ویزای تحصیلی

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل از جمله مهم ترین مواردی است که علاقه مندان تحصیل در این کشور باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند خصوصا افرادی که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات نیز در این کشور بمانند. در واقع از آن جایی که فرصت های شغلی بیشتری در شهرهای مهم ترکیه از جمله آنکارا و استانبول وجود دارد، شانس استخدام شدن برای ترکیه ای ها و خارجی ها در این مناطق بیشتر است. دانشجویان بین المللی نیز می توانند پس از پیدا کردن کار ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند هرچند علاوه بر این مزیت نباید از نظر دور داشت که دانشگاه های برتر نیز غالبا در شهرهای مهم واقع شده اند. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در خصوص بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل، شرایط اقتصادی و هزینه های زندگی بیان شده است.

آشنایی با بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

جمهوری ترکیه کشوری است که بخش عمده آن در آسیای غربی و قسمتی از آن نیز در قاره اروپا واقع گردیده است و این بخش اروپایی با دریای مرمره از بخش دیگر جدا شده است؛ بزرگ ترین شهر ترکیه یعنی استانبول نیز در همین بخش اروپایی واقع گردیده هرچند پایتخت ترکیه شهر آنکارا می باشد. همسایگان ترکیه از شمال غربی یونان و بلغارستان، از شمال دریای سیاه، از شمال شرقی گرجستان، از شرق ارمنستان و استان نخجوان کشور آذربایجان و ایران می باشند و در جنوب شرقی این کشور عراق و سوریه قرار گرفته اند. همسایگی با این دو کشور در مرزهای جنوبی سبب شده که در حال حاضر ترکیه میزبان بیشترین تعداد پناهنده ها در دنیا باشد به طوری که در حال حاضر حدود 3 میلیون پناهنده سوری در کمپ های ترکیه در شرایط اسفناکی زندگی می کنند.

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل عبارت هستند از:

  • استانبول
  • آنکارا
  • ازمیر
  • بورسا
  • آدانا
  • گازیانتپ
  • کُنیا
  • آنتالیا
  • مرسین
  • سامسون
  • دنیزلی
  • ارزوروم
  • وان
  • ازمیت

مزایا و معایب تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

تحصیل در ترکیه برای تحصیلی دارای مزایا و معایب متعددی برای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان می باشد. بنابراین توصیه می شود که، دانشجویان قبل از اعزام به ترکیه به خوبی با مزایا و معایب تحصیل در بهترین شهرهای این کشور آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول اقامت تحصیلی خود در بهترین شهرهای ترکیه مواجه خواهند شد.

برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه به موارد زیر توجه فرمایید:

مزایا و معایب تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

میزان حقوق در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

در کشور ترکیه در سال جاری درآمد افراد به ازای هر ساعت کار TRY45 (لیر) می باشد؛ هرچند باید توجه داشت میزان دقیق درآمد هر فردی با توجه به رشته تحصیلی٬ سال های سابقه کار و غیره متفاوت است. نکته تاثیرگذار دیگر در میزان درآمد دریافتی افراد کشور و شهر محل اقامت افراد است؛ به عنوان مثال در ترکیه اگرچه سطح هزینه های زندگی در استانبول و آنکارا بیشتر است، سطح درآمد افراد و فرصت های شغلی پیش روی آن ها نیز بیشتر می باشد.

در جدول ذیل متوسط درآمد ماهیانه افراد در مهم ترین شهرهای ترکیه بیان شده است:

شهرهای محبوب ترکیهمتوسط درآمد ماهیانه به لیر
آنکاراTRY8510
آنتالیاTRY7630
استانبولTRY9160
ازمیرTRY8180

شهریه دانشگاه ها در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

شهریه دانشگاه ها در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

میزان شهریه دانشگاه بستگی دارد که آیا دانشگاه خصوصی یا دولتی است و فرد در چه رشته و چه مقطعی می خواهد تحصیلات خود را در ترکیه دنبال کند. دانشگاه های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی برای دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند سالیانه 350€ تا 1400€ (یورو) و برای دوره هایی که به زبان ترکی استانبولی ارائه می شوند سالیانه 220€ تا 650€ (یورو) دریافت می کنند. این در حالی است که دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی سالیانه به طور متوسط از 4000€ تا 18000€ (یورو) در شهریه دریافت می کنند.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشگاه های دولتی در دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند سالیانه 500€ تا 1000€ (یورو) و در دوره های زبان ترکی استانبولی سالیانه 200€ تا 700€ (یورو) اخذ می کنند. دانشگاه های خصوصی نیز در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه بین 900€ تا 18000€ (یورو) شهریه می گیرند که میزان آن بستگی به رشته تحصیلی فرد دارد چرا که برخی رشته ها از جمله معماری و هنر پر هزینه تر هستند.

در جدول ذیل برترین دانشگاه های ترکیه به همراه رتبه آن ها در طبقه بندی U.S. News & World Report معرفی شده اند:

نام دانشگاهU.S. News & World Report Ranking 2024
Sabanci University850
Bilkent University643
Hacettepe University510
Koc University681
Bogazici University287
Istanbul Technical University577
METU Middle East Technical University484
Atilim University801
Istanbul University706
Ankara University689
Çukurova University815
Dokuz Eylul University1096
Gazi University963
Marmara University875
Yildiz Technical University786
Mersin University827
University of Gaziantep864

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل و کار دانشجویی

کار در ترکیه با ویزای تحصیلی غیر قانونی به حساب می آید مگر دانشجو پیش از استخدام شدن اقدام به اخذ مجوز کاری دانشجویی (work permit for student) کند. اگرچه هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه پایین است و جزو مزایای زندگی در این کشور به حساب می آید اما بر خلاف سایر کشورها، پیدا کردن شغل پاره وقت دانشجویی از سوی دانشجویان بین المللی در ترکیه راحت نیست. دلیل مهم این امر مسئله زبان است چراکه اکثر دانشجویان خارجی در ترکیه تنها به زبان انگلیسی تسلط دارند در حالی که کارفرمایان ترکیه به دنبال استخدام افرادی هستند که به زبان ترکی استانبولی نیز مسلط باشند.

البته نباید از نظر دور داشت که زندگی در ترکیه از آن جایی که کم هزینه است فشار اقتصادی زیادی بر دوش دانشجویان وجود نخواهد داشت، در نمودار ذیل به مقایسه هزینه زندگی در ترکیه با چند کشور دیگر پرداخته شده است:

مقایسه متوسط هزینه ماهیانه زندگی در کشورهای مختلف

در مقاله بالا اطلاعاتی راجع به اعزام دانشجو به ترکیه، بهترین شهرهای این کشور، کار ضمن تحصیل، دانشگاه های برتر ترکیه و شهریه ای که از دانشجویان بین المللی اخذ می کنند و سایر موارد اطلاعاتی ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. علاقه مندان به تحصیل در اتریش، ترکیه، مجارستان، دانمارک، انگلستان، سوئد، هلند، فرانسه، کانادا، مالتا، ایتالیا و غیره، همچنین متقاضیان کار در کشورهای مختلف از جمله آلمان می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند.

سوالات پرتکرار در خصوص بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

در بخش پایانی مقاله قصد داریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم. برخی از این سوالات به شرح زیر می باشند:

  • آیا تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل انتخاب درستی است؟ تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل، به دلیل زیرساخت های آموزشی و رفاهی پیشرفته در این شهرها بهترین گزینه برای دانشجویان بین المللی می باشد.
  • آیا برای تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه جهت تحصیل به مجوز اقامت نیاز داریم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل هستند، باید در قدم اول برای دریافت مجوز اقامت اقدام نمایند.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *