ویترین

بهترین راه های رفتن از ایران

بهترین راه های رفتن از ایران بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله این عوامل می توان به رزومه، شرایط هر فرد و کشوری که انتخاب میکند اشاره کرد. به عنوان مثال برای کسی که شرایط مالی خوب و سن پایینی دارد شاید بهترین گزینه مهاجرتی تحصیل در کانادا یا انگلستان باشد در حالی که کسی که در گرایش های مختلف مهندسی تحصیل کرده و سابقه کار دارد، بهتر باشد از طریق ویزای جستجوی کار آلمان یا اتریش مهاجرت کند. در نتیجه نمی توان روشی واحد را به عنوان بهترین راه مهاجرت برای همه افراد پیشنهاد نمود؛ منتهی در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است، تلاش شده تا در خصوص بهترین راه های رفتن از ایران تحصیلی و کاری، به عنوان پرطرفدارترین روش های مهاجرتی، توضیحاتی ارائه شود.

  • شرایط مهاجرت به خارج از کشور از طریق تحصیل چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت از طریق سرمایه گذاری چیست؟
  • شرایط مهاجرت کاری به خارج از کشور چیست؟
  • کدام کشورها مسیر ساده تری برای مهاجرت دارند؟

بهترین راه های تحصیلی رفتن از ایران

برای کسانی که تمکن مالی خوبی دارند انتخاب کشورهای توسعه یافته ای مثل کانادا، انگلیس، دانمارک، هلند، سوئد، فنلاند و غیره گزینه خوبی به نظر می رسد. چرا که تحصیل در کانادا و سایر کشورهای ذکر شده رایگان نیستند اما آینده شغلی بی نظیری را در نهایت برای فرد رقم خواهند زد. البته باید توجه داشت از بین کشورهای مذکور، دو کشور انگلیس و کانادا، برای صدور ویزا بر روی شرایط سنی حساسیت بیشتری دارند. لازم به ذکر است که در غالب کشورهای دنیا، از آنجایی که برای صدور ویزای کاری داشتن پیشنهاد شغلی را ضروری می دانند، بهترین راه مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی است.


بهترین راه های مهاجرت تحصیلی به اروپا

سایر افراد که توانایی پرداخت شهریه های بالا را ندارند می توانند به سراغ کشورهای ارزان تر یا کشورهای دارای نظام تحصیلی رایگان بروند و از آن جمله می توان به تحصیل در اتریش اشاره نمود. دانشگاه های دولتی اتریش برای تمامی دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA Students) رایگان هستند اما از سایر دانشجویان با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی ترمی حدود 727€ تا 7500€ (یورو) شهریه دریافت می نمایند.

البته دانشگاه های خصوصی اتریش گران هستند و شهریه آن ها به شرح ذیل است:

  • برای اخذ مدرک کارشناسی (4 ساله): €6000 تا 15000€ (یورو)
  • برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (2 ساله): €3000 تا 23000€ (یورو)

علاوه بر اتریش، تحصیل در فرانسه، نروژ و آلمان نیز علاوه بر اروپایی ها، برای سایر دانشجویان نیز تقریبا رایگان است. به عنوان مثال دانشگاه های دولتی نروژ از هیچ دانشجویی، حتی اگر شهروند اتحادیه اروپا نباشد، شهریه نمی گیرند و شهریه دانشگاه های خصوصی آن نیز به شرح ذیل است:

  • برای مدرک کارشناسی (4 ساله): €7000 تا 9000€ (یورو)
  • برای مدرک کارشناسی ارشد (2 ساله) €9000 تا 19000€ (یورو)

تحصیل در دانمارک نیز اگرچه برای دانشجویان اروپایی رایگان است، سایر دانشجویان باید سالانه 6000€ تا 16000€ (یورو) شهریه به دانشگاه های این کشور پرداخت نمایند. منتهی باید توجه داشت دانمارک جزو معدود کشورهایی است که در بسیاری از موارد برای دانشجویان متاهل ویزای همراه نیز صادر می کند و همراه می تواند در این کشور مشغول به کار گردد. هلند نیز یکی دیگر از کشورهای نسبتا پرهزینه است که در غالب موارد ویزای همراه صادر می کند؛ شهریه دانشگاه های هلند در سال 2020 به شرح ذیل است:

  • در مقطع کارشناسی: سالانه 6000€ تا 15000€ (یورو)
  • در مقطع کارشناسی ارشد: سالانه 8000€ تا 20000€ (یورو)

بهترین راه های مهاجرت تحصیلی به اروپا

بهترین راه های کاری رفتن از ایران

به جز کار در آلمان و اتریش که به دلیل نیاز شدید بازار کار این کشورها به نیروی متخصص و جوان خارجی، ساده تر است و با اخذ ویزای جستجوی کار انجام می گیرد، برای سایر کشورهای دنیا متقاضیان باید پیشنهاد شغلی داشته باشند. حتی برای کار در کانادا و استرالیا نیز که سیستم امتیازبندی دارند، داشتن قرارداد کاری با کارفرمایی که صلاحیت و مجوزهای لازم برای استخدام خارجی ها را دارد، داشتن قرارداد کاری منجر به اخذ امتیاز بیشتر است. اما واقعیت این است که اخذ پیشنهاد کاری بدون داشتن ویزای اقامتی (نوع D) کشور مورد نظر بسیار دشوار خواهد بود چرا که غالب کارفرمایان داشتن اقامت و مصاحبه حضوری را ترجیح می دهند.

بهترین روش های مهاجرت کاری به اروپا

در تمام کشورهای اروپایی اگر کسی تابعیت اتحادیه را نداشته باشد و بخواهد ویزای کاری بگیرد باید قرارداد کاری داشته باشد. برای اخذ پیشنهاد شغلی نیز کارفرمای مربوطه باید فرصت شغلی را 3 ماه در کشور خود و 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی کند؛ تنها استثنای این امر در اروپا 2 کشور آلمان و اتریش هستند. علاقه مندان به مهاجرت به اروپا می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار آلمان یا اتریش فرصتی 6 ماهه داشته باشند تا با حضور در یکی از این کشورها شغلی پیدا کرده و در نهایت ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری یا حتی کارت آبی (Blue Card) نمایند. یکی از دلایل این شرایط ویژه در 2 کشور مذکور پایین بودن نرخ بیکاری است که در نمودار ذیل بررسی شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در برخی از کشورهای اروپایی

البته در کشورهایی که ویزای جستجوی کار صادر نمی شود نیز می توان با اخذ پذیرش از دانشگاه مهاجرت را آغاز نمود و از آن جمله می توان به مجارستان اشاره کرد. برای اخذ ویزای جستجوی کار شرایط مختلفی مد نظر است که در آلمان و اتریش تفاوت هایی نیز دارد، منتهی کلی ترین موارد را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

  • مدرک کارشناسی (ترجیحا رشته های فنی-مهندسی)
  • داشتن سن زیر 40
  • حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی (برای سهولت پیدا کردن کار داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 پیشنهاد می شود.)

با توجه به این که کشورهای آلمان و اتریش برای مهاجرت کاری بهترین گزینه هستند در جدول ذیل به لحاظ متوسط درآمد ماهانه طی سال 2024 با هم مقایسه شده اند:

نام کشورمتوسط درآمد ماهانه (دلار آمریکا)
آلمان$2780
اتریش$2400

سایر روش های مهاجرتی

دیگر راه های مهاجرتی عبارت هستند از: تولد، ازدواج، سرمایه گذاری و خرید ملک و پناهندگی؛ منتهی روش آخر یعنی پناهندگی غیر قانونی است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. روش تولد نیز مختص کشورهایی است که قوانین آن ها تابع سیستم خاک می باشد؛ در این کشورها نوزادان به محض تولد، صرف نظر از تابعیت والدین خود، پاسپورت آن کشور را دریافت می دارند و از آن جمله می توان به برزیل و کانادا اشاره نمود. در روش ازدواج نیز اگر فردی با شهروند کشوری ازدواج کند و صوری نبودن آن را اثبات نماید با توجه به قوانین آن کشور خواهد توانست برای اخذ اقامت و پس از چند سال نیز برای اخذ تابعیت اقدام نماید.

روش سرمایه گذاری نیز انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به ثبت شرکت در اتریش اشاره نمود؛ هرچند روش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت با ریسک همراه است و خیلی پیشنهاد نمی شود. در حالی که بهتر است کسانی که تمکن مالی کافی دارند اما شرایط سنی مهاجرت تحصیلی یا کاری را ندارند از طریق روش خرید ملک اقدام کنند که بسیار امن است؛ از آن جمله می توان به خرید ملک در پرتغال اشاره نمود. علاقه مندان به بررسی بهترین راه های مهاجرت در سال 2024 که همانطور که ذکر شد برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

پرسش های کلیدی درباره بهترین راه های رفتن از ایران

افراد زیادی هستند که به صورت عملی یا یک رویا، به بهترین راه های رفتن از ایران فکر می کنند. در چنین شرایطی می توان به این نکته اشاره کرد که آیا می توان راهی را به عنوان بهترین مسیر معرفی کرد. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، راه هایی وجود دارد که به طور کلی برای ایرانی ها مسدود است. افرادی که می خواهند در خارج از کشور زندگی کنند، باید به این نکته توجه کند که کدام کشور راه های ورودی مناسب تری دارد. همچنین باید در نظر داشت که آیا فرد با مهاجرت به یک کشور، می تواند پیشرفت کند یا خیر! پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • بهترین مسیرهای مهاجرتی برای شهروندان ایرانی چیست؟ باید به هر فرد به صورت مجزا توجه شود. بهترین مسیرها به طور کلی، تحصیل، کار، سرمایه گذاری و پیوست به خانواده هستند.
  • ساده ترین مسیر مهاجرتی برای ایرانی ها چیست؟ در شرایط کنونی، تحصیل در بسیاری از کشورهای جهان، مسیر بازتری دارد.
  • روند مهاجرت به کدام کشورها برای ایرانی ها فراهم تر است؟ کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، روسیه، مجارستان و بسیاری از کشورهای دیگرمسیرهای مهاجرتی مختلفی برای ایرانی ها دارند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *