص اعزام دانشجو به چین 2024 با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات پرتکرار در خصوص رشته پزشکی در چین

برخی از مهم ترین پرسش هایی که ممکن است در این رابطه مطرح شوند عبارتند از:

  • آیا رشته پزشکی در این کشور رایگان است؟ خیر اما به نسبت بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان، هزینه های تحصیل در این کشور ارزان تر است.
  • متوسط هزینه های رشته پزشکی در چین چقدر است؟ دانشجویان خارجی برای پرداخت شهرهای خود به حدود 5500$ (دلار) در سال نیاز خواهند داشت.
  • آیا رشته پزشکی در این کشور از اعتبار کافی برخوردار است؟ بله بسیاری از دانشگاه های این کشور از اعتبار بالایی در رتبه بندی جهانی برخوردار هستند.
  • آیا دانشگاه های پزشکی چینی در ایران اعتبار کافی دارد؟ باید به این نکته اشاره کرد که ده ها دانشگاه چینی در ایران مورد تایید قرار گرفته است.
  • چگونه می توان در چین پذیرش تحصیلی دریافت کرد؟ باید در آزمون های اولیه و ورودی دانشگاه های چین شرکت کرد تا به موفقیت نهایی دست پیدا کرد.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *