ویزای تحصیلی

تحصیل در تایلند

تحصیل در تایلند

وجود جاذبه های گردشگری بسیار و پایین بودن هزینه تحصیل در تایلند موجب شده همه ساله متقاضیان بسیاری از سراسر جهان برای مهاجرت به این کشور اقدام نمایند. تایلند کشوری در جنوب شرق آسیا بوده و فرهنگ مردمان آن ریشه در چین و هندوستان دارد. علاوه بر صنعت توریسم که منبع اصلی درآمد این سرزمین می باشد، بیش از 40% مردم تایلند مشغول به فعالیت در کشاورزی بوده و از این طریق امرار معاش می کنند. هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در شهرهای بزرگ این کشور چون بانکوک، موجب شده درصد زیادی از دانشجویان حاضر در رشته های مهندسی و علوم پزشکی این کشور از مهاجران خارجی باشند.

در سال 2024 دانشجویان حاضر در تایلند از 40 کشور گوناگون جهان در این سرزمین گرد هم آمدند. ما کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این نگارش سعی داریم شما را با هزینه تحصیل در این کشور آشنا گردانیم:

  • آیا امکان تحصیل در تمامی مقاطع برای مهاجران خارجی فراهم است؟
  • تفاوت هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی به چه صورتی است؟
  • هزینه خوابگاه دانشجویی در پایتخت تایلند به چه میزان است؟
  • انواع راه های تامین هزینه های دانشگاه برای دانشجویان کدامند؟
  • شرایط تحصیل در تایلند چیست؟
  • آیا تایلند مقصد مناسبی برای تحصیل است؟
  • هزینه تحصیل در تایلند چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های تایلند برای تحصیل کدامند؟
  • آیا می توان بعد از تحصیل در تایلند به اقامت این کشور رسید؟

درباره کشور تایلند

تایلند در جنوب شرقی آسیا واقع شده است و به این دلیل که این کشور هرگز مستعمره کشورهای دیگر نبوده است و همیشه مستقل است، فرهنگ تسلط دیپلماتیک و مهمان نوازی استثنایی را توسعه داده است. تایلند به دلیل دوستی مردم این کشور به عنوان سرزمین لبخندها شناخته شده است. با این حال، خونگرمی مردم این کشور تنها دلیل تحصیل نمی باشد و تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی فواید و مزایای بسیاری دارد. تایلند از همه جنبه ها مدرن نشده و لازم به ذکر است که این کشور ترکیبی از فرهنگ باستانی و مدرن است.


در شهرها، مشاغل بین المللی در کنار معابد بودایی و بازارها قرار گرفته اند. تایلند برای دانشجویان بین المللی علاقمند به تاریخ و همچنین کسانی که سلیقه های مدرن تری دارند محل مناسبی برای ادامه تحصیل در زمینه های تحصیلی مختلف می باشد. تایلند یکی از قوی ترین اقتصادهای جنوب شرقی آسیا را دارد و در جامعه مدرن تغییرات سریع را تجربه می کند. هزینه زندگی در این کشور بسیار کم است و این موضوع تایلند را به مقصد مناسبی برای دانشجویان بین المللی که می خواهند از بودجه محدود خود استفاده کنند، تبدیل شده است. خوراک و تغذیه در این کشور بسیار ارزان می باشد؛ به طوری که دانشجویان می بایست برای هر وعده تحصیلی تنها یک دلار پرداخت کنند. به یاد داشته باشید که سایر هزینه های زندگی در تایلند به همین اندازه کم می باشند.

هزینه تحصیل دوره های مختلف در تایلند

تایلند کشوری مدرن و پیشرفته بوده و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های آن فراهم می باشد. دوره ها و رشته های تحصیلی گوناگون اغلب در شهرهای اصلی این کشور چون چیانگ مای و بهترین شهرهای تایلند برای تحصیل متمرکز بوده و مدارک تحصیلی اخذ شده در مقاطع مختلف دارای اعتبار جهانی می باشد. تحصیل در دوره کارشناسی 4 سال به طول انجامیده و با صرف نظر از رشته های علوم پزشکی، متوسط شهریه سالانه در این مقطع 3450$ (دلار آمریکا) می باشد. همچنین دانشجویان ملزم به گذراندن بیش از 120 واحد درسی در مقطع کارشناسی می باشند. دانشجویان با معدل مطلوب می توانند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مورد نظر خود بپردازند. به طور معمول سپری کردن این دوره 2 سال زمان برده و هزینه آن اغلب 20% بیش از تحصیل کارشناسی در رشته مشابه می باشد.

تایلند در مجموع دارای 151 مرکز ارائه آموزش می باشد که از این تعداد 71 مرکز مربوط به موسسات آموزش خصوصی بوده و مابقی را دانشگاه های دولتی تشکیل می دهند. رشته های مدیریت کسب و کار، اقتصاد و زبان شناسی از پر طرفدارترین شاخه در بین مهاجرین با ویزای تحصیلی تایلند می باشد. تحصیل در دوره دکتری نیز دارای ضوابط خاص خود بوده و به دلیل هزینه های بالای تحصیل در این مقطع، انواع بورسیه های تحصیلی توسط دولت تایلند با همکاری آموزش و پرورش این کشور به افراد اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی نیز برای افراد وجود داشته و با جستجو در سطح شهر بانکوک می توان موارد فراخوان بسیاری نظیر کار در کافه ها، کتابخانه و انواع مراکز تجاری را مشاهده کرد. میزان درآمد دانشجویان از این طریق مطلوب بوده و می توانند برای هر ساعت کار 22 بات دریافت نمایند.

شرایط کلی تحصیل در کشور تایلند در 2024

برای دانشجویان بین المللی، مهاجرت به تایلند جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور نیاز به داشتن اطلاعات کافی و آمادگی لازم دارد. هزینه زندگی در تایلند در مقیاس بین المللی بسیار مقرون به صرفه است. بنابراین هزینه تحصیل (شهریه) در اکثر دانشگاه های تایلند نیز بسیار کم است. دانشگاه های تایلند در حالی که دارای کیفیت قابل قبول بین المللی را در برنامه های تحصیلی خود می باشند، یکی از ارزان ترین دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی در سراسر جهان می باشند. مانند بسیاری از کشورهای آسیایی، آموزش و پرورش در تایلند بسیار ارزشمند و بسیار مهم است.

دانشجویان تایلندی برای ورود به بهترین مدارس و مراکز تحصیلی، امتحانات سختی را می گذرانند و برای شرکت در برنامه های تحصیلی مختلف با هم رقابت می کنند. هدف دولت تایلند قرار دادن دانشگاه های تایلند در صدر علم و فناوری است که احتمالاً نتیجه اقتصاد قوی این کشور و پیشرفت های مدرنی است که در حال تجربه است و همچنان به تجربه آن ها ادامه خواهد داد. دانشجویان بین المللی که در تایلند تحصیل می کنند می توانند از آموزش فوق العاده با کیفیت در آنجا بهره مند شوند.

چرا تحصیل در تایلند؟

بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در زمینه های مختلف مانند بوم شناسی و محیط زیست، کشاورزی و توسعه به تایلند سفر می کنند، زیرا بیشتر مشاغلی که در ای در جنوب شرقی آسیا در تایلند وجود دارد، در این زمینه ها می باشد. برنامه های تحصیلی در دانشگاه های کشور تایلند در زمینه های گوناگون تحصیلی از جمله رشته های حسابداری، معماری، هنر، بیوتکنولوژی، مدیریت، تجارت، بازاریابی، امور مالی و بانکی، مدیریت عمومی، هتلداری، تجارت بین المللی، شیمی، اقتصاد، آموزش، مهندسی (همچنین مهندسی نانو، هوافضا، خودرو، مهندسی تولید)، فناوری اطلاعات، حقوق، ارتباطات جمعی، پزشکی، موسیقی، علوم پرستاری، مدیریت ریسک و علم و فناوری در مدارس و کالج های تجاری به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

چرا تحصیل در تایلند

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل در تایلند

اگر می خواهید در تایلند تحصیل کنید، باید بدانید که کدام یک از دانشگاه های آن برای شما مناسب است. یکی از بهترین روش های مطلع شدن از برترین و با کیفیت ترین دانشگاه های خارجی، مراجعه به رتبه بندی THEWUR می باشد. این رتبه بندی رتبه بندی جهانی می باشد و به عملکرد دانشگاه های جهان در تمام زمینه های اصلی از جمله آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی اشاره می کند. لازم به ذکر است که در این رتبه بندی، کشور تایلند دارای 16 دانشگاه می باشد. انتخاب محل تحصیل برای کسب مدرک تحصیلی در تایلند یکی از بزرگترین تصمیماتی می باشد که دانشجویان بین المللی آن را انجام خواهند داد. از بهترین دانشگاه های کشور تایلند جهت ادامه تحصیل در زمینه های مختلف تحصیلی می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه کاستسارت
  • دانشگاه تاماسات
  • دانشگاه چیانگ مای
  • دانشگاه ماهیدول
  • دانشگاه صنعتی کینگ مونگکات، تونبوری
  • دانشگاه نرسوان
  • دانشگاه ماهاساراخام
  • دانشگاه خون کاین

معرفی دانشگاه ها در بهترین شهرهای تایلند برای تحصیل

شاید اگر بخواهیم به کشور تایلند به جای مقصد گردشگری به مقصدی برای ادامه تحصیل نگاه کنیم کار دشواری باشد اما باید گفت که در این کشور دانشگاه های خوبی وجود دارد که می تواند یکی از گزینه های شما برای ادامه تحصیل باشد. برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تایلند مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علومدانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت
Chiang Mai UniversityKhon Kaen UniversityChiang Mai University
Silpakorn UniversityChulalongkorn UniversityChulalongkorn University
King Mongkut’s University of Technology ThonburiSrinkharinwirot UniversityKhon Kaen University
Mahidol UniversityMae Fah Luang UniversityMahidol University
Suranaree University of TechnologyAsian Institute of Technology ThailandPrince of Songkla University
Mahasarakham UniversityThammasat University
Kasetsart UniversityNaresuan University
Assumption University

هزینه تحصیل در دانشگاه های برتر تایلند

همچون سایر کشورهای آسیایی، دانشگاه های تایلند نیز دارای رده بندی و رتبه های معین در جهان می باشند. مشهورترین دانشگاه این کشور ماهیدول (Mahidol University) نام داشته و علاوه بر دارا بودن دانشکده های مهندسی متعدد، در شاخه های پزشکی نیز به آموزش دانشجویان می پردازد. همچنین طیف گسترده ای رشته های هنر و موسیقی زیر نظر این مرکز ارائه می شود. در این بین دانشگاه ماهیدول در رتبه 44 آسیا و 334 جهان قرار دارد و طبعا جزء دانشگاه های ممتاز گروه الف محسوب می گردد:

دانشگاه های گروه الفدانشگاه های گروه ب
King Mongkut’s University of TechnologyChulalongkorn University
Mahidol UniversityChiang Mai University
Asian Institute of TechnologyAssumption University
Thammasat University
Suranaree University of Technology

علی رغم اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی تایلند اندکی بالا بوده، شهریه دانشگاه های دولتی این کشور بسیار معقول می باشد. برای گذراندن هر واحد درسی در دانشگاه های برتر خصوصی دانشجویان ملزم به پرداخت 75$ تا 125$ (دلار آمریکا) می باشند. در صورتیکه هزینه تحصیل شرایط مشابه در دانشگاه های دولتی حدود 30% این مبلغ است. شهریه تحصیل در این کشور معمولا بیش از 12000$ (دلار) در سال است.

هزینه تحصیل و خوابگاه دانشجویی در تایلند

هر ساله بیش از 16 میلیون نفر با اهداف به تایلند سفر می کنند؛ علی رغم اینکه امکان اقامت موقت 30 روزه موجود بوده و افراد مدت زیادی را در تایلند سپری می کند، دغدغه اسکان و هزینه های آن هرگز از هزینه های عمده افراد به شمار نمی رود. با توجه به وضعیت مطلوب و کیفیت بسیار بالای خوابگاه های در نظر گرفته شده برای افراد، اغلب دانشجویان خوابگاه را برای اقامت خود بر می گزینند. علاوه بر خوابگاه های دولتی با هزینه بسیار اندک، تعدادی خوابگاه نیمه خصوصی نیز در سطح شهرها وجود دارد که مورد استقبال افراد خواهان امکانات بالاتر می باشد. افراد می بایست به محض دریافت پذیرش از دانشگاه هدف، برای اسکان در خوابگاه مبادرت ورزند. در غیر این صورت آپارتمان های دانشجویی تعبیه شده در مرکز شهر بهترین انتخاب می باشد که حداقل اجاره آن ها 168$ (دلار آمریکا) می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در تایلند

هرچند عموما هزینه زندگی به فراخور سبک زندگی هر فرد متفاوت می باشد، در مقایسه با کشور ما ایران می توان اظهار داشت هزینه زندگی در تایلند 8% بالاتر بوده و مردم این کشور در سطح خوبی از رفاه اجتماعی به سر می برند. هزینه خرید بازار بخش عمده مخارج ماهیانه را تشکیل داده و سایر بخش ها چون حمل و نقل هزینه زیادی را به خود اختصاص نمی دهند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که افراد دارای کارت دانشجویی سه ستاره می توانند از خدماتی چون خرید کتاب و حمل و نقل رایگان بهره ببرند. علاوه بر این برخی رستوران ها تخفیف هایی را به این افراد اختصاص می دهند. حداقل هزینه روزانه زندگی دانشجویان در تایلند 20$ و حداکثر آن 46$ (دلار آمریکا) برآورد شده است که شامل هزینه هایی چون اینترنت، تفریح، آب و برق می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت از طریق تحصیل در تایلند

با توجه به ارائه بورسیه های گوناگون جهت تسهیل پرداخت شهریه ها و همچنین هزینه های معقول زندگی در تایلند، دانشجویان بیش از 40 کشور جهان در حال تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند؛ فراهم آوردن این شرایط نیازمند تنظیم ضوابط خاص و اخذ مدارک مشخصی از افراد می باشد. دولت تایلند نیز همچون سایر کشورهای آسیایی حداقل هایی را برای علاقه مندان به تحصیل در این کشور در نظر گرفته است:

  • ارائه سوابق تحصیلی همراه ریز نمرات
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه همراه با امضاء مدیریت
  • پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی تایلند
  • پرداخت هزینه 1900 THB (بات تایلند)

در نهایت می توان تایلند را با توجه به انواع هزینه های ذکر شده مقصدی ایده آل جهت تحصیل معرفی نمود. شما عزیزان مس توانید برای ارتباط با کارشناسان ما و دریافت اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و یا به صورت حضوری به دفتر این موسسه مراجعه نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *