ویزای تحصیلی

تحصیل در قطر

تحصیل در قطر

تحصیل در قطر یکی از راه هایی است که می توان در حوزه خلیج فارس به آن اندیشید اما نیاز به تمکن مالی بالا دارد. رشته های تحصیلی قطر از تنوع خوبی برخوردار بوده و افراد با مهارت های گوناگون می توانند جهت تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام کنند. قطر یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان شناخته شده و در سال های اخیر حدودا 2.8% الی 3% از میزان تولید ناخالص داخلی خود را به گسترش و بهسازی بخش آموزش و تحصیلات اختصاص داده است. دانشگاه های متعددی برای دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارند که مدرک ارائه شده توسط دانشگاه ها در سطح جهانی معتبر می باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است رشته های تحصیلی قطر و شرایط تحصیل در مقاطع مختلف را مورد بررسی قرار داده ایم.

رشته های تحصیلی قطر در مقطع کارشناسی

امکان تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی در رشته های گوناگونی فراهم است و دانشگاه های این کشور در زمینه تنوع واحدهای ارائه شده عملکرد خوبی داشته اند. تحصیل در مقطع کارشناسی در قطر عموما 4 سال به طول می انجامد و هزینه سالیانه آن با توجه به نوع دانشگاه و رشته انتخاب شده متفاوت است. رشته های موجود در زیر شاخه علوم انسانی و هنر شامل مواردی از جمله فلسفه، روانشناسی، حقوق، مطالعات اجتماعی، ارتباطات، تاریخ، سیاست، سینما و زبان انگلیسی است. رشته های ارائه شده در زیر شاخه علوم و مهندسی موارد گوناگونی از جمله رشته های مهندسی برق، علوم محیط، بهداشت عمومی، مهندسی کشاورزی، ژئوفیزیک، بیولوژی، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و تربیت بدنی را در بر می گیرند.


آموزش در کشور قطر به هر دو زبان انگلیسی و عربی صورت می گیرد. دانشجویانی که متقاضی تحصیل در دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی هستند ملزم به ارائه مدارکی از جمله مدرک IELTS یا TOEFL می باشند. هم چنین دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان عربی را دارند باید مدرک ALPT را اخذ نموده و یا در آزمون زبان عربی نمره مورد نیاز را به دست آورند. امکان اخذ بورسیه تحصیلی جهت پرداخت هزینه های دانشگاه و زندگی برای دانشجویان فاقد تمکن مالی لازم و مسلط به زبان عربی وجود دارد. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در مقطع قطر علاوه برمدرک زبان ملزم به ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات دوره دبیرستان به همراه مدارک هویتی و گواهی سلامت می باشند. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی یا تبعه این کشور یکسان بوده و سالانه $19800 (دلار آمریکا) را در بر می گیرد.

رشته های تحصیلی قطر در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور قطر را دارند می توانند درخواست خود را جهت اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود به صورت آنلاین ارائه دهند. همانند مقطع کارشناسی، رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل موارد متعددی می شوند. دوره های کارشناسی ارشد در قطر بازه زمانی 1 الی 2 سال را در بر می گیرند و مدرک ارائه شده در پایان این بازه در سراسر جهان معتبر است. رشته هایی از جمله مهندسی مواد، مهندسی برق و کامپیوتر، پرستاری، هنر و معماری اسلامی، بیولوژی، مدیریت تجارت بین الملل، بازاریابی مهندسی، عمران و رشته حقوق در قطر از جمله زیرشاخه هایی هستند که دانشجویان بین المللی می توانند جهت تحصیل در آنها اقدام کنند. تعداد کورس های ارائه شده به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر است و به همین دلیل یک گزینه مناسب برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

چرا تحصیل در کشور قطر؟

کشور قطر نیز همانند بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس آمیزه ای از فناوری و معماری سنتی و مدرن است، قطر ضمن به روز بودن سعی دارد سنت های خود را حفظ کند. متقاضیان خارجی با مهاجرت تحصیلی به این کشور از مزایایی بهره مند خواهند شد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • امکان تحصیل در شعبه دانشگاه های معتبر بین المللی
  • کشور قطر یکی از امن ترین کشورهای دنیا برای زندگی است، با توجه به وضع قوانین سختگیرانه میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار کم است
  • امکان ورود به بازار کسب و کار قطر پس از فارغ التحصیلی
  • آب و هوای این کشور در فصل تابستان بسیار گرم است اما در فصل زمستان هوا معتدل تر می باشد
  • در کشور قطر از مهاجران استقبال خوبی می شود
  • دانشجویان به راحتی به وسایل حمل و نقلی عمومی دسترسی دارند
  • امکان تحقیقات با بودجه دولتی قطر در دانشگاه های دولتی این کشور وجود دارد

معرفی دانشگاه ها و بهترین شهرهای قطر برای تحصیل

در حالی که تعداد زیادی دانشگاه در کشور قطر وجود دارد اما تنها نام یکی از آن ها در رده بندی دانشگاه های QS دیده می شود. در این کشور شعب دانشگاه های زیادی از سراسر دنیا وجود دارد که توسط موسسات خارج از کشور اداره می شوند. بیشتر دانشگاه های این کشور در مناطق شمالی قطر جای گرفته اند، در حال حاضر دانشگاه های دولتی کشور قطر میزان حدودا 16000دانشجو خارجی و بین المللی هستند. دانشجویان ایرانی باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ یک از دانشگاه های کشور قطر مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشند، جدول زیر نشانگر دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای سال تحصیلی 2024- 2025 است.

معرفی دانشگاه ها و بهترین شهرهای قطر برای تحصیل

دانشگاه های مورد تایید قطر در دید وزارت علوم جهت اعزام دانشجو به قطر عبارتند از:

  • Qatar University
  • Texas A&M University at Qatar
  • National Yunlin University of Science and Technology
  • Hamad Bin Khalifa University
  • State University Of Management
  • (Virginia Commonwealth University in Qatar (VCUQatar

رشته های تحصیلی قطر در مقطع دکترا

دانشگاه های قطر در مقطع دکترا نیز سهمیه ای جهت پذیرش دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند. تحصیل در این مقطع عموما 3 الی 4 سال به طول می انجامد و به زبان انگلیسی انجام می گیرد. پذیرش در این مقطع به رزومه تحصیلی قوی تری نیاز دارد و نمرات بالا و مقالات ثبت شده منجر به افزایش شانس فرد هنگام اخذ پذیرش خواهند شد. رشته هایی که دانشجویان بین المللی می توانند جهت تحصیل در آن ها اقدام کنند عبارتند از علوم زیستی و بیوشیمیایی، اقتصاد اسلامی، مدیریت زنجیره ای و لجیستیکی، علوم و مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مطالعات خلیج و غیره. همانند پروسه اخذ پذیرش در سایر مقاطع، به ارائه مدارکی از جمله رزومه تحصیلی، مدارک تمکن مالی، نامه اخذ پذیرش از دانشگاه های قطر و انگیزه نامه نیاز است.

آیتمهزینه زندگی به ریال قطر
اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهرQR 5450
اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه در اطراف شهرQR 3590
قبوض (آب، برق و غیره)QR 318
یک وعده غذا در یک رستوران ارزانQR 30
رفت و آمد ماهیانهQR 150

رشته های تحصیلی قطر در مقطع دکترا

هزینه تحصیل در قطر

دانشجویان جهت تحصیل در قطر ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی هستند. هزینه های تحصیل در این کشور بسته به دانشگاه و رشته های تحصیلی دانشجویان با یکدیگر متفاوت است. بطور کلی می­توان گفت هزینه های تحصیل در دانشگاه های قطر 12000$ (دلار آمریکا) در سال است. این هزینه بسته به رشته تحصیلی دانشجویان ممکن است متغیر باشد. دانشگاه های این کشور برای اقامت دانشجویان خوابگاه هایی را در اختیار آنان قرار می­ دهد. معمولاً 250$ (دلار آمریکا) هزینه اجاره این خوابگاه های می­ باشد. البته این هزینه تمامی هزینه های خورد و خوراک دانشجویان را در بر می­گیرد. در صورتیکه دانشجویان از آپارتمان های شخصی در شهر دوحه برای اقامت استفاده نمایند ­باید هزینه ای معادل 2000$ (دلار آمریکا) در ماه پرداخت بنمایند.

با داشتن مدرک زبان معتبر و نمرات بالا در مقطع قبل، می توان به راحتی موفق به اخذ پذیرش دانشگاه های قطر شد. با تحصیل در کشور قطر می توان در نهایت وارد بازار کار این کشور شد و اجازه اقامت از طریق کار را به دست آورد. کارشناسان با تجربه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده هستند تا با توجه به وضعیت تحصیلی شما و بودجه ای که در اختیار دارید به شما کمک کنند تا بهترین مقصد را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایید. جهت دریافت راهنمایی های بیشتر در زمینه مهاجرت به قطر با ما در ارتباط باشید.

پرسش هایی درباره تحصیل در قطر

قطر کشوری است که ایرانی ها علاقه زیادی به آن دارند. در شرایط کنونی، می توان به این نکته اشاره کرد که تحصیل در این کشور فقط یک مسیر مهاجرتی است. افرادی که می خواهند در قطر زندگی کنند، گزینه های متعدد دیگری را نیز پیش روی خود خواهند داشت. به همین دلیل است که می توان به آن ها جایگزین های دیگری را توصیه کرد. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در رابطه با این موضوع مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا قطر مقصد مناسبی برای تحصیل در رشته های مختلف است؟ خیر! در برخی از رشته های مرتبط با علوم اقتصاد و مهندسی، دانشگاه های قطر بسیار مناسب هستند. با این حال در رشته های مرتبط با علوم پزشکی، شرایط مناسبی در این کشور وجود ندارد.
  • هزینه های تحصیل در قطر چقدر است؟ به طور کلی می توان به این نکته اشاره کرد که قطر یکی از پرهزینه ترین کشورهای جهان برای تحصیل است. شهریه در برخی از دانشگاه های قطر، بالاتر از دانشگاه های کانادا و آمریکا است.
  • مهم ترین محدودیت تحصیل در قطر برای یک دانشجوی خارجی چیست؟ دانشجویان خارجی در این کشور امکان کار نخواهند داشت. این مسئله منجر به آن شده است که هزینه های تحصیل در این کشور فشار بیشتری به دانشجویان وارد شود.
5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل در قطر

  1. شیرین نوین گفت:

    سلام رشته هوا فضا برای ارشد هست تو دانشگاه قطر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دوره های آکادمیک برگزار می شه

  2. پری ناز گفت:

    سلام روان شناسی بالینی دکتری نداره تو قطر؟؟ چرا هرچی می گردم نیست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر این امکان وجود نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *