ویزای تحصیلی

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

یکی از غربی ترین کشورهای قاره اروپا که از طبیعت زیبا و فرهنگ منحصر به فردی بهره می‌ برد، کشور بلژیک است. تحصیل در بلژیک همواره از پر طرفدارترین راه های اخذ اقامت این کشور متمدن و زیبا بوده است و متقاضیان خاص خود را دارا است. هزینه های زندگی و تحصیل مناسب تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی باعث شده بلژیک تبدیل به انتخابی ایده آل برای دانشجویان شود. این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا و معاهده شنگن می باشد از دیگر مواردی که اجتماع کشور بلژیک را مثال‌ زدنی کرده است، امنیت اجتماعی بسیار بالا است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، به موضوع مهاجرت تحصیلی به این کشور نیز خواهیم پرداخت.

  • شرایط و مدارک لازم جهت اپلای از بلژیک 2024 چیست؟
  • سطح مدرک زبان برای پذیرش از دانشگاه های بلژیک چیست؟
  • بهترین دانشگاه های بلژیک کدامند؟
  • شرایط و نحوه درخواست ویزای تحصیلی باژیک چیست؟
  • آیا دانشجویان خارجی از حق کار پاره وقت در کشور بلژیک برخوردارند؟
  • از برنامه های بورس چطور؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در بلژیک چقدر است؟
  • شرایط تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری بلژیک چگونه است؟

قوانین 2024 تحصیل در بلژیک

دانشگاه های بلژیک با استفاده از اساتید مجرب و سیستم‌ های آموزشی به روز از کیفیت مطلوبی در ارائه رشته های تحصیلی دانشگاهی بهره مند هستند. تمام رشته های تحصیلی از جمله رشته‌ های موسیقی، معماری و پزشکی در دانشگاه های کشور بلژیک برای متقاضیان ارائه می شوند. دانشگاه های بلژیک به کتابخانه‌ های بزرگ و ارائه امکانات کامپیوتری مجهز به دانشجویان مشهور هستند. به غیر از رشته های پزشکی و دندانپزشکی که برای پذیرش در آن ها نیازمند قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های بلژیک هستید، دانشگاه های این کشور برای پذیرش فقط مدارک لازم را از شما اخذ می کنند و نیازی به شرکت در آزمون ورودی وجود ندارد. برای اخذ ویزای تحصیلی کشور بلژیک اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشید، کار برای شما مقداری سخت می شود.


ویزای تحصیلی بلژيک به 2 صورت صادر می گردد و بدین صورت می باشد:

  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت بلژیک (با اعتبار حداکثر 90 روز)- نوع C
  • ویزای تحصیلی بلند مدت بلژیک (با اعتبار بیش از 90 روز)- نوع D

که برای گذراندن تحصیلات آکادمیک در کشور بلژیک در سال 2024 نیازمند اخذ ویزای بلند مدت می باشید. علاوه بر گزینه مدارک تحصیلی لازم است که تمام مدارک خود را به صورت ترجمه شده به سفارت کشور بلژیک تسلیم کنند. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی باید از طریق سفارت بلژیک در کشور خود با ارائه مدارک زیر اقدام کنند:

  • پر کردن فرم درخواست اخذ ویزا
  • ارائه نتیجه ثبت نام دانشجویی در دانشگاه بلژیک
  • ارائه اسناد و مدارک مبنی بر تمکن مالی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی و عدم ابتلا به بیماری خطرناک
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه مدرک زبان معتبر
  • ارائه مدارک تحصیلی همراه با ریز نمرات و ترجمه رسمی

چرا تحصیل در کشور بلژیک؟

بلژیک، درست در قلب اروپا، بطور عجیبی چند فرهنگی است و گزینه جذابی برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. با توجه به کیفیت بالای زندگی، مراقبت درمانی و تحصیل، این کشور به عنوان یکی از ایمن ترین و آرام ترین کشورها در دنیا رتبه بندی می شود. موسسات آموزش عالی برتر زیادی در سرتاسر بلژیک وجود دارد، که در تمامی سطوح آموزش کیفیت بالا را پیشنهاد می کنند.

معرفی بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل

به عنوان عضو اتحادیه اروپا، سیستم آموزش عالی در بلژیک با روند بولونیا سازگار است. بلژیک همچنین برای تحقیقات برجسته در بیوتکنولوژی و هوانوردی شناخته شده است. دولت بلژیک بیشتر بودجه آموزش در بلژیک و شهرهای آن را تأمین می کند. هزینه های زندگی دانشجویی در شهرهای بلژیک می تواند به 800€ تا 1000€ (یورو) شامل هزینه های اقامت و غذا برسد. شهرهای این کشور تسهیلات ویژه ای را ارائه می دهند که دانشجویان بین المللی را به خود جذب می کند. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید از بین چندین شهر بلژیک که برای تحصیل مناسب هستند و در لیست زیر معرفی شده اند یک یا چند شهر را به عنوان مقصد احتمالی خود انتخاب کنید.

  • شهر بروکسل (Brussels)
  • شهر لیوون (Leuven)
  • شهر لیژ (Liege)
  • شهر آنتورپ (Antwerp)
  • شهر بروخه (Bruges)
  • شهر خنت (Ghent)

اخذ پذیرش تحصیلی در بلژیک

مهم ترین مسئله‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید بحث دانش زبان است، زیرا زبان رسمی بلژیک در مقطع کارشناسی، هلندی و فرانسوی می‌ باشد. مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید بحث بیمه سلامت می باشد، زیرا از الزامات پذیرش در دانشگاه های کشور بلژیک است. هنگام مصاحبه حضوری با افسر مهاجرت باید او را قانع کنید که هدف شما صرفاً تحصیل در این کشور است و قصد دیگری ندارد. مهم ترین امر در پذیرش تحصیلی در کشور بلژیک دارا بودن یک دعوت نامه از سوی دانشگاه های این کشور است.

اگر متاهل هستید و فرزند دارید یا پدر و مادر مسن دارید، نگران نباشید! با دریافت ویزای اقامت تحصیلی کشور بلژیک می توانید خانواده خود را نیز به همراه خود به این کشور بیاورید. اخذ ویزای همراه کشور بلژیک به روش های گوناگونی ممکن است اما ساده ترین و کم هزینه ترین راه پیگیری از طریق سفارت این کشور است.

اخذ پذیرش تحصیلی در بلژیک

اخذ بورسیه در مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل

ارائه معدل حداقل 15 برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از ملزومات اخذ پذیرش تحصیلی در بلژیک است؛ طبیعتاً ارائه معدل بالاتر شانس شما را برای دریافت پذیرش بیشتر می‌کند. اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی در بلژیک را دارید باید حداقل معدل 18 در مقطع کارشناسی و یک رزومه تحصیلی فوق العاده را ارائه دهید. امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان در این مقطع محتمل تر از سایر مقاطع تحصیلی می باشد اما شرایط خاص خود را می طلبد. بلژیک برای دانشجویانی که در مقطع دکترا تحصیل می کنند حقوق سالانه 2000€ (یورو) را در نظر گرفته است تا نیاز به کار کردن برای دانشجویان به حداقل برسد. برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا اولویت با دانشجویانی است که مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را در کشور بلژیک گذرانده باشند.

دوره‌ های تحصیلی در دانشگاه‌ های بلژیک

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کشور بلژیک 3 تا 4 سال طول می کشد. در دوره کارشناسی تدریس توسط اساتید به صورت معرفی سرفصل ها خواهد بود و کسب اطلاعات در زمینه بخش های اصلی درس به عهده دانشجو است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور بلژیک حداقل 1 سال و حداکثر 2 سال به طول می‌انجامد. بهتر است به مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک به عنوان یک گذرگاه برای ورود به دوره دکترا نگاه کنید، زیرا امکانات آموزشی مناسب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. ارائه سوابق تحصیلی با ترجمه رسمی، مدرک زبان معتبر مانند آیلتس و گواهی گردش حساب مالی در بانک از مدارک اصلی مورد نیاز می باشد. تحصیل در مقطع دکترا با توجه به امکانات سیستم آموزشی مناسب ترین دوره تحصیلی در کشور بلژیک می باشد.

در جدول پایین می توان با بهترین دانشگاه های بلژیک در هر سه منطقه (فلمی، والونیا و بروکسل مرکزی) این کشور آشنا شد:

دانشگاهرتبه جهانی در رنکینگ QSرتبه جهانی در رنکینگ تایمز
KU Leuven7642
دانشگاه خنت143107
دانشگاه آنتورپ280131
UCLouvain195170
موسسه مطالعات اروپایی بروکسل210201
دانشگاه وریژ بروکسل251201
دانشگاه هاسل449301
دانشگاه لیژ521351

ارائه سوابق تحصیلی با ترجمه رسمی، مدرک زبان معتبر مانند آیلتس و گواهی گردش حساب مالی در بانک از مدارک اصلی مورد نیاز می باشد. تحصیل در مقطع دکترا با توجه به امکانات سیستم آموزشی مناسب ترین دوره تحصیلی در کشور بلژیک می باشد.

در لیست زیر می توان با سطوح زبان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک آشنا شد:

  • مدرک زبان آلمانی یا فرانسوی در سطح B2
  • و مدرک زبان انگلیسی TOEFL حدود 85 و IELTS در حدود 6.5

شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک

در دانشگاه های معتبر بلژیکی انواع برنامه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می شود. در این بین برنامه تحصیل پزشکی در بلژیک برای خودش اسم و رسم ویژه ای دارد. پذیرش در این برنامه تحصیلی تا حدود زیادی رقابتی است. معمولا این برنامه تحصیلی محبوب و پرطرفدار در دانشگاه های علوم پزشکی بلژیک حدود 6 سالی طول می کشد. معمولا نیز دانشجویان خارجی به دلیل شرایط پذیرش بدون آزمون، امکان تحصیل به زبان های مختلف و نیز سطح هزینه پایین است که بلژیک را برای تحصیل پزشکی انتخاب می کنند.

فلذا شرایط اصلی برای پذیرش دانشجو در این برنامه تحصیلی در دانشگاه های بلژیک عبارتند از:

شرایط اصلی برای پذیرش دانشجو در این برنامه تحصیلی در دانشگاه های بلژیک

در این میان سن متقاضیان نیز بایستی بالای 17 سال باشد تا بتوانند از دانشگاه مورد نظر در بلژیک پذیرش بگیرند. معمولا نیز متوسط شهریه سالانه دانشجویان بین المللی پزشکی در بلژیک بین 1500 الی €3600 (یورو) متغیر است. هزینه ماهیانه زندگی آنها در این کشور نیز بسته به فاکتورهای دخیل بین €750 الی €1000 (یورو) متغیر است.

گزینه های دانشجویان برای تامین مخارج تحصیلی در بلژیک

با وجود اینکه هزینه های تحصیلی در کشور بلژیک در مقایسه با خیلی از کشورهای مطرح اروپایی پایین است. ولی دانشجویان بین المللی حاضر در بلژیک می توانند از گزینه های مختلف زیر استفاده کرده و به صورت پارت یا فول فاند از عهده هزینه تحصیلی برآیند:

گزینه های دانشجویان برای تامین مخارج تحصیلی در بلژیک

گزینه محتمل اول امکان اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه های بلژیکی است. در بلژیک 2024 نیز تنوع بالایی از انواع بورسیه های دولتی و غیر دولتی در اختیار دانشجویان قرار دارد که درصدد تامین مخارج تحصیلی اشان در این کشور هستند. این بورسیه ها در تمامی سطوح دانشگاهی بلژیک ارائه شده و هم مبتنی بر برتری آکادمیکی و هم اینکه نیاز محور می باشد.

از جمله معروفترین بورسیه های بلژیک 2024 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه های همکاری فنی بلژیک
  • بورسیه مستر و آموزش VLIR-UOS
  • بورسیه مستر مشترک اراسموس موندوس
  • بورسیه های Sience@Leuven برای دانشجویان بین المللی
  • فاند پژوهشی ویژه دانشجویان دکترای دانشگاه خنت
  • بورسیه Agence Universitaire de la Francophonie (AUF)
  • بورسیه FRS- FNRS
  • بورسیه Innoviris
  • بورسیه مستر مایند

اقامت پس از تحصیل در بلژیک؛ یک فرصت استثنائی!

بلژیک به سبب شرایط کاری مناسب و نیز سطح بالای کیفیت زندگی از دیرباز مورد توجه دانشجویان خارجی برای اقامت پسا تحصیل بوده است. بنابراین دانشجویان بین المللی می توانند از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری بلژیک تبدیل بکنند. دولت بلژیک برای این دسته از دانشجویان مجوزی به نام مجوز اقامت سال موقعیت یابی Orientaion Year Residence Permit صادر می کند.

مجوز اقامت سال موقعیت یابی بلژیک

بر طبق قوانین بلژیک پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان  خارجی برای درخواست مجوز اقامت سال موقعیت یابی می توانند به نزدیکترین شهرداری محل اقامت مراجعه کنند. برای این منظور نیز آنها بایستی 15 روز قبل از اتمام اعتبار مجوز اقامت تحصیلی اقدام کنند. همچنین شرایط لازم به منظور درخواست این مجوز اقامتی بلژیک نیز از قرار زیر است:

شرایطتوضیحات
شرط 1شما بایستی دارای اقامت تحصیلی بلژیک باشید
شرط 2شما بایستی در سال تحصیلی قبلی مدرک دانشگاهی خود را دریافت کرده باشید
شرط 3شما بایستی در بلژیک بیمه سلامت داشته باشید
شرط 4شما بایستی دارای تمکن مالی کافی باشید
شرط 5شما در طی سال جستجو بایستی قرارداد کاری داشته باشید

شرایط و مراحل تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری بلژیک

پس برای کاریابی در بلژیک نیز دانشجویان خارجی بایستی مراحل مختلفی مثل اخذ ویزای کار پساتحصیل، تنظیم CV دو صفحه ای و کاورلتر، جستجوی کار در بلژیک و نیز یافتن جاب آفر و تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری بلژیک را طی کنند. در بلژیکی که متوسط درآمد سالانه کارگران تازه کار بسته به مدرک، سابقه و تخصص اشان بین 36078 تا EUR 45096 (یورو) متغیر است.

بالاخره لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2024 که برای کارجویان خیلی مهم است از قرار زیر می باشد:

  • معلمان
  • معماران
  • حسابداران
  • مدیران پروژه
  • کارکنان اداری
  • پرستاران و ماماها
  • کارکنان فناوری اطلاعات
  • مهندسان و تکنسین ها
  • لوله کش ها، نقاشان، جوشکارها و برقکاران
  • نمایندگان فروش فنی و تجاری

امتیازات تحصیل در بلژیک

در ابتداء باید بدانید که بلژیک کشوری عضو اتحادیه اروپا (EU) و ناحیه شنگن اروپا است و با این حساب اخذ اقامت این کشور به منزله اخذ اقامت اروپایی است. علاوه بر این، بلژیک امتیازات ارزشمند دیگری نیز از جمله سیستم آموزشی کیفیت برتر، آموزش به 3 زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، دانشگاه های معتبر بین المللی، هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه، فرصت های اقامت کاری و غیره را به دانشجویان متقاضی عرضه می کند. مضافا اینکه دانشجویان می توانند از فرصت های اخذ بورسیه تحصیلی در بلژیک به شرح ذیل نیز برخوردار شوند:

  • Master Mind Scholarships: ارائه شده توسط دولت فلاندرها
  • ARES Scholarships: ویژه دانشجویان کشورهای در حال توسعه از جمله ایران
  • Erasmus Mundeus Joint Master Degrees Programme: ویژه کلیه دانشجویان بین المللی

هزینه تحصیل و زندگی در بلژیک 2024

کشور بلژیک از دانشجویان شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین 850€ (یورو) به صورت سالانه بابت شهریه دانشگاه دریافت میکند. برای دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، به طور میانگین شهریه‌ها تا 4000€ (یورو) در هر سال می‌تواند، افزایش پیدا کنند. سال 2024 هزینه زندگی در کشور بلژیک برای یک زندگی دور از تجمل دانشجویی در حدود 700€ (یورو) به صورت ماهانه برآورد می شود. با توجه به شهری که در بلژیک شما در آن زندگی میکنید هزینه های زندگی متغیر میباشد:

  • آنتورپ: 850€ (یورو)
  • بروکسل و گنت: 800€ الی 950€ (یورو)
  • لمون: 720€ الی 820€ (یورو)
  • لیژ: 750€ الی 800€ (یورو)

همان طوری که می دانید کشور بلژیک به دو منطقه آلمانی زبان (فلمی) و فرانسوی زبان (والونیا) تقسیم می شود. در هر یک از این مناطق نیز دانشگاه های مختلفی وجود دارد که از دانشجویان با توجه به ملیتشان سطح شهریه متفاوتی اخذ می کنند. مثلا در دانشگاه های منطقه فرانسوی زبان (والونیا) کشور بلژیک از دانشجویان شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین سالانه 835€ (یورو) و از دانشجویان خارجی نیز حدود  4175€ (یورو) بابت شهریه دانشگاه دریافت می شود.

امید بر این است که با به اتمام رسیدن این مقاله توانسته باشیم شما را در باب مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل راهنمایی نمائیم. اخذ اقامت از طریق تحصیل در بلژیک بهترین راه مهاجرت به این کشور می باشد که سالانه ذهن متقاضیان زادی را در این خصوص به خود مشغول کرده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر به راهنمایی شما متقاضیان در این باب و اقصی نقاط دنیا نیز می باشد.

سوالات مکرر درباب شرایط تحصیل در بلژیک

درباره بلژیک و تحصیل در این کشور اروپایی سوالات گوناگونی مطرح است که در اینجا بدانها می پردازیم:

  • تحصیل در بلژیک به چند زبان ممکن است؟ به 3 زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی
  • بهترین دانشگاه حال حاضر بلژیک چیست؟ KU Leuven
  • هزینه تحصیل سالانه در بلژیک 2024 چقدر است؟ در دانشگاه های منطقه فرانسوی زبان (والونیا) کشور بلژیک از دانشجویان اروپایی به طور میانگین سالانه 835€ (یورو) و از دانشجویان خارجی نیز حدود  4175€ (یورو) بابت شهریه دانشگاه دریافت میشود. ولی در دانشگاه های منطقه آلمانی زبان (فلمی) از دانشجویان اروپایی متوسط شهریه سالانه حدود EUR 940 (یورو) و از دانشجویان خارجی نیز  بطور متوسط تا EUR 6000 (یورو) اخذ می شود.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در کشور بلژیک چقدر است؟ ماهیانه در حدود 700€ تا €1000(یورو)
  • دانشجویان خارجی در بلژیک تا چند ساعت حق کار دارند؟ کلا تا 475 ساعت در سال
  • از جمله مشاغل پاره وقت دانشجویی در بلژیک کدامند؟ نگهداری کودک، کار در رستوران ها، مربیگری، تمیزکاری، دستیاری سوشال مدیا، دستیاری کتابخانه، سازمان دهنده مناسبت ها و غیره از آن جمله مشاغل هستند.
  • ویزای اقامت پسا تحصیل بلژیک چه نام دارد و شرایط آن چیست؟ این ویزا با عنوان مجوز اقامت سال موقعیت یابی Orientaion Year Residence Permit شناخته می شود و اقامت 12 ماهه کشور بلژیک را جهت جستجوی کار به دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های این کشور اعطا می کند.
  • بهترین زمان برای درخواست ویزای کاری پسا تحصیل بلژیک کی است؟ برای این منظور نیز دانشجویان بین المللی بایستی 15 روز قبل از اتمام اعتبار مجوز اقامت تحصیلی اشان اقدام کنند.
4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *